مقاله علمی
سعید صحت؛ نادر مظلومی؛ حمید فخیمی محمدپور
چکیده
به علت تحولات اخیر در صنعت بیمه و گرایش بازار به سوی رقابتپذیری، نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه برای کسب مزیت رقابتی، بیشازپیش اهمیت مییابد. باتوجه به اینکه از نوآوری بهعنوان مهمترین عامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی در سازمانها یاد میشود، هدف تحقیق حاضر تبیین رابطۀ بین نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه است. همچنین، ...
بیشتر
به علت تحولات اخیر در صنعت بیمه و گرایش بازار به سوی رقابتپذیری، نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه برای کسب مزیت رقابتی، بیشازپیش اهمیت مییابد. باتوجه به اینکه از نوآوری بهعنوان مهمترین عامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی در سازمانها یاد میشود، هدف تحقیق حاضر تبیین رابطۀ بین نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه است. همچنین، در این تحقیق بهعنوان یک هدف فرعی به بررسی وضع موجود نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و با توجه به نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. نوآوری سازمانی در این تحقیق شامل نوآوری در محصول، نوآوری فرایندی و نوآوری اداری است. جامعۀ آماری این تحقیق را مدیران ارشد شرکتهای بیمۀ خصوصی در شهر تهران تشکیل میدهند که 130 نفر از آن ها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها باتوجه به دادههای پرسشنامه از ضریب همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون تی یک نمونهای استفاده شده است.یافتههای تحقیق نشان میدهد که رابطۀ مثبت و معناداری میان نوآوری سازمانی بهطورکلی و انواع آن با مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه وجود دارد و در میان انواع نوآوری، نوآوری در محصول، بیشترین رابطه را با مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه دارد. همچنین، نتایج تحلیل آزمون تی یک نمونهای نشان داد که شرکتهای بیمه تنها از لحاظ نوآوری فرایندی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
مقاله علمی
علی دهقانی؛ علیرضا دقیقی اصلی؛ فاطمه پورولی
چکیده
باتوجه به اهمیت روزافزون آموزشهای ضمنخدمت و نقش بسزای این آموزشها در بهبود عملکرد کارکنان سازمان، دورههای آموزشی با هدف افزایش کیفیت مطلوب ارزیابی میشوند. لذا مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای ضمنخدمت حرفهای بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمهای است. در این پژوهش از مدل CIPP برای ...
بیشتر
باتوجه به اهمیت روزافزون آموزشهای ضمنخدمت و نقش بسزای این آموزشها در بهبود عملکرد کارکنان سازمان، دورههای آموزشی با هدف افزایش کیفیت مطلوب ارزیابی میشوند. لذا مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای ضمنخدمت حرفهای بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمهای است. در این پژوهش از مدل CIPP برای ارزیابی کیفیت آموزش ضمنخدمت استفاده شده است. الگوی ارزشیابی CIPP چهار نوع ارزشیابی را ارائه میکند: کیفیت زمینه، کیفیت درونداد، کیفیت فرایند و کیفیت برونداد یا محصول. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ کارکنان یک شرکت بیمهای هستند، روش نمونهگیری در این پژوهش طبقهای و تصادفی سیستماتیک است و حجم نمونه 217 نفراز افراد جامعه است. نتایج پژوهش با استفاده از نرمافزار SMART PLS و SPSS تحلیل شده است. طبق نتایج بهدستآمده آموزشهای ضمنخدمت بر توانمندی کارکنان تأثیر مستقیم و مثبت دارد که هریک از ابعاد کیفیت درونداد، کیفیت فرایند، کیفیت برونداد و کیفیت زمینه بهترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر را بر توانمندی کارکنان دارند. همچنین باتوجه به نتایج حاصل از پژوهش، آموزشهای ضمنخدمت بر عملکرد شغلی کارکنان تأثیر مستقیم و مثبت دارد که هریک از ابعاد کیفیت زمینه، کیفیت فرایند، کیفیت درونداد و کیفیت برونداد بهترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر را بر عملکرد شغلی کارکنان دارند. درنهایت میتوان نتیجه گرفت که توانمندی کارکنان بر عملکرد شغلی کارکنان، تأثیر مستقیم و مثبت دارد.
