مقاله علمی
اکبر کمیجانی؛ مجید کوششی؛ لیلی نیاکان
چکیده
پیشبینیهای مرگومیر از دو طریق انجام میشود: یکی پیشبینی غیرمستقیم و از طریق پیشبینی امید به زندگی و سپس تبدیل آن به نرخ مرگ ویژه سنی و دوم پیشبینی مستقیم نرخهای مرگومیر. در رویکرد اول معمولاً چنین تصور میشود که در دوره پس از گذار (که معمولاً سطحی بالاتر از 70 سال برای امید به زندگی در بدو تولد است)، افزایش امید به زندگی ...
بیشتر
پیشبینیهای مرگومیر از دو طریق انجام میشود: یکی پیشبینی غیرمستقیم و از طریق پیشبینی امید به زندگی و سپس تبدیل آن به نرخ مرگ ویژه سنی و دوم پیشبینی مستقیم نرخهای مرگومیر. در رویکرد اول معمولاً چنین تصور میشود که در دوره پس از گذار (که معمولاً سطحی بالاتر از 70 سال برای امید به زندگی در بدو تولد است)، افزایش امید به زندگی کُند میشود و هرچه به مجانب نزدیک شود افزایش آن ناچیز خواهد بود. در رویکرد دوم نرخ مرگ ویژه سنی پیشبینی و با استفاده از روش مستقیم ساختن جدول عمر، امید به زندگی به دست میآید. قاعدتاً روش منطقی و درست برآورد یا پیشبینی امید به زندگی رویکرد دوم است. افزون بر این، روش غیرمستقیم دشواریها و عموماً خطاهای بزرگتری دارد. هدف این مقاله استفاده از رویکرد دوم است و در این جهت با استفاده از دادههای مرگومیر ایران از مدل لی- کارتر برای پیشبینی نرخ مرگومیر استفاده میشود. این مدل بر دو عنصر اصلی مبتنی است: یکی عنصر زمان و دیگری عنصر سنی. مفروض سخت و مهم مدل، ثبات نسبی الگوی سنی مرگ است و ارزیابیهای مختلف نشان داده است که در این شرایط خطای مدل لی- کارتر نسبت به هر روش دیگری برای پیشبینی مستقیم نرخ مرگومیر کمتر است. در مورد ایران نیز برآوردها نشان میدهد که خطای برآورد، مقدار ناچیزی است، هرچند این عنصر در برخی سنین بیشتر است. آزمون فرضیه ثبات الگوی سنی مرگومیر ایران، مفروضی است که میتواند موضوع تحقیقات بعدی باشد.
مقاله علمی
مهدی محمدی
چکیده
برای گسترش تقاضای بیمه در تمام رشتهها شناخت شرایط و وضعیت توزیع اطلاعات و مسائل ناشی از آن ضروری است؛ به عنوان مثال در خصوص بیمه عمر، ضرورت درک انتخاب نامساعد، به منظور جلوگیری از قیمتگذاری پایین و افزایش ریسک ورشکستگی بیمهگر اجتنابناپذیر است. در این تحقیق با استفاده از دادههای بیمهگذاران بیمه عمر یک شرکت بیمه به بررسی ...
