نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
گروه ریاضی کاربردی، دانشکدۀ علوم ریاضی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده
در سالهای اخیر، ارزیابی شرکتهای بیمه مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. ارزیابی شرکتهای بیمه نقش مهمی در بهبود عملکرد آنها دارد. یکی از پرکاربردترین روشهای ارزیابی عملکرد، بهویژه در سالهای اخیر، تحلیل پوششی دادههاست. در این مقاله، تغییرات نرخ کارایی 5 شرکت بیمهای منتخب با توجه به عملکرد آنها در سالهای 1389 تا 1392، با استفاده از تحلیل پوششی دادهها همراه با تحلیل پنجرهای مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به جایگاه فرایندهای دومرحلهای در مطالعات اخیر و پیشرفت این نوع مدلها در سالهای اخیر، برای بررسی و ارزیابی شرکتهای بیمه از فرایندهای دومرحلهای استفاده شده است. مدل دومرحلهای مورد استفاده در این مطالعه، یکی از جدیدترین مدلهای دومرحلهای است که اشکالات مدلهای قبلی را برطرف کرده است. برای به دست آوردن اندازههای موجود در تحلیل پنجرهای از خروجیهای این مدل دومرحلهای استفاده شده است. نمرۀ کارایی مرحلۀ اول مربوط به عملکرد در بازاریابی خدمات بیمهای است و نمرۀ کارایی مرحلۀ دوم، سودآوری را نشان میدهد. نتایج به دست آمده نشان میدهند که در طی سالهای 1389 تا 1392، دلایل ناکارایی شرکتها به وجود ضعف در مرحلۀ دوم مربوط میشود، یعنی شرکتهای بیمه اغلب در مرحلۀ سودآوری ضعیف عمل میکنند. برای رفع این مشکل، شرکتهای بیمه باید بتوانند در جهتی گام بردارند که خود را به اندازههای میانی بهینهای که برای آنها در نظر گرفته میشود، برسانند. نتایج تحقیق نشان میدهد که در برخی از واحدها تفاوت زیادی بین اندازۀ میانی بهینۀ به دست آمده از مدل و اندازۀ میانی اولیه وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Efficiency measurement of selected insurance companies using two-stage DEA models along with window analysis
نویسندگان [English]
- M.R. Alirezaee
- Z. Cheraghali
- F. Rakhshan
Department of Applied Mathematics, Faculty of Mathematical Sciences, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
In recent years, the evaluation of insurance companies has attracted the attention of many researchers. Evaluation of insurance companies plays an important role in improving their performance. One of the most widely used performance evaluation methods, especially in recent years, is data coverage analysis. In this article, the changes in the efficiency rate of 5 selected insurance companies according to their performance in the years 2009 to 2012 are investigated using data coverage analysis along with window analysis. Considering the position of two-step processes in recent studies and the progress of these types of models in recent years, two-step processes have been used to investigate and evaluate insurance companies. The two-stage model used in this study is one of the latest two-stage models that has solved the problems of the previous models. The outputs of this two-stage model have been used to obtain the sizes available in the window analysis. The efficiency score of the first stage is related to performance in the marketing of insurance services, and the efficiency score of the second stage shows profitability. The obtained results show that during the years 1389 to 1392, the reasons for the inefficiency of companies are related to the existence of weakness in the second stage, that is, insurance companies often perform poorly in the stage of profitability. To solve this problem, insurance companies should be able to take steps in the direction of reaching the optimal middle sizes that are considered for them. The research results show that in some units there is a big difference between the optimal average size obtained from the model and the initial average size.
کلیدواژهها [English]
- Data Envelopment Analysis
- Insurance Companies
- Efficiency
- two-stage processes
- Window analysis
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله