مقاله علمی
محمدنبی شهیکی تاش؛ محمد میرباقری جم
چکیده
این تحقیق به تعیین تأثیرپذیری شاخص قیمت سهام صنعت بیمۀ کشور از شاخص قیمت سایر صنایع در بورس میپردازد. روش تحلیل تحقیق، استفاده از مدلهای CCC-GARCH و GJR-GARCH دو متغیره است؛ که با روش حداکثر درستنمایی پارامترهای مدل با نرمافزار R3.0.2 برآورد میشود. نتایج برآورد مدل، وجود رقابت بین صنایع در جذب سرمایۀ سرمایهگذاران بازار سرمایه ...
بیشتر
این تحقیق به تعیین تأثیرپذیری شاخص قیمت سهام صنعت بیمۀ کشور از شاخص قیمت سایر صنایع در بورس میپردازد. روش تحلیل تحقیق، استفاده از مدلهای CCC-GARCH و GJR-GARCH دو متغیره است؛ که با روش حداکثر درستنمایی پارامترهای مدل با نرمافزار R3.0.2 برآورد میشود. نتایج برآورد مدل، وجود رقابت بین صنایع در جذب سرمایۀ سرمایهگذاران بازار سرمایه را تأیید میکند و نشان میدهد که بازده سهام صنعت بیمه و بازده سهام سایر صنایع در بورس تأثیر منفی بر یکدیگر دارند. تلاطم بازده سهام صنعت بیمه به علت ماهیت ریسکی فعالیتهای آن، بیشتر از تلاطم بازده دیگر صنایع بورس است. همبستگی تلاطم بازده سهام صنعت بیمه با دیگر صنایع بورس ضعیف و در حدود 07/0 است. شوکهای بازار و خبرهای بد در بورس تأثیری بر تلاطم بازده سهام صنعت بیمه ندارند، ولی تلاطم بازده سایر صنایع بورس را تحت تأثیر قرار میدهند.
مقاله علمی
مرضیه عاملی بصیری؛ محسن قرهخانی
چکیده
باتوجه به محیط رقابتی کنونی در صنعت بیمه، شرکتهای بیمه لازم است بهمنظور حداکثر کردن سودآوری مشتری، علاوهبر اکتساب مشتریان جدید، به حفظ مشتریان قدیمی و افزودن ارزش آن ها بپردازند. یکی از متداولترین راههای افزایش ارزش مشتری برای شرکتهای بیمه، فروش محصولات بیشتر به مشتریان کنونی و برتر شرکت است که به آن فروش متقاطع گویند. ...
بیشتر
باتوجه به محیط رقابتی کنونی در صنعت بیمه، شرکتهای بیمه لازم است بهمنظور حداکثر کردن سودآوری مشتری، علاوهبر اکتساب مشتریان جدید، به حفظ مشتریان قدیمی و افزودن ارزش آن ها بپردازند. یکی از متداولترین راههای افزایش ارزش مشتری برای شرکتهای بیمه، فروش محصولات بیشتر به مشتریان کنونی و برتر شرکت است که به آن فروش متقاطع گویند. در این تحقیق از مدل RFM بهمنظور تحلیل ارزش مشتریان یکی از شرکتهای بیمهای بزرگ استفاده شده است. مشتریان این شرکت براساس سه متغیر تازگی، تکرار و ارزش پولی بخشبندی شدهاند. پس از محاسبۀ این متغیرها، بااستفاده از الگوریتمهای k-means و fuzzy c-mean مشتریان خوشهبندی شدهاند. نتایج این خوشهبندی از نظر کیفیت براساس معیار سیلوئت سنجیده شده است. وزن هریک از این متغیرها در صنایع مختلف میتواند متفاوت باشد، ازاینرو بااستفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، وزن هریک از این متغیرها تعیین شده است. سپس خوشهها برحسب ارزش رتبهبندی شدهاند و سودآورترین مشتریان مشخص شدهاند. همچنین در فاز دوم این تحقیق، بااستفاده از تکنیک استخراج قوانین انجمنی، الگوهای مصرف مشتریان در هر خوشه، ترسیم گردیده است.
