فصلنامه علمی
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)

   معیارسنجی نشریه 

ijir.irc.ac.ir/journal/metrics

  آغار به کار نشریه با درجه علمی پژوهشی    1391
  اچ ایندکس گوگل اسکالر 7
  تعداد کل ارجاعات 128
  تعداد شماره های هر دوره    4
  تعداد شماره‌ها    50
  تعداد دوره‌ها    13
  تعداد مقالات منتشر شده    342
  درصد پذیرش    11%
  متوسط زمان تا اولین اقدام   1 روز
  متوسط زمان هر داوری  31 روز
  متوسط بازه زمانی فرایند داوری
 5 ماه

نشریه علمی پژوهشنامه بیمه (IJIR) به صورت فصلنامه و  با دسترسی آزاد و رایگان منتشر می‌گردد. ناشر این نشریه پژوهشکده بیمه (IRC) است. نشریه پژوهشنامه بیمه مقالات اصیل پژوهشی در حوزه بیمه، ریسک، تکافل و مالی اسلامی را مورد پوشش و چاپ قرار می‌دهد. این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ  اخلاق در انتشار(COPE) می‌باشد و ازآیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب درآثار علمی پیروی می‌نماید. تمامی مقالات ارسالی ابتدا از طریق یک نرم افزار قابل اعتماد به لحاظ شباهت و کپی برداری مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از اصالت آن اطمینان حاصل شود و سپس توسط داوران تخصصی به دقت مورد بازبینی علمی و داوری قرار می‌گیرند. این نشریه با همکاری انجمن مالی اسلامی ایران منتشر می‌شود. نشریه پژوهشنامه بیمه عمدتاً در پایگاه‌های استنادی و تخصصی مصوب و شناخته شده بین المللی نمایه شده است و در حال نمایه شدن در پایگاه‌های استنادی بیشتر می‌باشد. این نشریه در ارزیابی جدید سال 1403 نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سومین سال پیاپی نیز موفق به اخذ رتبه علمی، با امتیاز "الف" شده است. همچنین در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده است و دارای رشد استنادی بالائی به میزان ضریب تأثیر 0/464  می‌باشد و در زمره نشریات با درجه کیفیت Q2 نمایه شده است. نشریه علمی پژوهشنامه بیمه در حال حاضر در فهرست نشریات دسترسی آزاد (DOAJ)،EBSCO , Web of Science Profile ،Google Scholar و پایگاه اطلاعات علمی (SID) نمایه شده است.

مقاله علمی حقوق بیمه
تحلیل حقوقی قرارداد انتقال بیمه نامه عمر

خدیجه مظفری

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 287-298

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.01

چکیده
  پیشینه و اهداف: برای ایجاد بازار ثانویة بیمة عمر که طی آن دارندگان بیمه‌نامه‌های عمر به‌سهولت بتوانند بیمه‌نامه‌های خود را به فروش برسانند ضروری است مبانی حقوقی و آثار انتقال بیمه‌نامة عمر شناسایی و بررسی شود تا قواعد حاکم بر این بازار نیز شناسایی شود. در این راستا این تحقیق در پی آن است که چالش‌های حقوقی انتقال بیمه‌نامة عمر ...  بیشتر

مقاله علمی سازمان‌دهی صنعتی بازارهای بیمه
پیشران‌ها و بازدارنده‌های مدیریت دانش در صنعت بیمة ایران

شبنم رفوآ

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 299-312

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه، ماهیتاً صنعتی دانش‌محور است. ازاین‌رو، راهبرد مدیریت دانش می‌تواند به‌عنوان عاملی برای موفقیت شرکت‌های بیمه محسوب شود. با توجه به اهمیت این موضوع، شناخت پیشران‌ها و بازدارنده‌های آن در بیمه نقشی اساسی در پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش شرکت‌های بیمه خواهد داشت. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش، شناسایی عوامل ...  بیشتر

