مقاله علمی
غدیر مهدوی؛ آتوسا گودرزی؛ سیده فاطمه موسوی زاده
چکیده
در این مقاله، به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمۀ حوادث در ایران، از مدلهای مبتنی بر دادههای پانلی استفاده شده است. سپس مدل موردنظر با استفاده از اطلاعات مربوط به استانهای کشور طی دورۀ 1383-1388 برآورد شده است. نتایج آزمون هاسمن و آزمون چاو، سازگاربودن برآوردهای مبتنی بر مدل رگرسیونی اثرات ثابت را تأیید میکند. نتایج ...
بیشتر
در این مقاله، به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمۀ حوادث در ایران، از مدلهای مبتنی بر دادههای پانلی استفاده شده است. سپس مدل موردنظر با استفاده از اطلاعات مربوط به استانهای کشور طی دورۀ 1383-1388 برآورد شده است. نتایج آزمون هاسمن و آزمون چاو، سازگاربودن برآوردهای مبتنی بر مدل رگرسیونی اثرات ثابت را تأیید میکند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مهمترین عوامل تعیینکنندۀ تقاضا برای بیمۀ حوادث در ایران، جمعیت، مقدار خسارتهای پرداختی، و درآمد هستند. براساس نتایج بهدستآمده، کشش تقاضای بیمۀ حوادث نسبت به درآمد، 32/0 برآورد شده است که نشان میدهد این محصول در ایران کالایی ضروری است. همچنین کشش تابع تقاضا نسبت به مقدار خسارتهای پرداختی و جمعیت بهترتیب 127/0 و 42/11 محاسبه شده است که بر بیکششبودن تقاضا نسبت به خسارتهای پرداختی و باکششبودن نسبت به جمعیت دلالت دارد. از دیگر نتایج تحقیق، معنیدار نبودن اثر نرخ تورم بر تابع تقاضای بیمۀ حوادث است.
مقاله علمی
محمدعلی بهشتینیا؛ وحید ماجد؛ جلیل وزیری
چکیده
کیفیت خدمات و رضایت مشتری، مفاهیم بسیار مهمی هستند که شرکتها به منظور حفظ و ارتقای موقعیت خود در بازار رقابتی باید به طور مناسب درک کنند و اقدامات اصلاحی را اتخاذ کنند. شناسایی خواستهها و اندازهگیری میزان اختلاف بین سطح انتظار و سطح ارزیابی فعلی رضایت مشتریان، پیشنیاز درک مناسب از کیفیت خدمات است که در این مقاله برای خدمات بیمۀ ...
بیشتر
کیفیت خدمات و رضایت مشتری، مفاهیم بسیار مهمی هستند که شرکتها به منظور حفظ و ارتقای موقعیت خود در بازار رقابتی باید به طور مناسب درک کنند و اقدامات اصلاحی را اتخاذ کنند. شناسایی خواستهها و اندازهگیری میزان اختلاف بین سطح انتظار و سطح ارزیابی فعلی رضایت مشتریان، پیشنیاز درک مناسب از کیفیت خدمات است که در این مقاله برای خدمات بیمۀ عمر مطالعه میشود. ابتدا به صورت پیمایشی و با استفاده از نظرات مشتریان و خبرگان، نیازهای مشتریان مورد شناسایی قرار گرفت. سپس با استفاده از 3 پرسشنامه بهترتیب، اهمیت هر یک از خواستهها شناسایی، نوع خواسته براساس مدل کانو تعیین و میزان اختلاف بین سطح انتظار و سطح کیفیت درکشده توسط مشتری با استفاده از مدل سرکوال اندازهگیری شد. همچنین، منطق فازی به منظور تبدیل متغیرهای زبانی پرسشنامهها به مقادیر کمی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل تلفیقی فازی سروکوال- کانو مزیتهای قابل توجهی برای اندازهگیری کیفیت خدمات دارد و اطلاعات مفیدی برای مدیران مرتبط فراهم میکند.
مقاله علمی
رضا پیرایش؛ مرتضی منصوری
چکیده
یکی از لازمههای ایجاد تحول در صنعت بیمۀ کشور در راستای خدمات مطلوب، طراحی و اجرای سیستمهای ارزیابی عملکرد، و رتبهبندی شرکتهای بیمهای است. رتبهبندی شرکتهای بیمه به منظور ارتقای کیفیت، کارآمدی، و اثربخشی کارکردهای بیمه مورد بررسی قرار میگیرد. رتبهبندی شرکتهای بیمه که اغلب یک ارزیابی مالی از شرکتهای بیمه ...
