مقاله علمی
بازارهای مالی
حمید اسایش؛ سید پرویز جلیلی کامجو
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی اثر رژیمهای مختلف ریسکهای کلان سیاسی، اقتصادی و مالی بهعنوان متغیرهای انتقال مبتنی بر شاخص راهنمای بینالمللی ریسک بینکشوری در تاثیرگذاری متغیرهای تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی، بیکاری، تورم، نرخ ثبت نام (باسوادی) و درجه شهرنشینی بر تقاضای بیمههای زندگی در کشورهای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی اثر رژیمهای مختلف ریسکهای کلان سیاسی، اقتصادی و مالی بهعنوان متغیرهای انتقال مبتنی بر شاخص راهنمای بینالمللی ریسک بینکشوری در تاثیرگذاری متغیرهای تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی، بیکاری، تورم، نرخ ثبت نام (باسوادی) و درجه شهرنشینی بر تقاضای بیمههای زندگی در کشورهای منتخب خاورمیانه طی دوره 2017-1990 انجام شده است.روششناسی: با توجه به نظریه مطلوبیت انتظاری در شرایط نااطمینانی فوننیومن و مورگنشترن (1947) که توسط یاری (1965) و سپس لوئیس (1989) بسط داده شده، در این تحقیق از مدل رگرسیون پانل انتقال ملایم آستانهای با تابع انتقال لاجیت برای بررسی موضوع و دستیابی به هدف تحقیق استفاده شده است.یافتهها: حد آستانه در مدل با ریسک سیاسی، اقتصادی و مالی به ترتیب 72/73، 00/30 و 2/29 برآورد شد. سرعت انتقال بین دو رژیم نیز در هر سه مدل 07/60، 3685/0 و 049/0 برآورد گردید. بنابراین، بالاترین سرعت انتقال مربوط به تابع انتقال ریسک سیاسی است که منجر به شکست منحنی لاجیت انتقال و رویه سه بعدی شد. کمترین سرعت انتقال نیز مربوط به ریسک مالی است که منجر به انحنای بسیار کم تابع انتقال لاجیت شد.نتیجهگیری: نتایج برآوردی مدل های سه گانه تحقیق نشان داد نرخ بهره حقیقی دارای اثر آستانهای و تأثیر معنیداری نیست که دلیل آن میتواند عدم توسعه مالی بازارهای مالی، دخالت در بازار پول و سیستم بانکی و تعیین دستوری نرخ بهره در کشورهای منتخب باشد. در رژیم با ریسک مالی کمتر حساسیت تقاضای بیمههای زندگی به نرخ تورم کمتر است و بیمه زندگی بهعنوان یک دارایی با بازدهی بلندمدت شناخته میشود. تولید ناخالص داخلی و امید به زندگی نیز در هر سه مدل دارای اثر آستانهای هستند. در رژیم با ریسک سیاسی و مالی کمتر، حساسیت تقاضای بیمه زندگی نسبت به شهرنشینی بیشتر است. نرخ باسوادی نیز در رژیم با ریسک مالی کمتر، تأثیر جزئی بیشتری بر تقاضای بیمه زندگی دارد. طبقهبندی موضوعی:.O16, C23, G22, I13
مقاله علمی
سیده مرضیه رشیدی فرد؛ سعید صفری؛ امین حبیبی راد
چکیده
هدف: دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت بیمه مستلزم نوآوری و کارآفرینی است و شناسایی فرصت؛ جوهره و نقطه شروع کارآفرینی محسوب می شود که ارزیابی آن رابطه میان کشف فرصت و بهره برداری از آن را تسهیل میکند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی فرصت های کارآفرینی در صنعت بیمه انجام شده است.روش ...
بیشتر
هدف: دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت بیمه مستلزم نوآوری و کارآفرینی است و شناسایی فرصت؛ جوهره و نقطه شروع کارآفرینی محسوب می شود که ارزیابی آن رابطه میان کشف فرصت و بهره برداری از آن را تسهیل میکند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی فرصت های کارآفرینی در صنعت بیمه انجام شده است.روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. برای این منظور، ابتدا با استفاده از پرسشنامه محققساخته و نظرسنجی از خبرگان، معیارهای ارزیابی فرصت مستخرج از پیشینه تحقیق غربالگری شد و با انجام آزمون میانگین و بهوسیله نرمافزار SPSS تحلیل گردید. سپس، وزن معیارها با پرسشنامه بهترین-بدترین و نرمافزار LINGO تعیین شد. جامعه آماری اول شامل 31 نفر از اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت بیمه و جامعهآماری دوم شامل 8 نفر از مدیران شرکت بیمه پارسیان بودند. روایی پرسشنامهها نیز توسط اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه اول با آلفای کرونباخ 841/0 و پایایی پرسشنامه دوم با نرخ ناسازگاری 0427/0 تأیید شد.یافته ها: مهمترین معیارهای ارزیابی فرصت کارآفرینی در صنعت بیمه به ترتیب اهمیت شامل منابع پروژه، میزان سرمایه گذاری منابع، نیاز بازار، حاشیه سود، سطح رقابت، مطلوبیت و جذابیت فرصت، وجود فرصت های بالقوه دیگر و موانع کم برای ورود است.نتیجه گیری: شرکت های بیمه با تأکید بر معیارهای شناسایی شده، ضمن ارزیابی فرصت های کارآفرینی در صنعت، میتوانند تصمیمات صحیحی درباره چگونگی بهره برداری از فرصت ها اتخاذ کنند تا با کسب مزیت رقابتی، سبب رشد و توسعه اقتصادی کشور شوند. طبقهبندی موضوعی: G22، L26، C81.