مقاله علمی سازمان‌دهی صنعتی بازارهای بیمه
ارائه مدلی برای کنترل استراتژیک در شرکت‌های بیمه فعال در صنعت بیمه ایران

وحید خاشعی؛ وحیده نورانی؛ پرهام شهبازی

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 313-328

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: کنترل استراتژیک که هدف آن انطباق استراتژی سازمان با تغییرات و تلاطمات محیطی است (با توجه به اینکه محیط سازمان در صنایع مختلف متفاوت است)، می‌تواند در هر صنعتی الگوی خاص خود را داشته باشد. در سال‌های اخیر که به دلایل داخلی و بین‌المللی، تلاطمات محیطی برای صنایع ایران افزایش یافته، موضوع کنترل استراتژیک نیز اهمیت ویژه‌ای ...  بیشتر

مقاله علمی بازاریابی و فروش بیمه
ارائه راهبرد‌های مؤثر‌‌ در مدیریت سردرگمی مشتریان در بیمه عمر

معصومه خلیل زاده طلاتپه؛ وحید ناصحی فر؛ تحفه قبادی لموکی؛ علی اصغری صارم

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 329-344

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.04

چکیده
  هدف: امروزه شرکت‌های بیمه برای تداوم فعالیت و جذب و حفظ مشتریان باید بیش از پیش دربارة سردرگمی مشتری و ارائة راهبردهایی برای کاهش آن بیندیشند این پژوهش درصدد ارائة راهبردهایی مؤثر‌‌ در مدیریت سردرگمی مشتریان در بیمة عمر است.روش‌شناسی: این پژوهش براساس تحلیل مضمون (کدگذاری و شناخت مقوله‌های زیربنایی متن مصاحبه یا نوشتار) انجام ...  بیشتر

مقاله علمی بازاریابی و فروش بیمه
بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر فعالیت‌های بیمه سبز از دیدگاه مشتریان

دانیال معمارزاده؛ غلامرضا جمالی

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 345-360

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه شرکت‌ها براساس افزایش قوانین زیست‌محیطی و افزایش حساسیت عمومی به مسائل زیست‌‌محیطی ناچار به توجه بیشتر به محیط‌ زیست شده‌اند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر فعالیت‌های بیمة سبز از دیدگاه مشتریان (مورد مطالعه: مشتریان نمایندگی‌های بیمة سرمد استان بوشهر) انجام شد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر ...  بیشتر

مقاله علمی مطالعات تطبیقی در حوزه بیمه
استخراج انگاره‌های فقهی تکافل از فتاوی و نظریات فقیهان امامیه

فاطمه آزادبخت؛ مهدی رشکوئیه جدیدی

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 361-370

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.06

چکیده
  پیشینه و اهداف: مفهوم تکافل در فقه اسلامی، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ اسلام دارد، اما به‌کارگیری تکافل در صنعت بیمه و در معنای اصطلاحی آن به حدود یک قرن پیش برمی‌گردد. فقهای امامیه، از زمانی که مفهوم بیمه در کشورهای اسلامی رواج پیدا کرد، دربارة آن به‌عنوان یکی از مسائل مستحدثه نظریه‌پردازی کردند. برخی بیمه را یک عقد مستقل مشروع دانسته‌اند ...  بیشتر

ارزیابی خسارت در رشته های بیمه
طراحی سیستم ارزیابی هوشمند جهت پیش‌بینی خسارت بیمه‌های آتش‌سوزی با استفاده از یادگیری عمیق

ایمان رئیسی وانانی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ بابک سهرابی؛ مرتضی امیرحسینی

دوره 12، شماره 4 ، شهریور 1402، ، صفحه 251-264

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.04.01

چکیده
  پیشینه و اهداف: بیمة آتش‌سوزی نوعی بیمه است که از خسارت مالی به اموال محافظت می‌کند. معمولاً حوادثی مانند آتش‌سوزی، سرقت و خسارت‌های مربوط به آب‌وهوا را پوشش می‌دهد و می‌تواند به جبران هزینه‌های تعمیر یا جایگزینی اموال آسیب‌دیده کمک کند. شرکت‌های بیمه و علاقه‌مندان به توسعة خدمات بیمة آتش‌سوزی به‌دنبال استفاده از روش‌های ...  بیشتر

