مقاله علمی
حقوق بیمه
خدیجه مظفری
چکیده
پیشینه و اهداف: برای ایجاد بازار ثانویة بیمة عمر که طی آن دارندگان بیمهنامههای عمر بهسهولت بتوانند بیمهنامههای خود را به فروش برسانند ضروری است مبانی حقوقی و آثار انتقال بیمهنامة عمر شناسایی و بررسی شود تا قواعد حاکم بر این بازار نیز شناسایی شود. در این راستا این تحقیق در پی آن است که چالشهای حقوقی انتقال بیمهنامة عمر ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: برای ایجاد بازار ثانویة بیمة عمر که طی آن دارندگان بیمهنامههای عمر بهسهولت بتوانند بیمهنامههای خود را به فروش برسانند ضروری است مبانی حقوقی و آثار انتقال بیمهنامة عمر شناسایی و بررسی شود تا قواعد حاکم بر این بازار نیز شناسایی شود. در این راستا این تحقیق در پی آن است که چالشهای حقوقی انتقال بیمهنامة عمر از یک شخص به شخص دیگر را بررسی کند.روششناسی: تحلیل حقوقی با استفاده از متون حقوقی موجود از جمله کتب فقهی، حقوقی و مقالات منتشرشدة داخلی و خارجی صورت میپذیرد. بر این اساس روش کار در این مقاله، روش کتابخانهای و تحلیلی و توصیفی خواهد بود. بدینترتیب که ابتدا مبانی فقهی و حقوقی انتقال بیمة عمر بررسی و در ادامه ماهیت قرارداد انتقال مطالعه و در نهایت آثار و احکام ناشی از این انتقال تحلیل میشود.یافتهها: در خصوص قواعد حاکم بر بیمة عمر در نظام حقوقی ایران برخلاف بسیاری از نظامهای حقوقی دنیا قوانین زیادی به تصویب نرسیده است و این بخش مورد غفلت قانونگذار قرار گرفته است. همین امر زمینهساز بروز اختلاف نظر در خصوص احکام مربوط به این بیمه است. عمده مقررات مربوط به بیمهنامة عمر را در ایران باید از میان شرایط عمومی بیمهنامة عمر استخراج کرد و قانون در خصوص غالب موارد ساکت است.نتیجهگیری: این مقاله نشان میدهد که امکان انتقال بیمهنامة عمر و استخراج احکام حاکم بر این انتقال براساس قوانین و مقررات فعلی در نظام حقوقی ایران با استفاده از مقررات عام و کلی تا حد زیادی وجود دارد. براساس اصل آزادی انتقال قرارداد، منتقل کردن هر قراردادی که قائم به شخص نباشد مجاز است. آثار ناشی از این انتقال بهصورت مشروح در مقاله مورد توجه قرار گرفته است.
