مقاله علمی
امیرتیمور پاینده نجفآبادی
چکیده
در این مقاله ابتدا فرم ریاضی سیستم پاداش-جریمه ایران ارائه میشود. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و بر اساس 5 معیار «سادگی»، «جذابیت»، «طبقهبندی صحیح بیمهگذاران»، «سرعت همگرایی» و «احتمال ورشکستگی» سیستم پاداش-جریمه ایران با سیستمهای پاداش-جریمه چهار کشور بلژیک (با 35 سطح)، برزیل (با ...
بیشتر
در این مقاله ابتدا فرم ریاضی سیستم پاداش-جریمه ایران ارائه میشود. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و بر اساس 5 معیار «سادگی»، «جذابیت»، «طبقهبندی صحیح بیمهگذاران»، «سرعت همگرایی» و «احتمال ورشکستگی» سیستم پاداش-جریمه ایران با سیستمهای پاداش-جریمه چهار کشور بلژیک (با 35 سطح)، برزیل (با 7 سطح)، ژاپن (با 16 سطح) و آلمان (با 29 سطح) مقایسه و نشان داده میشود که بر اساس نظرات کارشناسان بیمه شخص ثالث، سیستم موجود، مناسبترین سیستم پاداش-جریمه برای ایران است. در گام بعد به کمک روشهای باورمندی تقریبی و بیزی حقبیمه سیستم پاداش-جریمه ایران محاسبه میشود. در انتها با ارائه یک پیشنهاد ساده چگونگی بهبود سیستم پاداش-جریمه ایران با بهکارگیری همزمان شدت و تعداد خسارتها در قانون انتقال مورد بررسی قرار میگیرد. بر اساس یافتهها چندین پیشنهاد برای بهبود سیستم پاداش-جریمه موجود ایران ارائه میشود.
مقاله علمی
اکبر کمیجانی؛ شاپور محمدی؛ مجید کوششی؛ لیلی نیاکان
چکیده
بیمه مستمری یکی از انواع محصولات بیمه عمر است که در آن پرداختهای دورهای معینی تا زمان زنده بودن ذینفع بیمهنامه تضمین می شود. در قیمتگذاری مستمریهای عمر بایستی نااطمینانی پدیدههای جمعیتشناسی و متغیرهای مالی در نظر گرفته شود. نااطمینانی پدیدههای جمعیتی با استفاده از احتمالات فوت جدول عمر در قیمتگذاری وارد میگردد ...
بیشتر
بیمه مستمری یکی از انواع محصولات بیمه عمر است که در آن پرداختهای دورهای معینی تا زمان زنده بودن ذینفع بیمهنامه تضمین می شود. در قیمتگذاری مستمریهای عمر بایستی نااطمینانی پدیدههای جمعیتشناسی و متغیرهای مالی در نظر گرفته شود. نااطمینانی پدیدههای جمعیتی با استفاده از احتمالات فوت جدول عمر در قیمتگذاری وارد میگردد ولی بهصورت متداول، متغیرهای مالی در طول قرارداد ثابت در نظر گرفته میشوند. در مطالعات اخیر دانش بیمهسنجی، جهت وارد کردن نااطمینانی پارامترهای اقتصادی - که مهمترین آن نرخ بهره فنی است- از متغیرها و فرایندهای تصادفی استفاده می شود. در این مقاله، قیمتگذاری مستمری های عمر را توسعه داده و بیان تصادفی مرگومیر را با بیان فازی نرخ بهره فنی ترکیب میکنیم تا همگی منابع نااطمینانی در قیمتگذاری مورد توجه قرار گیرد. این مدلبندی، امکان کمیتپذیر کردن ریسک انتظاری ناشی از منابع عدم حتمیتِ مورد اشاره را بهدستمیدهد. از این رو، مدلبندی ارزش حال مستمریها توسط متغیر تصادفی فازی ارائه میشود و در نهایت، یک مثال عددی بیان میگردد.
مقاله علمی
فریبا اسمعیلی؛ حسین میرزائی؛ احمد اسدزاده
چکیده
بیمه عمر در جهان کنونی، از ابزارهای مهم اقتصادی است و استفادههای متعددی از آن میشود و مهمترین نقش آن در تأمین و تضمین آتیه خانوادههاست. بیمههای عمر از منابع سرمایهگذاریهای عظیم هستند و نقش پساندازی برجستهای دارند. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر عوامل اقتصادی (سطح درآمد سرانه، تورم، سطح توسعه مالی و بیکاری)، عوامل جمعیتی ...