بیمه اجباری مسئولیت مدنی صاحبان کشتی در آلودگی‌های نفتی با تأکید بر کنوانسیون مسئولیت مدنی 1969 با اصلاحات بعدی

داود سیفی قره یتاق؛ وحید حسنی؛ محمد مهدی‌پور

دوره 4، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 162-180

https://doi.org/10.22056/ijir.2015.01.10

چکیده
  حق انسان در داشتن محیط‌ زیست سالم از شاخص‌ترین حقوق، در اسناد متعدد جهانی حقوق بشری است. یکی از عوامل تهدیدکننده فراگیر این حق، آلودگی‌های نفتی ناشی از محموله نفتی کشتی‌ها و نفت سوخت شناورهای دریایی است. در کنوانسیون‌های مربوط به آلودگی نفتی، مالکان آن ها (در معنای عام) مسئول جبران خسارت مزبورشده‌اند، اما در غالب موارد قربانی خسارت، ...  بیشتر

حذف اثر منفی تورم از بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری به کمک سبد پولی

غدیر مهدوی؛ جلال علیپور

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، ، صفحه 287-302

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.03

چکیده
  از عوامل تقاضای ناکافی بیمه عمر در کشور، وجود تورم پایدار است که قدرت خرید سرمایه بیمه عمر را کاهش می‌دهد. برای بررسی این موضوع 204 پرسش‌نامه بین دو گروه یکسان از خریداران بیمه عمر و کسانی که تاکنون بیمه عمر نخریده‌اند، توزیع گردید. آزمون‌های آماری نشان می‌دهد که با 99٪ احتمال، این فرضیه که مهم‌ترین عامل در عدم تقاضای بیمه عمر، وجود ...  بیشتر

رابطه رهبری تحول‌آفرین و خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکت های خصوصی بیمه در ایران

نادر مظلومی؛ وحید ناصحی فر؛ گلشن احسان فر

دوره 2، شماره 1 ، دی 1391، ، صفحه 18-31

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.01.02

چکیده
  از عوامل اثرگذار بر خلاقیت و نوآوری، رهبری است. رهبران تحول‌آفرین در پی راه‌های جدید انجام‌دادن کار، فرصت­های تازه و توانمندسازی کارکنان جهت رسیدن به هدف­های سازمان هستند.پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی رابطه رهبری تحول‌آفرین و خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکت­های خصوصی بیمه در ایران انجام شده است. برای جمع­آوری داده­ها از ...  بیشتر

باورمندی بیزی و بولمان در توزیع‌های آمیخته

سامان ابراهیم‌پور؛ امین حسن‌زاده

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1393، ، صفحه 137-148

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.02.02

چکیده
  نظریه‌ باورمندی، ابزاری آماری برای محاسبه‌ حق‌بیمه دوره بعد بر اساس تجربیات گذشته‌ بیمه‌شده است. هر قرارداد با یک پارامتر ریسک مشخص می‌شود. در این مقاله برای هر بیمه‌شده یک پارامتر ریسک درنظرمی‌گیریم و با استفاده از توزیع‌های آمیخته نامتناهی، یک مدل برای محاسبه‌ حق‌بیمه‌ باورمندی و بیزی، بر اساس فراوانی و شدت خسارت‌ها به ...  بیشتر

مقاله علمی بازاریابی و فروش بیمه
تأثیر نوآوری خدمات بر رضایت مشتریان با نقش میانجی ارزش آفرینی و دانش مشتری از محصولات در صنعت بیمه

بیتا دلبری؛ مرتضی رجوعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1403

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.369467.3195

چکیده
    بیشتر

ابر واژگان