مقاله علمی
ابوالفضل شاه آبادی؛ بهرام سحابی؛ یونس سلمانی؛ آرش ولی نیا
چکیده
وجود کژگزینی و کژمنشی در بازار بیمه به افزایش حقبیمهها و از این رو خروج افراد با درجۀ ریسکگریزی بالا از بازار منجر میشوند، درنتیجه احتمال ناکارایی در بازار بیمه افزایش مییابد. بیمهگران با اطلاع از کششهای تقاضای بیمهها و اندازهگیری اثرات رفاهی افزایش حقبیمهها میتوانند با اتخاذ سیاستهای مناسب مانع از این رخداد ...
بیشتر
وجود کژگزینی و کژمنشی در بازار بیمه به افزایش حقبیمهها و از این رو خروج افراد با درجۀ ریسکگریزی بالا از بازار منجر میشوند، درنتیجه احتمال ناکارایی در بازار بیمه افزایش مییابد. بیمهگران با اطلاع از کششهای تقاضای بیمهها و اندازهگیری اثرات رفاهی افزایش حقبیمهها میتوانند با اتخاذ سیاستهای مناسب مانع از این رخداد شوند. مطالعۀ حاضر این موضوع را در مورد بیمههای اشخاص با استفاده از روش سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل طی دورۀ زمانی 1385- 1392 بررسی کرده است. کششهای مارشالی و درآمدی حاکی از روابط ضعیف ناخالص بین بیمههای اشخاص، همچنین تجملیبودن بیمۀ عمر و ضروریبودن بیمۀ درمان تکمیلی و حوادث است. کشش هیکس و آلن نیز حاکی از وجود رابطۀ جانشینی خالص ضعیف بین بیمههای اشخاص و قویتربودن این رابطه در بین بیمههای عمر و حوادث بود. بر اساس معیارهای تغییرات معادل و تغییرات جبرانی، بیمهگر با هدف کاهش ناکارایی میتواند به جای افزایش حقبیمه، به دریافتیهای یکجا از افراد با درجۀ ریسکگریزی پایین و یا در صورت افزایش، به پرداختهای جبرانی به افراد با درجۀ ریسکگریزی بالا اقدام کند. رقمهای دریافتی در رویکرد اول به مراتب کمتر از رقمهای پرداختی در رویکرد دوم است.
مقاله علمی
سعید مسکین نواز؛ محمود قربانی؛ سید اکبر نیلی پور طباطبایی؛ حسینعلی نیرومند
چکیده
هدف اصلی این پژوهش شناسایی شاخصها و مؤلفههای تأثیرگذار بر توانمندسازی مدیران نمایندگیهای فروش بیمه و تبیین این عوامل در قالب الگوست. در این مطالعه به روش ترکیبی اکتشافی از هر دو رهیافت کمی و کیفی استفاده شد تا الگوی نهایی تدوین و ارائه شود. بدین منظور، ابتدا با انجام مطالعات نظری، مؤلفهها و شاخصهای اولیه مرتبط با مفهوم توانمندسازی ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش شناسایی شاخصها و مؤلفههای تأثیرگذار بر توانمندسازی مدیران نمایندگیهای فروش بیمه و تبیین این عوامل در قالب الگوست. در این مطالعه به روش ترکیبی اکتشافی از هر دو رهیافت کمی و کیفی استفاده شد تا الگوی نهایی تدوین و ارائه شود. بدین منظور، ابتدا با انجام مطالعات نظری، مؤلفهها و شاخصهای اولیه مرتبط با مفهوم توانمندسازی جمعآوری و تعیین شد تا در ادامه، توافق نهایی گروه خبرگان روی هر یک از آنها از طریق روش اصلاح شدۀ دلفی و ضریب توافق کندال حاصل شود. روایی و پایایی الگوی پیشنهادی به وسیلۀ تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ صورت گرفت. نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که الگوی نهایی توانمندسازی مدیران نمایندگیهای فروش بیمه از پنج مؤلفه تشکیل شده است که عبارتاند از: احساس موثربودن، اعتماد به نفس، شایستگی، خوداثربخشی، و معناداربودن. معادلات ساختاری مبین این مهم بود که در سطح اطمینان 95 درصد، دو مؤلفۀ احساس موثربودن و اعتماد به نفس بیشترین ارتباط را با مقولۀ توانمندسازی در صنعت بیمه دارند. بنابراین نمایندگیهای بیمه میتوانند از طریق ایجاد احساس مؤثربودن، اعتماد به نفس، شایستگی، خوداثربخشی، و معناداربودن در رویارویی با تغییرات مستمر به سمت توانمندسازی حرکت کنند. همچنین باید در این نمایندگیها برای ایجاد و حفظ توانمندیهای مدیران، به ترویج احساس مؤثربودن مبادرت شود.
