فصلنامه علمی
مقاله علمی
برآورد و پیش‌بینی نرخ مرگ‌ومیر در ایران با استفاده از مدل لی-کارتر

اکبر کمیجانی؛ مجید کوششی؛ لیلی نیاکان

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، صفحه 295-310

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.01

چکیده
  پیش‌بینی‌های مرگ‌ومیر از دو طریق انجام می‌شود: یکی پیش‌بینی غیرمستقیم و از طریق پیش‌بینی امید به زندگی و سپس تبدیل آن به نرخ مرگ ویژه سنی و دوم پیش‌بینی مستقیم نرخ‌های مرگ‌ومیر. در رویکرد اول معمولاً چنین تصور می‌شود که در دوره پس از گذار (که معمولاً سطحی بالاتر از 70 سال برای امید به زندگی در بدو تولد است)، افزایش امید به زندگی ...  بیشتر

مقاله علمی
وجود انتخاب نامساعد در بیمه عمر

مهدی محمدی

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، صفحه 311-325

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.02

چکیده
  برای گسترش تقاضای بیمه در تمام رشته‌ها شناخت شرایط و وضعیت توزیع اطلاعات و مسائل ناشی از آن ضروری است؛ به‌ عنوان‌ مثال در خصوص بیمه عمر، ضرورت درک انتخاب نامساعد، به منظور جلوگیری از قیمت‌گذاری پایین و افزایش ریسک ورشکستگی بیمه‌گر اجتناب‌ناپذیر است. در این تحقیق با استفاده از داده‌های بیمه‌گذاران بیمه عمر یک شرکت بیمه به بررسی ...  بیشتر

مقاله علمی
یک مدل احتمالاتی جدید برای بهینه‌سازی سبد دارایی‌ها در قراردادهای بیمه عمر بر مبنای تعهدات بیمه‌گر

ساجده سرباز علی‌پور؛ افشین فلاح

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، صفحه 326-341

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.03

چکیده
  در این مقاله یک مدل احتمالاتی جدید برای بهینه‌سازی سبد دارایی‌ها بر مبنای تعهدات بیمه‌گر پیشنهاد شده است. برخلاف سایر مدل‌های موجود، مدل پیشنهادی، ماهیت تصادفی میزان پرداختی و دریافتی از بیمه‌گذاران و بازده دارایی‌ها را به خوبی مد نظر قرار می‌دهد. به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی و مقایسه آن با مدل شناخته‌شده مارکویتز (1952)، برای ...  بیشتر

مقاله علمی
اثر ارزش ویژه نام و نشان تجاری شرکت‌های بیمه بر واکنش بیمه‌گذاران

محمد‌رضا عباسی؛ علی‌رضا ابراهیم‌پور؛ محمد عاملی

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، صفحه 342-355

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.04

چکیده
  امروزه در جهان کسب‌‌و‌کار، مدیران ارشد تشخیص داده‌اند که مشتریان، هسته مرکزی فعالیت‌های بازرگانی هستند و موفقیت سازمان‌ها و شرکت‌ها به اثربخشی تصویر ارائه‌شده از سازمان و محصولات آن به مشتریان بستگی دارد. اهمیت این امر زمانی دوچندان می‌شود که در صنعتی راهبردی چون صنعت بیمه، با شدت‌گرفتن رقابت و افزایش تعداد فعالان بازار، ...  بیشتر

مقاله علمی
اثر مقررات‌زدایی صنعت بیمه بر ساختار سازمانی شرکت‌های بیمه از دیدگاه مدیران و معاونین

علی‌رضا شیرانی؛ سعید صحت؛ فاطمه تم‌زار

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، صفحه 356-367

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.05

چکیده
  تحقیق حاضر بر این فرضیه استوار است که مقررات‌زدایی به عنوان یک عامل تغییر یا متغیر مستقل بر ساختار سازمانی شرکت‌های بیمه به عنوان یک متغیر وابسته تأثیر دارد. یافته‌های تحقیق، حاصل مطالعه‌ای است که با توجه به دیدگاه‌های 168 نفر از کلیه مدیران و معاونین شعبه‌های مرکزی شرکت‌های بیمه خصوصی تهران با حداقل 5 سال سابقه فعالیت بیمه‌ای ...  بیشتر

مقاله علمی
محاسبه ضرایب ریسک دارایی در توانگری مالی مؤسسات بیمه با استفاده از ارزش در معرض خطر

محسن قره‌خانی؛ زهرا ماجدی

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، صفحه 368-384

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.06

چکیده
  در این مقاله، ریسک دارایی مؤسسات بیمه در دو بخش سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار و املاک و مستغلات بررسی می‌شود. برای محاسبه ریسک سرمایه‌گذاری در سهام، از داده‌های روزانه شاخص قیمت کل بازار بورس و اوراق بهادار تهران مربوط به سال‌های 1388-1384 استفاده شده است. همچنین، برای محاسبه ریسک سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، از داده‌های ...  بیشتر

مقاله علمی
تحلیل فقهی و حقوقی ماهیت قرارداد بیمه عمر و ادله مشروعیت آن

محمد امین‌فرد؛ حکیمه زردرنگ کشکی

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، صفحه 385-397

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.07

چکیده
  قرارداد بیمه عمر به عنوان یک عقد مستقل، تابع قواعد عمومی قراردادها بوده و از موانع فقهی و حقوقی مبری است. فقهای شیعه، قرارداد بیمه عمر را به دلیل شمول عمومات ادله صحت عقود و محصور ندانستن عقود در قالب‌های معین و نیز مبری‌بودن از موانع فقهی از قبیل ربا، قمار، غرر و تعلیق، به عنوان عقدی مشروع و مستقل پذیرفته‌اند، هر چند آن ها معتقدند ...  بیشتر

مقاله علمی
طراحی الگوی ارزیابی فرصت‌های کارآفرینی در بیمه‌های عمر

جهانگیر یدالهی فارسی؛ علی‌رضا دقیقی اصلی؛ ولی‌اله نظمی شرامین

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، صفحه 398-411

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.08

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی فرصت‌های کارآفرینی در بیمه‌های عمر و به روش آمیخته انجام شده است. در مرحله کیفی، مصاحبه‌‌هایی نیمه‌ساختاریافته با خبرگان دو بخش اجرایی و آکادمیک صنعت بیمه عمر کشور انجام شد. این مصاحبه‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و نهایتاً در مرحله کدگذاری محوری 36 معیار شناسایی گردید. ...  بیشتر