بیشتر
بیمه عمر در جهان کنونی، از ابزارهای مهم اقتصادی است و استفادههای متعددی از آن میشود و مهمترین نقش آن در تأمین و تضمین آتیه خانوادههاست. بیمههای عمر از منابع سرمایهگذاریهای عظیم هستند و نقش پساندازی برجستهای دارند. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر عوامل اقتصادی (سطح درآمد سرانه، تورم، سطح توسعه مالی و بیکاری)، عوامل جمعیتی (نسبت وابستگی افراد، سطح تحصیلات و شهرنشینی) و عوامل نهادی (ثبات سیاسی، حاکمیت قانون و اثربخشی دولت) بر تقاضای بیمه عمر در ایران و کشورهای درحالتوسعه منتخب جهان طی دوره 2009- 2001 با استفاده از روش پنل دیتا (دادههای مقطعی) است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سطح درآمد سرانه، سطح توسعه مالی، حاکمیت قانون، سطح تحصیلات و شهرنشینی از جمله عواملی هستند که تأثیر مثبتی بر تقاضای بیمه عمر در کشورهای مورد مطالعه دارند. متغیرهای تورم، بیکاری و اثربخشی دولت، رابطه معکوسی با تقاضای بیمه عمر دارند و دو متغیر نسبت وابستگی افراد و ثبات سیاسی، رابطه معناداری با تقاضای بیمه عمر در کشورهای مورد مطالعه ندارند.
مقاله علمی
محمدنبی شهیکی تاش؛ محمد میرباقری جم
چکیده
ریسک تمرکز مؤسسات بیمه، نوع خاصی از ریسک بازار است که مؤسسه بیمه یا صنعت بیمه به دلیل تمرکز بر یک رشته فعالیت یا یک منطقه جغرافیایی با آن مواجه میشود. در این مقاله شاخص ریسک تمرکز رشته فعالیتهای صنعت بیمه کشور طی سالهای 1357 تا 1392، با دادههای ضریب خسارت و با استفاده از شاخصهای تمرکز هرفیندال-هیرشمن، آنتروپی تایل، هانا-کی، ...
بیشتر
ریسک تمرکز مؤسسات بیمه، نوع خاصی از ریسک بازار است که مؤسسه بیمه یا صنعت بیمه به دلیل تمرکز بر یک رشته فعالیت یا یک منطقه جغرافیایی با آن مواجه میشود. در این مقاله شاخص ریسک تمرکز رشته فعالیتهای صنعت بیمه کشور طی سالهای 1357 تا 1392، با دادههای ضریب خسارت و با استفاده از شاخصهای تمرکز هرفیندال-هیرشمن، آنتروپی تایل، هانا-کی، هال-تایدمن و ضریب جینی محاسبه شده است. آزمون علیت گرنجری، فرضیه وجود رابطه معنیدار بین سریهای زمانی ضریب خسارت و شاخصهای ریسک تمرکز برآوردشده طی دوره را تأیید میکند؛ نتایج تحقیق نشان میدهد که اندازه تمرکز صنعت بیمه در رشته فعالیتهای مختلف بر ضریب خسارت پرداختی صنعت بیمه مؤثر است. بنابراین صنعت بیمه یا مؤسسات بیمه میتوانند بر اساس نتایج حاصل و با تخصیص مجدد منابع در رشته فعالیتهای مختلف و مناطق جغرافیایی کشور، ضریب خسارت پرداختی خود را تا سطح معقولی کاهش دهند.
مقاله علمی
سمانه اردوانی؛ رضا برادران کاظمزاده؛ بابک تیمورپور؛ ندا عبدالوند
چکیده
تمام تلاشهای یک سازمان برای دسترسی به سهم بیشتری از مشتریان و در نهایت خلق ارزش برای مشتریان با ارزش متمرکز میشود. در این تحقیق مدلی جهت اندازهگیری و محاسبه ارزش عمر مشتریان در صنعت بیمه معرفی میگردد. برای این منظور نمایندگیهای یک شرکت بیمه از سال 1390-1387 انتخاب و مبنای تحلیل و پیادهسازی مدل قرار گرفتهاند. پس از محاسبه CLV نمایندگیها، ...
بیشتر
تمام تلاشهای یک سازمان برای دسترسی به سهم بیشتری از مشتریان و در نهایت خلق ارزش برای مشتریان با ارزش متمرکز میشود. در این تحقیق مدلی جهت اندازهگیری و محاسبه ارزش عمر مشتریان در صنعت بیمه معرفی میگردد. برای این منظور نمایندگیهای یک شرکت بیمه از سال 1390-1387 انتخاب و مبنای تحلیل و پیادهسازی مدل قرار گرفتهاند. پس از محاسبه CLV نمایندگیها، به بخشبندی آن ها بر اساس معیارهای مؤثر بر CLV که شامل فاکتورهای ریسک و اطلاعات دموگرافیک است، پرداخته شد که برایناساس نمایندگان به سه خوشه تقسیمبندی شدند از بین سه خوشه بهدستآمده در این پژوهش، مشخص گردید که خوشه اول با ارزشترین خوشه است و برای شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشه دوم و سوم از نمایندگانی تشکیل شده که تجربه کافی دارند و میتوان به عنوان نمایندگان وفادار از آن ها نام برد.
مقاله علمی
سعید شیرکوند؛ قاسم جوکار؛ علیرضا مزیدی
چکیده
هدف ما در این پژوهش، بخشبندی مشتریان یک شرکت بیمه است. برای این منظور، ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با مشتریان و خبرگان صنعت بیمه، تعداد 30 متغیر به عنوان ارزشهای موردانتظار مشتریان شناسایی شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، تحلیل خوشهای K میانگین و آزمون کایدو پیرسون استفاده شد. بعد از مشخص شدن متغیرها، ...
بیشتر
هدف ما در این پژوهش، بخشبندی مشتریان یک شرکت بیمه است. برای این منظور، ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با مشتریان و خبرگان صنعت بیمه، تعداد 30 متغیر به عنوان ارزشهای موردانتظار مشتریان شناسایی شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، تحلیل خوشهای K میانگین و آزمون کایدو پیرسون استفاده شد. بعد از مشخص شدن متغیرها، پرسشنامهای با مقیاس پنجگزینهای لیکرت تهیه و پس از مشخصشدن روایی و پایایی توزیع و درنهایت تعداد 371 پرسشنامه گردآوری شد. پس از مهیا شدن دادهها با انجام تحلیل عاملی این متغیرها در قالب 5 عامل (کیفیت، مالی، انسانی، ملموسها و سهولت) خلاصه شدند که این عوامل در مجموع بیش از 62% از واریانس کل را تبیین میکردند. سپس بر اساس نتایج بهدستآمده و انجام تحلیل خوشهای، 4 خوشه از مشتریان (قیمتگرا، خدمتگرا، سهولتگرا و رابطهگرا) شناسایی شد. درنهایت نتایج حاصل از آزمون کای دو پیرسون نشان داد که خوشههای مشتریان از نظر متغیرهای سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و میزان درآمد تفاوت معناداری با هم دارند.
مقاله علمی
عطیه خدائی؛ داود کریمزادگان مقدم
چکیده
از دغدغههای سازمانها، امکانسنجی و آگاهی از میزان آمادگی سازمان برای پیادهسازی هوشتجاری است. در این مقاله با استفاده از رویکردی که استیو ویلیامز و نانسی ویلیامز ارائه دادهاند، هفت شاخص برای سنجش آمادگی سازمانها برای پیادهسازی هوشتجاری درنظرگرفتهشد که عبارتاند از: همراستایی استراتژیک کسبوکار و فناوری اطلاعات، ...