مقاله علمی
سفیرا تعجبیان؛ امین حسنزاده
چکیده
بسیاری از شرکتهای بیمه در فرضیه استقلال بین طول عمر زوجین ممارست میورزند. برای محصولاتی که سودی مشروط باتوجه به ترکیبی از وضعیت بقای زندگی توأم زوجین پرداخته میشود، به مدلی با تأثیرگذاری باقیمانده زندگی یکی بر دیگری نیازمندیم و فرضیة استقلال طول عمر زوجین کارآمد نیست؛ استفاده از مدل مذکور، تأثیر اقتصادی چشمگیر بالقوهای ...
بیشتر
بسیاری از شرکتهای بیمه در فرضیه استقلال بین طول عمر زوجین ممارست میورزند. برای محصولاتی که سودی مشروط باتوجه به ترکیبی از وضعیت بقای زندگی توأم زوجین پرداخته میشود، به مدلی با تأثیرگذاری باقیمانده زندگی یکی بر دیگری نیازمندیم و فرضیة استقلال طول عمر زوجین کارآمد نیست؛ استفاده از مدل مذکور، تأثیر اقتصادی چشمگیر بالقوهای بر صنعت بیمه دارد.در این مقاله، بهوسیلة دو مدل مارکوف و نیممارکوف، طول عمر آتی وابسته زن و شوهر را مدلبندی کرده که ازاینطریق میتوان سه نوع وابستگی را اندازهگیری کرد: وابستگی لحظهای یعنی تحت تأثیر قرار گرفتن زندگی زوجین به دلیل حوادث ناگهانی؛ دورهای کوتاهمدت پس از فوت یکی از زوجین که بهشدت زوج باقیمانده را تحت تأثیر قرار میدهد؛ دورهای بلندمدت که ناشی از میزان تأثیرگذاری سبک زندگی هر یک از زوجین بر دیگری در طول زندگی مشترکشان است.ازآنجاکه یک بانک اطلاعاتی جامع از دادههای مرگومیر در ایران وجود ندارد از دادههای انجمن بیمسنجها برای مدلبندی مستمری مشترک زوجین و آخرین بازمانده بهره بردهایم؛ همچنین تأثیر وابستگی را بر مقادیر مستمری مورد مطالعه قرار داده و درنهایت نادرستبودن فرض استقلال طول عمر زوجین در قیمتگذاری مستمریها را نشان دادهایم.
مقاله علمی
مریم پرچمی سرقین؛ رضا راعی
چکیده
تعیین وضعیت مالی شرکتهای بیمه و گزارش آن به مراجع ناظر و سایر ذینفعان صنعت بیمه، امری ضروری است. بهدلیل ساختار صنعت بیمه در ایران استفاده از مدلهای تعیین ناتوانی مالی امکانپذیر نمیباشد، بنابراین از روش رتبهبندی استفاده شده که یکی از مرسومترین روشهای ارزیابی توانگری مالی شرکتهای بیمه است. هدف اصلی این پژوهش ...
بیشتر
تعیین وضعیت مالی شرکتهای بیمه و گزارش آن به مراجع ناظر و سایر ذینفعان صنعت بیمه، امری ضروری است. بهدلیل ساختار صنعت بیمه در ایران استفاده از مدلهای تعیین ناتوانی مالی امکانپذیر نمیباشد، بنابراین از روش رتبهبندی استفاده شده که یکی از مرسومترین روشهای ارزیابی توانگری مالی شرکتهای بیمه است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی مهمترین نسبتها و متغیرهای مالی اثرگذار بر تعیین وضعیت مالی شرکتهای بیمه ایرانی، اولویتبندی این نسبتها و متغیرها و درنهایت رتبهبندی شرکتهای بیمه براساس این نسبتها و متغیرهاست. بنابراین نسبتها و متغیرهای مالی اثرگذار بر وضعیت مالی شرکتهای بیمه بااستفاده از بررسی جامع ادبیات موضوع، استخراج شده و توسط کارشناسان صنعت بیمه ارتباطشان با وضعیت مالی شرکتهای بیمه بررسی شده است و سپس، ۱۹ شرکت بیمه با استفاده از این نسبتها و متغیرها و بهوسیله روشهای SAW ,AHP،TOPSIS و VIKOR برای سه سال متوالی رتبهبندی شدهاند. در نتیجه شرکت بیمۀ (ر) در رتبۀ اول و شرکت بیمۀ (الف) در رتبۀ دوم قرار گرفته است.
