مقاله علمی
امیر ذاکری؛ عباس افرازه؛ حمیدرضا نورعلیزاده
چکیده
کارایی، یک مفهوم اساسی در استفاده کارا و مؤثر از منابع سازمانی است که به عنوان یک فاکتور مهم در ایجاد مزیت رقابتی نیز مورد توجه است. در صنایع دانشبنیان مانند بیمه، سرمایههای فکری، نقش ممتازی در موفقیت بنگاهها از جمله در ارتقای کارایی آن ها دارند. در این تحقیق که مبتنی بر برداشتی نو از مفهوم کارایی است، تأثیر سرمایه فکری در ایجاد ...
بیشتر
کارایی، یک مفهوم اساسی در استفاده کارا و مؤثر از منابع سازمانی است که به عنوان یک فاکتور مهم در ایجاد مزیت رقابتی نیز مورد توجه است. در صنایع دانشبنیان مانند بیمه، سرمایههای فکری، نقش ممتازی در موفقیت بنگاهها از جمله در ارتقای کارایی آن ها دارند. در این تحقیق که مبتنی بر برداشتی نو از مفهوم کارایی است، تأثیر سرمایه فکری در ایجاد کارایی مورد توجه قرار گرفته است و در قالب مطالعه تجربی تأثیر شاخصهای منتخب سرمایه فکری در صنعت بیمه بر کارایی شرکتهای بیمه ایرانی (در محدوده 17 شرکت بیمه کشور و در دوره زمانی 1390-1384) مطالعه شده است. به این منظور، محاسبه کارایی شرکتها با روش تحلیل پوششی دادهها انجام شده است و برای تشکیل تابع رگرسیون میان کارایی و شاخصهای سرمایه فکری از روش معادلات برآوردگر تعمیمیافته استفاده شده است تا امکان درنظرگرفتن همبستگی زمانی دادهها فراهم گردد. نتایج مطالعه نشان میدهد شاخصهایی از سرمایه انسانی (سطح تحصیلات) و ارتباطی (تعداد نمایندگی) شرکتها با کارایی آنها رابطه مثبت داشته است اما شاخصهای مربوط به سرمایه ساختاری (تعداد و تنوع محصولات جدید) نتوانستهاند منجر به ایجاد کارایی در شرکتهای مورد مطالعه شوند.
مقاله علمی
زهرا برومند؛ زهرا آسن
چکیده
انتخاب نامساعد و مخاطرات اخلاقی از نتایج وجود اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه است. وجود یا عدم وجود انتخاب نامساعد در بازار بیمه یکی از موارد مورد توجه بیمهگران است. فرض بر این است که افراد با دو سطح ریسک (پایین و بالا) وجود دارند. در بازار بیمه، تئوری انتخاب نامساعد بیان میکند که افراد با سطح ریسک بالا، خدمات بیمهای بیشتری نسبت ...
بیشتر
انتخاب نامساعد و مخاطرات اخلاقی از نتایج وجود اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه است. وجود یا عدم وجود انتخاب نامساعد در بازار بیمه یکی از موارد مورد توجه بیمهگران است. فرض بر این است که افراد با دو سطح ریسک (پایین و بالا) وجود دارند. در بازار بیمه، تئوری انتخاب نامساعد بیان میکند که افراد با سطح ریسک بالا، خدمات بیمهای بیشتری نسبت به افراد با سطح ریسک پایین تقاضا مینمایند. هدف این تحقیق بررسی پدیده عدم تقارن اطلاعات در بازار بیمه آتشسوزی و تأثیر آن بر عملکرد مالی یک شرکت بیمه است. بدین منظور گروه مورد مطالعه در این تحقیق پروندههای خسارت تشکیل شده طی سالهای 1392-1391در شهر تهران میباشد که با استفاده از رگرسیون لجستیک از آمارههای کای دو، آزمون هاسمر و لمشو و والد برای بررسی معناداری رابطهها و نیکویی برازش استفاده گردید. سپس همبستگی میان انتخاب نامطلوب و مخاطرات اخلاقی در بیمه آتشسوزی آزمون گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه آتشسوزی، خسارتهای هنگفتی به شرکتهای بیمه تحمیل مینماید.