بیشتر
از دغدغههای سازمانها، امکانسنجی و آگاهی از میزان آمادگی سازمان برای پیادهسازی هوشتجاری است. در این مقاله با استفاده از رویکردی که استیو ویلیامز و نانسی ویلیامز ارائه دادهاند، هفت شاخص برای سنجش آمادگی سازمانها برای پیادهسازی هوشتجاری درنظرگرفتهشد که عبارتاند از: همراستایی استراتژیک کسبوکار و فناوری اطلاعات، مدیریت پورتفولیو، مشارکت سازمان و فناوری اطلاعات، آمادگی فنی سیستمهای هوشتجاری و انبار داده، فرهنگ مهندسی فرایند تصمیمگیری، فرهنگ بهبود فرایندی مداوم و فرهنگ بهکارگیری اطلاعات و ابزارهای تحلیلی. براین اساس پرسشنامهای شامل 39 گویه تدوین شد و یک شرکت بیمه با 245 نفر کارمند تماموقت، بهعنوان جامعه آماری انتخاب شد. نمونهای مشتمل بر 150 نفر از کارکنان آن شرکت با استفاده از روش تصادفی انتخاب و پرسشنامه تهیه شده در بین آن ها توزیع گردید. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد. نتایج نشان داد که شرکت مورد بررسی از نظر همراستایی استراتژیک و مدیریت پورتفولیو در وضعیت مطلوبی قرار دارد ولی از نظر مشارکت سازمان و فناوری اطلاعات، فرهنگ بهبود فرایندی مستمر، فرهنگ استفاده از اطلاعات و ابزارهای تحلیلی، فرهنگ روشمندساختن و مهندسی جریان تصمیمگیری و آمادگی فنی سیستمهای هوشتجاری و انباردادهها در وضعیت متوسط قرار دارد. درنهایت برمبنای یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی برای آمادگی بهتر سازمانها در پیادهسازی هوشتجاری مطرح شد.
مقاله علمی
مهدی حقیقی کفاش؛ سیدموسی موسوی مرادی؛ امیر بهرامی؛ مسعود اکبری
چکیده
کسب رضایت مشتری، مهمترین عامل رقابت میان سازمانهاست. به همین جهت آگاهی از میزان رضایت مشتریان اهمیت زیادی برای مدیران دارد. شرکتهای فعال در صنعت بیمه و مدیران بیمه مرکزی ج.ا.ا نیز جهت بهبود فعالیتهای خود نیازمند آگاهی از میزان رضایت بیمهگذاران هستند، اما پیش از آن برای سنجش رضایت بیمهگذاران، نیاز به طراحی ابزاری است که با ...
بیشتر
کسب رضایت مشتری، مهمترین عامل رقابت میان سازمانهاست. به همین جهت آگاهی از میزان رضایت مشتریان اهمیت زیادی برای مدیران دارد. شرکتهای فعال در صنعت بیمه و مدیران بیمه مرکزی ج.ا.ا نیز جهت بهبود فعالیتهای خود نیازمند آگاهی از میزان رضایت بیمهگذاران هستند، اما پیش از آن برای سنجش رضایت بیمهگذاران، نیاز به طراحی ابزاری است که با ویژگیهای این صنعت متناسب باشد. در این پژوهش مدلی برای سنجش رضایت بیمهگذاران ارائه شده که از ده شاخص تشکیل شده است که در سه دسته متغیرهای فرایندی، متغیرهای محتوایی و متغیرهای متنی دستهبندی شدهاند. همچنین شاخصهای مدل مزبور با درنظرگرفتن سه فرایند بیمهای؛ پیش از خرید یا تبلیغات، خرید بیمهنامه و فرایند خسارت طراحی شده است. قلمرو مکانی این پژوهش 10 استان است که نمونه مورد نظر نیز از 10 رشته بیمهای انتخاب شدهاند. در این تحقیق از نمایندگان و بیمهگذاران 16 شرکت بیمهای برای جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استفاده شده است. به منظور برازش مدل از آزمون معادلات ساختاری نشان به وسیله نرمافزار لیزرل استفاده شده است و دادههای حاصل از بررسی 37.064 نمونه پرسشنامه جمعآوریشده نشان داد که مدل طراحیشده دارای برازش بالایی است.
مقاله علمی
نادر مظلومی؛ سید علیرضا هاشمی
چکیده
در این تحقیق، الگوی رابطه بین قابلیت اجرا و اثربخشی راهبرد در صنعت بیمه بررسی شده است. این تحقیق براساس نتیجه، توسعهای؛ بر اساس هدف، تبیینی- توصیفی؛ بر اساس نوع داده، کمّی- کیفی (ترکیبی) و بر اساس نقش محقق، مستقل از فرایند تحقیق است. راهبرد این تحقیق به لحاظ کمّی، پیمایش و به لحاظ کیفی نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری گروه اول برای ...