مقاله علمی
نسترن حاجی حیدری؛ پویش بهادری؛ سمیه بهستانی
چکیده
در این تحقیق باتوجه به اهمیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود عملکرد نمایندگیهای بیمه، درنظرداریم میزان پیشرفت این نمایندگیها را در بهرهمندی از ابزارهای الکترونیکی بررسی نماییم. جامعه آماری این تحقیق نمایندگیهای بیمه در سطح کل کشور میباشد که نمونه آماری، مشتمل بر 22 نمایندگی بوده که از این تعداد، 18 نمایندگی در تحقیق ...
بیشتر
در این تحقیق باتوجه به اهمیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود عملکرد نمایندگیهای بیمه، درنظرداریم میزان پیشرفت این نمایندگیها را در بهرهمندی از ابزارهای الکترونیکی بررسی نماییم. جامعه آماری این تحقیق نمایندگیهای بیمه در سطح کل کشور میباشد که نمونه آماری، مشتمل بر 22 نمایندگی بوده که از این تعداد، 18 نمایندگی در تحقیق مشارکت داشتند. تحلیل نتایج براساس مشارکتکنندگان است. روش مورد استفاده در این تحقیق مدل بلوغ الکترونیکی گارتنر است و در تحلیل دادهها از روش تصمیمگیری چند شاخصه Topsiss استفاده شده است. طبق نتایج این بررسی بلوغ کنونی بیمه الکترونیکی در ایران 70% در سطح اول تخمین زده شد. اما آن دسته از نمایندگیهای بیمه که در سطح اول مدل بلوغ الکترونیکی گارتنر جای گرفتهاند و نو پا هم بودهاند، توانستهاند از لحاظ رتبه همگامبودن با فضای مجازی، در اولویت قرار بگیرند. از مقایسه وضعیت نمایندگیهای بیمه بورسی با غیر بورسی، نتایج مشابه حاصل شد. نتایج این تحقیق برای مدیران نمایندگیهای بیمه آگاهیدهنده بوده و میتوانند سیر حرکت به سمت سطوح بالاتر بلوغ را با پیگیری پیشنهادها در این عرصه طی نمایند.
مقاله علمی
یوسف محمدزاده
چکیده
ایجاد عدالت در بخش سلامت، باتوجه به ارتباط مستقیم آن با قابلیتهای افراد، نسبت به سایر بخشهای اقتصاد، اهمیت مضاعفی دارد و ازاینرو توجه و بررسی ابعاد آن ضروری به نظر میرسد. هزینههای بهداشتی و درمانی، به جهت غیرقابل پیشبینیبودن و سرسامآوربودن بخش مهمی از آن، از اهمیت ویژهای برای خانوارها برخوردار است. این بخش ...
بیشتر
ایجاد عدالت در بخش سلامت، باتوجه به ارتباط مستقیم آن با قابلیتهای افراد، نسبت به سایر بخشهای اقتصاد، اهمیت مضاعفی دارد و ازاینرو توجه و بررسی ابعاد آن ضروری به نظر میرسد. هزینههای بهداشتی و درمانی، به جهت غیرقابل پیشبینیبودن و سرسامآوربودن بخش مهمی از آن، از اهمیت ویژهای برای خانوارها برخوردار است. این بخش از هزینههای خانوارها، چالشهای زیادی از جهت عدالت و برابری در مشارکت مالی آن دارد. در این مقاله ابتدا به بررسی نابرابریها در پرداختهای بیمههای بهداشتی و درمانی در مقایسه با هزینههای کل خانوارها، طی دورۀ 1383-1389 با استفاده از شاخص نابرابری جینی و شاخص نابرابری تایل پرداخت شده و سپس با محاسبۀ شاخص کاکوانی بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای سنجش عدالت در تأمین مالی بخش سلامت، روند عادلانهبودن این پرداختها به تفکیک مناطق شهری و روستایی تحلیل شده است. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که باتوجه به تنازلیبودن شاخص کاکوانی، شاهد توزیع ناعادلانه پرداختهای بیمهای در دهکهای مختلف هزینهای هستیم.
