مقاله علمی
علی دهقانی؛ بهنام شهریار
چکیده
هدف اصلی این مقاله، ارائۀ یک الگوی مدیریت ریسک بنگاه برای مؤسسات بیمه در راستای استقرار نظام حاکمیت شرکتی با ملاحظات نظارتی است. در این راستا، ابتدا مبانی نظری استانداردها و چارچوبهای بینالمللی مدیریت ریسک بنگاه را معرفی و سپس به ارائۀ یک الگوی نظری برای استقرار مدیریت ریسک بنگاه بر مبنای سیستم ارزیابی توانگری مالی و ریسکهای ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، ارائۀ یک الگوی مدیریت ریسک بنگاه برای مؤسسات بیمه در راستای استقرار نظام حاکمیت شرکتی با ملاحظات نظارتی است. در این راستا، ابتدا مبانی نظری استانداردها و چارچوبهای بینالمللی مدیریت ریسک بنگاه را معرفی و سپس به ارائۀ یک الگوی نظری برای استقرار مدیریت ریسک بنگاه بر مبنای سیستم ارزیابی توانگری مالی و ریسکهای تحت مالکیت در شرکتهای بیمه میپردازیم. در ادامه، ضمن تشریح پیامدهای فقدان الگوی مدون مدیریت ریسک شرکتهای بیمۀ ایرانی، یکی از علل اصلی افت نسبت توانگری مالی شرکتهای بیمه را فقدان این چارچوب معرفی میکنیم. در پایان، یک ساختار پیشنهادی و همچنین نقش و جایگاه این ساختار در ادارۀ شرکتهای بیمه با ملاحظات نظارتی را ارائه میدهیم. در این الگوی پیشنهادی، ضمن بیان یک شیوۀ تعاملی مبتنی بر همکاری دوجانبۀ بین واحد مدیریت ریسک و واحدهای مختلف شرکت بیمه، یک سیستم گزارشگری مبتنی بر نوعی خوداظهاری ریسک را پیشنهاد میکنیم.
مقاله علمی
زهرا صیدی عقیل آبادی؛ سعید صحت؛ رسول صالحی
چکیده
صنعت بیمه با توجه به ماهیت خود، مستعد ابتلا به کلاهبرداری و تقلب است. در بیمۀ اتومبیل، بیمهگر کلیۀ خسارتهایی را که بهواسطۀ خودرو یا بار خودرو به اشخاص ثالث وارد میشود، تحت پوشش قرار میدهد. در طی سالهای اخیر با توجه به رشد این نوع بیمه، تشخیص عوامل تأثیرگذار بر روی تصمیمهایی که به جعلیبودن یک ادعای خسارت میپردازد به امری ...
بیشتر
صنعت بیمه با توجه به ماهیت خود، مستعد ابتلا به کلاهبرداری و تقلب است. در بیمۀ اتومبیل، بیمهگر کلیۀ خسارتهایی را که بهواسطۀ خودرو یا بار خودرو به اشخاص ثالث وارد میشود، تحت پوشش قرار میدهد. در طی سالهای اخیر با توجه به رشد این نوع بیمه، تشخیص عوامل تأثیرگذار بر روی تصمیمهایی که به جعلیبودن یک ادعای خسارت میپردازد به امری ضروری مبدل شده است. یکی از راههای کشف و مقابلۀ با این نوع تقلبها بررسی اطلاعات موجود در پروندههایی است که از طریق بیمهنامۀ شخص ثالث ادعای خسارت کردهاند. دادهکاوی روش مناسبی برای تعامل با چنین بانکهای اطلاعاتی است و منجر به کشف دانشی ارزشمند از آنها میشود؛ در این تحقیق با بررسی 142 پروندۀ شخص ثالث و 6 متغیر، سعی شده است تا الگوهای تقلب در بیمۀ شخص ثالث کشف شود. نتایج تحقیق نشان میدهد الگوریتم درخت تصمیم و شبکههای عصبی در شناسایی پروندههای تقلبی، غیرتقلبی، و مشکوک نسبت به الگوریتم ماشین بردار پشتیبان عملکرد بهتری داشتهاند.
