مقاله علمی
ابوالفضل شاهآبادی؛ علی مرادی؛ مریم سادات سیدرضائی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر بیمههای زندگی بر 8 شاخص خوشبختی مدنظر موسسه لگاتوم (شامل اقتصاد، کارآفرینی، حکمرانی، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی فردی و سرمایه اجتماعی) در کشورهای منتخب طی دوره زمانی 2018-2007 انجام شده است.روششناسی: مدل تحقیق با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیره، رهیافت دادههای تابلویی و روش ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر بیمههای زندگی بر 8 شاخص خوشبختی مدنظر موسسه لگاتوم (شامل اقتصاد، کارآفرینی، حکمرانی، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی فردی و سرمایه اجتماعی) در کشورهای منتخب طی دوره زمانی 2018-2007 انجام شده است.روششناسی: مدل تحقیق با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیره، رهیافت دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیمیافته در 8 حالت برآورد گردید. به این صورت که در هر حالت از یکی شاخصهای خوشبختی به عنوان متغیر وابسته در مدل استفاده شد.یافتهها: تأثیر توسعه بیمههای زندگی بر کلیه شاخصهای خوشبختی در کشورهای منتخب مثبت و معنادار است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج برآوردی پیشنهاد میشود بیمههای زندگی به گونهای طراحی شوند که افراد متناسب با نیازها و اولویتهای خود در شئون مختلف زندگی روزمره اعم از آموزش، سلامت، ایمنی، کارآفرینی و ... بتوانند از آنها استفاده کنند و خوشبختی خویش را بیشتر نمایند.
مقاله علمی
شیرین شعاعی؛ ریحانه فتحی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مدلبندی مرگومیر در یک طرح بازنشستگی بر اساس دادههای گمشده و دسترسی به اطلاعات مختلف از متغیرهای کمکی، تجزیه و تحلیل دقیق ساختار مدلهای مختلف، برآوردیابی و در نهایت بررسی تأثیرات مالی برای تجربههای مختلف مرگومیر و حاوی دادههای گمشده انجام شده است. روششناسی: این مقاله با یک طرح بازنشستگی سروکار ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مدلبندی مرگومیر در یک طرح بازنشستگی بر اساس دادههای گمشده و دسترسی به اطلاعات مختلف از متغیرهای کمکی، تجزیه و تحلیل دقیق ساختار مدلهای مختلف، برآوردیابی و در نهایت بررسی تأثیرات مالی برای تجربههای مختلف مرگومیر و حاوی دادههای گمشده انجام شده است. روششناسی: این مقاله با یک طرح بازنشستگی سروکار دارد که در آن طول عمر آتی هر فرد با مدلهای بقای پارامتری با ترکیب متغیرهای کمکی که ممکن است برای برخی از افراد گمشده باشند، مدلسازی شده است. پارامترها با روش ماکسیمم درستنمایی برآورد شده و الگوریتمی پیشنهاد گردیده که بتواند وظیفه برآوردیابی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.یافتهها: نتایج نشان داد در صورتیکه دادهها گمشده باشند، مدل آماری همیشه با استفاده از ماکسیمم درستنمایی شناساییپذیر نیست و تلفیق دادههای حاصل از دو یا چند تجربه میتواند از موانع شناساییپذیری جلوگیری نماید. نتیجهگیری: روشهای پیشنهادی این مقاله هنگام محاسبه کمیتهای مالی مورد علاقه براساس عاملهای مستمری، برای بیمسنجان میتواند مفید باشد. این روشها ممکن است مجموعه دادههای مختلف با تجربه مرگومیر برابر یا مشابه را با هم ترکیب کنند، اندازه نمونه را افزایش دهند و ریسک پارامتر را کاهش دهند، بنابراین منجر به کاهش الزام سرمایه شوند. متغیرهای اقتصادی-اجتماعی از جمله سطح مزایا و مشخصات جغرافیایی جمعیتی در صورت پایین بودن نرخ بهره بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
مقاله علمی
مریم نژادافراسیابی؛ اکبر اصفهانی پور؛ علی محمد کیمیاگری
چکیده
هدف: امروزه مشتریان به عامل بسیار مهم و حیاتی در هدایت سرمایهگذاران، تولیدکنندگان و حتی محققان و نوآوران مبدل گشتهاند. به همین دلیل، سازمانها نیاز دارند مشتریان خود را بشناسند و برای آنان برنامهریزی کنند. در این پژوهش، تلاش شده تا به یکی از اساسیترین سؤالات سازمانهای بیمهای، یعنی پیشبینی سطح خسارت ...
بیشتر
هدف: امروزه مشتریان به عامل بسیار مهم و حیاتی در هدایت سرمایهگذاران، تولیدکنندگان و حتی محققان و نوآوران مبدل گشتهاند. به همین دلیل، سازمانها نیاز دارند مشتریان خود را بشناسند و برای آنان برنامهریزی کنند. در این پژوهش، تلاش شده تا به یکی از اساسیترین سؤالات سازمانهای بیمهای، یعنی پیشبینی سطح خسارت مشتریان، پاسخ داده شود.روش تحقیق: در پژوهش حاضر از ابزار دادهکاوی برای دادههای مشتریان صنعت بیمه، بخش بیمه بدنه خودرو از سال 1394 تا 1396 استفاده شدهاست. تعداد کل دادهها که از ابتدا در این پژوهش مورد استفاده قرار میگیرد بیش از 19356 بوده که در ادامه و در طی آمادهسازی آنها با استفاده از نرمافزار Rapidminer 7.1 تعداد دادههایی که در نرمافزار لحاظ میشود 19356 است. پس از پردازش اولیه تلاش میشود، از بین ۱۵ متغیر موجود در پایگاه داده ویژگی استخراج شود که ملموس باشد و این پژوهش را در هدف خود یاری دهد. بدین منظور با به کارگیری خوشهبندی، رانندگان بر اساس میزان مبلغ خسارت به خوشههای مجزا تقسیم میشوند و ویژگیهای هر خوشه بیان میشود. در قسمت خوشهبندی، ابتدا الگوریتمهای k-means، k-medoidsو DBSCAN استفاده شدهاست. سپس الگوریتمهای بکار رفته به جهت زمان انجام محاسبات و میزان صحت با یکدیگر مقایسه شدند.یافتهها: در نهایت الگوریتم k-means به عنوان الگوریتم بهینه برای این مجموعه داده انتخاب شد. در انتها به کمک درخت تصمیم مدلی پیشبینی ارایه میشود که شرکتهای بیمه را در جهت سودآوری بیشتر و کشف مشتریان سودآور کمک میکند و برای برنامهریزی و تصمیمگیریهای آتی سازمان قابل استفادهاست.نتیجهگیری: برای پیشبینی، درخت تصمیم، با میزان صحت 21/86% بهترین مدلی بود که در این پژوهش به آن رسیدیم و در مدل درخت تصمیم ارایه شده معیار درآمد بیمهگذار به عنوان گره ریشه درنظرگرفته میشود که همین نکته نشاندهنده آن است روش بکار رفته میتواند به شرکتهای بیمه کمک کند تا با تمرکز بر مشتریان سودآور به درآمد بیشتری برسند.
مقاله علمی
سمیه پورحسن؛ حکیمه نیکی؛ مرتضی هنرمند عظیمی؛ موسی رضوانی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مؤلفههای بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه انجام شده است.روششناسی: جامعه آماری این پژوهش، خبرگان فعال در حوزه بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه شامل مدیران و کارشناسان باسابقه آشنا با مبحث بازاریابی بیمه و اساتید حوزه بازاریابی بیمه، مدیران و کارشناسان باسابقه از شرکتهای معتبر بیمهای میباشند. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مؤلفههای بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه انجام شده است.روششناسی: جامعه آماری این پژوهش، خبرگان فعال در حوزه بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه شامل مدیران و کارشناسان باسابقه آشنا با مبحث بازاریابی بیمه و اساتید حوزه بازاریابی بیمه، مدیران و کارشناسان باسابقه از شرکتهای معتبر بیمهای میباشند. از روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شده و تعداد 13 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. مؤلفههای بازاریابی اجتماعی توسط روش تحلیل محتوای کیفی و به کمک مصاحبه شناسایی گردید و اعتبار آنها توسط روش دلفی فازی و پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: بر اساس نتایج روش تحلیل محتوا، ابتدا 8 مؤلفه اصلی مشتمل بر 146 مؤلفه فرعی شناسایی گردید. در نهایت توسط روش دلفی فازی، 113 مؤلفه فرعی در قالب 8 مولفه اصلی به عنوان مؤلفههای بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه انتخاب شدند.نتیجهگیری: ایجاد ارزش و ایدههای نو، گسترش دانش و بینش بیمهای، تدبیر در زندگی و تغییر نگرش در خصوص خدمات بیمه، ایجاد حس نیاز به بیمه در مردم، فرهنگ جامعه، مشتری مداری، توجه به جامعه و آیندهنگری 8 مولفه اصلی بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه هستند.