مقاله علمی
داود فیض؛ مهدی دهقانی سلطانی؛ حسین فارسیزاده؛ رسول غلامزاده
چکیده
این پژوهش با هدف دستیابی به سنجۀ اندازهگیری ارزش ویژۀ برند مشتریمحور در صنعت بیمه انجام شده است. چارچوب اولیۀ پژوهش از طریق مبانی نظری، تحقیقات انجامیافته و مراجعه به مدیران بازاریابی، کارشناسان و نخبگان در صنعت بیمه تدوین و اعتبار آن نیز از طریق مراجعۀ مجدد به خبرگان دراینزمینه مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش تحلیل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف دستیابی به سنجۀ اندازهگیری ارزش ویژۀ برند مشتریمحور در صنعت بیمه انجام شده است. چارچوب اولیۀ پژوهش از طریق مبانی نظری، تحقیقات انجامیافته و مراجعه به مدیران بازاریابی، کارشناسان و نخبگان در صنعت بیمه تدوین و اعتبار آن نیز از طریق مراجعۀ مجدد به خبرگان دراینزمینه مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش تحلیل مفهوم به روش آمیخته، در دو مرحله انجام پذیرفته است. در مرحلۀ اول (کیفی) پژوهشگر با استراتژی تئوری داده بنیاد و انجام مصاحبههای عمیق از مدیران بازاریابی، کارشناسان و نخبگان در صنعت بیمه به شناخت سنجهها دراینرابطه اقدام نموده و این کار تا اشباع دادهها ادامه یافت، سپس در مرحله دوم (کمّی) این سنجهها در معرض قضاوت جامعۀ آماری (مشتریان شرکت بیمۀ مورد بررسی در شهر تهران)، قرار گرفت و میزان اهمیت هریک از آن ها مشخص گردید. نتایج نشان داد که ابعاد ارزش ویژۀ برند مشتریمحور در صنعت بیمه شامل ارتباط با برند، عملکرد، قابلیت اعتماد، ارزش، دلبستگی و تصویر اجتماعی است.
مقاله علمی
غدیر مهدوی؛ رضا افقی؛ مجتبی عابد
چکیده
بررسی و تحلیل مفهوم و رفتار بازخریدی بیمهنامههای عمر و عوامل مؤثر بر آن برای بیمهگذاران، بیمهگران و قانونگذاران اهمیت بسزایی دارد. نقدینگی و سود بیمهگران بهدلیل رویارویی با هزینههای صدور بیمهنامهها و بازاریابی، انتخاب نامساعد و ارزش بازخرید بیمهنامهها تحت تأثیر قرار میگیرد. از این حیث، ...
بیشتر
بررسی و تحلیل مفهوم و رفتار بازخریدی بیمهنامههای عمر و عوامل مؤثر بر آن برای بیمهگذاران، بیمهگران و قانونگذاران اهمیت بسزایی دارد. نقدینگی و سود بیمهگران بهدلیل رویارویی با هزینههای صدور بیمهنامهها و بازاریابی، انتخاب نامساعد و ارزش بازخرید بیمهنامهها تحت تأثیر قرار میگیرد. از این حیث، بازخرید بیمهنامهها یک ریسک برای شرکت محسوب میشود و این ریسک باید بهصورت دقیق مطالعه، بررسی، کنترل و مدیریت شود.پدیدۀ انتخاب نامساعد پویا نتیجۀ اطلاعات نامتقارن در طی زمان است. چنان انتخاب نامساعدی بیانگر این است که افراد کمریسک تمایل بیشتری به بازخرید بیمهنامههای عمر دارند. این تحقیق با مورد تردید قراردادن تئوری فوق رابطۀ بین سطح ریسکگریزی افراد و میزان تمایل آنها به بازخرید بیمهنامههای عمر را بررسی کرده است.نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که ریسکگریزی از طریق عواملی چون وضعیت تأهل، جنسیت و سن بر میزان بازخرید بیمهنامههای عمر تأثیر میگذارد. همچنین، با افزایش نرخ پزشکی (وضعیت سلامتی در زمان صدور)، میزان حقبیمه و سرمایۀ اولیۀ فوت بازخرید بیمهنامههای عمر افزایش و با افزایش مدت زمان بیمهنامه و تعداد اقساط پرداخت حقبیمه، بازخرید کاهش پیدا میکند. ازآنجاکه افراد با سطح ریسکگریزی بالا (سطح ریسک پایین) بازخرید کمتری را نسبت به افراد با سطح ریسکگریزی پایین (سطح ریسک بالا) دارند، میتوان نتیجه گرفت بازار بیمۀ عمر ایران با انتخاب مساعد پویا روبروست. رابطۀ بازخرید و نرخ پزشکی که مبین وضعیت سلامتی و سطح ریسک فرد است نیز وجود انتخاب مساعد پویا را تأیید میکند.
مقاله علمی
اسدالله لطفی؛ یاسر غلامی؛ مجتبی کاسی
چکیده
فارغ از امکان توسل زیاندیده به عمومات مسئولیت مدنی برای جبران خسارات وارده به او در حین کار، امروزه نهادی حمایتی تحت عنوان تأمین اجتماعی برای جبران آسانتر خسارات در تمام کشورهای دنیا ایجاد شده است. این نهاد که خود از منابع بودجۀ عمومی کشور و حقبیمههای پرداختی تغذیه میکند روش مطمئنتری برای زیاندیده است تا بتواند سریعتر ...