مقاله علمی
محمد محمودی میمند؛ نادر مظلومی؛ فؤاد وجدانی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در شرکتهای بیمه و نهادینه کردن فرهنگ نوآوری در صنعت بیمه کشور است تا شرکتهای بیمه بتوانند نقش و تأثیر خود را در جامعه افزایش داده و با جلب اعتماد عمومی، ضریب نفوذ بیمه در کشور بهبود یابد. لذا بهمنظور کاهش مسائل و چالشهای پیشروی صنعت بیمه کشور و با هدف بهبود نوآوری در صنعت بیمه سعی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در شرکتهای بیمه و نهادینه کردن فرهنگ نوآوری در صنعت بیمه کشور است تا شرکتهای بیمه بتوانند نقش و تأثیر خود را در جامعه افزایش داده و با جلب اعتماد عمومی، ضریب نفوذ بیمه در کشور بهبود یابد. لذا بهمنظور کاهش مسائل و چالشهای پیشروی صنعت بیمه کشور و با هدف بهبود نوآوری در صنعت بیمه سعی شده با توجه به ویژگیهای شرکتهای بیمه ایرانی، ضمن مطالعه و تحلیل الگوها و مدلهای مختلف نوآوری و شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر نوآوری در شرکتهای بیمه، مدل مفهومی اولیه متناسب با نوآوری در صنعت بیمه کشور طراحی شود و این مدل به صاحبنظران، متخصصین و خبرگان بیمه و اساتید دانشگاه ارائه و پس از جمعآوری نظرات آنان، با بررسی و لحاظ کردن این نظرات، پرسشنامه میدانی تنظیم و پس از تجزیهوتحلیل آماری و سنجش میزان دخالت هریک از متغیرها در مدل پیشنهادی و آزمون صحت و قابلیت اجرای آنها در عمل، نهایتاً مدل ساختاری نوآوری در صنعت بیمه کشور استخراج و آزمون شده وراهکارهایی برای نوآوری در صنعت بیمه کشور ارائه شود.
مقاله علمی
پریسا صفامنش؛ سید رسول حسینی؛ معصومه اولادیان
چکیده
سازمانی که کارآفرینی را ترویج میدهد در زمینه یادگیری، خلاقیت و تأثیر بر محیط توانمند است. مدلهای سازمان یادگیرنده برای بررسی کارآفرینی در سازمانهای دولتی مناسب هستند. هدف این تحقیق بررسی نقش مؤلفههای سازمان یادگیرنده بر عملکرد کارآفرینانه کارکنان در یک شرکت بیمه است که فرضیات آن از ادبیات نظری سازمان یادگیرنده و کارآفرینی ...
بیشتر
سازمانی که کارآفرینی را ترویج میدهد در زمینه یادگیری، خلاقیت و تأثیر بر محیط توانمند است. مدلهای سازمان یادگیرنده برای بررسی کارآفرینی در سازمانهای دولتی مناسب هستند. هدف این تحقیق بررسی نقش مؤلفههای سازمان یادگیرنده بر عملکرد کارآفرینانه کارکنان در یک شرکت بیمه است که فرضیات آن از ادبیات نظری سازمان یادگیرنده و کارآفرینی سازمانی، استخراج و مورد آزمون قرار گرفتهاند. روش تحقیق، توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری تحقیق شامل 500 نفر از کارکنان یک شرکت بیمه است که 275 نفر از طریق روش نمونهگیری کوکران انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامههای استاندارد 55 سؤالی با ضریب پایایی آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0، مدل سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک و عملکرد کارآفرینانه زامپتاکیس و موستاکیس، به روش نمونهگیری طبقهای و سیستماتیک انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی (فراوانیها، میانگین و نمودار) و استنباطی (آزمون t یک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد شرکت بیمه مورد بررسی از دیدگاه مدلهای سازمان یادگیرنده و عملکرد کارآفرینانه در سطح متوسط قرار دارد و متغیر مستقل مدل سازمان یادگیرنده، رابطه مستقیم و قوی با عملکرد کارآفرینانه کارکنان دارد. همچنین بین یادگیری فردی، تیمی و سازمانی و عملکرد کارآفرینانه، رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که مؤلفههای سازمان یادگیرنده توانسته در حدود 6/65% از تغییرات متغیر وابسته عملکرد کارآفرینانه را پیشبینی کند. متغیرهای تحقیق و جستجو، یادگیری مداوم و یادگیری تیمی به ترتیب مهمترین مؤلفههای سازمان یادگیرنده در تبیین عملکرد کارآفرینانه کارکنان شرکت بیمه مورد نظر بودهاند.
