مقاله علمی
فرشید خمویی؛ معظمه شکرالله تبار آکتیج؛ بهرام مؤذنی؛ سعید صحت
چکیده
اندازهگیری کارایی برای بنگاههایی که در محیطی رقابتی فعالیت میکنند همواره مورد توجه بوده است. هدف تحقیق ارزیابی کارایی شرکتهای بیمۀ ایران با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها و رتبهبندی شرکتهای بیمه با استفاده از این مدل و مقایسۀ نتایج حاصل از آن با مدلهای تصمیمگیری چندشاخصه است. به منظور دستیابی به هدف پیش رو، با بررسیهای ...
بیشتر
اندازهگیری کارایی برای بنگاههایی که در محیطی رقابتی فعالیت میکنند همواره مورد توجه بوده است. هدف تحقیق ارزیابی کارایی شرکتهای بیمۀ ایران با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها و رتبهبندی شرکتهای بیمه با استفاده از این مدل و مقایسۀ نتایج حاصل از آن با مدلهای تصمیمگیری چندشاخصه است. به منظور دستیابی به هدف پیش رو، با بررسیهای جامع کتابخانهای و ارزیابی نتایج مطالعههای گذشته، نهادهها و ستاندههای مدل تحلیل پوششی دادهها شناسایی شدند. به منظور غربالسازی متغیرهای شناساییشده، از روش تحلیل محتوا با آنتروپی شانون استفاده شد. سپس شرکتهای بیمۀ کارا و ناکارا با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها شناسایی و رتبۀ کارایی آنها تعیین شد. در ادامه با استفاده از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره، شرکتهای بیمه رتبهبندی شدند و در پایان به منظور ارائۀ رتبۀ واحد از روش کپلند استفاده شد.
مقاله علمی
عزیز احمدزاده؛ وحیده نورانی؛ امیر بهرامی
چکیده
این تحقیق، در پی ارزیابی رضایتمندی مشتریان صنعت بیمۀ کشور از خدمات بیمهای است. روش تحقیق میدانی و مبتنی بر پرسشنامه بوده است که بر مبنای 6580 نمونه از مشتریان 19 شرکت فعال در صنعت بیمۀ کشور در سال 1393 انجام شده است. مدل و شاخصهای مورد استفادۀ آن، بر اساس آمیختۀ بازاریابی خدمات تعیین شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که از نظر ...
بیشتر
این تحقیق، در پی ارزیابی رضایتمندی مشتریان صنعت بیمۀ کشور از خدمات بیمهای است. روش تحقیق میدانی و مبتنی بر پرسشنامه بوده است که بر مبنای 6580 نمونه از مشتریان 19 شرکت فعال در صنعت بیمۀ کشور در سال 1393 انجام شده است. مدل و شاخصهای مورد استفادۀ آن، بر اساس آمیختۀ بازاریابی خدمات تعیین شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که از نظر رشتهای، کمترین میزان رضایتمندی مربوط به رشتۀ بیمه کشتی و بیشترین سطح رضایتمندی از رشتۀ بیمۀ نفت و انرژی بوده است. از نظر رضایتمندی به تفکیک هریک از شاخصها نیز، بیشترین رضایتمندی از سادگی و سرعت در هنگام صدور بیمهنامه و کمترین رضایتمندی از مبلغ خسارت دریافتی بوده است. همچنین، مقایسۀ رضایتمندی مشتریان به تفکیک شرکتهای بیمه، نمایانگر تأثیر قدمت فعالیت آنها بر میزان رضایت مشتریان است. در مقابل، اندازه (ظرفیت نگهداری ریسک) و وضعیت سهامداری (دولتی/ خصوصی) شرکتهای بیمه، تأثیر معنیداری بر میزان رضایتمندی مشتریان نشان ندادهاند. نتایج تفصیلی این پژوهش در شناسایی نقاط ضعف شرکتهای بیمه و رفع آنها از منظر کسب رضایت مشتریان کاربرد دارد.