مقاله علمی
ابراهیم عباسی؛ راضیه چاقری
چکیده
صنعت بیمه از جملۀ صنایعی است که برای ارائۀ خدمت، نیازمند ایفای نقش فعال بیمهگذاران است، بهطوری که در صورت عدم همکاری بیمهگذاران و شرکتهایی که در این صنعت خدمات ارائه میدهند، ارائۀ خدمات مطلوب ممکن نخواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین رفتار مشارکتی و رفتار شهروندی مشتریان (بیمهگذاران) با قصد ترک خرید آنان در یک شرکت ...
بیشتر
صنعت بیمه از جملۀ صنایعی است که برای ارائۀ خدمت، نیازمند ایفای نقش فعال بیمهگذاران است، بهطوری که در صورت عدم همکاری بیمهگذاران و شرکتهایی که در این صنعت خدمات ارائه میدهند، ارائۀ خدمات مطلوب ممکن نخواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین رفتار مشارکتی و رفتار شهروندی مشتریان (بیمهگذاران) با قصد ترک خرید آنان در یک شرکت بیمهای انجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. در این پژوهش تعداد 385 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب و برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری به کمک نرمافزار AMOS نشان داد که رفتار مشارکتی مشتریان (بیمهگذاران)، رفتار شهروندی مشتریان و رضایت مشتریان اثرگذاری منفی و معنیداری بر روی قصد ترک خرید دارند. همچنین مشخص شد که رفتار مشارکتی مشتریان و رفتار شهروندی مشتریان بر روی رضایت مشتریان تأثیر مثبت و معنیداری دارند.
مقاله علمی
منیر گودرزی؛ محمد ذکایی
چکیده
ذخیرهسازی خسارات معوق یکی از اساسیترین مسائل در بیمۀ عمومی است. در این مقاله، یک روش بیزی تعمیمیافته برای مدلبندی توأم دادههای ذخیرهسازی خسارات معوق رشتههای بیمۀ بدنه و بیمۀ شخص ثالث اتومبیل یک شرکت بیمۀ ایرانی با استفاده از توزیعهای t ی استیودنت و پییرسون نوع هفتم دومتغیره به کار گرفته میشود. هنگامی که دادهها ...
بیشتر
ذخیرهسازی خسارات معوق یکی از اساسیترین مسائل در بیمۀ عمومی است. در این مقاله، یک روش بیزی تعمیمیافته برای مدلبندی توأم دادههای ذخیرهسازی خسارات معوق رشتههای بیمۀ بدنه و بیمۀ شخص ثالث اتومبیل یک شرکت بیمۀ ایرانی با استفاده از توزیعهای t ی استیودنت و پییرسون نوع هفتم دومتغیره به کار گرفته میشود. هنگامی که دادهها از فرض نرمالبودن پیروی نمیکنند، توزیعهای دُمسنگینی چون t ی استیودنت و پییرسون نوع هفتم به استنباطهای استوارتری منجر میشوند. این توزیعها به ردۀ توزیعهای آمیخته- مقیاس نرمال تعلق دارند. ساختار سلسلهمراتبی این رده سبب میشود که در چارچوب بیزی، برآورد پارامترها بهسادگی با استفاده از روشهای مونت کارلوی زنجیر مارکوفی انجام شود. برای میانگین توزیعهای نمونهگیری، سه مدل آنالیز واریانس، آنالیز کوواریانس، و قدمزدن تصادفی در نظر گرفته میشود. بهعلاوه، برای شناسایی نمونههای مؤثر، یک مطالعۀ آنالیز حساسیت بر اساس واگرایی کولبک- لیبلر در مدلها انجام شده است. نتایج نشان میدهد که مدل قدمزدن تصادفی با توزیع t ی استیودنت دومتغیره برای پرداختهای خسارت، عملکرد بهتری دارد.