مقاله علمی
مریم تیموریان؛ امیرتیمور پاینده نجفآبادی؛ محمدقاسم وحیدی اصل
چکیده
محاسبه حقبیمه نسبی در سیستمهای پاداش- جریمه به روشهای بیزی مورد استفاده و تأیید اغلب اکچوئری ها است اما نتایج به دست آمده با استفاده از روشهای بیزی به دلایلی مثل پیچیدگی محاسبات، کاربردی نبوده و در عمل قابل استفاده نیست. در این مقاله دو روش جدید برای تعیین حقبیمه نسبی در سیستم پاداش-جریمه پیشنهاد میشود. روش اول ...
بیشتر
محاسبه حقبیمه نسبی در سیستمهای پاداش- جریمه به روشهای بیزی مورد استفاده و تأیید اغلب اکچوئری ها است اما نتایج به دست آمده با استفاده از روشهای بیزی به دلایلی مثل پیچیدگی محاسبات، کاربردی نبوده و در عمل قابل استفاده نیست. در این مقاله دو روش جدید برای تعیین حقبیمه نسبی در سیستم پاداش-جریمه پیشنهاد میشود. روش اول بر اساس استفاده از اصل ماکسیمم آنتروپی (حداکثر عدم قطعیت) و روش دوم بر اساس استنباط بیزی در فضای پارامتری مقید تحت شرط وجود یک رابطه ترتیبی است. روشهای پیشنهادی با استفاده از معیارهای استاندارد با روش بیزی مقایسه شده و بهین بودن آنها در عمل نتیجه میشود. سرانجام حقبیمههای نسبی محاسبهشده با استفاده از روشهای پیشنهادی با مقادیر مورد استفاده در سیستم پاداش-جریمه کشور مقایسه میشوند و نتایج، نیاز به تغییر سیستم فعلی را نشان میدهد.
مقاله علمی
مظلومه رزاقی؛ محمدرضا زارع مهرجردی؛ علی کیانیراد؛ صدیقه نبی ئیان
چکیده
کشاورزی، فعالیتی سرشار از مخاطره است. در این فعالیت انواع مخاطرات طبیعی، اجتماعی و اقتصادی دستبهدست هم داده و مجموعه شکننده و آسیبپذیری برای تولیدکنندگان فراهم کرده است. حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی در برابر نوسانات درآمدی، نقش مهمی در افزایش انگیزه و تولید دارد. دولتها جهت حمایت از تولیدکنندگان این بخش، سیاستها ...