مقاله علمی
سازماندهی صنعتی بازارهای بیمه
شبنم رفوآ
چکیده
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه، ماهیتاً صنعتی دانشمحور است. ازاینرو، راهبرد مدیریت دانش میتواند بهعنوان عاملی برای موفقیت شرکتهای بیمه محسوب شود. با توجه به اهمیت این موضوع، شناخت پیشرانها و بازدارندههای آن در بیمه نقشی اساسی در پیادهسازی موفق مدیریت دانش شرکتهای بیمه خواهد داشت. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش، شناسایی عوامل ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه، ماهیتاً صنعتی دانشمحور است. ازاینرو، راهبرد مدیریت دانش میتواند بهعنوان عاملی برای موفقیت شرکتهای بیمه محسوب شود. با توجه به اهمیت این موضوع، شناخت پیشرانها و بازدارندههای آن در بیمه نقشی اساسی در پیادهسازی موفق مدیریت دانش شرکتهای بیمه خواهد داشت. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش، شناسایی عوامل پیشران و بازدارنده پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت بیمه است.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعهای– کاربردی است و در دستة پژوهشهای کیفی قرار دارد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق و روش نمونهگیری از نوع هدفمند با رویکرد نظری بود. در این پژوهش مصاحبههای نیمهساختاریافته با 15 نفر از مدیران اجرایی و عملیاتی شرکتهای بیمه انجام شد. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد.یافتهها: در این پژوهش تعداد 112 کد در دو گروه اصلی پیشران و بازدارنده شناسایی شدند. 79 کد در 17 مضمون پیشران شامل بهبود روابط و تعاملات سازمانی، بهبود فضای سازمانی، فرهنگسازی و ترویج فرهنگ دانشی، بازطراحی ساختار سازمانی، توسعة رفتارهای دانشی سازمان، بانکهای اطلاعاتی، زیرساخت نرمافزاری و سختافزاری پشتیبان مدیریت دانش، صلاحیت عمومی نیروی انسانی، صلاحیت تخصصی و حرفهای، شایستهگزینی و حفظ نیروی انسانی، تناسب شغل و شاغل، سیاستهای انگیزشی و تشویقی، بینش و تفکر مدیریتی، رویکرد مدیریتی به دانش، آموزشهای ضمن خدمت براساس نیاز شغلی، توسعة آموزشهای اثربخش، آموزشهای بهروزرسانی، ارزشیابی دانشی، پیشرفت شغلی، ارکان صنعت بیمه قرار گرفتند. 33 کد نیز در 7 مضمون بازدارنده شامل عوامل انسانی، عوامل شغلی، عوامل مرتبط با دانش، عوامل مدیریتی، عوامل انتصاباتی، عوامل نهادی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی دستهبندی شدند.نتیجهگیری: از نتایج این پژوهش میتوان بهعنوان الگویی برای پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت بیمه استفاده کرد و براساس آن شرکتهای بیمه میتوانند به تقویت پیشرانها و تضعیف بازدارندهها بپردازند. براساس نتایج این پژوهش، در صنعت بیمه نیاز به حکمرانی دانش داریم.
مقاله علمی
سازماندهی صنعتی بازارهای بیمه
وحید خاشعی؛ وحیده نورانی؛ پرهام شهبازی
چکیده
