مقاله علمی
حمیدرضا ایزدی؛ مریم ایزدی
چکیده
پیشرفت بیمههای دریایی در یک کشور میتواند منجر به حفظ ثروت ملی و تشکیل پساندازهای بزرگ شود و از طرفی ارتباط متقابل با رشد و توسعه اقتصادی، افزایش مبادلات و توسعه سرمایهگذاری هر کشور دارد. در واقع صنعت بیمه، باتوجه به نقش آن بهعنوان یک نهاد سرمایهگذار و تعهدش در جبران خسارت، میتواند بر فعالیتهای اقتصاد کلان و نیز در رشد ...
بیشتر
پیشرفت بیمههای دریایی در یک کشور میتواند منجر به حفظ ثروت ملی و تشکیل پساندازهای بزرگ شود و از طرفی ارتباط متقابل با رشد و توسعه اقتصادی، افزایش مبادلات و توسعه سرمایهگذاری هر کشور دارد. در واقع صنعت بیمه، باتوجه به نقش آن بهعنوان یک نهاد سرمایهگذار و تعهدش در جبران خسارت، میتواند بر فعالیتهای اقتصاد کلان و نیز در رشد اقتصادی هر کشور تأثیر بسزایی داشته باشد. در این مقاله به بررسی اثر حق بیمههای عایدشده از بیمههای دریایی (بیمههای کشتی و باربری) برای دوره زمانی 1387-1350 پرداخته و نتایج و تأثیر این بازار بر رشد اقتصادی کشور بررسی شده است. ضرایب متغیرهای حق بیمه باربری و کشتی حاکی از اثر مثبت و معنیدار این متغیرها بر روی تولید ناخالص داخلی یا تابع رشد اقتصادی است. همچنین آزمون ثبات روی متغیرهای این تابع صورت گرفته که نتایج این آزمونها حاکی از آن است که تابع مورد بحث در بلندمدت دارای ثبات ساختاری است.
مقاله علمی
احمد صدرایی جواهری؛ محمد سعید ذبیحیدان؛ زهرا بهزادی
چکیده
دو فرضیة اصلی برای بررسی ماهیت سودآوری بنگاهها در صنعت بیمه وجود دارد. فرضیه اول مربوطبه ساختار-رفتار- عملکرد سنتی (SCP) و فرضیه دوم مربوطبه ساختار کارا (ESH) است. در این مقاله با استفاده از دادههای منتشرشده توسط بیمه مرکزی ج.ا.ا، برای دوره 1388-1382، برای 15 شرکت بیمه در ایران، اعتبار این دو فرضیه برای صنعت بیمة ایران آزمون میشود. نتایج ...
بیشتر
دو فرضیة اصلی برای بررسی ماهیت سودآوری بنگاهها در صنعت بیمه وجود دارد. فرضیه اول مربوطبه ساختار-رفتار- عملکرد سنتی (SCP) و فرضیه دوم مربوطبه ساختار کارا (ESH) است. در این مقاله با استفاده از دادههای منتشرشده توسط بیمه مرکزی ج.ا.ا، برای دوره 1388-1382، برای 15 شرکت بیمه در ایران، اعتبار این دو فرضیه برای صنعت بیمة ایران آزمون میشود. نتایج این تحقیق فرضیة سنتی ساختار-رفتار-عملکرد را مورد تأیید قرار میدهد و بیان میکند در صنعت بیمة ایران، تمرکز بالاتر منجر به سودآوری بیشتر میشود و سهم بازاری بالاتر منجر به سودآوری بالاتر نخواهد شد.
مقاله علمی
علیرضا موتمنی؛ وحید فتاحی؛ سیدمحمد کریمی
چکیده
شرکتهای بیمه باید عملکرد موفقیتآمیزی در انجام اهداف خود داشته باشند. آگاهی از اینکه عملکرد سازمان تا چه حد در جهت رسیدن به این اهداف بوده و موقعیت سازمان در محیط پیچیده و پویای امروزی کجاست، برای مدیران و سازمان-ها اهمیت فراوانی دارد. دراینراستا، داشتن الگویی جهت ارزیابی عملکرد سازمان ضروری است.مقاله حاضر با استفاده از تلفیق ...