بیشتر
برای گسترش تقاضای بیمه در تمام رشتهها شناخت شرایط و وضعیت توزیع اطلاعات و مسائل ناشی از آن ضروری است؛ به عنوان مثال در خصوص بیمه عمر، ضرورت درک انتخاب نامساعد، به منظور جلوگیری از قیمتگذاری پایین و افزایش ریسک ورشکستگی بیمهگر اجتنابناپذیر است. در این تحقیق با استفاده از دادههای بیمهگذاران بیمه عمر یک شرکت بیمه به بررسی این پدیده پرداختهایم. بر اساس نظریه راتچایلد-استیگلیتز در مورد تعادل جدا شونده، بیمهگذاران پر ریسک در صدد درخواست پوشش کامل با حقبیمه عادلانه و بیمهگذاران کم ریسک متقاضی قرارداد بیمه با پوشش ناقص و حقبیمه پایینتر (و البته عادلانه) هستند. بر این اساس با استفاده از نرمافزار ایویوز و میزان کاهش در پوشش کامل بیمه عمر (کاهش در سرمایه فوت)، متغیرهای تأثیرگذار در سطح ریسک بیمهگذاران (ریسک فوت) از نظر شهودی شناسایی شد. نهایتاً با محاسبه شاخص ریسک با استفاده از متغیرهای معنیدار (متغیرهای افزاینده سطح ریسک با علامت مثبت و نیز متغیرهای کاهنده سطح ریسک با علامت منفی) و بررسی معناداری رابطه حقبیمه سالانه به عنوان شاخصی از تقاضای بیمه عمر و شاخص ریسک برآورد شده، فرضیه وجود انتخاب نامساعد در بیمه عمر تأیید شد.
مقاله علمی
ساجده سرباز علیپور؛ افشین فلاح
چکیده
در این مقاله یک مدل احتمالاتی جدید برای بهینهسازی سبد داراییها بر مبنای تعهدات بیمهگر پیشنهاد شده است. برخلاف سایر مدلهای موجود، مدل پیشنهادی، ماهیت تصادفی میزان پرداختی و دریافتی از بیمهگذاران و بازده داراییها را به خوبی مد نظر قرار میدهد. به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی و مقایسه آن با مدل شناختهشده مارکویتز (1952)، برای ...
بیشتر
در این مقاله یک مدل احتمالاتی جدید برای بهینهسازی سبد داراییها بر مبنای تعهدات بیمهگر پیشنهاد شده است. برخلاف سایر مدلهای موجود، مدل پیشنهادی، ماهیت تصادفی میزان پرداختی و دریافتی از بیمهگذاران و بازده داراییها را به خوبی مد نظر قرار میدهد. به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی و مقایسه آن با مدل شناختهشده مارکویتز (1952)، برای بهینهسازی سبد داراییها، مطالعهای شبیهسازی طراحی و اجرا شده است. همچنین برای نشاندادن کارایی مدل پیشنهادی در دنیای واقعی، از دادههای مربوط به قیمت جهانی طلا و سنگ آهن استفاده شده است. نتایج حاکی از کارایی قابل قبول مدل پیشنهادی است، بهگونهای که مقدار بازده و ریسک داراییها در طول مدت سرمایهگذاری برای مدل پیشنهادی مطلوبتر است.
مقاله علمی
محمدرضا عباسی؛ علیرضا ابراهیمپور؛ محمد عاملی
چکیده
امروزه در جهان کسبوکار، مدیران ارشد تشخیص دادهاند که مشتریان، هسته مرکزی فعالیتهای بازرگانی هستند و موفقیت سازمانها و شرکتها به اثربخشی تصویر ارائهشده از سازمان و محصولات آن به مشتریان بستگی دارد. اهمیت این امر زمانی دوچندان میشود که در صنعتی راهبردی چون صنعت بیمه، با شدتگرفتن رقابت و افزایش تعداد فعالان بازار، ...
بیشتر
امروزه در جهان کسبوکار، مدیران ارشد تشخیص دادهاند که مشتریان، هسته مرکزی فعالیتهای بازرگانی هستند و موفقیت سازمانها و شرکتها به اثربخشی تصویر ارائهشده از سازمان و محصولات آن به مشتریان بستگی دارد. اهمیت این امر زمانی دوچندان میشود که در صنعتی راهبردی چون صنعت بیمه، با شدتگرفتن رقابت و افزایش تعداد فعالان بازار، مسئله انتخاب مناسب استراتژی نام و نشان تجاری بیشازپیش مطرح میگردد. هدف این تحقیق شناسایی عوامل موفقیت در استقرار مدیریت نام و نشان تجاری در ارتباط با واکنشهای دوگانه مشتری است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. نتایج تحقیق که از طریق مدلیابی معادلات ساختاری بهدستآمده است، نشان داد که اولویت نسبی در عناصر تشکیلدهنده ارزش ویژه نام و نشان تجاری با وفاداری به نام و نشان تجاری است و قیمت، مهمترین عامل تعیینکننده در انتخاب بیمهگذاران است.
