راهنمای نویسندگان مجله پژوهشنامه بیمه
(نسخه مورخ 1404/۰۵/01)
دانلود: فایل راهنمای نویسندگان
نویسندگان محترم میبایست مقالات خود را از طریق سامانه الکترونیکی پذیرش مقالات مجله پژوهشنامه بیمه به دفتر مجله ارسال کنند:
نشریه پژوهشنامه بیمه
تهران، سعادتآباد، میدان کاج، خیابان سرو غربی، پلاک 43، پژوهشکده بیمه، دفتر مجله پژوهشنامه بیمه
صندوق پستی: 1998758513
اطلاعات تماس
- وبسایت: https://ijir.irc.ac.ir/?lang=en
- پست الکترونیکی مجله: ijir@irc.ac.ir
- پست الکترونیکی مجله: ijiresearch.2011@gmail.com
- تلفن: +9821-2209 2263-4
- داخلی: 146
- تلفکس: +9821-22092265
فصلنامه پژوهشنامه بیمه (IJIR) از سال 1390 توسط پژوهشکده بیمه (IRC) با درجه علمی پژوهشی منتشر میشود. مجله پژوهشنامه بیمه مقالات منتخب را پس از طی فرایند داوری همتا، در قالب فصلنامه به زبان فارسی و با چکیده انگلیسی مبسوط (Extended Abstract) منتشر میکند. نویسندگان باید آثار خود را به صورت فایل الکترونیکی از طریق سامانه نشریه (https://ijir.irc.ac.ir/?lang=fa) و بر اساس فرمت نشریه ثبت کنند. مقالات واصله منتخب پس از بررسی و داوری های همتا منتشر میشود.
توجه: هیئت تحریریه مجله ممکن است بنا بر صلاحدید خود، در صورت لزوم، اقدام به انتشار ویژهنامه به زبان فارسی یا انگلیسی کند. اطلاعات مربوط به این ویژهنامهها از طریق کانالهای اطلاعرسانی مجله (وبسایت، شبکههای اجتماعی و غیره) به اطلاع نویسندگان و مخاطبان خواهد رسید.
فایلهای مورد نیاز برای ارسال دستنوشته مقاله
ارسال فایلهای زیر الزامی است. در صورت مشاهده نقص در بخش فایلهای ارسالی، متاسفانه مقاله عودت داده خواهد شد:
- فایل اصل دستنوشته مقاله بدون نام نویسندگان با فورمت معمولی Word: فایل دستنوشته بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی نام یا وابستگی سازمانی نویسندگان (اعم از نام، سمت، پست الکترونیکی و ...) و تنها با فرمت Word بارگذاری شود. این فایل برای داوری همتا مبنا قرار خواهد گرفت.
- فرم مشخصات نویسندگان: این فرم در بخش راهنمای نویسندگان نشریه در دسترس قرار دارد و باید با توجه به راهنمای نویسندگان، تکمیل و ارسال شود.
- فرمهای پوششنامه، تعارض منافع، نویسندگی: این فرمها در بخش راهنمای نویسندگان موجود است و باید پس از تکمیل و امضا، بارگذاری و ارسال شود.
- درصورت نیاز به ارسال پیوستهای دستنوشته، فایلهای مذکور تحت عنوان فایلهای ضمیمه ارسال شود.
- فایل های لازم در مرحله دریافت پذیرش نهایی: با اعلام نشریه به نویسنده برای آماده سازی نهایی فایل ها به منظور دریافت پذیرش نهایی، نویسنده باید فایل هایی با فورمت های اعلام شده توسط نشریه آماده و بارگذاری کند. به عبارتی، برای دریافت پذیرش نهایی لازم است مقاله علاوه بر فورمت معمولی، بر اساس قالب زودآیند و سایر قالبهای مورد نظر مجله که در صورت موفقیتآمیز بودن نتایج داوری و تأئید کلیه اصلاحات انجام شده، توسط نشریه به نویسنده اعلام خواهد شد نیز آماده و در سامانه بارگذاری شود. این فایل ها که معمولا پیش از اعطای پذیرش نهایی از طرف نشریه از نویسنده درخواست خواهد شد، به صورت زیر است:
الف. فایل مقاله با نام و مشخصات کامل انگلیسی و فارسی نویسندگان، با فورمت معمولی و تمیز (همراه با حذف تمامی کامنت ها و تأئید همه Track Changeها)
ب. فایل مقاله با نام و مشخصات کامل انگلیسی و فارسی نویسندگان، با فورمت معمولی همراه با تغییرات برجسته شده
ج. فایل مقاله با نام و مشخصات کامل انگلیسی و فارسی نویسندگان، با فورمت زودآیند
د. فایل مقاله بدون نام و مشخصات نویسندگان، با فورمت معمولی
ه. فایل پاسخ به نظرات داوری
و. فایل چکیده انگلیسی مقاله با نام و مشخصات کامل انگلیسی نویسندگان، با فورمت معمولی
ز. فایل نهایی اسامی و مشخصات نویسندگان به فارسی و انگلیسی
ح. ثبت ORCID ID تمامی نویسندگان در سامانه نشریه و همچنین در تمامی نسخههای بانام مقاله
ضروری است محتوای تمامی نسخههای ارسالی مقاله (اعم از نسخه زودآیند، نسخه معمولی بدون کامنت، و نسخه معمولی تغییرات برجسته شده، نسخه با نام و ...)، به لحاظ محتوا و ساختار مقاله بطور دقیق با یکدیگر مطابقت داشته و یکسان باشند.
تهیه و ارسال دستنوشته مقاله
- مقاله باید به زبان فارسی همراه با چکیده مبسوط انگلیسی (بین 700 تا 900 کلمه) و چکیده غیرمبسوط فارسی (بین 300 تا 500 کلمه) و بر اساس دستور زبان صحیح و اصطلاحات مناسب فارسی و انگلیسی نگارش شود.
- مقاله باید با فونت نازنین 11 و در فرمت MS-Word یک ستونه با حاشیه 2.5 سانتی متر در هر طرف تایپ و ارائه شود.
- پس از ثبت الکترونیکی مقاله در سامانه نشریه، یک شماره شناسه ارسالی (Submission ID) به دست میآید.
- نویسنده مجاز به ارسال مجدد و اخذ بیش از یک شناسه برای یک دستنوشته نیست. ارسال بیش از یک نسخه از یک دستنوشته منجر به از دست دادن شانس بررسی دستنوشته ثبت شده اولیه میشود.
به لحاظ نگارشی، بسیار مهم است که زمان افعال و جملات در بخش های مختلف یک دستنوشته با استانداردهای نگارش علمی زیر مطابقت داشته باشد:
|
بکارگیری زمان در مقاله نویسی |
|
|
بخش های یک مقاله |
زمان |
|
اهداف |
حال |
|
چکیده |
گذشته |
|
مقدمه |
حال |
|
مرور ادبیات |
گذشته |
|
مواد و روش ها |
گذشته |
|
نتایج و بحث |
حال |
|
عناوین جداول و اشکال |
حال |
|
نتیجه گیری |
حال |
|
پیشنهادها |
آینده |
نوع مقالات قابل انتشار در پژوهشنامه بیمه
- مجله علمی «پژوهشنامه بیمه» پذیرای مقالههای پژوهشی (Original Research Paper) و مروری (Review Paper) اصیل و بدیع تخصصی است که بر اساس ساختار مندرج در راهنمای نویسندگان مجله تنظیم شده باشد.
ساختار کلی مقاله
دستنوشته باید با فاصله یک خط در فرمتMS Word تایپ و به صورت الکترونیکی از طریق سامانه نشریه ارسال شود. پس از ارسال دستنوشته، نویسنده یک شماره شناسه به منظور مشاهده و پیگیری وضعیت پیشرفت داوری دریافت میکند. دستنوشته های ارسالی باید بر اساس نوع مقاله دارای ۱۷ عنوان اصلی داخلی به شرح زیر باشند:
- عنوان مقاله به زبان انگلیسی، ترجیحا بین ۱۲ تا ۲۰ واژه
- نام و نام خانوادگی انگلیسی، وابستگی سازمانی انگلیسی، آدرس پست الکترونیکی و کد ORCID نویسندگان [صرفاً در نسخه با نام]
- چکیده انگلیسی مقاله بهصورت مبسوط و ساختاریافته [Extended Abstract]بین 700 تا 900 واژه، شامل بخشهای: BACKGROUND AND OBJECTIVES, METHODOLOGY, FINDINGS, CONCLUSION, KEYWORDS
- عنوان فارسی مقاله، ترجیحا بین ۱۲ تا ۲۰ واژه
- نام و نام خانوادگی فارسی، وابستگی سازمانی فارسی و آدرس پست الکترونیکی و کد ORCID نویسندگان [صرفاً در نسخه با نام]
- چکیده فارسی غیرمبسوط و ساختاریافته مقاله بین ۳00 تا ۵00 واژه، شامل بخشهای: پیشینه و اهداف، روششناسی، یافتهها، نتیجهگیری، کلیدواژهها
- مقدمه
- مبانی نظری پژوهش
- مروری بر پیشینه پژوهش
- روششناسی پژوهش
- نتایج و بحث
- جمعبندی و پیشنهادها
- مشارکت نویسندگان
- تقدیر و تشکر (Acknowledgement and Funding): [در نسخه با نام دستنوشته، درج اطلاعات «تقدیر و تشکر» در قسمت انتهایی دستنوشته (پیش از فهرست منابع) ضروری است. شایان ذکر است در نسخه بینام دستنوشته به منظور حفظ محرمانگی، صرفاً درج عنوان «تقدیر و تشکر» کفایت میکند و نباید اطلاعات ذیل آن درج شود. بدیهی است، پس از نهایی شدن مراحل داوری که از نویسنده خواسته میشود تا نسخههای نهایی مقاله را بر اساس قالبهای مورد نظر مجله بارگذاری کنند، تکمیل اطلاعات این بخش توسط نویسنده ضروری است].
- تعارض منافع
- فهرست منابع[فهرست منابع و همچنین استناددهی درونمتنی بر اساس نظام7th APA تنظیم و نظم الفبایی در فهرست منابع رعایت شود].
- پیوستها[در صورت موجود بودن]
در ادامه، توجه نویسندگان گرامی را به جزئیات بیشتری در خصوص هر یک از بخش های دستنوشته جلب می نماید:
عنوان مقاله
- عنوان دستنوشته باید در راستای اهداف اصلی پژوهش طرح گردد و کوتاه و مختصر در توصیف محتوای مقاله بیان شود.
- عنوان ترجیحاً بین 12 تا 17 کلمه باشد.
- در تعیین عنوان به استفاده از واژگانی که قابلیت مشاهده پذیری مقاله را افزایش دهد توجه شود.
- مکان، شهر یا کشوری که پژوهش در آن و یا در مورد آن انجام شده نباید در عنوان درج شود.
- علاوه بر ارائه عنوان کامل دستنوشته، یک عنوان کوتاه جهت سربرگ های دستنوشته نیز ارائه شود.
- از به کار گیری عبارات اضافی در شروع عنوان مانند "مطالعه ..."، "بررسی تجربی ...."، "نتایج ...."، "روش های ...." اجتناب شود.
چکیده
- چکیده انگلیسی باید در چهار بخش زیر ارائه شود. استفاده دقیق از عناوین داخلی زیر در چکیده انگلیسی ضروری است:
- BACKGROUND AND OBJECTIVES
- METHODS
- FINDINGS
- CONCLUSION
- چکیده فارسی باید در چهار بخش زیر ارائه شود. استفاده دقیق از عناوین داخلی زیر در چکیده فارسی ضروری است:
- پیشینه و اهداف
- روششناسی
- یافتهها
- نتیجهگیری
- منابع نباید در چکیده درج شود.
- از ذکر اختصارات در چکیده خودداری شود.
- از ذکر پانویس در چکیده خودداری شود.
- محتوای چکیده باید مختصر و حداکثر شامل چهار تا پنج یافته باشد.
- داده های کمی مطالعه باید در متن چکیده و در بخش یافته ها گنجانیده شود.
- تعداد کلمات چکیده فارسی باید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه باشد.
- تعداد کلمات چکیده انگلیسی باید بین 700 تا 900 کلمه باشد.
- لازم است چکیده انگلیسی مقاله، حتما توسط افراد متخصص انگلیسی زبان که به موضوع مقاله آشنایی دارند، ویرایش شده باشد.
کلمات کلیدی
- کلمات کلیدی (KEYWORDS) باید به ۴ تا ۷ کلمه محدود شود.
- کلمات کلیدی باید بر اساس حروف الفبا در زیر چکیده نوشته شوند و بین آن ها نقطه کاما (سمی-کالن) قرار گیرد.
- کلمات کلیدی انگلیسی باید با حرف بزرگ شروع شوند.
مقدمه
- مقدمه اهمیت و اهداف پژوهش انجام شده را بیان میکند.
- مقدمه به بیان، تبیین و مقایسه مطالعات پیشین با پژوهش ثبت شده به منظور توجیه نیاز به انجام پژوهش میپردازد.