مقاله علمی
حسین صبحی؛ محمود باقری
چکیده
در نظام حقوقی ایران، نفع قابل بیمه یکی از شرایط اساسی صحت قرارداد بیمه است که نوشتگان قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد؛ به همین دلیل این مقاله که با رویکرد تطبیقی، به رشتۀ تحریر درآمده است، در حد امکان کوشیده است تا الزامات قانونی ناظر به نفع قابل بیمه را بررسی و ضمن آن به سنجش کارآمدی همین الزامات نیز اقدام کند. از این رو، از یک سو ...
بیشتر
در نظام حقوقی ایران، نفع قابل بیمه یکی از شرایط اساسی صحت قرارداد بیمه است که نوشتگان قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد؛ به همین دلیل این مقاله که با رویکرد تطبیقی، به رشتۀ تحریر درآمده است، در حد امکان کوشیده است تا الزامات قانونی ناظر به نفع قابل بیمه را بررسی و ضمن آن به سنجش کارآمدی همین الزامات نیز اقدام کند. از این رو، از یک سو ضوابط احراز نفع قابل بیمه در بیمههای اشخاص و از سوی دیگر مفهوم نفع قابل بیمه در بیمههای خسارت مورد بررسی قرار گرفته است؛ همچنین با توجه به ارتباط نفع قابل بیمه و نظم عمومی، ضمانت اجرای فقدان نفع قابل بیمه با نظر به مواد 12 و 23 قانون بیمۀ ایران مورد بحث قرار گرفته است. علاوه بر اینها با توجه به فلسفۀ تقنین نفع قابل بیمه، کارآمدی این دکترین در کاهش ریسک مخاطرۀ اخلاقی مورد اشاره قرار گرفته است. در پایان از اهم نتایج این پژوهش، میتوان به مطلوبیت اجتماعی معیار رضایت بیمهشده در بیمههای عمر، اسقاطپذیری نفع قابل بیمه در بیمههای مسئولیت و عدم کارآمدی کافی دکترین نفع قابل بیمه در مواجهۀ با ریسک مخاطرۀ اخلاقی اشاره کرد.
فریدون کاظمی؛ حامد ایرامنش
چکیده
صنعت بیمه ایران رشد چشمگیری را در دهه گذشته تجربه کرده است و سهم بالایی از معاملات این صنعت به نمایندگان اختصاص دارد. بنابراین، فرآیند انتخاب نماینده جدید اهمیت بسیار بالایی دارد. این پژوهش بر روی مشخصههای انبارداده و تکنیکهای دادهکاوی مناسب برای انتخاب نماینده در صنعت بیمه تمرکز دارد. در خصوص مثال ارائه شده در این پژوهش سه تکنیک ...
بیشتر
صنعت بیمه ایران رشد چشمگیری را در دهه گذشته تجربه کرده است و سهم بالایی از معاملات این صنعت به نمایندگان اختصاص دارد. بنابراین، فرآیند انتخاب نماینده جدید اهمیت بسیار بالایی دارد. این پژوهش بر روی مشخصههای انبارداده و تکنیکهای دادهکاوی مناسب برای انتخاب نماینده در صنعت بیمه تمرکز دارد. در خصوص مثال ارائه شده در این پژوهش سه تکنیک دادهکاوی تحلیل تفکیککننده، درختهای تصمیم و شبکههای عصبی مصنوعی برای پیشبینی طول مدت زمان خدمت، میزان فروش حق بیمه و شاخص تداوم نمایندگان مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد که تجربه شغلی، موقعیت شغلی، سن، وضعیت تاهل، شغل قبلی، درآمد سالیانه از محل شغل قبلی و بیمهنامههای فروخته شده، اهمیت بسزایی در تعیین مدت زمان فعالیت نمایندگان جدید، بیمهنامههای فروخته شده و تمدید بیمهنامههای صادر شده دارند. هدف اصلی این مقاله، طراحی و توسعه یک سیستم پشتیبانی تصمیمگیری هوشمند، و به بیان دیگر یک سیستم هوشمند انتخاب نماینده برای شرکتهای بیمه بوده تا با کمک آن مدیران این صنعت بتوانند نمایندگان کیفی انتخاب کنند.