پیشینه و اهداف: کنترل استراتژیک که هدف آن انطباق استراتژی سازمان با تغییرات و تلاطمات محیطی است (با توجه به اینکه محیط سازمان در صنایع مختلف متفاوت است)، میتواند در هر صنعتی الگوی خاص خود را داشته باشد. در سالهای اخیر که به دلایل داخلی و بینالمللی، تلاطمات محیطی برای صنایع ایران افزایش یافته، موضوع کنترل استراتژیک نیز اهمیت ویژهای ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: کنترل استراتژیک که هدف آن انطباق استراتژی سازمان با تغییرات و تلاطمات محیطی است (با توجه به اینکه محیط سازمان در صنایع مختلف متفاوت است)، میتواند در هر صنعتی الگوی خاص خود را داشته باشد. در سالهای اخیر که به دلایل داخلی و بینالمللی، تلاطمات محیطی برای صنایع ایران افزایش یافته، موضوع کنترل استراتژیک نیز اهمیت ویژهای پیدا کرده و بر این اساس، هدف این پژوهش آن است که با در نظر گرفتن مدلهای مختلف کنترل استراتژیک و شاخصهای متنوعی که میتواند داشته باشد، بهطور خاص برای صنعت بیمة ایران مدلی را برای کنترل استراتژیک ارائه کند.روششناسی: پژوهش حاضر بهلحاظ هدف، بنیادی– کاربردی و با جهتگیری اکتشافی، از نوع مطالعات ترکیبی (کیفی و کمّی) است. در بخش کیفی از استراتژی پژوهش دادهبنیاد و در بخش کمّی از روش تحلیل سلسلهمراتبی که از جمله روشهای تصمیمگیری چندمعیاره است، استفاده شد. جامعة آماری این تحقیق آن دسته از مدیران ارشد شرکتهای بیمة ایرانی هستند که در فرایند تدوین، اجرا و کنترل برنامههای استراتژیک شرکتهای بیمه نقش یا تجربیاتی دارند. روش نمونهگیری نظری و به شیوة گلوله برفی بوده است.یافتهها: براساس دادههای بهدستآمده از مصاحبهها، مقولهها در دو دستة کلی کنترل اجرای استراتژی و کنترل محتوای استراتژی قرار گرفتند. در بخش کنترل محتوا سه مقوله با عناوین کنترل عوامل حیاتی موفقیت، کنترل مفروضات اساسی و کنترل مبتنی بر سناریو کدگذاری شدند و در بخش کنترل اجرا دو مقوله با عناوین کنترل بعد از عمل و کنترل عملیاتی کدگذاری شدند. در این پنج بخش نیز، در مجموع 15 نوع کنترل باید صورت گیرند که اینها در بخش کمّی پژوهش ارزیابی شدند. در بخش کمّی، کنترل رقابت، کنترل مفروضات اساسی بازار و کنترل مفروضات محیط کلان بیشترین امتیازات را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق، دستهبندی انواع کنترلهای استراتژیک و امتیازدهی به آنها، به معنای برتری برخی روشهای کنترلی بر دیگر روشها نیست و براساس نوع رویکرد استراتژیک در هر شرکتی ممکن است هریک از کنترلها به شکلهای مختلف و با درجات اهمیت متفاوتی استفاده شوند. همچنین بهدلیل اینکه امروزه ابزارهای پیشرفتة فنّاوری اطلاعات در دسترساند و صنعت بیمه هم دادههای فراوانی در اختیار دارد، پیشنهاد میشود که شرکتهای بیمه از این ابزارها در فرایند کنترل استراتژیک خود بیشتر استفاده کنند. با توجه به اهمیت یافتن روشهای آیندهپژوهی از جمله سناریوپردازی در کسبوکارها، پیشنهاد میشود که صنعت بیمه به آموزش این روشها به مدیران و متخصصانش اقدام کند تا با بهکارگیری آنها غافلگیریها کاهش یابند و آمادة مواجهه با شرایط مختلف باشند. در نهایت در ارزیابی کمّی پژوهش، کنترل فرایندهای داخلی و منابع انسانی حائز کمترین امتیاز شدند که با توجه به اهمیتشان، لازم است برای تقویتشان کنترل بیشتری روی آنها صورت گیرد.
مقاله علمی
بازاریابی و فروش بیمه
معصومه خلیل زاده طلاتپه؛ وحید ناصحی فر؛ تحفه قبادی لموکی؛ علی اصغری صارم
چکیده
هدف: امروزه شرکتهای بیمه برای تداوم فعالیت و جذب و حفظ مشتریان باید بیش از پیش دربارة سردرگمی مشتری و ارائة راهبردهایی برای کاهش آن بیندیشند این پژوهش درصدد ارائة راهبردهایی مؤثر در مدیریت سردرگمی مشتریان در بیمة عمر است.روششناسی: این پژوهش براساس تحلیل مضمون (کدگذاری و شناخت مقولههای زیربنایی متن مصاحبه یا نوشتار) انجام ...
بیشتر
هدف: امروزه شرکتهای بیمه برای تداوم فعالیت و جذب و حفظ مشتریان باید بیش از پیش دربارة سردرگمی مشتری و ارائة راهبردهایی برای کاهش آن بیندیشند این پژوهش درصدد ارائة راهبردهایی مؤثر در مدیریت سردرگمی مشتریان در بیمة عمر است.روششناسی: این پژوهش براساس تحلیل مضمون (کدگذاری و شناخت مقولههای زیربنایی متن مصاحبه یا نوشتار) انجام گرفته است، از لحاظ هدف بنیادین است و برحسب روش گردآوری دادهها میدانی محسوب میشود مشارکتکنندگان پژوهش خبرگان صنعت بیمه و بازاریابی هستند، روش نمونهگیری غیراحتمالی، قضاوتی و گلوله برفی و تعداد حجم نمونه با توجه به اشباع نظری دادهها 23 نفر بوده است و برای گردآوری داده از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شده است.یافتهها: مطابق با نتایج حاصل از پژوهش، 3 هستة مرکزی و 18 مضمون اصلی با عنوان مشتریمداری (پیگیری مستمر مشتریان، ارتباط با مشتریان، درک نیاز مشتری و بهبود خدمترسانی و رفاه مشتری) استراتژیهای بازاریابی (برگزاری رویدادهای شاخص و جذاب، تبلیغات دهانبهدهان، هویتسازی مطلوب در شبکههای اجتماعی، استفادة نوآورانه از بروشورها، برنامههای تلویزیونی، تبلیغات اثربخش) ارائة بستة کامل خدماتی با کیفیت بالا (نظارت بر عملکرد کارکنان، شفافیت عملکرد، انعطافپذیری در پوششهای بیمهای، ارائة برنامههای وفاداری به شکل نوین، تمرکز بر زنجیرة ارزش، تصویرسازی بیمة عمر، کاربرد فنّاوری اطلاعات (هوشمندسازی)) شناسایی شدند.نتیجهگیری: در این پژوهش راهبردهای مواجهه با مدیریت سردرگمی مشتری در خدمات بیمة عمر مورد توجه قرار گرفت. با توجه به یافتههای پژوهش بهکارگیری سیستمهایی برای پیگیری و درک نیازهای مشتریان با ایجاد و حفظ رابطة بلندمدت، مشتریمداری را به مقولهای مهم تبدیل کرده است. همچنین ایجاد استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر تولید محتوای محرک و استفاده ار ظرفیت فضای مجازی همراه با تدوین برنامههایی برای ارائة خدمات با کیفیت بالا در راستای ارائة ارزش برتر به مشتری و متناسب با شرایط روز، مدیران و متولیان را در مدیریت سردرگمی مشتری در بیمة عمر یاری میکند و بهمنظور نتیجهبخش شدن راهبردهای مورد نظر لازم است مدیران و متولیان در همة مراحل و فرایند اجرای راهبردها، سردرگمی مشتریان را مدنظر قرار دهند.
مقاله علمی
بازاریابی و فروش بیمه
دانیال معمارزاده؛ غلامرضا جمالی
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه شرکتها براساس افزایش قوانین زیستمحیطی و افزایش حساسیت عمومی به مسائل زیستمحیطی ناچار به توجه بیشتر به محیط زیست شدهاند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر فعالیتهای بیمة سبز از دیدگاه مشتریان (مورد مطالعه: مشتریان نمایندگیهای بیمة سرمد استان بوشهر) انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: امروزه شرکتها براساس افزایش قوانین زیستمحیطی و افزایش حساسیت عمومی به مسائل زیستمحیطی ناچار به توجه بیشتر به محیط زیست شدهاند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر فعالیتهای بیمة سبز از دیدگاه مشتریان (مورد مطالعه: مشتریان نمایندگیهای بیمة سرمد استان بوشهر) انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی– پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان نمایندگیهای بیمة سرمد استان بوشهر تشکیل میدهد. بهمنظور شناسایی حجم نمونة آماری از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده و حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری متغیرهای پژوهش، پرسشنامه بوده که برای بررسی روایی و پایایی از نرمافزار SPSS استفاده شد. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان تأیید و گویههای غیرقابل درک حذف شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و شاخصهای کفایت نمونهگیری و مقدار معناداری بارتلت تأیید شد. پایایی پرسشنامه با بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد و مقدار کل پایایی 93/0 شناسایی شد. همچنین برای بررسی فرضیههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی)، نرمافزار SmartPLS استفاده شد.یافتهها: یافتة پژوهش حاکی از آن است که هوش بازاریابی بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (13/13)، اثربخشی و سودمندی بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (48/7)، حمایت فنّاوری اطلاعات و ارتباطات بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (83/8)، فرصت بازار بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (36/6)، ریسک رقابتی بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (31/5) و سوابق داخلی بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (88/4) تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجهگیری: با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، میتوان به بررسی فرضیههای پژوهش پرداخت. نتیجة پژوهش نشان میدهد که هوشمندی بازار بیشترین تأثیر و سوابق داخلی کمترین تأثیر را بر فعالیت بازاریابی سبز در بیمة سرمد داشته است.
مقاله علمی
مطالعات تطبیقی در حوزه بیمه
فاطمه آزادبخت؛ مهدی رشکوئیه جدیدی
چکیده
پیشینه و اهداف: مفهوم تکافل در فقه اسلامی، پیشینهای به قدمت تاریخ اسلام دارد، اما بهکارگیری تکافل در صنعت بیمه و در معنای اصطلاحی آن به حدود یک قرن پیش برمیگردد. فقهای امامیه، از زمانی که مفهوم بیمه در کشورهای اسلامی رواج پیدا کرد، دربارة آن بهعنوان یکی از مسائل مستحدثه نظریهپردازی کردند. برخی بیمه را یک عقد مستقل مشروع دانستهاند ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: مفهوم تکافل در فقه اسلامی، پیشینهای به قدمت تاریخ اسلام دارد، اما بهکارگیری تکافل در صنعت بیمه و در معنای اصطلاحی آن به حدود یک قرن پیش برمیگردد. فقهای امامیه، از زمانی که مفهوم بیمه در کشورهای اسلامی رواج پیدا کرد، دربارة آن بهعنوان یکی از مسائل مستحدثه نظریهپردازی کردند. برخی بیمه را یک عقد مستقل مشروع دانستهاند و برخی نیز جدای از مستقل دانستن یا ندانستن عقد بیمه، معتقدند که میتوان با مطابقت دادن بیمه بر یکی از عقود اسلامی وجه شرعی آن را تأمین کرد. نظرات این گروه از فقها، شباهت چشمگیری با تکافل مصطلح دارد. بر این اساس، هدف این مقاله، استخراج انگارههای فقهی تکافل از عقود معهود بیانشده در فتاوی بیمهای این گروه از فقهای امامیه با توجه به شباهت آنها با عقود رایج در الگوهای عملیاتی تکافل است.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی– تحلیلی، با استفاده از روش کتابخانهای و مطالعة سندی انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش نیز فتاوی مراجع و نظرات فقهای امامیه است.یافتهها: برخی از فقهای امامیه، وجه شرعی بیمه را با عقود صلح، مضاربه، هبة معوض و ... تأمین میکردند که این عقود، شباهتهایی با عقود رایج در الگوهای عملیاتی تکافل دارند.نتیجهگیری: با استخراج انگارههای فقهی تکافل از عقود معهود بیانشده در فتاوی فقهای امامیه و مقایسة آنها با عقود رایج در الگوهای عملیاتی تکافل میتوان گفت که وجود عقودی مانند صلح معوض، هبة مشروطه، شرکت، مضاربه و ... در نظرات و فتاوی بیمهای فقهای امامیه پذیرفته و تکرار شده و وجود شباهتهایی میان فتاوی فقهای امامیه و الگوهای تکافلی انکارناپذیر است. همچنین، عدهای از فقها علاوهبراینکه عقد بیمه را تصحیح کردهاند، اضافه کردن مواردی مانند سود رساندن به مشتریان را به این منظور جایز دانستهاند، که هرچند با اصول بیمهای رایج منطبق نیست، ولی منطبق بر اصول تکافل است.بر این اساس میتوان گفت که گویی علمای امامیه از همان ابتدای ورود بیمه به جوامع اسلامی، برخی از انگارههای تکافل را در فتاوی بیمهای خود بیان کردهاند، اما چون اکثر آنها، عقد بیمه را در قالب عقدی مستقل مشروع میدانستند، اقبالی ازسوی فقها و بیمهگران به این انگارههای تکافلی صورت نگرفته است.