مقاله علمی
مریم باش افشار؛ مسعود سعیدپناه؛ فرشید تیره عیدوزهی
چکیده
این پژوهش به مطالعه در اطلاعات مشتریان بیمۀ عمر به منظور دستیابی به الگوی خوشهبندی برای ارائۀ خدمات میپردازد. از جامعۀ شرکتهای بیمۀ عمر، یک شرکت بیمهای با اندازۀ نمونۀ 1000 نفر که در سال 1392 اقدام به خرید بیمهنامۀ عمر کردهاند، انتخاب شد. با استفاده از مدلهای خوشهبندی دادهکاوی، عوامل مؤثر و روابط بین آنها مورد بررسی قرار گرفت ...
بیشتر
این پژوهش به مطالعه در اطلاعات مشتریان بیمۀ عمر به منظور دستیابی به الگوی خوشهبندی برای ارائۀ خدمات میپردازد. از جامعۀ شرکتهای بیمۀ عمر، یک شرکت بیمهای با اندازۀ نمونۀ 1000 نفر که در سال 1392 اقدام به خرید بیمهنامۀ عمر کردهاند، انتخاب شد. با استفاده از مدلهای خوشهبندی دادهکاوی، عوامل مؤثر و روابط بین آنها مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت، نتایج حاصل از مدلهای مختلف خوشهبندی با یکدیگر مقایسه شدند. با استفاده از نتایج بهدستآمده، شرکتهای بیمهای میتوانند مشتریان بیمۀ عمر را در دو گروه اصلی «مشتریان سودبخش» و «مشتریان دارای ریسک» طبقهبندی کنند و به هریک از گروهها، بستههای خدماتی متناسب ارائه دهند. بهعلاوه، متغیرهای جمعیتی همچون «جنسیت» و «سن» و متغیرهای بیمهای همچون «حقبیمۀ سالیانه» و «ضریب فوت در اثر حادثه» بهعنوان عوامل تأثیرگذار در شناسایی گروههای مشتریان هستند.
مقاله علمی
ناصر پورصادق
چکیده
با ورود به هزارۀ جدید و با توجه به تغییرات سریع در صنعت فناوری در سراسر دنیا، رقابتپذیری و بقای نهایی یک سازمان به توانایی آن در توسعه و تولید محصولات و خدمات جدید و نوآورانه وابسته است. کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری در پی افزایش بهرهوری و بهبود وضعیت اقتصادی هستند و یکی از دلایل عمدۀ این توجه، وجود رقابت فزاینده بین جوامع است. مقالۀ ...
بیشتر
با ورود به هزارۀ جدید و با توجه به تغییرات سریع در صنعت فناوری در سراسر دنیا، رقابتپذیری و بقای نهایی یک سازمان به توانایی آن در توسعه و تولید محصولات و خدمات جدید و نوآورانه وابسته است. کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری در پی افزایش بهرهوری و بهبود وضعیت اقتصادی هستند و یکی از دلایل عمدۀ این توجه، وجود رقابت فزاینده بین جوامع است. مقالۀ حاضر با اذعان به موضوع فوق با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز یک شرکت بیمهای به رشته تحریر درآمده است که در این تحقیق پس از مرور نوشتگان موضوع، با توجه به مدل انتخابشده، 38 شاخص شناسایی شدند. پس از طراحی پرسشنامه بر اساس 38 شاخص یادشده و تأیید روایی آن توسط خبرگان، تعداد 134 پرسشنامه جمعآوری شد که پس از اطمینان از پایایی پرسشنامه بهوسیلۀ آزمون آلفای کرونباخ، اطلاعات بهدستآمده از طریق نرمافزار PLS، SPSSو Excelمورد بررسی قرار گرفته و درنهایت عوامل مؤثر بر نوآوری باز سازمان با توجه به نظر خبرگان مشخص شد.