- در بخش مقدمه مشکلات خاص مورد بررسی قرار گرفته و راهبردهای اتخاذ شده برای انجام پژوهش بر اساس موارد زیر طرح میشود:
- چرا این پژوهش مهم است؟
- این مطالعه چه ارتباطی با مطالعات و آثار علمیمشابه پیشین دارد؟
- اهداف و پیامدهای اولیه و ثانویه مطالعه چیست؟
- ارتباط طرح و فرضیه های پژوهش با یکدیگر چگونه است؟
- مفاهیم نظری و عملی مرتبط با پژوهش چیست؟
- انتهای مقدمه به یک پرسش کلی که بیانگر مسئله اصلی پژوهش است ختم شود.
- به عبارتی، شرح مختصری درباره موضوع یا مسئله پژوهش در این قسمت ارائه شود. مسئله پژوهش بصورت شفاف در بخش مقدمه ذکر شود. لازم است مقدمه سه مبحث اهمیت موضوع [همراه با استناد]، وضع موجود پیشرفتهای انجام شده در زمینه این موضوع [همراه با استناد] و در نهایت مسئله و دغدغهای که پژوهشگر را وادار به انجام این پژوهش کرده است [بدون استناد و بر اساس تحلیل، خلاقیت و دغدغه نویسنده و با تکیه بر مطالب قبلی] را دنبال کند. مسئله نهایی پژوهش باید بهصورت یک پرسش کلی مطرح شود.
- به منظور ارتقاء کیفی مقاله، سعی شود به مقالات منتشر شده در مجلات نمایه شده در Web of Science و Scopus استناد شود.
- در مقاله اصیل ترجیحاً تا حد امکان بیشتر از ده سال قدمت نداشته باشند.
- مواد، روش ها، نتایج و نتیجه گیری های به دست آمده از پژوهش نباید در مقدمه گنجانده شود.
مواد و روش ها
این بخش هنگامی خود را نشان میدهد که دستاوردهای تجربی و کافی ارائه شده باشد.
- نوع پژوهش و فرضیه ها به وضوح بیان شود.
- روش های علمی و اصول دخیل در مطالعه باید به وضوح بیان شود.
- استناد دقیق به ادبیاتی که آزمایش های انجام شده در مطالعه را توصیف میکند یا داده های آماری باید انجام شود.
- تمام شکل ها و نمودارها باید با فرمت XLS با استفاده از Excel ایجاد و ارسال شوند.
- کلیه عکس ها یا تصاویر باید با فرمت JPEG با وضوح 300 dpi ارسال شوند.
- تمام معادلات و فرمول های ریاضی باید با استفاده از جعبه ابزار معادلات مایکروسافت word ایجاد شوند.
- همه نقشه ها باید مقیاس و جهت شمال را نشان دهند.
نتایج و بحث
نتایج و بحث باید شامل جداول و اشکال به دست آمده از عملیات پژوهشی، بحث و استدلال در مورد نتایج و نوآوری ها و نیز بحث در مورد اعتبارسنجی نتایج به دست آمده باشد. نتایج و بحث باید شامل موارد زیر باشد:
- نتایج مطالعه تشریح شود و داده ها باید تا حد امکان مختصر ارائه شوند.
- نتایج در صورت لزوم با استفاده از جداول و اشکال نشان داده شوند. با این حال، باید از جداول و اشکال بزرگ اجتناب شود.
- بخش بحث باید تفسیری از اهمیت نتایج به دست آمده با استناد به کارهای مشابه انجام شده توسط سایر نویسندگان ارائه دهد.
- برای سازماندهی تمام داده ها به روشی هوشمند، از جداول و شکل ها استفاده شود: جداول برای نشان دادن مقادیر دقیق استفاده میشود، در حالی که از اشکال برای نشان دادن الگوها یا اثر یک اتصال استفاده میشود.
- طرح داده ها بدون مراجعه به متن، خواننده باید قادر به درک شکل ها و جداول باشد.
- از هر دو جدول و شکل برای نمایش داده های یکسان استفاده نشود.
- جهت هر جدول و شکل باید یک نمایش متنی ارائه شود که نتایج اصلی را برجسته کند. بخش نتیجه باید در حین ارائه اطلاعات مختلف از زمان های متعدد استفاده کند.
- یافته ها و تفاسیر ارائه شده باید نشاندهنده تطابق و یا عدم تطابق با پژوهش های پیشین را نشان دهد.
- مفاهیم نظری و عملی باید مورد بحث قرار گیرند.
- آثار مختلف موجود در ادبیات که این موضوع را پوشش میدهند و اینکه چگونه این کار به حوزه وسیعتر پژوهش کمک میکند در پایان بخش مورد بحث قرار میگیرد.
اشکال
- اشکال و تصاویر باید در آثار هنری با کیفیت بالا، و درDPI 200-300 باشد. کلیه جداول و شکل ها باید در متن مقاله قرار گیرند. اشکال باید واضح و خوانا، و دارای مقادیر خوانا و واضح عرضه شوند که قابل انتشار در نشریه باشد.
- هر شکل باید شرح مختصری در متن مقاله داشته باشد که دقیقاً آنچه را تصویر نشان میدهد، توصیف کند.
- عناوین اشکال و جداول باید واضح و کامل ارائه شوند.
- عنوان شکل باید در زیر شکل و عنوان جدول باید در بالای جدول ارائه شود.
- همه عناصر موجود در شکل باید در عنوان شکل شناسایی و از کادرها، دایره ها و غیره به عنوان نقاط مختصات در نمودارها استفاده شود.
جمعبندی و پیشنهادها
بخش نتیجه گیری باید نوآوری های مهم پژوهش را توضیح داده و آن را برجسته نشان دهد و ارزش افزوده یافته های اصلی را بدون استناد بیان کند. از آنجایی که بخش نتیجهگیری یکی از مهمترین عناصر یک مقاله است، بنابراین باید در حداقل نیم صفحه از نظر علمی و محتوایی گسترش یابد. نتیجه گیری شامل خلاصه ای از پژوهش و ارائه نتیجه بصورت مفهومی است.
سهم مشارکت هر نویسنده
سهم هر نویسنده در انجام پژوهش باید به طور جداگانه و مختصر ارائه شود.
تشکر و قدردانی (Acknowledgement and Funding)
- عبارت از یک بیانیه سپاسگزاری و قدردانی از افراد یا سازمان هایی است که بطور غیرمستقیم در راستای انجام پژوهش مشارکت داشته اند؛ لیکن در زمره نویسندگان و پژوهشگران پژوهش نیستند. اطلاعات این قسمت علاوه بر تقدیر و تشکر از افراد و سازمان ها، در واقع بیانگر اصالت مقاله نیز هست. لذا ضروری است در این قسمت ذکر شود که مقاله از کدام پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی، پژوهش مستقل و مانند آن مستخرج شده است.
- به عبارتی، تقدیر و تشکر از افراد و سازمانهای حامی و از جمله اشاره به اینکه این مقاله برگرفته از پایاننامه، رساله یا طرح پژوهشی و مانند آن است، باید در نسخه با نام مقاله در زیر عنوان «تقدیر و تشکر» درج شود. در صورتی که پژوهش تحت حمایت هیچ سازمانی نبوده یا مستخرج از پایاننامه، رساله یا طرح پژوهشی و مانند آن نباشد و به صورت مستقل توسط نویسندگان انجام شده باشد نیز لازم است در این قسمت به این موضوع اشاره و درج شود که «این مقاله حاصل یک پژوهش مستقل است که توسط نویسندگان انجام شده و تحت حمایت هیچ سازمانی قرار نداشته است».
- در صورت حمایت مالی یا تامین مالی در انجام پژوهش، نویسندگان موظف به قدردانی از حمایت کننده مالی خود قدردانی کنند. نام سازمان ها، گواهینامه های اعطایی و اطلاعات مربوطه باید به طور کامل و واضح بیان شود.
تعارض منافع
نویسنده (گان) باید هرگونه تضاد منافع احتمالی را به منظور انتشار مقاله خود اعلام کنند. متن زیر باید عینا در مقاله گنجانده شود:
"نویسنده اعلام میکند که هیچ تضاد منافعی در مورد انتشار پژوهش ثبت شده وجود ندارد. علاوه بر این، موارد اخلاقی از جمله سرقت ادبی، رضایت آگاهانه، رفتار نادرست، جعل و/یا جعل داده ها، انتشار مضاعف و یا سوء رفتار به طور کامل توسط نویسندگان رعایت شده است".
