مقاله علمی
یحیی حساس یگانه؛ نادر مظلومی؛ نسیم کردستانی
چکیده
امروزه ترکیب ساختار مالکیت از منظر هویت مالکان و تمرکز مالکیت به لحاظ تأثیری که میتواند بر عملکرد داشته باشد مورد توجه محققین و مدیران شرکتها قرار گرفته است. سهامداران یک شرکت، دیدگاههای مختلف و اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. تغییرات اخیر در صنعت بیمه و خصوصیشدن شرکتهای بیمه و ورود آن ها به بورس اوراق بهادار، تغییراتی ...
بیشتر
امروزه ترکیب ساختار مالکیت از منظر هویت مالکان و تمرکز مالکیت به لحاظ تأثیری که میتواند بر عملکرد داشته باشد مورد توجه محققین و مدیران شرکتها قرار گرفته است. سهامداران یک شرکت، دیدگاههای مختلف و اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. تغییرات اخیر در صنعت بیمه و خصوصیشدن شرکتهای بیمه و ورود آن ها به بورس اوراق بهادار، تغییراتی در ساختار مالکیت و سهامداران این شرکتها بهوجود آورده است.قالب پژوهش مبتنی بر تئوریهای حاکمیت شرکتی از جمله تئوری نمایندگی است. مقاله حاضر به بررسی نقش سرمایهگذاران نهادی بر عملکرد مالی شرکتهای بیمه در ایران میپردازد. در این تحقیق باتوجه به محدود بودن شرکت های بیمه کل جامعه مورد بررسی قرار گرفته و این شرکت ها به دو گروه (سهام داران با مالکیت نهادی بیشتر از 50 درصد و کمتر از 50درصد) تقسیم شده و عملکرد مالی آن ها با سنجه های نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و نرخ بازده دارایی ها و نرخ رشد سود بررسی شده است. نتیجه بدست آمده نشان می دهد که شرکت های بیمه ای که شرکتهای بیمهای که سرمایهگذاران نهادی آن ها سهم بیشتری از ساختار مالکیت را در اختیار دارند در مقایسه با شرکتهایی که این سهم کمتر است، عملکرد مالی بهتری دارند و سهم مالکیت بیشتر سرمایهگذاران نهادی در شرکتهای بیمه، میتواند منجر به اخذ تصمیمات مناسب برای شرکت و در نتیجه عملکرد بهتر شرکت شود.
مقاله علمی
سید غلامرضا جلالی نائینی؛ محمد مهدوی مزده؛ حمیدرضا نورعلیزاده
چکیده
مقرراتزدایی و بهطور خاص لغو انحصار ورود، از مهمترین تغییراتِ نهادی صنعت بیمه در دهه گذشته بهشمارمیرود. در اکثر کشورهای جهان تحقیقات بسیاری پیرامون تجزیهوتحلیل اثر تغییر نهاد بر صنعت انجام شده است. اما با توجه به بررسی صورت گرفته، تغییرات نهادی و کارایی صنعت بیمه ایران بهصورت توأمان مطالعه نشده است. این مقاله ضمن مرور ...
بیشتر
مقرراتزدایی و بهطور خاص لغو انحصار ورود، از مهمترین تغییراتِ نهادی صنعت بیمه در دهه گذشته بهشمارمیرود. در اکثر کشورهای جهان تحقیقات بسیاری پیرامون تجزیهوتحلیل اثر تغییر نهاد بر صنعت انجام شده است. اما با توجه به بررسی صورت گرفته، تغییرات نهادی و کارایی صنعت بیمه ایران بهصورت توأمان مطالعه نشده است. این مقاله ضمن مرور سریع بر مفاهیم نهادگرایی، با ابداع یک روش دومرحلهای از طریق ترکیب روش برنامهریزی ریاضی با روش آماری، خصوصیسازی و کارایی صنعت بیمه ایران را در طول سالهای 1382 الی 1389 مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهد. در مرحله اول برای نخستینبار با استفاده از تحلیل پوششی دادهها با خروجی غیرقطعی (بهینهسازی استوار)، کارایی شرکتهای بیمه بهصورت واقعیتری محاسبه شده است. در مرحله دوم یا تجزیهوتحلیل عملکرد، برای بررسی سایر متغیرهای همبسته که در مدل تحلیل پوششی استفاده نشده از معادلات برآوردگر تعمیمیافته استفاده شده است.