مقاله علمی
سعید راسخی؛ امیرمنصور طهرانچیان؛ رزا عالمیان
چکیده
بیمۀ صادراتی با کاهش و جبران ریسکهای بازرگانی، سیاسی و اقتصادی به تسهیل صادرات و رشد اقتصاد جهانی کمک میکند. البته دیدگاههای متفاوتی در خصوص اثر بیمۀ صادراتی بر صادرات وجود دارد. علیرغم این موضوع و با توجه به اینکه بیمۀ صادراتی هزینههای صادرات کالا را افزایش میدهد، معنیداری اثر بیمۀ صادراتی بر صادرات جای تأمل دارد. در این ...
بیشتر
بیمۀ صادراتی با کاهش و جبران ریسکهای بازرگانی، سیاسی و اقتصادی به تسهیل صادرات و رشد اقتصاد جهانی کمک میکند. البته دیدگاههای متفاوتی در خصوص اثر بیمۀ صادراتی بر صادرات وجود دارد. علیرغم این موضوع و با توجه به اینکه بیمۀ صادراتی هزینههای صادرات کالا را افزایش میدهد، معنیداری اثر بیمۀ صادراتی بر صادرات جای تأمل دارد. در این راستا، پژوهش حاضر این فرضیه را آزمون میکند که بیمۀ صادراتی اثر مثبت و معنیدار بر صادرات دارد. بدین منظور از الگوی اقتصادسنجی دادههای تابلویی برای 40 کشور منتخب شامل 20 کشور توسعهیافته و 20 کشور درحالتوسعه طی دورۀ زمانی سالهای 2005 تا 2013 استفاده شده است. نتایج به دست آمده از الگوی دادههای تابلویی نشاندهندۀ اثر مثبت و معنیدار بیمۀ صادراتی بر صادرات کشورهای منتخب است. بر این اساس توصیه میشود که سیاستگذاران و صادرکنندگان به بیمۀ صادراتی توجه ویژه داشته باشند.
مقاله علمی
حسن رضا زین آبادی؛ مریم سلماسی؛ عبدالـ... سلطانی ثانی؛ حمید طهماسبی
چکیده
مدلهای زیادی در زمینۀ کیفیت خدمات تعریف و مورد آزمایش قرار گرفتهاند، اما هیچیک از آنها به صورت خاص به خدمات بیمههای اتومبیل و بهخصوص در فضای اجتماعی و اقتصادی ایران نپرداختهاند. این پژوهش که به روش کیفی (نظریۀ زمینهای) انجام شده است، به شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت و نارضایتی مشتریان بیمۀ اتومبیل پرداخته و نسبت به ارائۀ ...
بیشتر
مدلهای زیادی در زمینۀ کیفیت خدمات تعریف و مورد آزمایش قرار گرفتهاند، اما هیچیک از آنها به صورت خاص به خدمات بیمههای اتومبیل و بهخصوص در فضای اجتماعی و اقتصادی ایران نپرداختهاند. این پژوهش که به روش کیفی (نظریۀ زمینهای) انجام شده است، به شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت و نارضایتی مشتریان بیمۀ اتومبیل پرداخته و نسبت به ارائۀ مدل اقدام کرده است. دادههای ذهنی مشتریان از طریق آزمون تصویری، به صورت مکتوب از 98 مشتری حقیقی جمعآوری و از طریق کدگذاری باز، محوری و منتخب در چارچوب نظریۀ زمینهای و با کمک نرمافزار مکسکیودیای توسط دو ارزیاب تحلیل شده است. پایایی کدگذاری انجامشده نیز از طریق اندازهگیری کاپای کوهن در مراحل مختلف تحت کنترل قرار گرفته است. مدل نهایی ارائهشده برای مشتریان بیمۀ اتومبیل در سه لایه از عوامل (هسته، عامل، و مشخصه) و با سه نوع متغیر استخراج شده است. این مدلهای نظریۀ زمینهای شامل 4 هسته عوامل مرتبط با 1) محصول و خدمات؛ 2) ارزش خدمات؛ 3) تعامل و 4) تصویر ذهنی هستند که هرکدام شامل عواملی هستند که برخی همزمان افزایشدهنده و کاهندۀ رضایت، برخی غالباً فقط افزایشدهندۀ رضایت و برخی غالباً فقط کاهندۀ رضایت هستند.
