مقاله علمی
داود کریمزادگان مقدم؛ مجید بهروان
چکیده
بیمهنامه شخص ثالث بیشترین سهم از بازار بیمة کشور را دارا میباشد و فرصت مناسبی برای کاوش اطلاعات و استخراج الگوهای ناشناخته جهت تصمیمات کلان در صنعت بیمه را فراهم مینماید. در حال حاضر حق بیمه با کمترین توجه به عوامل ریسک بیمهگذاران محاسبه میگردد، که موجب زیانده شدن بیمهنامه شخص ثالث برای شرکتهای بیمه و نارضایتی بیمهگذاران ...
بیشتر
بیمهنامه شخص ثالث بیشترین سهم از بازار بیمة کشور را دارا میباشد و فرصت مناسبی برای کاوش اطلاعات و استخراج الگوهای ناشناخته جهت تصمیمات کلان در صنعت بیمه را فراهم مینماید. در حال حاضر حق بیمه با کمترین توجه به عوامل ریسک بیمهگذاران محاسبه میگردد، که موجب زیانده شدن بیمهنامه شخص ثالث برای شرکتهای بیمه و نارضایتی بیمهگذاران از خدمات شرکتهای بیمه گردیده است. بدین منظور در این پژوهش، اطلاعات خودرویی، سوابق بیمهای و ویژگیهای بیمهگذاران در بیش از 30 میلیون بیمهنامه و ۷/۲ میلیون خسارت جمعآوری و استانداردسازی شده و در دادهانبار ذخیره گردید. برای استانداردسازی دادههای خودرویی با بانک اطلاعاتی نیروی انتظامی و اطلاعات هویتی بیمهگذاران با استفاده از دادههای سازمان ثبت احوال کشور، اعتبارسنجی و تکمیل گردیده است. سپس ساختار کاوشی طراحی و با استفاده از سه الگوریتم خوشهبندی، شبکه عصبی و درخت تصمیم و دادههای آموزشی مورد آموزش قرار گرفت. در نهایت مدلها با استفاده از دادههای آزمایشی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بهدستآمده از مدلها با استفاده از ماتریس آشفتگی و نسبت خسارت، مورد اعتبارسنجی قرار گرفتند، که نتایج بهدستآمده نشاندهنده امکان استفاده از روش ارائهشده در تعرفهگذاری پویا در خصوص بیمه شخص ثالث بهصورتی کارآمد را نشان میدهد، بهنحوی که نسبت خسارت، کاهش مییابد و ماتریس آشفتگی، صحت ارزیابی را نشان میدهد.
مقاله علمی
محمد میرباقری جم؛ محمدنبی شهیکی تاش؛ غلامرضا زمانیان؛ امیر صفری
چکیده
در این تحقیق، ریسکهای بیمهگری صنعت بیمه با دو رویکرد متفاوت، تجمیع همزمان با توابع مفصل بیضوی و ارشمیدسی و تجمیع سلسلهمراتبی با توابع مفصل ارشمیدسی سلسلهمراتبی (HAC)، انجام شده و بر این اساس، حداقل سرمایه لازم برای صنعت بیمه برآورد شده است. نتایج تجمیع و مدلسازی ساختار وابستگی ریسکهای بیمهگری با دادههای ضریب خسارت طی سالهای ...