فهرست منابع
- فهرست منابع باید به روش APA 7th تنظیم شود و تا حد امکان از ابزارهایی مانند Mendeley Cite یا Endnote استفاده به عمل آید. در این خصوص توجه نویسندگان محترم را به موارد زیر جلب مینماید:
- جزئیات شیوه استناددهی درونمتنی و نحوه درج فهرست منابع (از قبیل نحوه نگارش، ایتالیکسازی، نشانهگذاری، برجستهسازی و ...)، باید با شیوهنامه APA 7th مندرج در آدرس https://apastyle.apa.org بهطور دقیق مطابقت داشته باشد.
- لازم است در نگارش فهرست منابع نهایت دقت صورت پذیرد و اطمینان حاصل شود که اطلاعات کتابشناختی همه استنادهای درونمتنی، در فهرست منابع آورده شده باشد.
- به منظور افزایش دقت و سهولت کار در استناددهی به شیوه APA 7th، در وهله نخست پیشنهاد میشود تا حد ممکن از نرمافزار رایگان Mendeley Cite یا از نرمافزارEndnote استفاده به عمل آید.
- در صورت عدم استفاده از این نرمافزارهای مدیریت استناددهی، پیشنهاد میشود اطلاعات کتابشناختی منابع لاتین با قالب APA 7th و بهصورت متنی بهطور مستقیم از Google Scholar استخراج و پس از افزودن DOI به انتهای اطلاعات کتابشناختی، به فهرست منابع مقاله منتقل شود و سپس در صورت نیاز، اصلاحات لازم روی آن صورت پذیرد.
- با توجه به فراهم بودن امکان تولید خودکار اطلاعات کتابشناختی مقالهها با قالب APA 7th در وبسایت اکثر مجلات داخلی، در مورد مقالههای مجلههای فارسی پیشنهاد میشود اطلاعات کتابشناختی مقاله از وبسایت مجله به قالب APA 7th تبدیل و پس از افزودن DOI به انتهای اطلاعات کتابشناختی، به فهرست منابع مقاله منتقل شود و در صورت نیاز، اصلاحات لازم روی آن صورت پذیرد.
- نظم الفبایی در تمامی منابع رعایت شده باشد. همچنین، از اینکه تمامی استنادهای درونمتنی در فهرست منابع وجود دارد اطمینان حاصل شود.
- درج DOI صحیح آثار در انتهای اطلاعات کتابشناختی آنها ضروری است. در صورت قدیمی بودن و نبود DOI برای یک اثر، درج نکردن DOI مانعی ندارد.
- اگر مقاله فاقد DOI اما دارای URL است، باید URL مقاله بجای آن درج شود.
- توجه شود که درج DOI باید مطابق الگوی مجله باشد. بر اساس الگوی مجله، DOI با Https: یا Http آغاز می شود. مثال:
https://doi.org/10.22056/ijir.2025.03.03
- DOI یا URL باید دقیقا به صفحه اثر مورد استناد منتهی شود. به عنوان مثال، DOI مقاله باید به صفحه خود مقاله منتهی شود نه به صفحه مجله.
- از آنجایی که DOI یا URL توسط مجله و همچنین نمایه های استنادی و تخصصی معتبر رصد می شود و درج DOI یا URL اشتباه به منزله Fake بودن منبع تلقی می شود، ضروری است پیش از ارسال دستنوشته به مجله، از دقیق بودن لینکهای مربوطه اطمینان حاصل شود.
- فهرست منابع فارسی با قلم B Lotus نازک با اندازه 12 و منابع انگلیسی با قلم Times New Roman نازک با اندازه 11 آماده شده و به صورت Hanging با فاصله یک سانتی متر در سطر بعدی تنظیم شوند.
- استناد درونمتنی به منابع خارجی، باید به زبان انگلیسی همراه با سال انتشار میلادی باشد و شیوه APA 7th رعایت شود.
- استناد درونمتنی به منابع فارسی (اعم از آثار تألیفی یا ترجمهای) در متن ضمن لزوم رعایت شیوه APA 7th، باید به زبان فارسی همراه با سال انتشار شمسی باشد.
- فهرست منابع پایانی باید به ترتیب حروف الفبا و از منابع زبان فارسی آغاز شود. سپس منابع انگلیسی، مرتب شده و در ادامه منابع فارسی آورده شوند.
