مقاله علمی
محمد رضا علیرضایی؛ زهرا چراغعلی؛ فاطمه رخشان
چکیده
در سالهای اخیر، ارزیابی شرکتهای بیمه مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. ارزیابی شرکتهای بیمه نقش مهمی در بهبود عملکرد آنها دارد. یکی از پرکاربردترین روشهای ارزیابی عملکرد، بهویژه در سالهای اخیر، تحلیل پوششی دادههاست. در این مقاله، تغییرات نرخ کارایی 5 شرکت بیمهای منتخب با توجه به عملکرد آنها در سالهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر، ارزیابی شرکتهای بیمه مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. ارزیابی شرکتهای بیمه نقش مهمی در بهبود عملکرد آنها دارد. یکی از پرکاربردترین روشهای ارزیابی عملکرد، بهویژه در سالهای اخیر، تحلیل پوششی دادههاست. در این مقاله، تغییرات نرخ کارایی 5 شرکت بیمهای منتخب با توجه به عملکرد آنها در سالهای 1389 تا 1392، با استفاده از تحلیل پوششی دادهها همراه با تحلیل پنجرهای مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به جایگاه فرایندهای دومرحلهای در مطالعات اخیر و پیشرفت این نوع مدلها در سالهای اخیر، برای بررسی و ارزیابی شرکتهای بیمه از فرایندهای دومرحلهای استفاده شده است. مدل دومرحلهای مورد استفاده در این مطالعه، یکی از جدیدترین مدلهای دومرحلهای است که اشکالات مدلهای قبلی را برطرف کرده است. برای به دست آوردن اندازههای موجود در تحلیل پنجرهای از خروجیهای این مدل دومرحلهای استفاده شده است. نمرۀ کارایی مرحلۀ اول مربوط به عملکرد در بازاریابی خدمات بیمهای است و نمرۀ کارایی مرحلۀ دوم، سودآوری را نشان میدهد. نتایج به دست آمده نشان میدهند که در طی سالهای 1389 تا 1392، دلایل ناکارایی شرکتها به وجود ضعف در مرحلۀ دوم مربوط میشود، یعنی شرکتهای بیمه اغلب در مرحلۀ سودآوری ضعیف عمل میکنند. برای رفع این مشکل، شرکتهای بیمه باید بتوانند در جهتی گام بردارند که خود را به اندازههای میانی بهینهای که برای آنها در نظر گرفته میشود، برسانند. نتایج تحقیق نشان میدهد که در برخی از واحدها تفاوت زیادی بین اندازۀ میانی بهینۀ به دست آمده از مدل و اندازۀ میانی اولیه وجود دارد.
مقاله علمی
عسگر پاک مرام؛ بهرام لطفی
چکیده
حاکمیت ضعیف شرکتهایی نظیر انرون و ورلدکام و سقوط شگفتانگیز بازارهای سهام در آغاز قرن حاضر منجر به تجدیدنظر در بحث حاکمیت شرکتی شده است. منطق حاکمیت شرکتی عموماً دیدگاه جایگزینی را پیشنهاد میدهد و کانون توجه حاکمیت، ایجاد ارزش افزوده برای تعداد زیادی از ذینفعان سازمانی است. از طرفی دیگر، ریسک یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی ...
بیشتر
حاکمیت ضعیف شرکتهایی نظیر انرون و ورلدکام و سقوط شگفتانگیز بازارهای سهام در آغاز قرن حاضر منجر به تجدیدنظر در بحث حاکمیت شرکتی شده است. منطق حاکمیت شرکتی عموماً دیدگاه جایگزینی را پیشنهاد میدهد و کانون توجه حاکمیت، ایجاد ارزش افزوده برای تعداد زیادی از ذینفعان سازمانی است. از طرفی دیگر، ریسک یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی واحد اقتصادی است که در بسیاری از تصمیمات مالی، الگوهای ارزشگذاری اوراق بهادار، روشهای ارزیابی طرحهای سرمایهای و ...، نقش محوری دارد. این مطالعه، به بررسی رابطۀ بین حاکمیت شرکتی با عملکرد و ریسک شرکتهای بیمهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. در این تحقیق از 4 شاخص حاکمیت شرکتی شامل اندازۀ هیئت مدیره، ترکیب هیئت مدیره، دوگانگی وظیفۀ مدیرعامل، و تمرکز مالکیت و همچنین از 2 معیار ارزیابی عملکرد شامل نرخ بازدۀ داراییها و حقوق صاحبان سهام و 2 معیار ارزیابی ریسک شرکت شامل ریسک تجاری و مالی استفاده شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از بعد روششناسی از نوع تحقیقات همبستگیِ علی پس از وقوع است. جامعۀ آماری تحقیق، شرکتهای بیمۀ پذیرفتهشده در بورس تهران هستند که با روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 18 شرکت در طی 7 سال (جمعاً 88 سال- شرکت) در نمونۀ آماری این تحقیق قرارگرفتهاند. بازۀ زمانی تحقیق شامل سالهای 1386 الی 1392 است. برای آزمون فرضیههای صورتبندیشده از رگرسیون چندگانۀ خطی و روش حداقل مربعات معمولی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین ترکیب هیئت مدیره و عملکرد مالی در هر دو بعد (نرخ بازدۀ داراییها و حقوق صاحبان سهام) ارتباط مثبت و بین ترکیب هیئت مدیره و ریسک در هر دو بعد شامل (ریسک مالی و تجاری) ارتباط منفی و معنیداری وجود دارد. بین اندازۀ هیئت مدیره و نرخ بازدۀ داراییها نیز رابطۀ منفی و معنیداری مشاهده میشود.