بیشتر
شرکتهای بیمه باید عملکرد موفقیتآمیزی در انجام اهداف خود داشته باشند. آگاهی از اینکه عملکرد سازمان تا چه حد در جهت رسیدن به این اهداف بوده و موقعیت سازمان در محیط پیچیده و پویای امروزی کجاست، برای مدیران و سازمان-ها اهمیت فراوانی دارد. دراینراستا، داشتن الگویی جهت ارزیابی عملکرد سازمان ضروری است.مقاله حاضر با استفاده از تلفیق تصمیمگیری چند معیاره فازی و کارت امتیازی متوازن، روشی برای ارزیابی عملکرد شعب یکی از شرکتهای بیمه در ایران ارائه میدهد. در ابتدا با نظر متخصصان و همچنین مطالعه پیشینه تحقیق، به جمعآوری شاخصهای مرتبط با ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهای پرداخته شد و سپس با نظر خبرگان صنعت بیمه، 23 شاخص کلیدی برای شعب بیمه درنظرگرفتهشد. بهعلاوه، اوزان نسبی شاخصها و معیارها با استفاده از نظر خبرگان و از طریق تحلیل سلسله مراتبی فازی محاسبه گردید. سپس با استفاده از تکنیک VIKOR به رتبهبندی شعب موردکاویشده پرداخته شد. با تحلیل نتایج بهدستآمده، نقاط ضعف و قوت هر شعبه شناسایی شد. نتایج نشان داد که منظر مالی از نظر مشتری، مهمترین معیار در بالندگی شعب است و شاخص صدور حقبیمه، نقشی اساسی در رشد شعب بیمه دارد. در انتها، متدلوژی ارائهشده، با روشهای متداول مشابه مقایسه شده و کاربرد آن به شرکتهای بیمه توصیه شده است.
مقاله علمی
محمدحسن مبارکی؛ محمدرضا زالی؛ سلیمه عبدالوهاب؛ حسین مقیمی اسفندآبادی
چکیده
این تحقیق به دنبال بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه از دیدگاه لامپکین و دس (1996) در پنج بعد نوآوری، ریسکپذیری، رقابت تهاجمی، پیشگامی، استقلالطلبی بر عملکرد شرکتهای بیمه خصوصی در ایران است. بدین منظور دفتر مرکزی و شعبه تهران یک شرکت بیمه خصوصی بهعنوان جامعة آماری انتخاب گردیده و پرسشنامههای استاندارد تهیهشده به منظور سنجش ...
بیشتر
این تحقیق به دنبال بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه از دیدگاه لامپکین و دس (1996) در پنج بعد نوآوری، ریسکپذیری، رقابت تهاجمی، پیشگامی، استقلالطلبی بر عملکرد شرکتهای بیمه خصوصی در ایران است. بدین منظور دفتر مرکزی و شعبه تهران یک شرکت بیمه خصوصی بهعنوان جامعة آماری انتخاب گردیده و پرسشنامههای استاندارد تهیهشده به منظور سنجش گرایش کارآفرینانه و عملکرد شرکت، در میان کارشناسان و مدیران این شرکت توزیع و نتایج دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و PLS ارزیابی شده است. نتایج حاکی از آن است که گرایش کارآفرینانه تأثیر نسبتاً قوی بر عملکرد شرکت بیمه داشته است و ابعاد گرایش کارآفرینانه، هرچند از همبستگی بالایی با یکدیگر برخوردارند، لیکن تأثیر یکسانی بر عملکرد شرکت ندارند، بهگونهای که به ترتیب، ریسکپذیری، نوآوری و رقابت تهاجمی تقریباً در یک سطح، بیشترین تأثیر و پیشگامی و استقلالطلبی تأثیر کمتری را بر عملکرد شرکت دارند. همچنین مشخص گردید این شرکت از درجه متوسط ریسکپذیری، پیشگامی، نوآوری و رقابت تهاجمی و درجه ضعیف استقلالطلبی برخوردار است.
مقاله علمی
مهدی حقیقی کفاش
چکیده
ارزش ویژه نامونشان تجاری هرساله توسط مؤسسات معتبر جهانی در مورد برندهای مختلف بینالمللی اندازهگیری میشود؛ زیرا در نهایت موفقیت و ماندگاری سازمانها در گرو مشتریان آنان است. بههمیندلیل ارزش ویژه نامونشان تجاری از ارزش داراییهای فیزیکی به مراتب بیشتر بوده که این امر نشاندهنده اهمیت آن است.در این تحقیق با درنظرگرفتن ...