مقاله علمی
علیرضا شیرانی؛ سعید صحت؛ فاطمه تمزار
چکیده
تحقیق حاضر بر این فرضیه استوار است که مقرراتزدایی به عنوان یک عامل تغییر یا متغیر مستقل بر ساختار سازمانی شرکتهای بیمه به عنوان یک متغیر وابسته تأثیر دارد. یافتههای تحقیق، حاصل مطالعهای است که با توجه به دیدگاههای 168 نفر از کلیه مدیران و معاونین شعبههای مرکزی شرکتهای بیمه خصوصی تهران با حداقل 5 سال سابقه فعالیت بیمهای ...
بیشتر
تحقیق حاضر بر این فرضیه استوار است که مقرراتزدایی به عنوان یک عامل تغییر یا متغیر مستقل بر ساختار سازمانی شرکتهای بیمه به عنوان یک متغیر وابسته تأثیر دارد. یافتههای تحقیق، حاصل مطالعهای است که با توجه به دیدگاههای 168 نفر از کلیه مدیران و معاونین شعبههای مرکزی شرکتهای بیمه خصوصی تهران با حداقل 5 سال سابقه فعالیت بیمهای صورت گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از فرایند تجزیهوتحلیل ساختارهای کواریانس (مدلسازی معادلات ساختاری) و تحلیل عاملی تأییدی انجام شده و از آزمون پارامتریک مقایسه گروههای همبسته استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که پس از مقرراتزدایی، ساختار سازمانی شرکتهای بیمه تغییر خواهد کرد و از رسمیت و تمرکز بیشتری برخوردار خواهد شد. در واقع پس از مقرراتزدایی، ساختار سازمانی شرکتهای بیمه مکانیکیتر میشود.
مقاله علمی
محسن قرهخانی؛ زهرا ماجدی
چکیده
در این مقاله، ریسک دارایی مؤسسات بیمه در دو بخش سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار و املاک و مستغلات بررسی میشود. برای محاسبه ریسک سرمایهگذاری در سهام، از دادههای روزانه شاخص قیمت کل بازار بورس و اوراق بهادار تهران مربوط به سالهای 1388-1384 استفاده شده است. همچنین، برای محاسبه ریسک سرمایهگذاری در املاک و مستغلات، از دادههای ...
بیشتر
در این مقاله، ریسک دارایی مؤسسات بیمه در دو بخش سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار و املاک و مستغلات بررسی میشود. برای محاسبه ریسک سرمایهگذاری در سهام، از دادههای روزانه شاخص قیمت کل بازار بورس و اوراق بهادار تهران مربوط به سالهای 1388-1384 استفاده شده است. همچنین، برای محاسبه ریسک سرمایهگذاری در املاک و مستغلات، از دادههای ماهانه شاخص کرایه مسکنهای اجارهای در مناطق شهری ایران مربوط به سالهای 1389-1380 استفاده شده است. در این مقاله به تشخیص ویژگیهای توزیع دادهها پرداخته شده و مقدار ارزش در معرض خطر برآورد شده است. بهمنظور بررسی کیفیت برآوردهای انجامشده از دادههای مربوط به سال 1390-1388 برای انجام آزمون پسنگر استفاده شده که مدل EGARCH در مقایسه با دیگر روشها از دقت و عملکرد بالایی برخوردار بوده است. همچنین در بررسی صورتگرفته، مشخص شده که اثر تقویمی در بازار وجود دارد و با تعدیل این اثر، ارزش در معرض خطر 23% کاهش مییابد.