- در بخش فهرست منابع فارسی، اطلاعات کتابشناختی منابع فارسی به زبان فارسی میآید. علاوه بر این، ترجمه انگلیسی کلیه منابع فارسی با تبدیل سال شمسی به سال میلادی، به شکل رنگی در بخش فهرست منابع انگلیسی نیز آورده و در انتهای آنها عبارت [In Persian] بصورت برجسته درج میشود. به عنوان مثال:
- منبع فارسی که باید در بخش فهرست منابع فارسی درج شود:
حاجیان، ح.، و زرجینی، الف. (1402). تحلیلی بر کاربردهای داده کاوی در صنعت بیمه بر اساس شبکه هم رخدادی واژگان ها و شناسایی معتبرترین مجلات با شاخص استناد به پژوهش های علمی با استفاده از رویکرد علم سنجی. پژوهشنامه بیمه، 13(1)، 71-86. https://doi.org/10.22056/ijir.2024.01.06
- برگردان انگلیسی منبع فارسی که باید بر اساس اطلاعات کتابشناختی انگلیسی مندرج در خود اثر، بهطور همزمان در بخش فهرست منابع انگلیسی درج و در انتهای آن عبارت [In Persian] درج شود:
Hajiyan, H., & Zarjini, A. (2023). A Comprehensive Analysis of Keywords Co-occurrence Network and the Most Cited Journals on Data Mining Techniques in Insurance Industry Using Scientometrics Approach. Iranian Journal of Insurance Research, 13(1), 71-86. https://doi.org/10.22056/ijir.2024.01.06 [In Persian].
توضیح ۱: در برگردان منابع از فارسی به انگلیسی، نباید اطلاعات کتابشناختی نظیر عنوان مقاله، عنوان مجله، نحوه نگارش نام نویسندگان، تبدیل سال شمسی به میلادی و مانند آن شخصا توسط نویسنده به انگلیسی ترجمه یا دگرنویسی شود؛ بلکه باید شکل انگلیسی اطلاعات کتابشناختی از خود منبع مورد استناد اخذ شود و این اطلاعات به طور دقیق با اطلاعات انگلیسی درج شده در منبع مورد استناد مطابقت داشته باشد.
توضیح ۲: در مواردی که نام نویسنده خارجی در متن به زبان فارسی مورد اشاره قرار میگیرد، ضروری است در هنگام استناددهی درونمتنی، نام خانوادگی انگلیسی و سال انتشار میلادی اثر در داخل پرانتز و به صورت درونمتنی مورد استناد قرار گیرد.
به عنوان مثال: گلنزل و همکاران (Glänzel et al., 2006) در پژوهش خود نشان دادند که ...
شایان ذکر است که اطلاعات کتابشناختی کامل این اثر به شیوه APA 7th در بخش فهرست منابع مقاله آورده میشود. مثال:
Glänzel, W., Debackere, K., Thijs, B., & Schubert, A. (2006). A Concise Review on the Role of Author Self-citations in Information Science, Bibliometrics and Science Policy. Scientometrics, 67(2), 263-277. https://doi.org/10.1007/s11192-006-0098-9
مثالهایی از نحوه استناددهی و نگارش منابع به شیوه APA 7th
به طور کلی، ساختار کلی نگارش فهرست منابع به روش APA 7th از الگوی زیر تبعیت میکند. ضروری است DOI نیز مطابق دستورالعمل مجله به انتهای اطلاعات کتابشناختی اضافه شود:
ضروری است نویسندگان محترم پیش از تنظیم مقاله و ارسال آن به مجله، با مراجعه به آدرس زیر و مطالعه شیوه استناددهی APA 7th و همچنین بهرهمندی از مثالهای ارائه شده در آن، از صحت و انطباق دقیق استنادهای درونمتنی و فهرست منابع مقاله خود با شیوه APA 7th اطمینان حاصل کنند:
https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples
یادآوری: مقالهای که بر اساس راهنمای نویسندگان مجله تهیه و تنظیم نشده باشد، از دستور کار ارزیابیهای علمی مجله خارج میشود.