بیشتر
یکی از لازمههای ایجاد تحول در صنعت بیمۀ کشور در راستای خدمات مطلوب، طراحی و اجرای سیستمهای ارزیابی عملکرد، و رتبهبندی شرکتهای بیمهای است. رتبهبندی شرکتهای بیمه به منظور ارتقای کیفیت، کارآمدی، و اثربخشی کارکردهای بیمه مورد بررسی قرار میگیرد. رتبهبندی شرکتهای بیمه که اغلب یک ارزیابی مالی از شرکتهای بیمه است به شفافسازی، افزایش کارایی، و ایجاد رقابت در بازار منجر میشود. اطلاعات رتبهبندی قابل استفادۀ ذینفعان است. هدف اساسی این تحقیق شناسایی مؤلفههای کلیدی در رتبهبندی شرکتهای بیمهای و همچنین رتبهبندی شرکتهای بیمهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار ایران به منظور ارزیابی قابلیت اعتماد شرکتهای بیمه است. این تحقیق با استفاده از روش اسمارتر، عوامل کلیدی در رتبهبندی شرکتهای بیمهای را شناسایی و با استفاده از روش تاپسیس، شرکتهای بیمهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار را رتبهبندی کرده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل مشتریان خدمات بیمهای 5 شرکت بیمهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران (آسیا، البرز، پارسیان، دانا، و ملت) و حجم نمونه شامل 60 نمایندگی از شرکتهای مذکور است. نتایج تحقیق نشان داد که براساس الگوی تصمیمگیری چندمعیاره در رتبهبندی شرکتها، عایدی هر سهم، نرخ بازدۀ حقوق صاحبان سهام، نسبت قیمت به سود هر سهم، بازدۀ داراییها، درصد سهام شناور آزاد، ارزش افزودۀ بازار، سهم شرکت از کل بازار، و ارزش افزودۀ اقتصادی بهترتیب در رتبههای اول تا هشتم هستند. همچنین نتایج نشان داد که براساس شاخصهای مذکور، شرکت بیمۀ پارسیان، شرکت بیمۀ البرز، شرکت بیمۀ ملت، شرکت بیمۀ دانا، و شرکت بیمۀ آسیا بهترتیب در رتبههای اول تا پنجم قرار میگیرند.
مقاله علمی
مهسا غلامرضازاده یوسفی؛ مهدی فدایی؛ کامبیز شاهرودی؛ محسن یوسفی پارسا
چکیده
از آنجایی که شرکتهای بیمه با ریسکهای گستردۀ احتمالی و تحققیافته مواجهاند، بهکارگیری روشهای نوین و دقیق حاکمیت سازمانی، یک پارامتر حیاتی مدیریت کلان در این شرکتها به شمار میرود که به سود منجر میشود. از طرف دیگر یکی از پیشرفتهترین ابزارهای استراتژیک برای شناخت و هدایت فرایندهای سازمانی، آنتولوژی مدل کسبوکار ...
بیشتر
از آنجایی که شرکتهای بیمه با ریسکهای گستردۀ احتمالی و تحققیافته مواجهاند، بهکارگیری روشهای نوین و دقیق حاکمیت سازمانی، یک پارامتر حیاتی مدیریت کلان در این شرکتها به شمار میرود که به سود منجر میشود. از طرف دیگر یکی از پیشرفتهترین ابزارهای استراتژیک برای شناخت و هدایت فرایندهای سازمانی، آنتولوژی مدل کسبوکار استروالدر است. در این مقاله، با تمرکز بر بخش کمّی این آنتولوژی، سازههای مالی و محصول دو بیمۀ دولتی الف و خصوصی ب، براساس مقیاس استروالدر بررسی شدهاند. روایی مقیاس توسط 20 نفر از خبرگان رشتۀ بیمه تأییدشده و پایایی آن با معیار آلفای کرونباخ، معادل 921/0 محاسبه شده است، که معتبربودن نتایج را تأیید میکند. نتایج نشان میدهد که هر دو سازۀ مالی و محصول این دو بیمه با هم متفاوت است که دلایل اصلی آن، دولتنهادبودن بیمۀ الف، گستردگی شعب و نمایندگیها، محبوبیت برند الف، و استراتژی محافظهکارانۀ بیمۀ ب ارزیابی شده است.
مقاله علمی
حمید سپهردوست؛ سمانه ابراهیم نسب
چکیده
امروزه فساد اداری- مالی به یک معضل جهانی تبدیل شده است و دولتها آگاهاند که فساد، باعث آسیبهای بسیاری میشود. این معضل، اصل حاکمیت قانون را مخدوش کرده، سازمانهای دموکراتیک را مورد تهدید قرار میدهد و درنهایت، جریان توسعۀ بخشهای مختلف اقتصاد بهخصوص بخش مالی بیمۀ عمر را مختل میکند. هدف اصلی از انجام این مطالعه، ...
بیشتر
امروزه فساد اداری- مالی به یک معضل جهانی تبدیل شده است و دولتها آگاهاند که فساد، باعث آسیبهای بسیاری میشود. این معضل، اصل حاکمیت قانون را مخدوش کرده، سازمانهای دموکراتیک را مورد تهدید قرار میدهد و درنهایت، جریان توسعۀ بخشهای مختلف اقتصاد بهخصوص بخش مالی بیمۀ عمر را مختل میکند. هدف اصلی از انجام این مطالعه، بررسی تأثیر کنترل فساد اداری- مالی بر توسعۀ مالی بازار بیمۀ عمر در منتخبی از کشورهای درحالتوسعه از جمله کشور ایران طی سالهای 1999-2011 است. برای این منظور ابتدا از شاخص کنترل فساد برای اندازهگیری میزان فساد در گروه کشورهای منتخب استفاده شد و سپس با استفاده ازروش دادههای پانلی، مدل تحقیق برآورد شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که متغیرهای کنترل فساد، توسعۀ بخش بانکی، ریسکگریزی، و امید به زندگی اثر مثبت و معنیدار و متغیر تورم اثر منفی و معنیدار بر توسعۀ مالی بازار بیمۀ عمر دارند.