مقاله علمی
مهدی صادقی شاهدانی؛ محمد مهدی عسگری؛ مقصود ایمانی؛ امیر ملکی نژاد
چکیده
منابع طبیعی و انفال از مهمترین منابع مالی حکومت اسلامی است. در این میان منابع هیدروکربوری نفت و گاز به علت تأمین انرژی صنایع مختلف و نیازهای روزمرۀ خانوارها و ارزآوری فراوان برای کشورهای صادرکننده، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. بر اساس متون روایی و فقهی و معیارهای ارائهشده، میادین نفت و گاز جزء معادن باطنی و در رژیم حقوقی انفال ...
بیشتر
منابع طبیعی و انفال از مهمترین منابع مالی حکومت اسلامی است. در این میان منابع هیدروکربوری نفت و گاز به علت تأمین انرژی صنایع مختلف و نیازهای روزمرۀ خانوارها و ارزآوری فراوان برای کشورهای صادرکننده، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. بر اساس متون روایی و فقهی و معیارهای ارائهشده، میادین نفت و گاز جزء معادن باطنی و در رژیم حقوقی انفال قرار میگیرند و به لحاظ مالکیت در عصر غیبت وابسته به وجود یا فقدان حکومت اسلامی است، بدین معنی که در فقدان حکومت اسلامی و بسط ید فقیه جامعالشرایط این منابع به نفع شیعیان تحلیل شده است و در صورت تشکیل حکومت اسلامی در اختیار حاکم شرع گزارده شده است تا در راستای مصالح عامۀ مسلمین به مصرف برسد. در این راستا نوشتار حاضر درصدد است با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و با مراجعه به متون روایی و قواعد فقهیه (قاعدۀ مصلحت و بناء عقلاء)، فرضیۀ الزام پیمانکاران نفتی به بیمهکردن چاههای نفتی را اثبات کند.
مقاله علمی
عباس جلیلی؛ حجت الله عبدالملکی؛ حسن معظمی
چکیده
نهاد بیمه به منظور افزایش امنیت ذهنی و اطمینانخاطر و نیز توزیع عادلانۀ اثرات سوء مخاطرهها، نقش مهمی در بهسازی بستر اقتصادی جامعه فراهم میکند. اما دیگر کشورهای مسلمان (اهل سنت) از زمان تزریق این صنعت به اقتصاد اسلامی، با مردود اعلامکردن بیمههای متعارف، برای جایگزینی بیمه تلاش زیادی کردند. آنها این مسئله را در کنفرانسهای مختلف ...
بیشتر
نهاد بیمه به منظور افزایش امنیت ذهنی و اطمینانخاطر و نیز توزیع عادلانۀ اثرات سوء مخاطرهها، نقش مهمی در بهسازی بستر اقتصادی جامعه فراهم میکند. اما دیگر کشورهای مسلمان (اهل سنت) از زمان تزریق این صنعت به اقتصاد اسلامی، با مردود اعلامکردن بیمههای متعارف، برای جایگزینی بیمه تلاش زیادی کردند. آنها این مسئله را در کنفرانسهای مختلف مورد ارزیابی قرار داده و الگوی تکافل را پیشنهاد دادند. مهمترین عاملی که باعث گرایش هر چه بیشتر مردم کشورهای مختلف به فعالیت در بیمۀ تکافل شده است مشارکت مردم هم بهعنوان بیمهگذار و هم بهعنوان بیمهگر بوده است که صندوق تکافل را تشکیل میدهند که علاوه بر دستیابی به چنین هدفی، بیمهگذاران در سود حاصل از سرمایهگذاریهای سودآور صندوق تکافل شریک میشوند. مسئلۀ اصلی این پژوهش، بررسی مجازبودن مشروعیت مازاد و مبنای مشروعیت حقوقی آن است. روش تحقیق حاضر در این پژوهش اسنادی کتابخانهای است که با استنادات و مطالعات انجامگرفته سعی بر تحلیل این موضوع داریم که سودی که از فعالیتهای بیمهای نصیب مشارکتکنندکان میشود بر اساس گنجاندن بیمۀ تکافل در قالب هبۀ معوضه و همچنین مادۀ 10 قانون مدنی، در دیدگاه حقوق جمهوری اسلامی ایران دارای مبنایی شرعی است.