مقاله علمی
حسین سروی همپا؛ محمد محمودی میمند؛ محمدعلی سرلک؛ محمدتقی امینی
چکیده
دسترسی به اطلاعات صحیح، تأثیرگذار و بهروز در فضای شدیداً رقابتی کسبوکار امروز یکی از ابزارهای قدرت هر شرکتی در سطح ملّی و بنگاهی برای تصمیمگیری و اتخاذ استراتژیهای رقابتی آن است؛ اما در صنعت بیمۀ کشور استقرار صحیح و کارآمد نظامهای هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش و شناسایی و ارتقای عوامل کلیدی موفقیت این نظامها حیاتی به ...
بیشتر
دسترسی به اطلاعات صحیح، تأثیرگذار و بهروز در فضای شدیداً رقابتی کسبوکار امروز یکی از ابزارهای قدرت هر شرکتی در سطح ملّی و بنگاهی برای تصمیمگیری و اتخاذ استراتژیهای رقابتی آن است؛ اما در صنعت بیمۀ کشور استقرار صحیح و کارآمد نظامهای هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش و شناسایی و ارتقای عوامل کلیدی موفقیت این نظامها حیاتی به نظر میرسد. هدف این تحقیق طراحی مدلی برای موفقیت هوشمندی کسبوکار با رویکرد ارتقای مدیریت دانش در صنعت بیمه است. متغیرهای مهم تأثیرگذار در موفقیت هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش با استفاده از روش زمینهای از موضوع استخراج شده و مبنای روش دلفی قرار گرفته است. در ادامه، پرسشنامۀ دلفی در اختیار پاسخدهندگان قرار گرفت و در دور چهارم به متغیرهای کلان و خرد تحقیق دست یافته و درنهایت 34 متغیر در قالب چهار دسته به نام متغیرهای مدیریت دانش، هوشمندی کسبوکار، میانجی، و نتایج شناسایی و مدل طراحی و اعتبارسنجی شد و با استفاده از الگوی معادلات ساختاری، مدل استخراجشده مورد تأیید قرار گرفت.
مقاله علمی
محمدجواد محمدی؛ نوید برومند؛ سیدعلیرضا شکوهیان
چکیده
یکی از قواعد آمرۀ مطرح در حقوق بیمۀ عمر، وجود نفع قابل بیمه است. این امر با نظم عمومی در ارتباط است و در صورتی که بدون وجود چنین نفعی، بیمۀ عمر اخذ شود، امکان بروز مخاطرۀ اخلاقی و ایراد عمدی صدماتی به جان و مال دیگران وجود خواهد داشت؛ بنابراین، ضروری است که نفع قابل بیمه احراز شود و معیارهایی برای شناخت آن تعیین شود. از این رو، دو معیار ...
بیشتر
یکی از قواعد آمرۀ مطرح در حقوق بیمۀ عمر، وجود نفع قابل بیمه است. این امر با نظم عمومی در ارتباط است و در صورتی که بدون وجود چنین نفعی، بیمۀ عمر اخذ شود، امکان بروز مخاطرۀ اخلاقی و ایراد عمدی صدماتی به جان و مال دیگران وجود خواهد داشت؛ بنابراین، ضروری است که نفع قابل بیمه احراز شود و معیارهایی برای شناخت آن تعیین شود. از این رو، دو معیار نفع معنوی و اقتصادی ارائه شده است. در معیار نفع معنوی اشاره شده است که هر شخصی به دلیل وجود رابطهای عاطفی و مبتنی بر عشق و محبت، در زندگی خود، همسر، والدین، فرزندان و سایر اعضای خانوادهاش، نفع قابل بیمه دارد. معیار نفع اقتصادی هم اشاره دارد که گاهی به دلیل رابطۀ مالی میان دو شخص، حیات شریک تجاری، کارکنان کلیدی یک شرکت و شخص بدهکار، بهعنوان نفعی قابل بیمه شناخته میشود و اجازۀ اخذ بیمۀ عمر در آن خصوص داده میشود. لذا باید از رهگذر مطالعۀ پروندههای حقوقی مطرح در حوزۀ کامنلا، به ظرافتهای موجود در بحث نفع قابل بیمه پی برد. مقالۀ حاضر به تحلیل این ظرافتها و دقتنظرهای حقوقی خواهد پرداخت.