بیشتر
فارغ از امکان توسل زیاندیده به عمومات مسئولیت مدنی برای جبران خسارات وارده به او در حین کار، امروزه نهادی حمایتی تحت عنوان تأمین اجتماعی برای جبران آسانتر خسارات در تمام کشورهای دنیا ایجاد شده است. این نهاد که خود از منابع بودجۀ عمومی کشور و حقبیمههای پرداختی تغذیه میکند روش مطمئنتری برای زیاندیده است تا بتواند سریعتر و راحتتر به حقش برسد. در نظامهای حقوقی، شیوههای مختلفی برای دریافت مابهازای مبلغ پرداختی از مسئول اصلی زیان پیشبینی شده است که در حقوق ما در مادۀ 66 قانون تأمین اجتماعی ایران مصوب 1354 شیوۀ استرداد مزایا مورد قبول مقنن قرار گرفته است. بنابراین نهاد تأمین اجتماعی به قائممقامی از زیاندیده به مسئول اصلی زیان مراجعه میکند که در این مقاله هدف بررسی شرایط و نحوۀ رجوع است. همچنین فرضهای مختلفی حسب تقصیر هریک از کارگر یا کارفرما یا شخص ثالث متصور است که در حق رجوع مزبور تأثیر گذارند اما مقنن در رابطه با آن ها سکوت کرده است. در پایان به این سؤال پاسخ داده میشود که آیا شرطهای تحدیدکننده یا عدم مسئولیت در حق رجوع سازمان میتواند مؤثر باشد؟
مقاله علمی
سعید حبیبا؛ مجتبی اشراقی آرانی؛ نسیم حنیفی
چکیده
حمایت از اموال فکری با توسل به پوشش بیمهای، از مسائلی است که به دلیل ملموسنبودن خود مال و نیز خسارت وارده به آن همواره با تردید یا انکار شرکتهای بیمه و حتی صاحبان حقوق فکری روبرو بوده است. بااینحال ارزش بالای این اموال و جایگاهی که در پرتفوی شرکتهای تولیدی و تجاری کسب نموده است، اشخاص ذینفع را بر آن داشته است تا بهنحوی خود ...
بیشتر
حمایت از اموال فکری با توسل به پوشش بیمهای، از مسائلی است که به دلیل ملموسنبودن خود مال و نیز خسارت وارده به آن همواره با تردید یا انکار شرکتهای بیمه و حتی صاحبان حقوق فکری روبرو بوده است. بااینحال ارزش بالای این اموال و جایگاهی که در پرتفوی شرکتهای تولیدی و تجاری کسب نموده است، اشخاص ذینفع را بر آن داشته است تا بهنحوی خود را در مقابل خطرات احتمالی مربوطه بیمه نمایند. این تلاش ابتدا به طرز محدود و در قالب بیمههای جامع و تمامخطری محقق شده است که با تمسک به اصول بیمهای بر شمول خطرات مالکیت فکری در آن ها تأکید میشده است. لیکن پیشرفت فنون و محاسبات بیمهای و تغییر نگرش حقوقی، سبب ورود بیمهنامههای خاص و نوین به بازار شده است که این مقاله با رعایت سیر تاریخی تطور آن ها به معرفی و تحلیل بیمهنامههای عام و خاص دراینباره پرداخته است تا مقدمهای برای اتخاذ آن ها در صنعت بیمۀ ایران قرار گیرد.
مقاله علمی
علی انصاری؛ جواد عسکری دهنوی
چکیده
حسننیت در مرحله انعقاد عقد بیمه، نقش ملموسی در تعهدات بیمهگر ایفا مینماید. از منظر حقوقی، تعهد بیمهگر به رعایت حسننیت ضمن روشنگری در قراردادهای بیمه، موجب افزایش کارایی آن نیز میشود؛ زیرا، شفافسازی تعهدات بیمهگر و کاهش حجم دعاوی میتواند انتظارات معقول و منطقی بیمهگذار از تحصیل بیمهنامه را بیشازپیش تأمین نموده ...
بیشتر
حسننیت در مرحله انعقاد عقد بیمه، نقش ملموسی در تعهدات بیمهگر ایفا مینماید. از منظر حقوقی، تعهد بیمهگر به رعایت حسننیت ضمن روشنگری در قراردادهای بیمه، موجب افزایش کارایی آن نیز میشود؛ زیرا، شفافسازی تعهدات بیمهگر و کاهش حجم دعاوی میتواند انتظارات معقول و منطقی بیمهگذار از تحصیل بیمهنامه را بیشازپیش تأمین نموده و بیمه را به خاستگاه اصلی خود نزدیک نماید که همان لزوم حمایت از منافع بیمهگذار، بیمهشده و ذینفع است. اگرچه شمارش تعهداتی که حسننیت بر بیمهگر تحمیل مینماید، ممکن نبوده و در هر مورد متفاوت است، لکن، مهمترین تعهداتی که در زمان انعقاد عقد بیمه حسننیت بر بیمهگر تحمیل مینماید ارائه اطلاعات، خودداری از تحمیل شروط ناعادلانه، شفافیت انشای شروط و ارائه پرسشنامه به بیمهگذار در ارائه مطالب است. نقض حسننیت توسط بیمهگر از جمله موجب میشود تا در صورت بروز اختلاف، بیمهنامه و شرایط آن علیه وی و به نفع بیمهگذار، ذینفع یا بیمهشده تفسیر شود.مقاله حاضر به بررسی نقش حسننیت بیمهگر در حقوق ایران و نظامهای حقوقی معاصر پرداخته است.