مقاله علمی
هادی رستمی؛ سروش منظمی تبار
چکیده
هدف: قانونگذار تا قبل از تصویب قانون بیمه اجباری مصوب 1395، تمامی مصادیق جرم تقلّب نسبت به بیمهگر را کلاهبرداری میدانست. با تصویب این قانون، نگاه قانونگذار به مصادیق مختلف این جرم تغییر کرد و در مواد 61 و 62 قانون مذکور مجازاتی خاص برای آنها در نظر گرفته شد. در حالی که سایر موارد همچنان ذیل جرم کلاهبرداری طبقهبندی ...
بیشتر
هدف: قانونگذار تا قبل از تصویب قانون بیمه اجباری مصوب 1395، تمامی مصادیق جرم تقلّب نسبت به بیمهگر را کلاهبرداری میدانست. با تصویب این قانون، نگاه قانونگذار به مصادیق مختلف این جرم تغییر کرد و در مواد 61 و 62 قانون مذکور مجازاتی خاص برای آنها در نظر گرفته شد. در حالی که سایر موارد همچنان ذیل جرم کلاهبرداری طبقهبندی میشوند. ناکارآمدی و تناقضهای موجود در قانون، پژوهشگران مقاله حاضر را بر آن داشت تا با التفات به نظام حقوقی آمریکا که جزء نظامهای حقوقی پیشرفته در مبارزه با این جرم است راهکارهایی جهت اصلاح قانون مذکور پیشنهاد نماید.روششناسی: این مطالعه به شیوه توصیفی-تحلیلی و با روش کتابخانهای و فیشبرداری انجام شده است.یافتهها: نبود یک قانون خاص برای تعیین مجازات متناسب برای تمامی مصادیق جرم تقلّب نسبت به بیمهگر و در عین حال، عدم وجود سیاستی کارآمد جهت پیشگیری از این جرم در بدو ارتکاب و بهطور کلی سیاست جنایی مشوش در برخورد با انواع مختلف این جرم، از یافتههای مقاله حاضر بوده که نیازمند تأملی جدی است.نتیجهگیری: تدبیر مجازات متناسب در خصوص مصادیق متنوع این جرم در قالب یک قانون خاص، اتخاذ سیاستی پیشگیرانه از وقوع جرم در بدو امر مشابه قوانین نظام حقوقی آمریکا و استفاده معقول و به جا از سیاستهای ارفاقی قانون مجازات اسلامی از قبیل تعلیق و تعویق و ...، برای مصادیق سبک این جرم، از پیشنهادهای این مقاله است.