بیشتر
در این تحقیق، ریسکهای بیمهگری صنعت بیمه با دو رویکرد متفاوت، تجمیع همزمان با توابع مفصل بیضوی و ارشمیدسی و تجمیع سلسلهمراتبی با توابع مفصل ارشمیدسی سلسلهمراتبی (HAC)، انجام شده و بر این اساس، حداقل سرمایه لازم برای صنعت بیمه برآورد شده است. نتایج تجمیع و مدلسازی ساختار وابستگی ریسکهای بیمهگری با دادههای ضریب خسارت طی سالهای 1392-1354 نشان میدهد که بهعلت تفاوت نوع ساختار وابستگی، حداقل سرمایه لازم برآورد شده با رویکردها و توابع مفصل مختلف، متفاوت است. حداقل سرمایه لازم برای پوشش ریسک بیمهگری صنعت بیمه با مدل استاندارد آییننامه 69 بیمه مرکزی و با دادههای سال 1392 در حدود 96,943,391 میلیون ریال محاسبه شده است؛ در حالی که حداقل سرمایه برآورد شده با سنجه ریسک ارزش در معرض خطر (VaR) در سطح اطمینان 95 درصد با توابع مفصل بیضوی در رویکرد تجمیع همزمان و با توابع مفصل کلایتون و جوی در هر دو رویکرد، کمتر از این مقدار است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده از این توابع مفصل در تعیین حداقل سرمایه لازم، توانگری مؤسسات بیمه را بیشتر از حد برآورد شده با روش تجمیع ساده و خطی مدل استاندارد نشان خواهد داد.
مقاله علمی
محمودرضا اسماعیلی؛ سید هادی موسوی نژاد؛ ندا شاه سیاه
چکیده
امروزه آنچه که برای کسب موفقیت و رسیدن به کارآفرینی سازمانی حائز اهمیت است، تنها ویژگیهای فردی افراد نیست، بلکه موقعیت شبکه مرکزی فرد در سازمان و فرهنگ سازمان قوی نیز مهم است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل زمینهای افزایش کارآفرینی سازمانی ازجمله سرمایه اجتماعی و فرهنگسازمانی میباشد که از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ...
بیشتر
امروزه آنچه که برای کسب موفقیت و رسیدن به کارآفرینی سازمانی حائز اهمیت است، تنها ویژگیهای فردی افراد نیست، بلکه موقعیت شبکه مرکزی فرد در سازمان و فرهنگ سازمان قوی نیز مهم است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل زمینهای افزایش کارآفرینی سازمانی ازجمله سرمایه اجتماعی و فرهنگسازمانی میباشد که از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد و ماهیت، علی-معلولی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان نمایندگیهای شرکت سهامی بیمه ایران در قزویناست که به دلیل محدود بودن، اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه و با استفاده از روش سرشماری، جمعآوری گردید. همچنین چهار فرضیه معرفی و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و توسط نرمافزار ایموس تحلیل شدند. بعد از ارزیابی تحلیل عاملی تاییدی و تایید برازش الگوهای اندازهگیری، نتایج آزمون فرضیههای پژوهش حاکی از آن بوده است که سرمایهاجتماعی بر کارآفرینیسازمان و فرهنگسازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، فرهنگسازمانی با تأثیرگذاری مثبت و معنادار بر کارآفرینی سازمان، نقش میانجی مثبتی را در افزایش تأثیرگذاری سرمایهاجتماعیبر کارآفرینیسازمان بر عهده دارد. ازاینرو به مدیران پیشنهاد میشود که با توسعه شبکههای رواﺑﻂ و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی جامعهپذیری افراد در سازمان، شرایط را برای ایجاد فرهنگی مناسب برای بروز رﻓﺘﺎرهای ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ تقویت نمایند.
مقاله علمی
حمیدرضا سعیدنیا؛ فهیمه سخنوری بخشایشی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان وفاداری عاطفی، منافع درکشده، نگرش نسبت به خدمات ترکیبی بانک و بیمه و قصد استفاده از این خدمات بود. این پژوهش بهروش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و برای آزمون فرضیه از رگرسیون و تحلیل آزمون T استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مشتریان شعب بانک ملت در ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان وفاداری عاطفی، منافع درکشده، نگرش نسبت به خدمات ترکیبی بانک و بیمه و قصد استفاده از این خدمات بود. این پژوهش بهروش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و برای آزمون فرضیه از رگرسیون و تحلیل آزمون T استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مشتریان شعب بانک ملت در شهر تهران بود که در آن شعب، خدمات بیمهای نیز بهصورت همزمان ارائه میشود. از جامعه حدوداً دو میلیون و هفتصد هزار نفری مشتریان بیمه‑بانک ملت در شهر تهران بهروش مورگان، تعداد 400 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد که در نتیجه 400 پرسشنامه بهروش نمونهگیری در دسترس، توزیع و 392 پاسخ قابل تحلیل ارجاع داده شد.یافتههای پژوهش نشان میدهد که بهترتیب: منافع درکشده از خدمات ترکیبی، بیشترین اثر مثبت را بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به خدمات ترکیبی بانک و بیمه دارد، وفاداری عاطفی به شرکت بیمه در درجه دوم، و پس از آن وفاداری عاطفی به بانک، اثر مثبت بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به خدمات ترکیبی بانک و بیمه دارند. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که رابطه مثبت میان نگرش و قصد استفاده وجود دارد. این پژوهش به ادبیات خدمات ترکیبی با به دست آوردن درک بهتری از شرکای همکار در همکاری همزیستی کمک میکند.