مقاله علمی
علی اصغر حاتمی؛ هاجر یاسینینیا
چکیده
در نظام حقوقی اسلام، مهریه بهعنوان یکی از حقوق مالی عقد نکاح از تعهدات و تکالیف زوج است و در قرآن کریم از آن با تعبیر «صدقاتهن نحله» هدیهای از جانب مرد و نشانهای از صداقت او یاد شده است. بیمة مهریه، نهادی است تا ضمن اینکه امید زنان را در دریافت مهریه افزایش دهد، کاهش آمار بدهکاران مهریه که سیاست حبسزدایی دستگاه قضایی است ...
بیشتر
در نظام حقوقی اسلام، مهریه بهعنوان یکی از حقوق مالی عقد نکاح از تعهدات و تکالیف زوج است و در قرآن کریم از آن با تعبیر «صدقاتهن نحله» هدیهای از جانب مرد و نشانهای از صداقت او یاد شده است. بیمة مهریه، نهادی است تا ضمن اینکه امید زنان را در دریافت مهریه افزایش دهد، کاهش آمار بدهکاران مهریه که سیاست حبسزدایی دستگاه قضایی است نیز محقق شود. بیمهنامة مهریه، تضمینی مطمئن برای پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه و پشتوانه مالی مناسبی است که زوج و زوجه میتوانند از مزایای آن بهرهمند شوند. البته مانعی ندارد که زوج فارغ از هرگونه بدهی به زوجه، به هدف قدردانی و تشکر از زحمات وی در کانون گرم خانواده، این قرارداد را تبرعاً برای کمک و ایجاد پسانداز مالی مناسب منعقد نماید.
مقاله علمی
سید محمدحسن ملائکهپور شوشتری؛ ناهید بنیرشید
چکیده
مادۀ 36 قانون بیمه مصوب 1316، «دعاوی ناشی از بیمه» را در صورت گذشت دو سال از تاریخ وقوع «حادثۀ منشأ دعوی»، مشمول مرور زمان میداند. مرور زمان مندرج در این ماده، بهعنوان یکی از مرور زمانهای استثنایی، به اعتبار خود باقی و از مباحث مهم حقوق بیمه است. در این ماده منظور از «دعاوی ناشی از بیمه»، دعوی است که مستند آن، یک قرارداد ...
بیشتر
مادۀ 36 قانون بیمه مصوب 1316، «دعاوی ناشی از بیمه» را در صورت گذشت دو سال از تاریخ وقوع «حادثۀ منشأ دعوی»، مشمول مرور زمان میداند. مرور زمان مندرج در این ماده، بهعنوان یکی از مرور زمانهای استثنایی، به اعتبار خود باقی و از مباحث مهم حقوق بیمه است. در این ماده منظور از «دعاوی ناشی از بیمه»، دعوی است که مستند آن، یک قرارداد بیمه باشد؛ خواه آن قرارداد بین طرفین دعوی تنظیم یافته و خواه بین یکی از آنان (بیمهگر) با شخص دیگری که نسبت به دعوی ثالث است. اما تعیین «حادثۀ منشأ دعوی» بهعنوان مبدأ مرور زمان این دعاوی، مستلزم توجه به نوع بیمه، خواسته و اطراف دعوی است.در این ماده قانونگذار با اکتفا به تعیین مدت و مبدأ مرور زمان دعاوی ناشی از بیمه، نسبتبه سایر شرایط و احکام مرور زمان این دعاوی، سکوت نموده است. دراینخصوص باید، از قواعد عام مرور زمان قانون بیمه فرانسه که منبع قانون بیمۀ ما نیز میباشد، پیروی نمود نه قواعد عام مرور زمان مندرج در قانون قدیم آیین دادرسی مدنی مصوب 1318 که توسط قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 نسخ شده است.