مقاله علمی
محمد امینفرد؛ حکیمه زردرنگ کشکی
چکیده
قرارداد بیمه عمر به عنوان یک عقد مستقل، تابع قواعد عمومی قراردادها بوده و از موانع فقهی و حقوقی مبری است. فقهای شیعه، قرارداد بیمه عمر را به دلیل شمول عمومات ادله صحت عقود و محصور ندانستن عقود در قالبهای معین و نیز مبریبودن از موانع فقهی از قبیل ربا، قمار، غرر و تعلیق، به عنوان عقدی مشروع و مستقل پذیرفتهاند، هر چند آن ها معتقدند ...
بیشتر
قرارداد بیمه عمر به عنوان یک عقد مستقل، تابع قواعد عمومی قراردادها بوده و از موانع فقهی و حقوقی مبری است. فقهای شیعه، قرارداد بیمه عمر را به دلیل شمول عمومات ادله صحت عقود و محصور ندانستن عقود در قالبهای معین و نیز مبریبودن از موانع فقهی از قبیل ربا، قمار، غرر و تعلیق، به عنوان عقدی مشروع و مستقل پذیرفتهاند، هر چند آن ها معتقدند این قرارداد، بهدلیل انطباق با برخی عقود معین، مانند صلح و هبه معوض و مضاربه، میتواند در قالب این عقود نیز منعقد گردد. در این مقاله، به منظور تحلیل ماهیت فقهی و حقوقی قرارداد بیمه عمر، این قرارداد با عقود معین مشابه، تطبق داده شده و استقلال این قرارداد به عنوان عقدی صحیح و مجاز بررسی شده است.
مقاله علمی
جهانگیر یدالهی فارسی؛ علیرضا دقیقی اصلی؛ ولیاله نظمی شرامین
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در بیمههای عمر و به روش آمیخته انجام شده است. در مرحله کیفی، مصاحبههایی نیمهساختاریافته با خبرگان دو بخش اجرایی و آکادمیک صنعت بیمه عمر کشور انجام شد. این مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و نهایتاً در مرحله کدگذاری محوری 36 معیار شناسایی گردید. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در بیمههای عمر و به روش آمیخته انجام شده است. در مرحله کیفی، مصاحبههایی نیمهساختاریافته با خبرگان دو بخش اجرایی و آکادمیک صنعت بیمه عمر کشور انجام شد. این مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و نهایتاً در مرحله کدگذاری محوری 36 معیار شناسایی گردید. این معیارها در 8 عامل «منابع انسانی و توانمندیهای اجرایی موجود و موردنیاز»، «محصول»، «بازار هدف و گروههای جمعیتی مورد نظر»، «قوانین و مقررات و زیرساختهای اجرایی»، «قدرت و میزان تهدید رقبا»، «میزان سودآوری فرصتهای شناساییشده»، «موانع ورود به بازار بیمه عمر»، «ابهام و عدم شفافیت در بازار بیمه عمر» جای گرفتند. معیارهای مذکور در قالب پرسشنامه طراحی و بین مدیران بیمههای عمر شعب اصلی شرکتهای بیمه منتخب در شهر تهران پخش و تعداد 87 پرسشنامه قابل بررسی جمعآوری گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که آماره آلفا برابر با 93/0 ارزیابی گردید. در تحلیل دادههای کمّی از روش تحلیل عاملی استفاده شد که برخی از معیارها حذف و عامل «استراتژی کارآفرینانه» به عاملها اضافه گردید و الگویی بر مبنای 9 عامل طراحی شد. بر اساس نتایج پژوهش، میزان سودآوری فرصتهای شناساییشده، محصول و منابع انسانی و توانمندیهای اجرایی موجود و موردنیاز، مهمترین عوامل در ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در بیمههای عمر هستند.