مقاله علمی
عظیم زارعی؛ وحید شرفی؛ سمیه زنگیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تعاملی نقش بازاریابی چریکی و مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای بیمه بر وفاداری مشتریان با تأکید بر مزیتهای کارکردی برند و قابلیت اعتبار در بیمه ایران سه شهر تهران، سمنان و ایلام میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تعاملی نقش بازاریابی چریکی و مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای بیمه بر وفاداری مشتریان با تأکید بر مزیتهای کارکردی برند و قابلیت اعتبار در بیمه ایران سه شهر تهران، سمنان و ایلام میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شعب بیمه ایران در شهرهای تهران، سمنان و ایلام هستند که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این تحقیق، نمونهگیری سهمیهای است، که هر سه شهر مورد نظر سهمیهای در نمونه کلّی دارند. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه میباشد که روایی و پایایی آن تأیید شده است. برای تحلیل اطلاعات از نرمافزار ویژوالپیالاس استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که بازاریابی چریکی، مسئولیت اجتماعی، مزیتهای کارکردی برند و قابلیت اعتبار بر وفاداری مشتریان بیمه ایران در سه شهر مورد مطالعه تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری دارند. همچنین مسئولیت اجتماعی بر بازاریابی چریکی و مزیت کارکردی برند، مزیت کارکردی برند بر قابلیت اعتبار، بازاریابی چریکی بر قابلیت اعتبار، تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری دارند.
مقاله علمی
میثم اکبری دهنو؛ مرتضی شهبازینیا
چکیده
هرچند قانون بیمه تنها امکان بیمه نمودن مرهونه از سوی مرتهن را مورد پیشبینی قرار داده است، بهلحاظ وجود نفع بیمهای، راهن نیز از این حق برخوردار خواهد بود. در بیمه مرهونه اصولاً مسئولیت بیمهگر ناشی از فرض اتلاف یا تلف مرهونه است. در هر کدام از این حالات نیز بسته به اینکه بیمهگذار راهن و یا مرتهن باشد احکام و آثار بیمه مرهونه متفاوت ...
بیشتر
هرچند قانون بیمه تنها امکان بیمه نمودن مرهونه از سوی مرتهن را مورد پیشبینی قرار داده است، بهلحاظ وجود نفع بیمهای، راهن نیز از این حق برخوردار خواهد بود. در بیمه مرهونه اصولاً مسئولیت بیمهگر ناشی از فرض اتلاف یا تلف مرهونه است. در هر کدام از این حالات نیز بسته به اینکه بیمهگذار راهن و یا مرتهن باشد احکام و آثار بیمه مرهونه متفاوت است. در صورت اتلاف مرهونه از سوی بیمهگذار، شرکت بیمهگر مسئولیتی بر عهده ندارد. با وجود این در صورت اتلاف مرهونه از سوی شخصی غیر از بیمهگذار، بیمهگر مکلف به جبران خسارت از بیمهگذار است. در فرض تلف مرهونه بیمهشده، آنچه مهم و در خور است، بیمه مرهونه از سوی راهن است. قانون مدنی در این باره حکمی ندارد؛ اما آنچه از مبانی حقوق مدنی و فقهی در این مسئله قابل استنباط است، ادامه تعلق حق مرتهن نسبت به خسارات پرداختی از سوی شرکت بیمه است.