مقاله علمی
شاهین طیار؛ سید محسن علامه؛ سید علی سیادت
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف اکتشاف و تبیین ارزش های فرهنگی پشتیبان برنامه های جانشین پروری در صنعت بیمه ایران صورت گرفته است.روششناسی: این پژوهش به روش آمیخته و با رویکرد توصیفی-اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری آن در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه و در مرحله کمی شامل کلیه کارکنان شعب مرکزی شرکت های بیمه است. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف اکتشاف و تبیین ارزش های فرهنگی پشتیبان برنامه های جانشین پروری در صنعت بیمه ایران صورت گرفته است.روششناسی: این پژوهش به روش آمیخته و با رویکرد توصیفی-اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری آن در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه و در مرحله کمی شامل کلیه کارکنان شعب مرکزی شرکت های بیمه است. نمونه آماری بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 13 نفر به حد اشباع رسید. حجم نمونه در بخش کمی نیز به روش طبقه ای تصادفی به تعداد 284 نفر تعیین شد. در مرحله کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و در مرحله کمی از پرسشنامه 43 سوالی محققساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد که روایی آن به روش صوری و محتوایی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (878/0) تأیید گردید. در نهایت، دادههای کیفی به روش تحلیل مضمون و داده های کمی به روش تحلیل عامل تأییدی در نرم افزار Amos 21 تجزیه و تحلیل شده است.یافتهها: نتایج نشان داد ارزش های فرهنگی پشتیبان برنامه های جانشین پروری شامل ارزش های سازمانی، حرف های و فردی هستند. در بین ارزش های فرهنگی، ارزش های حرفه ای با بار عاملی 715/0 بیشترین و ارزش های سازمانی با بار عاملی 505/0 کمترین حمایت را از مدل اندازه گیری داشته اند.نتیجهگیری: در بیانیه ارزشی صنعت بیمه باید ارزش های سازمانی لحاظ گردد و بر پایبندی به آنان در شرکت های بیمه ای تأکید شود. همچنین، از انگیزاننده های مناسب برای اعمال ارزش های حرف های در بین کارکنان و مدیران شرکت های بیمه ای استفاده گردد. جهت افزایش پایبندی به ارزش های فردی نیز از آن ها بهعنوان معیار ارزیابی عملکرد کارکنان شرکت های بیمه ای و پرداخت حقوق و مزایا، پاداش ها و مشوق ها به آن ها استفاده شود. طبقهبندی موضوعی: J24, M51, M54.
مقاله علمی
بازاریابی و فروش بیمه
کیومرث مترجم؛ لیلی نیاکان
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر میزان رضایتمندی مشتریان بیمههای عمر در صنعت بیمه ایران انجام شده است.روششناسی: این مطالعه از نظر روش توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری آن از مشتریان یک شرکت بیمه ای به عنوان شرکت بیمه پایلوت در کل کشور تشکیل شده است که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر میزان رضایتمندی مشتریان بیمههای عمر در صنعت بیمه ایران انجام شده است.روششناسی: این مطالعه از نظر روش توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری آن از مشتریان یک شرکت بیمه ای به عنوان شرکت بیمه پایلوت در کل کشور تشکیل شده است که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. نمونهگیری به روش کاملا تصادفی از بین 355 نفر از مشتریان شرکت بیمه پایلوت انجام شد که گروهی در مرحله پرداخت اقساط بیمه نامه و گروهی در مرحله استفاده از مزایای بیمه نامه قرار داشتند. دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته گردآوری شد و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و رگرسیون طبقهای تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتایج نشان داد در ابعاد ادراکی پنجگانه مدل رضایتمندی یعنی وضعیت موجود، میزان رضایت مشتریان گروه دوم به طور معنیداری از مشتریان گروه اول کمتر است؛ و این بدان معنی است که مشتریانی که به مرحله دریافت مزایای بیمه زندگی یا دریافت وجه بیمه رسیدهاند رضایتمندی کمتری از خدمات بیمه زندگی دارند.نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از رد شدن فرضیه رضایتمندی مشتریان در تمام ابعاد مدل است که نشان میدهد میزان رضایتمندی مشتریان بیمههای زندگی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. تحلیل رگرسیون طبقهای نشان داد عامل تورم و عدم تحقق وعدههای داده شده به مشتریان هنگام فروش بیمهنامه توسط شرکت مهمترین عوامل نارضایتی مشتریان است. همچنین با توجه به آن که در هر دو گروه مورد بررسی، بیشترین شکاف در بعد همدلی بوده است، باید سیاستهای متناسب توسط شرکت بیمه در بعد همدلی و القاء حس اهمیت دادن، دلسوزی و توجه ویژه به تکتک مشتریان در برنامههای آتی شرکتهای بیمه قرار گیرد. طبقهبندی موضوعی:C83 ,G22 , M31 .