بیشتر
در این تحقیق، الگوی رابطه بین قابلیت اجرا و اثربخشی راهبرد در صنعت بیمه بررسی شده است. این تحقیق براساس نتیجه، توسعهای؛ بر اساس هدف، تبیینی- توصیفی؛ بر اساس نوع داده، کمّی- کیفی (ترکیبی) و بر اساس نقش محقق، مستقل از فرایند تحقیق است. راهبرد این تحقیق به لحاظ کمّی، پیمایش و به لحاظ کیفی نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری گروه اول برای اجرای روش کیفی تحقیق، شامل 17 خبره از اعضای هیئت مدیره، مدیران عامل و ارشد شرکتهای بیمه است که برای شناسایی عناصر اجراییکردن راهبرد با آن ها مصاحبه اختصاصی صورت گرفته است. انتخاب این گروه بر اساس شیوه قضاوتی هدفمند است. جامعه آماری گروه دوم برای بخش کمّی تحقیق شامل مدیران عامل، ارشد و معاونتهای صنعت بیمه است که با استفاده از فرمول جامعه نامحدود کوکران 102 نفر است و به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب با تعداد مدیران هر شرکت بیمه انتخاب شدهاند. بهمنظور سنجش میزان پایایی پرسشهای تحقیق از روش آلفای کرونباخ و برای سنجش روایی سازه پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج این آزمونها نشان میدهد که پرسشها از پایایی و روایی لازم برخوردار است. از روش نظریه داده بنیاد برای تحلیل دادههای مصاحبه و از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادههای پرسشنامه استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از وجود رابطه معنیداری بین اجرایی کردن راهبرد و اثربخشی آن در صنعت بیمه است. ضریب همبستگی بین این دو متغیر 73/0 است. نتایج تجزیهوتحلیل دادههای کیفی نشان میدهد که از دیدگاه خبرگان صنعت، ابعاد اجرایی کردن راهبرد در صنعت بیمه شامل عوامل انسانی، سازمانی، راهبردی و محیطی است که توجه به این عوامل، میزان اثربخشی آن یا به عبارتی دیگر میزان تحقق هدفهای راهبردی را افزایش میدهد.
مقاله علمی
سید عبادالله جهانبین؛ محمدحسین زارعی
چکیده
ثبات صنعت بیمه -به عنوان رکنی از بازار مالی کشور- و تضمین حقوق طرفین عقد، امری ضروری است. امروزه تأمین کارایی و پایداری آن با گذار از رویکرد کلان دولتها از شکل سنتی نظام کنترل-دستور که جنبه اجباری و غیرانعطافی داشته به نظام درونسازی مقررات که تحت تأثیر تئوری اصیل-نماینده شکل گرفته، صورت میگیرد. در این مقاله با توجه به فرضیه کارایی ...
بیشتر
ثبات صنعت بیمه -به عنوان رکنی از بازار مالی کشور- و تضمین حقوق طرفین عقد، امری ضروری است. امروزه تأمین کارایی و پایداری آن با گذار از رویکرد کلان دولتها از شکل سنتی نظام کنترل-دستور که جنبه اجباری و غیرانعطافی داشته به نظام درونسازی مقررات که تحت تأثیر تئوری اصیل-نماینده شکل گرفته، صورت میگیرد. در این مقاله با توجه به فرضیه کارایی بهتر در پرتو مقرراتگذاری مطلوب با توجه به اصول صحیح و استانداردهای جهانی، ضرورت تمییز جایگاه دولت و نهاد مقرراتگذار (با رویکرد ارتقای بخش خصوصی) مدنظر قرار گرفته و ضمن آسیبشناسی وضعیت مقرراتگذاری آن در کشور، دغدغه دستیابی به مدلی متناسب با این استانداردها از منظر شکلی و ماهوی در تعامل و نسبت متعین مؤلفههای لازم در فرایند مقرراتگذاری شایسته، مورد مطالعه است. بنابراین در این مقاله ضمن تبیین وضعیت مقرراتگذاری موجود بیمهای با لحاظ اصول مطلوب مقرراتگذاری و استانداردهای (IAIS)، سعی میشود مدلی شایسته برای رگولاتور بخش در نسبتسنجی دوگانه دولت-بخش خصوصی با کاربست سازوکارهای مناسب حقوقی، صورت پذیرد. لذا ضرورت اصلاح، تدوین و تهیه مقررات شایسته در راستای حرکت به سمت خودتنظیمی این صنعت بیان میگردد.