مقاله علمی
وحید برادران؛ مرتضی حبشی
چکیده
لازمۀ برنامهریزی مناسب برای توسعۀ خدمات تأمین اجتماعی، برآورد دقیق درآمدهای حاصل از دریافت حقبیمه، پیشبینی رفتار بیمهپردازان بهخصوص بیمهپردازان اختیاری، و برنامهریزی برای نگهداشت آنهاست. در این پژوهش، رفتار بیمهپردازان اختیاری در قالب سیستم زنجیرهای مارکوف برای محاسبۀ احتمال تغییر وضعیت آنها مدلسازی ...
بیشتر
لازمۀ برنامهریزی مناسب برای توسعۀ خدمات تأمین اجتماعی، برآورد دقیق درآمدهای حاصل از دریافت حقبیمه، پیشبینی رفتار بیمهپردازان بهخصوص بیمهپردازان اختیاری، و برنامهریزی برای نگهداشت آنهاست. در این پژوهش، رفتار بیمهپردازان اختیاری در قالب سیستم زنجیرهای مارکوف برای محاسبۀ احتمال تغییر وضعیت آنها مدلسازی شده است. وضعیتهای بیمهپردازان قبل و بعد از عقد قرارداد با جمعآوری و مطالعۀ دادههای این نوع بیمهپردازان در شعبۀ دو تأمین اجتماعی همدان در فاصلۀ سالهای 1386 تا 1393 در هفت موقعیت شناسایی شده است. در یک تحلیل، وضعیت هر بیمهپرداز در سال پس از عقد قرارداد به دو وضعیت استمرار و عدم استمرار دستهبندی شده و با دادههای مطالعۀ موردی احتمالات گذار آنها محاسبه شده است. تحلیل مارکوف بیانگر آن است که با احتمال 01/78 درصد یک بیمهگذار اختیاری در سالهای آینده استمرار به پرداخت حقبیمه میکند و با احتمال حدود 22 درصد از این نوع بیمه رویگردانی میکند. بر این اساس، رابطهای برای پیشبینی تعداد بیمهپردازان اختیاری در پایان هر سال توسعه داده شده است. در تحلیل دیگری، احتمال اینکه یک بیمهپرداز اختیاری پس از رویگردانی از بیمۀ اختیاری به چه حالتی از بیمهپردازی و یا عدم بیمهپردازی گرایش پیدا میکند نیز با زنجیرهای مارکوف برآورد شده است.
مقاله علمی
محمدمهدی عسگری؛ مهدی صادقی شاهدانی؛ سیدعلی حسینی؛ سجاد سیفلو
چکیده
اوراق بهادار بیمهای ابزارهای مفیدی هستند که به نحو گستردهای در حال استفادهاند. با توجه به اینکه بسیاری از اوراق و مشتقات مالی که در حال حاضر در بازارهای مالی بینالمللی در حال خرید و فروش هستند از نظر اسلامی مجاز نیستند، برای اینکه این اوراق در ایران نیز قابل استفاده باشد، لازم است جواز شرعی آنها مورد بررسی قرار گیرد. بررسیهای ...
بیشتر
اوراق بهادار بیمهای ابزارهای مفیدی هستند که به نحو گستردهای در حال استفادهاند. با توجه به اینکه بسیاری از اوراق و مشتقات مالی که در حال حاضر در بازارهای مالی بینالمللی در حال خرید و فروش هستند از نظر اسلامی مجاز نیستند، برای اینکه این اوراق در ایران نیز قابل استفاده باشد، لازم است جواز شرعی آنها مورد بررسی قرار گیرد. بررسیهای فقهی صورت گرفته در این خصوص، نشاندهندۀ ضعفی اساسی در موضوعشناسی و عدم توجه به متعددبودن مصادیق این نوع اوراق است. در این نوشتار سعی شده است که با طرح و تشریح سابقۀ فقهی و مبانی نظری تحقیق، متعددبودن اوراق بهادار بیمهای و درنتیجه، متفاوتبودن حکم فقهی اوراق بهادار در خصوص هر یک از مصادیق مورد بررسی قرار گیرد. نتایج بررسی نشان میدهد که اوراق بهادار بیمهای انواع مختلفی را شامل میشوند که هر یک ساختار و موضوع متفاوتی دارند و لذا یافتن حکم فقهی آنها تلاش موردی و مستقلی را طلب میکند و نمیتوان حکم واحدی را برای تمام انواع آن تجویز کرد.