مقاله علمی
گلشن احسان فر؛ الناز گروسی
چکیده
امروزه مشتری بهعنوان یکی از مهمترین منابع دانش برای سازمانها شناخته شده است. آنچه که امروز برای سازمانها ارزش میآفریند، ایجاد رابطۀ مستمر با مشتری و تبادل اطلاعات یا خدمات بین آنها و مشتری است. برای این مهم و افزایش بهرهوری سازمان و اطمینان از ارائۀ مطلوب کالا و خدمات به مشتریان و کسب رضایت آنان، توانایی ایجاد ارتباط ...
بیشتر
امروزه مشتری بهعنوان یکی از مهمترین منابع دانش برای سازمانها شناخته شده است. آنچه که امروز برای سازمانها ارزش میآفریند، ایجاد رابطۀ مستمر با مشتری و تبادل اطلاعات یا خدمات بین آنها و مشتری است. برای این مهم و افزایش بهرهوری سازمان و اطمینان از ارائۀ مطلوب کالا و خدمات به مشتریان و کسب رضایت آنان، توانایی ایجاد ارتباط با مشتریان و توسل به استراتژیهای بازاریابی و قابلیتهای آن یکی از موضوعات قابل توجه است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر دانش مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری بر قابلیت بازاریابی و عملکرد سازمانی در شرکتهای خصوصی بیمه انجام شده است. برای بررسی این تأثیر، 135 نفر از مدیران و معاونان شرکتهای خصوصی فعال در صنعت بیمه بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای انجام گرفت و با استفاده از یک پرسشنامۀ طراحیشده، دادهها جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری بر پایۀ روش کمترین توانهای دوم جزئی انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که مدیریت دانش مشتری بر مدیریت ارتباط با مشتری تأثیر دارد، همچنین مدیریت ارتباط با مشتری بر عملکرد سازمانی دارای تأثیر مثبت و معنیداری است و متغیر قابلیت بازاریابی در این میان، نقش میانجی را ایفا میکند.
مقاله علمی
موسی احمدی؛ مرتضی نوروزی
چکیده
عملکرد مالی و سودآوری در بین شرکتهای بیمه بسیار متغیر است، بنابراین شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آنها بسیار ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش عوامل تعیینکنندۀ عملکرد مالی شرکتهای بیمۀ پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی 1387 الی 1392 بررسی شدند. نمونۀ پژوهش شامل 9 شرکت بیمه است و فرضیهها با استفاده از مدل ...
بیشتر
عملکرد مالی و سودآوری در بین شرکتهای بیمه بسیار متغیر است، بنابراین شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آنها بسیار ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش عوامل تعیینکنندۀ عملکرد مالی شرکتهای بیمۀ پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی 1387 الی 1392 بررسی شدند. نمونۀ پژوهش شامل 9 شرکت بیمه است و فرضیهها با استفاده از مدل رگرسیونی چندگانه برای دادههای ترکیبی طی دورۀ شش ساله مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیۀ تحقیق نشان میدهد که رابطۀ بین نسبت بدهیها با بازدۀ داراییها معنیدار و منفی است، رابطۀ بین نسبت داراییهای ثابت به کل داراییها با بازدۀ داراییها معنیدار و منفی است، همچنین رابطۀ بین انعطافپذیری شرکت با بازدۀ داراییها معنیدار نیست. رابطۀ بین اندازۀ شرکت با بازدۀ داراییها معنیدار و منفی است و رابطۀ بین ریسک شرکت با بازدۀ داراییها معنیدار و منفی است. بر اساس نتایج به دست آمده رابطۀ بین ضریب خسارت شرکتها با بازدۀ داراییها معنیدار و منفی است و همچنین رابطۀ حقبیمۀ تولیدی با بازدۀ داراییها معنیدار و مثبت است.