اخلاق در نشر و سیاست مجله در قبال استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی
خطمشی اخلاق نشر پژوهشنامه بیمه (IJIR) بر اساس دستورالعملهای کمیته اخلاق نشر (COPE) و منطبق با آییننامههای رفتاری هیئت تحریریه کمیته بینالمللی IJIR تعیین شده است. خوانندگان، نویسندگان، داوران و دبیران پژوهشنامه بیمه ایران باید ابتدائا از این سیاست های اخلاقی پیروی کنند. خط مشی اخلاقی پژوهشنامه بیمه ایران، ملزم به پیروی از مقررات کمیته اخلاق نشر میباشد و مقالات پژوهشی ارسال شده به نشریه را در شماره مربوطه پس از داوری های مشارکتی(Peer Review) و بر اساس پیشنهاد داوران و اعضای هیئت تحریریه نشریه منتشر نماید. خط مشی اخلاقی انتخاب یک مقاله تاکید بر مشورت سردبیر در تصمیم گیری با سایر دبیران و داوران دارد. داوران لازم است مقالات پژوهشی را بر اساس محتوای ارسالی به صورت محرمانه ارزیابی کنند. داوران همچنین از طریق نشریه به نویسندگان پیشنهاد میکنند که کیفیت مقاله پژوهشی را با نظرات فنی خویش بهبود بخشند. نویسندگان باید اطمینان حاصل کنند که کار پژوهشی ارسالی آنها اصیل است و در جای دیگری و به هیچ زبانی منتشر و ارسال نشده است. قوانین و قراردادهای مربوط به حق انتشار باید توسط نویسندگان رعایت شود. هر نوع سرقت ادبی رفتار نشر غیراخلاقی و غیرقابل قبول است. علاوه بر این، مجله حد و مرزهای مجاز در استفاده از هوش مصنوعی را برای نویسندگان، داوران همتا، دبیران علمی و اعضای هیئت تحریریه مشخص کرده است. سیاست و دستورالعمل مجله در قبال استفاده از هوش مصنوعی در فرایند تدوین دستنوشته از طریق وب سایت مجله در دسترس همگان قرار دارد و باید توسط ذی نفعان مجله، مورد مطالعه قرار گیرد و رعایت شود.
برای اطلاع و اطمینان از عدم انتشار متون مشابه و کپیبرداری فارسی به آدرس https://en.irandoc.ac.ir/service-product/97 یا https://www.samimnoor.ir/view و برای اطمینان از عدم کپیبرداری بخش انگلیسی مقاله به آدرس https://www.ithenticate.com مراجعه شود.
فرآیند بررسی داوری مشارکتی
مقالات رسیده، ابتدا مورد ارزیابی ساختاری و استنادی قرار می گیرد و در صورت تأئید، توسط سردبیر، هیئت تحریریه و داوران مورد ارزیابی و داوری قرار میگیرد و در صورت تایید، پس از انجام اصلاحات (در صورت لزوم) و ویرایش با رعایت نوبت، منتشر میشود.
به منظور حفظ و توسعه سیستم داوری مشارکتی، نویسندگان در صورت تمایل در فرآیند داوری مشارکتی برای ارزیابی مقالات دیگران به عنوان داور میتوانند درخواست نموده و مشارکت نمایند. در صورت اقتضا، نویسندگان موظفند موارد بازپس گیری و/یا تصحیح اشتباهات را به دبیران و ناشر نشریه ارائه دهند. کلیه مقالات ارسالی به نشریه پژوهشنامه بیمه حداقل برای یک دور بررسی خواهند شد. نشریه پژوهشنامه بیمه یک خط مشی بررسی دوگانه را اتخاذ میکند. بررسی داوری در نشریه پژوهشنامه بیمه ایران دارای فرآیند دو سو کور میباشد و داوران و نویسندگان یک دیگر را نمیشناسند. پس از ارسال مقاله به سامانه بصورت آنلاین، سامانه بلافاصله به دفتر نشریه اطلاع رسانی نموده و پس از گذراندن یک بررسی کیفی اولیه توسط سردبیر، مقاله به دو یا چند داور تخصصی ارسال کی گردد. پس از دریافت نظرات داوران، عضو تیم تحریریه تصمیم مقتضی را اتخاذ مینماید. از آنجایی که داوران گاهی اوقات با یکدیگر موافق نیستند، تصمیم نهایی ارسال شده به نویسنده ممکن است دقیقاً منعکس کننده توصیه های هیچ یک از داوران نباشد. تصمیم پس از هر دور بررسی مشارکتی ممکن است یکی از موارد زیر باشد:
- بدون هیچ تغییر پذیرش میشود (Accept).
- با تجدید نظر جزئی (Minor revisions) به نویسنده جهت تصحیح جزئی عودت داده میشود.
- با تجدید نظر اساسی (Major revisions) به نویسنده جهت تصحیح اساسی عودت میگردد. نسخه اصلاح شده برای یک دور دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. معمولاً برای داوران اصلی ارسال میشود و یا سردبیر شخصا تصمیمگیری مینماید.
- مقاله تسلیمی بسیار ضعیف و یا در حوزه علمی نشریه نبوده و بدون انجام داوری رد میشود (Reject) میشود.