بیشتر
کشاورزی، فعالیتی سرشار از مخاطره است. در این فعالیت انواع مخاطرات طبیعی، اجتماعی و اقتصادی دستبهدست هم داده و مجموعه شکننده و آسیبپذیری برای تولیدکنندگان فراهم کرده است. حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی در برابر نوسانات درآمدی، نقش مهمی در افزایش انگیزه و تولید دارد. دولتها جهت حمایت از تولیدکنندگان این بخش، سیاستها و برنامههایی را طراحی میکنند که بیمه عملکرد محصول یکی از آنهاست. بیمه محصولات کشاورزی، عملکرد محصول را در برابر خسارت وارد شده به کشاورز مورد حمایت قرار میدهد و از نوسانهای درآمدی کشاورزان جلوگیری میکند. در این مطالعه تلاش شده است تا مشارکت کشاورزان شهرستان قائمشهر در طرح بیمه عملکردی برنج مدلسازی گردد. برای این منظور، با استفاده از روش برنامهریزی ریاضی مثبت، رفتار کشاورزان جهت مشارکت در طرح بیمه محصول برنج و ارزیابی پیامدهای این مشارکت بررسی شده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه برای سه سال زراعی 1392-1390 جمعآوری شدهاند. بر اساس نتایج این مطالعه با معرفی بیمه محصول برنج به کشاورزان، مزارع نماینده در طرح بیمه محصول برنج مشارکت نمودهاند. افزایش سطح زیرکشت برنج و بازده ناخالص مزارع از پیامدهای این مشارکت بوده است. از طرف دیگر کاهش حمایت دولت از حقبیمه، تأثیر منفی بر روند افزایش سطح زیرکشت برنج و بازده ناخالص مزارع نمونه داشته است.
مقاله علمی
هاشم آقازاده؛ غدیر مهدوی؛ احمدرضا الهی چورن
چکیده
شرکتهای فعال در صنعت بیمه کشور بدون توجه به مؤلفههای خاص و بااهمیت یک صنعت خدماتی، به رقابتی خونین پرداختهاند که اقیانوس قرمزیرا در صنعت بیمه ایجاد کرده است. لذا لازم است با در پیش گرفتن استراتژیهای نوآوری و کاهش و حذف فعالیتهای غیرضروری، روی خواسته واقعی مشتری به عنوان هسته اصلی کسبوکار تمرکز کرده و با ایجاد نوآوری ...
بیشتر
شرکتهای فعال در صنعت بیمه کشور بدون توجه به مؤلفههای خاص و بااهمیت یک صنعت خدماتی، به رقابتی خونین پرداختهاند که اقیانوس قرمزیرا در صنعت بیمه ایجاد کرده است. لذا لازم است با در پیش گرفتن استراتژیهای نوآوری و کاهش و حذف فعالیتهای غیرضروری، روی خواسته واقعی مشتری به عنوان هسته اصلی کسبوکار تمرکز کرده و با ایجاد نوآوری ارزش، راه را برای ورود به اقیانوس آبی صنعت هموار کرد. از این رو،در این مقاله که از انواع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است، به کمک توزیع پرسشنامه در میان نمایندگان شرکتهای بیمه و با استفاده از آزمونهای میانگین تک نمونهای، آزمون ANOVA و آزمونهای پس از تجربه شامل توکی و LSD، عملکرد برخی از شرکتهای فعال در صنعت بیمه کشور در ابعاد رفاه و آسایش، خدمات اینترنتی، کیفیت برخورد و ارتباطات، کیفیت خدمات، برند، شواهد فیزیکی، قیمت و خلاقیت که در روند پژوهش شناساییشدهاند، مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن به کمک بوم استراتژی و الگوی چهار اقدامی که از ابزارهای استراتژی اقیانوس آبی هستند به بررسی استراتژیهای نوآوری در صنعت بیمه کشور پرداخته شد. نتایج نشان داد که ابعاد خدمات اینترنتی، شواهد فیزیکی و خلاقیت در سطح نامناسب عملکردی قرار دارند و شرکتهای فعال در صنعت بیمه کشور در تمامی ابعاد به جز بُعد شواهد فیزیکی دارای عملکردی مشابه هستند. در ادامه نیز راه دستیابی به اقیانوس آبی صنعت بیمه کشور در قالب الگوی چهار اقدامی و چهار اقدام ایجاد، افزایش، کاهش و حذف، نمایش داده شد.
مقاله علمی
هانیه آرزمجو؛ وحید ناصحیفر؛ محمدتقی تقویفرد
چکیده
صنعت بیمه در دهه اخیر با تغییرات بسیاری مواجه بوده است که اغلب پیچیده، مبهم و درعینحال گریزناپذیرند که این مسئله برنامهریزی، هدایت و حفظ تغییرات سازمانی را با مشکل مواجه ساخته است. هدف این تحقق آن است که با ایجاد مدلی یکپارچه برای مدیریت تغییرات اتفاقات پیچیده –که ماهیت ذاتی هر تغییری است- را با تشخیص روابط بین عناصر حیاتی، ...
بیشتر
صنعت بیمه در دهه اخیر با تغییرات بسیاری مواجه بوده است که اغلب پیچیده، مبهم و درعینحال گریزناپذیرند که این مسئله برنامهریزی، هدایت و حفظ تغییرات سازمانی را با مشکل مواجه ساخته است. هدف این تحقق آن است که با ایجاد مدلی یکپارچه برای مدیریت تغییرات اتفاقات پیچیده –که ماهیت ذاتی هر تغییری است- را با تشخیص روابط بین عناصر حیاتی، ساده کند. در چنین الگویی باید نیروهای نهادی و زمینه فرهنگی سازمان در شرف تغییر نیز در نظر گرفته شود که این امر در زمینه سازمانهای ایرانی به دلیل تفاوت چشمگیر با سازمانهای غربی از اهمیتی ویژه برخوردار است. در این تحقیق با 21 مدیر و عامل تغییرات موفق در شرکتهای بیمه متعدد مصاحبه شد و نتایج مصاحبهها و اسناد و مدارک سازمانی، پس از تحلیل محتوا و سنجش اعتبار کدگذاری انجام شده، با رویکرد دلفی فازی غربال و صحهگذاری شد تا ضمن دربرداشتن اتفاق نظر همه خبرگان، از پوشش عدم قطعیت موجود در ذهنیت ایشان نیز اطمینان حاصل شود. مدل یکپارچه تغییرات سازمانی در 4 بعد، 15 مؤلفه و 41 معیار طراحی گردیده تا شرکتهای بیمه بتوانند ضمن تحلیل وضعیت موجود و بهینهکاوی تجارب موفق سایر سازمانها، اقدام به اجرای تغییراتی موفق و پایدار نمایند.
مقاله علمی
بختیار عباسلو؛ محسن کرمی قهی
چکیده
امروزهمسئولیت مدنی، بیمه و تأمین اجتماعی سه شریک عمده جبران خسارت زیاندیدگان محسوب میشوند. چنانچه خسارت از طریق مسئولیت مدنی یا مزایای جنبی (بیمه و تأمین اجتماعی) قابل جبران باشد، مسئله نحوه جمع مبالغ قابل پرداخت از طریق بیمه، تأمین اجتماعی و حق جبران خسارت از طریق نظام مسئولیت مدنی مطرح میشود. سیاستهای مختلفی جهت اعمال موضوع ...
بیشتر
امروزهمسئولیت مدنی، بیمه و تأمین اجتماعی سه شریک عمده جبران خسارت زیاندیدگان محسوب میشوند. چنانچه خسارت از طریق مسئولیت مدنی یا مزایای جنبی (بیمه و تأمین اجتماعی) قابل جبران باشد، مسئله نحوه جمع مبالغ قابل پرداخت از طریق بیمه، تأمین اجتماعی و حق جبران خسارت از طریق نظام مسئولیت مدنی مطرح میشود. سیاستهای مختلفی جهت اعمال موضوع وجود دارد که از میان آن ها معتبرترین شیوه، جبران خسارت توسط بیمهگر و رجوع بعدی او به عامل زیان، تحت نظریهقائم مقامی است. این نظریه یکی از قواعد پذیرفتهشده بیمهای در اکثر نظامهای حقوقی جهان است. در واقع این قاعده مکمل اصل غرامت است. ازآنجاکه بیشترین زیان ناشی از مسئولیت مدنی از طریق شرکتهای بیمه جبران میشود، اجرای این قاعده باعث میشود که زیاندیده بیش از آنچه خسارت دیده، دریافت نکند و عامل زیان نیز تاوان اعمال خود را بپردازد. با اجرای این قاعده حقوق و تکالیف بیمهگذار به قائم مقام انتقال مییابد. در عین حال اعمال این قاعده تکالیفی را به بیمهگذار تحمیل مینماید. از طرفی قواعد حاکم بر قاعده جانشینی قواعد آمره نیستند بنابراین شرط خلاف قاعده جانشینی، قابلیت پذیرش دارد.