بیشتر
ارزش ویژه نامونشان تجاری هرساله توسط مؤسسات معتبر جهانی در مورد برندهای مختلف بینالمللی اندازهگیری میشود؛ زیرا در نهایت موفقیت و ماندگاری سازمانها در گرو مشتریان آنان است. بههمیندلیل ارزش ویژه نامونشان تجاری از ارزش داراییهای فیزیکی به مراتب بیشتر بوده که این امر نشاندهنده اهمیت آن است.در این تحقیق با درنظرگرفتن مدل آکر که معروفترین مدل پذیرفتهشده در زمینه ارزش ویژه نامونشان تجاری مبتنی بر مشتری است و انجام تعدیلاتی در آن به شناسایی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه نامونشان تجاری از منظر مشتری، شامل قیمت، تبلیغات و ترفیع پرداختهایم که از طریق ارزشگذاری بر ابعاد ارزش ویژه نام ونشان تجاری (شامل تداعی نامونشان تجاری، آگاهی از نامونشان تجاری، وفاداری به نامونشان تجاری و کیفیت درک شده) بر ارزش ویژه نامونشان تجاری تأثیرگذار است. جامعة آماری شامل بیمهگذاران بیمههای اتومبیل چهار شرکت بیمهای بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که تبلیغات، ترفیعات و قیمت بر روی آگاهی از نامونشان تجاری، تداعی نامونشان تجاری و کیفیت درکشده از ارزش نامونشان تجاری تأثیر داشته و این سه عامل نیز به همراه عامل وفاداری به نامونشان تجاری بر ارزش ویژه نامونشان تجاری تأثیر میگذارند. در قسمت پایانی تحقیق، جهت بررسی تفاوت معنیداری ارزش ویژه برند چهار شرکت، از آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید که نتایج بهدستآمده نشان داد تفاوت معنیداری بین ارزش ویژه برند این چهار شرکت وجود ندارد.
مقاله علمی
سهراب رشتیانی؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل فاصله موجود با مطلوب در فرایند آموزش در شرکتهای بیمه «الف»، «ب»، «ج» و «د» و ارائه الگوی مناسب است. جامعة آماری، شامل کلیة کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزش ضمن خدمت در شرکتهای مورد بحث در سال 1388 است و نمونهای به حجم 305 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبی انتخاب شد. روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل فاصله موجود با مطلوب در فرایند آموزش در شرکتهای بیمه «الف»، «ب»، «ج» و «د» و ارائه الگوی مناسب است. جامعة آماری، شامل کلیة کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزش ضمن خدمت در شرکتهای مورد بحث در سال 1388 است و نمونهای به حجم 305 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبی انتخاب شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - پیمایشی بوده و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب محاسبه آلفای کرونباخ، 93/0 بهدستآمد. جهت بررسی فرضیههای پژوهش علاوهبر آمار توصیفی از آمار استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، تی تکنمونهای، تحلیل واریانس و ضرایب همبستگی پیرسون) استفاده شده است. نتایج تحقیق در سطح معناداری 05/0 نشان میدهد: بین وضعیت موجود و مطلوب هر چهار مؤلفه فرایند آموزش در 4 شرکت بیمه تفاوت وجود دارد. همچنین بین وضعیت موجود و مطلوب فرایند آموزش در 4 شرکت بیمه تفاوت وجود دارد. شرکت بیمه «ج» دارای بهترین وضعیت در فرایند آموزش بوده و شرکتهای بیمه «د»، «ب»، و «الف»، بهترتیب در ردههای بعدی قرار میگیرند. جهت ارائه الگوی مناسب نیز پس از مطالعه، بررسی و مقایسه الگوهای گوناگون فرایند آموزش، در نهایت الگوی ISO 10015 بهعنوان الگوی پیشنهادی تعیین شد.
مقاله علمی
محسن ایزانلو؛ مجتبی اشراقی آرانی
چکیده
انعقاد عقد بیمه در مورد هواپیماهای استیجاری، مسائل پیچیدهای را در خصوص حقوق و تعهدات طرفین قرارداد اجاره در بیمههای هوایی ایجاد کرده است. تنظیم رابطة بیمهگر و بیمهگذار با طرف دیگر قرارداد اجارة هواپیما و جلوگیری از اختلافات احتمالی آنها و درنهایت متحدالشکلکردن مفاد بیمهنامههای هواپیماهای استیجاری، بیمهگران هوایی ...
بیشتر
انعقاد عقد بیمه در مورد هواپیماهای استیجاری، مسائل پیچیدهای را در خصوص حقوق و تعهدات طرفین قرارداد اجاره در بیمههای هوایی ایجاد کرده است. تنظیم رابطة بیمهگر و بیمهگذار با طرف دیگر قرارداد اجارة هواپیما و جلوگیری از اختلافات احتمالی آنها و درنهایت متحدالشکلکردن مفاد بیمهنامههای هواپیماهای استیجاری، بیمهگران هوایی را به تهیة الحاقیة مخصوص قراردادهای اجارة هواپیما واداشته است که در این مقاله باتوجه به قواعد عام بیمة هوایی با هدف تبیین روابط بیمهگران و طرفین قرارداد اجاره، به تحلیل مواد آن پرداخته شده است.