فصلنامه علمی
مقاله علمی آینده‌پژوهی در صنعت بیمه
شناسایی عوامل مؤثر بر آینده بیمه‌های اتومبیل ایران

سعید جعفری نیا؛ مریم سلماسی؛ حمزه خواستار؛ لیلی نیاکان

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 261-276

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.04.01

چکیده
  پیشینه و اهداف: جوامع، سازمان ها و افراد نه تنها باید با تغییرات اساسی که محیط ایجاد می کند، رو به رو شوند و برای بقا به آنها واکنش نشان دهند، بلکه لازم است برای پیش دستی نسبت به آنها پیش بینی های خود را به عمل نزدیک نمایند و یا برای ایجاد تغییرات و ساخت آینده مطلوب تلاش نمایند. صنعت بیمه نیز از این مهم مستثنی نیست. هدف ...  بیشتر

مقاله علمی حقوق بیمه
مبانی عدم پذیرش نهاد مرور زمانِ دعوای زیان‌دیده علیه بیمه‌گر در قانون بیمه اجباری 1395

حمید افکار؛ عبدالله خدابخشی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 277-286

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.04.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: قاعده مرور زمان به عنوان یکی از راه‌های انتظام‌بخشی تعداد دعاوی، مورد توجه بسیاری از نظام‌های حقوقی قرار گرفته است. نظام حقوقی ایران به تأثی از نظر مشهور فقهای امامیه و به جهت لزوم ابتنای مقررات موضوعه بر موازین شرعی، قاعده مرور زمان را به موجب نظریه شورای نگهبان منسوخ تلقی نموده است. ابهام در جامعیت نظر شورای نگهبان ...  بیشتر

مقاله علمی بازاریابی و فروش بیمه
ارائه الگوی پارادایمی تجربه مشتریان از سرگردانی در انتخاب خدمات از شرکت‌های بیمه: رویکرد داده‌بنیاد

مهدی علی رحیمی؛ کریم حمدی؛ هرمز مهرانی؛ اسماعیل کاووسی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 287-304

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.04.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه یکی از پرکاربردترین کسب‌و‌کارها است و از این رو، اقبال عمومی از خدمات بیمه رو به افزایش است. در این میان شرکت‌های بیمه‌ای که قادر به ایجاد یک تجربه مشتری بهتر برای بیمه‌گذاران خود باشند، از سود بیشتری برخوردار ‌می‌شوند. تحقیقات نشان ‌می‌دهد که بسیاری از مشتریان حاضرند در ازای دریافت خدمات یا تجربه مشتری ...  بیشتر

مطالعه موردی فناوری‌های نوین بیمه‌ای
‌‌ بررسی ریزش مشتریان بیمه‌های زندگی با استفاده از روش‌های داده‌کاوی (مطالعه موردی: یکی از شرکت‌های بیمه ایران)

حسن قربانی؛ میترا قنبرزاده؛ رضا افقی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 305-320

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.04.04

چکیده
  پیشینه و اهداف: حفظ مشتریان همواره به­عنوان مهم­ترین شاکله در همه صنایع تلقی می­شود و صنعت بیمه نیز از این امر مستثنی نیست. طی سال­های اخیر در ایران و با افزایش فروش بیمه‌نامه­های زندگی، حفظ مشتریان بیمه به گونه‌ای مورد توجه مدیران و صاحب­نظران صنعت بیمه قرار گرفته است که با ارائه پوشش‌های متنوع بیمه­ای طیف وسیعی از مشتریان ...  بیشتر

مقاله علمی ارزیابی ریسک در رشته های بیمه ‎
شناسایی ریسک مشتریان در بیمه بدنه خودرو و محاسبه حق‌بیمه تحریف‌یافته

سامان سپهوند؛ سجاد رامندی؛ رحیم محمودوند

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 321-338

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.04.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: تعیین حق‌بیمه عادلانه و متناسب با میزان ریسک، نیازمند افشای کامل حقایق در خصوص ریسکی است که بیمه می شود. اکثر اوقات دسترسی به چنین اطلاعات کاملی دشوار است، در چنین شرایطی استفاده از اطلاعات گذشته از جمله خسارت های ادعا شده می‌تواند به عنوان معیار مناسب شناسایی میزان ریسک مورد استفاده قرار گیرد. در این مطالعه ...  بیشتر

مقاله علمی حقوق بیمه
مطالعه تطبیقی جرم استفاده متقلبانه از مزایای بیمه‌ای درحقوق کیفری ایران و آمریکا

علی خالقی؛ داود سیفی قره یتاق

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 339-356

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.04.06

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد فزاینده پدیده تقلب در بیمه های اجتماعی و تجاری که خسارت هنگفتی را بر طرفین بیمه و جامعه وارد می‌سازد، قانون‌گذار ما را برآن داشت که به موازات تخلف انگاری حداکثری، به وسیله‌ی ماده 97 قانون تأمین اجتماعی و ماده 61 قانون بیمه اجباری شخص ثالثِ مصوب 1395 نیز اقدام به جرم‌انگاری آن به‌عنوان جرمی مستقل کند. در ...  بیشتر