مقاله علمی
مهدی فلاح خاریکی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد تا مصادیق خسارتهای مالی ناشی از حوادث رانندگی را بررسی کرده و قیود و شرایط حاکم بر جبران آنها را که طبق قانون بیمه اجباری مصوب 1395 در صورت وجود بیمهنامه معتبر شخص ثالث برعهده بیمهگر قرار میگیرد، نقد و تحلیل نموده تا در نهایت پیشنهاداتی جهت اصلاح قانون مزبور یا توجه به آنها در آییننامههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد تا مصادیق خسارتهای مالی ناشی از حوادث رانندگی را بررسی کرده و قیود و شرایط حاکم بر جبران آنها را که طبق قانون بیمه اجباری مصوب 1395 در صورت وجود بیمهنامه معتبر شخص ثالث برعهده بیمهگر قرار میگیرد، نقد و تحلیل نموده تا در نهایت پیشنهاداتی جهت اصلاح قانون مزبور یا توجه به آنها در آییننامههای مربوط ارائه نماید.روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی با استفاده از ابزار کتابخانهای میباشد.یافتهها: خسارتهای مالی در صورتی تحت پوشش بیمهنامه شخص ثالث قرار میگیرد که مال حادثهدیده متعلق به شخص ثالث بوده و خارج از وسیله نقلیه مسبب حادثه قرار داشته باشد. وانگهی گرچه در عمل، شرکتهای بیمه، اُفت قیمت خودرو را تحت شمول تعهدات خود تلقی نمیکنند. لیکن اُفت قیمت خودرو که در نتیجه حادثه رانندگی حاصل میشود، یکی از خسارات مسلمی است که ممکن است به وسیله نقلیه ثالث وارد شود و در نتیجه، تحت پوشش بیمهنامه شخص ثالث قرار گرفته و قابل مطالبه از بیمهگر است. بهعلاوه خسارت متناظر، خسارتی است که میزان آن، متناظر با خسارت وارده به گرانترین خودروی متعارف محاسبه خواهد شد نه به تناسب و نسبتگیری از خودروی متعارف. قانونگذار در پیشبینی نهاد خسارت متناظر، از نظریههای مرسوم پیرامون فلسفه و هدف مسؤولیت مدنی و اصل جبران کامل خسارت فاصله گرفته و تلاش کرده است تا بر مبنای عدالت توزیعی و نیز ملاحظات اخلاقی و اقتصادی و ملاحظات مربوط به سیاستگذاری اجتماعی، اثر مسؤولیت مدنی را به نفع قشر ضعیفتر جامعه به لحاظ اقتصادی، تعدیل نماید.نتیجهگیری: عدم شفافیت قانون بیمه اجباری مصوب 1395 در مورد برخی مصادیق خسارتهای مالی وارده بر شخص ثالث و قیود و شرایط حاکم بر جبران آنها، سبب ظهور تردیدها و ابهامهایی شده که موجد اختلاف دیدگاه و تضارب آرا است. لذا دخالت قانونگذار و اصلاح قانون ضروری مینماید.
مقاله علمی - ترویجی
سعید جعفری نیا؛ مریم سلماسی؛ حمزه خواستار؛ لیلی نیاکان
چکیده
هدف: بیمههای اتومبیل در ایران سهم قابل توجهی از فروش انواع بیمه را به خود اختصاص دادهاند و حساسیت نسبت به تحولات آن در آینده بسیار زیاد است. پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل تاثیرگذار بر آینده بیمههای اتومبیل در جهان انجام شده است.روششناسی: این پژوهش یک بررسی نظاممند است که در زمینه آینده بیمه، خودروها و سیستم حملونقل ...
بیشتر
هدف: بیمههای اتومبیل در ایران سهم قابل توجهی از فروش انواع بیمه را به خود اختصاص دادهاند و حساسیت نسبت به تحولات آن در آینده بسیار زیاد است. پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل تاثیرگذار بر آینده بیمههای اتومبیل در جهان انجام شده است.روششناسی: این پژوهش یک بررسی نظاممند است که در زمینه آینده بیمه، خودروها و سیستم حملونقل انجام شده است. در این مرور نظاممند علاوه بر مقالات منتشر شده در پایگاههای منتخب به گزارشهای آیندهنگارانه برخی مراکز تحقیقاتی نیز استناد شده است. این مطالعه با استناد به انتشارات پایگاههای پژوهشنامه بیمه، نور، سیویلیکا، آیندهبان، پژوهشکده بیمه، ساینس دایرکت، امرالد، اشپرینگر، مککینزی، رند، پیدبلیوسی، ارنست و یانگ، ویلیس تاورز واتسون، کپجمنای و غربالگری بر اساس کلمات کلیدی بیمه، اتومبیل/ خودرو و حملونقل انجام شده است.یافتهها: در این بررسی که با تعداد زیادی سند شروع شد، پس از چندین مرحله غرلبالگری در نهایت 71 مقاله و 64 گزارش مورد بررسی عمیق قرار گرفتند. از بررسی 551 روند، ابر روند، عامل و فاکتور و روابط علی و معلولی موثر بر آینده بیمههای اتومبیل، 197 مقوله بهعنوان عامل تاثیرگذار در قالب 31 سازه شناسایی شده و در شش دسته فناورانه، محیط زیستی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی و کسب و کار دستهبندی شدند.نتیجهگیری: بر اساس این بررسی، برخی از عوامل به صورت مستقیم و برخی به صورت غیرمستقیم، آینده بیمههای اتومبیل را دستخوش تغییر خواهند کرد.