مقاله علمی
سارا بیکمحمدی؛ ابراهیم عباسی؛ علیرضا دقیقی اصلی
چکیده
هدف این مقاله، پیشنهاد الگوی کاربردی جهت شرکتهای بیمه-بانک در ایران است. برای این منظور با بررسی شرکتهای موفق در جهان، چهار مدل متداول بیمه-بانک استخراج شده و از کارشناسان در مورد امکانسنجی اجرای این مدلها به روش TELOS نظرسنجی به عمل آمده است. همچنین سه مؤلفه نوع محصولات، نحوه عرضه خدمات و روش درآمدی بانک نیز برای هر یک از مدلها ...
بیشتر
هدف این مقاله، پیشنهاد الگوی کاربردی جهت شرکتهای بیمه-بانک در ایران است. برای این منظور با بررسی شرکتهای موفق در جهان، چهار مدل متداول بیمه-بانک استخراج شده و از کارشناسان در مورد امکانسنجی اجرای این مدلها به روش TELOS نظرسنجی به عمل آمده است. همچنین سه مؤلفه نوع محصولات، نحوه عرضه خدمات و روش درآمدی بانک نیز برای هر یک از مدلها مورد بررسی قرار گرفته است. روش تجزیهوتحلیل دادهها فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و ابزار آن، نرمافزار Expert Choice است. نتایج نشان میدهد که از دیدگاه خبرگان، مدل قرارداد همکاری دو جانبه بین بانک و بیمه، مدلی مناسب جهت شرکتهای بیمه- بانک در ایران است. طبق نظر خبرگان در این مدل بهتر است محصولات زندگی و غیرزندگی و مرتبط بانکی به صورت گروهی با بازاریابی کارمندان بانک و فروش نمایندگان بیمه عرضه شود. درآمد بانک در این مدل از طریق شراکت در کارمزد بیمهنامههای صادرشده است.
مقاله علمی
محسن ایزانلو؛ فریبا فولادگر
چکیده
نفع قابل بیمه مفهومی نسبتاً ناشناخته در حقوق ایران است که تنها به بیمههای خسارت محدود مانده و در حوزه بیمههای اشخاص به موجب ماده 23 قانون بیمه ایران مصوب 1316، معیار رضایت بیمهشده, جایگزین مفهوم نفع قابل بیمه گردیده است. این در حالی است که در حقوق بیمه انگلیس بر مفهوم نفع قابل بیمه به عنوان اصل اساسی بیمهای - هم در بیمههای ...
بیشتر
نفع قابل بیمه مفهومی نسبتاً ناشناخته در حقوق ایران است که تنها به بیمههای خسارت محدود مانده و در حوزه بیمههای اشخاص به موجب ماده 23 قانون بیمه ایران مصوب 1316، معیار رضایت بیمهشده, جایگزین مفهوم نفع قابل بیمه گردیده است. این در حالی است که در حقوق بیمه انگلیس بر مفهوم نفع قابل بیمه به عنوان اصل اساسی بیمهای - هم در بیمههای اشخاص هم بیمههای خسارت- تأکید میشود و معیار جایگزین یعنی رضایت بیمهشده آنچنان مورد اقبال رویه قضایی و قوانین این کشور قرار نگرفته است. حقوق بیمه انگلیس بیش از یک قرن به بررسی ابعاد این مفهوم و ضمانت اجرای آن توجه داشته و ادبیات قابل ملاحظهای هم در بعد اقتصادی هم از جنبه حقوقی در این رابطه در حقوق این کشور شکل گرفته است. درحالی که در قانون بیمه ایران همچون حقوق فرانسه باوجود تأکید بر ضرورت وجود نفع در بیمههای خسارت، در رابطه با ضمانت اجرای فقدان آن در قرارداد، حکمی مقرر نگردیده است. مقاله حاضر در نظر دارد تا با نگرشی تطبیقی ازیک سو بر ضرورت نفع قابل بیمه نه تنها در بیمههای خسارات بلکه حتی در حوزه بیمههای اشخاص تأکید نماید و ازسوی دیگر با توجه به مبانی نظام حقوقی کشور, ضمانت اجرای فقدان نفع در قرارداد بیمه را روشن سازد.