مقاله علمی
داود سیفی قره یتاق؛ وحید حسنی؛ محمد مهدیپور
چکیده
حق انسان در داشتن محیط زیست سالم از شاخصترین حقوق، در اسناد متعدد جهانی حقوق بشری است. یکی از عوامل تهدیدکننده فراگیر این حق، آلودگیهای نفتی ناشی از محموله نفتی کشتیها و نفت سوخت شناورهای دریایی است. در کنوانسیونهای مربوط به آلودگی نفتی، مالکان آن ها (در معنای عام) مسئول جبران خسارت مزبورشدهاند، اما در غالب موارد قربانی خسارت، ...
بیشتر
حق انسان در داشتن محیط زیست سالم از شاخصترین حقوق، در اسناد متعدد جهانی حقوق بشری است. یکی از عوامل تهدیدکننده فراگیر این حق، آلودگیهای نفتی ناشی از محموله نفتی کشتیها و نفت سوخت شناورهای دریایی است. در کنوانسیونهای مربوط به آلودگی نفتی، مالکان آن ها (در معنای عام) مسئول جبران خسارت مزبورشدهاند، اما در غالب موارد قربانی خسارت، حتی اگر محکومله واقع شود با اعسار مسئول حادثه مواجه خواهد شد. بر این اساس کنوانسیون مسئولیت مدنی و کنوانسیون بانکر از نظام بیمه اجباری برای تضمین خسارت زیاندیده بهره جسته است. در این نظام مالکان کشتی مکلف به اخذ بیمهنامه یا تضمین مالی دیگر از بیمهگرهای معتبر بینالمللی تا سقف مقرر هستند که همه خطرات و اعمال مالکان کشتی، مباشران و کارگزاران آن ها را تحت پوشش قرار میدهد. لیکن خسارت ناشی از قوای قاهره، تقصیر عمدی ثالث، خطای تام منقطع رابطه علیت زیاندیده و خسارت عدمالنفع از شمول بیمه خارج هستند. شرط دیگر تضمین بیمهای ورود خسارت در محدوده سرزمینی و منطقه انحصاری اقتصادی دولت متعاهد، ظرفیت کشتی از بیش از هزار تن در آلودگی نفت سوخت و بیش از دو هزار تن در آلودگی محموله نفتی است. بهعلاوه دولت متعاهد متضرر که در محدوده سرزمینی وی آلودگی رخ داده و هر شخص حقیقی و حقوقی که متحمل خسارت مادی، بدنی و مالی شده، در برابر بیمهگذار و بیمهگر، شخص ثالث محسوب میشوند. در این کنوانسیونها مکانیسمی برای مطالبه و جبران زیان آلودگی نفتی در دریاهای آزاد از بیمهگر وجود ندارد و مضافاً در محدود دریایی سرزمینی نیز آلودگی نفتی شناورهای با ظرفیت پایینتر را پوشش نمیدهد. لذا پوشش همهجانبه خسارت آلودگی نفتی نیازمند اصلاح کنوانسیون و وضع بیمه اجباری کاملتر است.بیمه اجباری مسئولیت آلودگی نفتی، ابعاد حقوقی متعددی دارد که پرداختن به همه آن ها در این مقال نمیگنجد. در این مقاله کوشش میشود به تبیین و ابعاد حقوقی شرایط تضمین بیمه، خطرات تحت پوشش، سقف تعهدات بیمهگر، استثنائات بیمه و خسارات قابل جبران پرداخته شود.