مقاله علمی
حقوق بیمه
سید علی اصغر رحیمی؛ داود محبی انجدانی
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف یافتن نظریه مناسب برای تحلیل رابطه میان مسئولیت دارنده و بیمهگر در قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 1395 انجام شده که مسئولیت دارنده را تنها محدود به بیمه نمودن وسیله نقلیه نموده و بیمهگر را مسئول هر نوع خسارت ناشی از وسیله نقلیه میداند.روششناسی: این تحقیق بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف یافتن نظریه مناسب برای تحلیل رابطه میان مسئولیت دارنده و بیمهگر در قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 1395 انجام شده که مسئولیت دارنده را تنها محدود به بیمه نمودن وسیله نقلیه نموده و بیمهگر را مسئول هر نوع خسارت ناشی از وسیله نقلیه میداند.روششناسی: این تحقیق بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش کتابخانهای و بر مبنای متغیر کیفی انجام شده است.یافتهها: با توجه به ساختار قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395، نمیتوان میان مسئولیت دارنده بهعنوان بیمهگذار و بیمهگر رابطهای منطقی برقرار نمود. زیرا، در مواردی مانند بروز حادثه در اثر قوه قاهره و حوادث غیرمترقبه، ایراد خسارت توسط سارق و عدم دخالت و تقصیر دارنده یا راننده که هیچ مسئولیتی جهت جبران خسارت ندارد، به موجب قانون بیمهگر مکلف به جبران خسارت است. با این حال امکان تئوریزه کردن مبنای مسئولیت بیمهگر وجود دارد.نتیجهگیری: برای یافتن رابطه میان مسئولیت دارنده و بیمهگر، نباید مبنای مسئولیت بیمهگر را مسئولیت دارنده فرض نمود. بلکه باید با تکیه بر تئوریهایی چون «عدالت توزیعی» و «رابطه مسئولیت بیمهگر با خسارات ناشی از وسیله نقلیه» حکم قانون را در راستای جبران خسارت زیاندیده به هر طریق حتی زمانی که دارنده مسئول نباشد، پذیرفت و رابطه تبعیت بین مسئولیت بیمهگذار و بیمهگر را مقطوع دانست.
مقاله علمی
مدیریت ریسک در صنعت بیمه
مجید رضاخانی؛ فاطمه دادبه
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش حسابرسی داخلی در مدیریت ریسک جامع در شرکت های بیمه کشور انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر اجراء توصیفی و از نظر جمعآوری داده ها پیمایشی است که از ابزار پرسشنامه استفاده نموده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 350 نفر از ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش حسابرسی داخلی در مدیریت ریسک جامع در شرکت های بیمه کشور انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر اجراء توصیفی و از نظر جمعآوری داده ها پیمایشی است که از ابزار پرسشنامه استفاده نموده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 350 نفر از مدیران ارشد واحدهای امور مالی، حسابرسی داخلی و ریسک شرکت های بیمه بود که تعداد 138 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه تعیین شد. داده های جمع آوری شده نیز در نرم افزار اکسل طبقه بندی و با نرم افزار اسپیاساس تحلیل شده است.یافته ها: نتایج نشان داد حسابرسی داخلی بر مدیریت ریسک جامع شرکت های بیمه در ایران تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، متغیرهای کنترلی حمایت مدیران ارشد، آموزش و فرهنگ سازمانی نیز بر مدیریت ریسک جامع تأثیر معناداری دارند. اما، متغیر فناوری فاقد تأثیر معناداری بر مدیریت ریسک جامع در شرکت های بیمه است.نتیجهگیری: از دیدگاه افراد حرف های حسابرسی داخلی بر مدیریت ریسک جامع در شرکت های بیمه کشور تأثیر مثبت و معناداری دارد که باید در شرکت های یادشده مورد توجه قرار گیرد. طبقه بندی موضوعی: G24، G34، G22.