مقاله علمی
محمود متوسلی؛ غدیر مهدوی؛ یحیی میرزائی پری
چکیده
عدم رشد و توسعه بیمه زندگی همواره از مسائل پیشروی صنعت بیمه بوده است. برایناساس استفاده از رویکرد جامع برای بررسی ابعاد مختلف این مسئله ضروری بهنظرمیرسد. بنابراین با توجه به جامعیت رویکرد نهادی، این رویکرد، مبنای علمی و میدانی تحقیق حاضر قرار گرفته است.هدف از این مطالعه، شناسایی نهادها و کسبوکارهای پشتیبان بیمه زندگی کشور ...
بیشتر
عدم رشد و توسعه بیمه زندگی همواره از مسائل پیشروی صنعت بیمه بوده است. برایناساس استفاده از رویکرد جامع برای بررسی ابعاد مختلف این مسئله ضروری بهنظرمیرسد. بنابراین با توجه به جامعیت رویکرد نهادی، این رویکرد، مبنای علمی و میدانی تحقیق حاضر قرار گرفته است.هدف از این مطالعه، شناسایی نهادها و کسبوکارهای پشتیبان بیمه زندگی کشور ایران، براساس رویکرد نهادی است. در این تحقیق ضمن مرور ادبیات و تشریح مفاهیم مرتبط با رویکرد نهادگرایی، به خصوص الگوی چهار سطح تحلیل نهادی ویلیامسون، نهادها و کسبوکارهای فعال در بازار بیمه زندگی آمریکا و هند مطالعه شده و اطلاعات بهدستآمده از این مرحله، مبنای بخش میدانی تحقیق قرار گرفته است. در بخش میدانی، اطلاعات بهدستآمده از طریق روش مصاحبه، گردآوری و از طریق روش کدگذاری باز و محوری، تجزیهوتحلیل گردیده است. در نهایت یافتههای اصلی تحقیق شامل نهادها و کسبوکارهای فعال در کشورهای مورد مطالعه، نهادهای مؤثر بر تقارن اطلاعات بین بیمهگر و بیمهگذار، کسبوکارهای قابل برونسپاری و نهادها و کسبوکار مورد نیاز بازار بیمه ایران، ارائه شده است.
مقاله علمی
خدایار ابیلی؛ مجتبی زارع خلیلی
چکیده
با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش، این تحقیق به منظور مطالعه رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در یک شرکت بیمهای به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفت. جهت جمعآوری دادههای مربوط به سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از پرسشنامههای محققساخته استفاده شده است که روایی آن ها توسط استادان مجرب در این زمینه تأیید شد و بهعلاوه ...
بیشتر
با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش، این تحقیق به منظور مطالعه رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در یک شرکت بیمهای به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفت. جهت جمعآوری دادههای مربوط به سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از پرسشنامههای محققساخته استفاده شده است که روایی آن ها توسط استادان مجرب در این زمینه تأیید شد و بهعلاوه پایایی آن ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0 و 80/0 بهدستآمد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین سرمایه اجتماعی سازمانی با مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بهعلاوه نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمامی مؤلفههای سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش، رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مؤلفه های سرمایه اجتماعی، چهار بعد شبکهها، اعتماد، روابط و فهم متقابل به عنوان متغیرهای پیشبین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات مدیریت دانش (متغیر ملاک)، را دارند و مؤلفههای تعهد، ارزشها و همکاری به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیشبینی مدیریت دانش از معادله حذف شدند.