مقاله علمی
محسن مرادی؛ مجید حاجی رمضان علی؛ ابراهیم عباسی
چکیده
استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، افقهای جدیدی را به سوی فعالان این صنعت گشوده است. بهکارگیری این فناوری باعث شده تا انتظار دقت و سرعت بیشتر در انجام امور از سوی فعالان صنعت ایجاد شود. در فرایند صدور بیمهنامههای عمر و سرمایه، یکی از گامهای اساسی، تشخیص ریسک است. بیمهگر تلاش میکند به کمک اطلاعات ارائهشده توسط بیمهگذار، ...
بیشتر
استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، افقهای جدیدی را به سوی فعالان این صنعت گشوده است. بهکارگیری این فناوری باعث شده تا انتظار دقت و سرعت بیشتر در انجام امور از سوی فعالان صنعت ایجاد شود. در فرایند صدور بیمهنامههای عمر و سرمایه، یکی از گامهای اساسی، تشخیص ریسک است. بیمهگر تلاش میکند به کمک اطلاعات ارائهشده توسط بیمهگذار، تجارب کارشناسان بیمه، دانش پزشکی، و سوابق پروندههای موجود، ریسک موجود در پس قرارداد بیمه را با دقت قابل قبولی شناسایی و بر اساس آن حقبیمۀ واقعبینانهای را تعیین کند تا همراه با تأمین رضایت بیمهگذار، ریسک پیش رو را نیز مدیریت کند. در این مقاله تلاش شده است با کمک خبرگان، پزشکان معتمد بیمه، پارامترهای مؤثر بر ضریب ریسک بیمهشدگان سیگاری را محاسبه کرده و سپس برای محاسبۀ ضریب ریسک از سامانههای استنتاج فازی استفاده شود. در انتها بر اساس تجربۀ نخبگان در پروندههای موجود، عملکرد سامانه ارزیابی شده است.
مقاله علمی
محسن صفری؛ مهدی صفریان
چکیده
در بیمۀ مضاعف، بیمهگذار خطر واحد را تحت پوشش چندین بیمهنامه قرار میدهد. جنبۀ سلبی اصل جبران کامل خسارت مانع از پرداخت مازاد خسارت در بیمههای مضاعف مسئولیت و اموال میشود. بیمۀ مضاعف مقید به وجود شرایطی مانند موضوع واحد، ریسک واحد، بیمهگذار واحد، و مستثنینشدن مشارکت در پرداخت خسارت است. حد اعلای حسننیت نیز اقتضا دارد که ...
بیشتر
در بیمۀ مضاعف، بیمهگذار خطر واحد را تحت پوشش چندین بیمهنامه قرار میدهد. جنبۀ سلبی اصل جبران کامل خسارت مانع از پرداخت مازاد خسارت در بیمههای مضاعف مسئولیت و اموال میشود. بیمۀ مضاعف مقید به وجود شرایطی مانند موضوع واحد، ریسک واحد، بیمهگذار واحد، و مستثنینشدن مشارکت در پرداخت خسارت است. حد اعلای حسننیت نیز اقتضا دارد که در صورت تقلب اشخاص در اخذ بیمۀ مضاعف، تمامی بیمهنامهها باطل شوند. در فرض حسننیت نیز راهحل پذیرفتهشده این است که بیمهگذار تا میزان خسارتوارده بتواند به هر یک از بیمهگران مراجعه کند. در رجوع بیمهگران به یکدیگر نیز معیار شرط میزان حداکثری و مسئولیت غیروابسته پذیرفته شده است. بیمهگران به منظور اجتناب از پرداخت مضاعف خسارت، اقدام به درج شروطی مانند تقویم سهم، بریءکردن مسئولیت، و شرط آگاهسازی در قراردادهای بیمه میکنند. آنچه در پژوهش کنونی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت ماهیت و شرایط تحقق بیمۀ مضاعف از نگاه نظام حقوقی ایران در سایۀ مطالعات تطبیقی خواهد بود.