مقاله علمی
حامد دهقانیان؛ الهام صبور؛ علیرضا حجتی
چکیده
عدالت سازمانی به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابری در رفتارها و روابط کاری اشاره دارد. تعهد سازمانی عامل مهمی جهت پیشبینی تمایل افراد به بقای سازمان میباشد و از اتلاف سرمایهها جلوگیری میکند. برایناساس پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی را بررسی میکند. جامعه هدف، یک شرکت بیمهای ...
بیشتر
عدالت سازمانی به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابری در رفتارها و روابط کاری اشاره دارد. تعهد سازمانی عامل مهمی جهت پیشبینی تمایل افراد به بقای سازمان میباشد و از اتلاف سرمایهها جلوگیری میکند. برایناساس پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی را بررسی میکند. جامعه هدف، یک شرکت بیمهای است که از میان 1270 نفر پرسنل ساختمانهای مرکزی و شعب تهران این شرکت، 295 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. عدالت سازمانی، متغیر مستقل و تعهد سازمانی، متغیر وابسته این پژوهش است. هر یک از دو مفهوم عدالت و تعهد دارای سه بعد میباشند. این پژوهش از یک فرضیه اصلی و نه فرضیه فرعی تشکیل شده است. به منظور تحقق اهداف تحقیق، پس از انجام مطالعات کتابخانهای، از طریق مطالعه میدانی و تهیه پرسشنامه، دادههای مورد نیاز گردآوری و سپس از طریق نرمافزار آماری لیزرل و spss فرضیات اصلی و فرعی مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که فرضیه اصلی تأیید و از میان فرضیات فرعی، تنها فرضیه فرعی پنجم مورد تأیید قرار نگرفت و 8 فرضیه دیگر تأیید شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان عدالت سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد و هرچه التزام به رعایت عدالت سازمانی در میان مدیران بیشتر باشد، به تبع آن تعهد سازمانی کارکنان نیز افزایش خواهد یافت.
مقاله علمی
فرخ برزیده؛ عیسی پریزادی؛ آرمان احمدیزاد
چکیده
طراحی سیستمی که قادر به پیشبینی ناتوانی مالی شرکتهای بیمه باشد از اهم وظایف نهاد نظارت بیمهای هر کشوری است، اما با وجودی که در سطح جهان مدلها و سیستمهای فراوانی بدین منظور طراحی شدهاند، به دلیل محدودیتهای خاص مربوط به صنعت بیمه ایران، امکان به کارگیری چنین مدلهایی در صنعت بیمه ایران وجود ندارد. بااینحال وجود سیستمی ...
بیشتر
طراحی سیستمی که قادر به پیشبینی ناتوانی مالی شرکتهای بیمه باشد از اهم وظایف نهاد نظارت بیمهای هر کشوری است، اما با وجودی که در سطح جهان مدلها و سیستمهای فراوانی بدین منظور طراحی شدهاند، به دلیل محدودیتهای خاص مربوط به صنعت بیمه ایران، امکان به کارگیری چنین مدلهایی در صنعت بیمه ایران وجود ندارد. بااینحال وجود سیستمی که حداقل بتواند سلامت مالی یا توانایی مالی شرکتها را ارزیابی کرده و به اطلاع نهاد قانونگذار برساند، ضروری است. پیششرط ارائه چنین مدل و سیستمی در وهله اول شناسایی عوامل مؤثر بر سلامت و ثبات مالی شرکتهای بیمه است. در این مقاله تعداد 24 متغیر مالی مؤثر بر سلامت مالی استخراجشده از ادبیات موضوع در قالب پنج عامل نسبتهای کفایت سرمایه، نسبتهای سودآوری، نسبتهای نقدینگی، نسبتهای عملیاتی و ریسکپذیری و سایر عوامل اساسی شناسایی شده و معناداری رابطه آن ها با متغیر وابسته سلامت مالی با آزمونهای آماری ناپارامتریک و پارامتریک، آزمون شده است. نتایج نشان داد که تمامی عوامل پنجگانه، مؤثر و معنادار است. اما در سطح هر یک از نسبتها از مجموع 24 نسبت مورد بررسی در نهایت تعداد 15 نسبت معنادار شناخته شدند.