فصلنامه علمی
مقاله علمی حقوق بیمه
تحلیل حقوقی قرارداد انتقال بیمه نامه عمر

خدیجه مظفری

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 287-298

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.01

چکیده
  پیشینه و اهداف: برای ایجاد بازار ثانویة بیمة عمر که طی آن دارندگان بیمه‌نامه‌های عمر به‌سهولت بتوانند بیمه‌نامه‌های خود را به فروش برسانند ضروری است مبانی حقوقی و آثار انتقال بیمه‌نامة عمر شناسایی و بررسی شود تا قواعد حاکم بر این بازار نیز شناسایی شود. در این راستا این تحقیق در پی آن است که چالش‌های حقوقی انتقال بیمه‌نامة عمر ...  بیشتر

مقاله علمی سازمان‌دهی صنعتی بازارهای بیمه
پیشران‌ها و بازدارنده‌های مدیریت دانش در صنعت بیمة ایران

شبنم رفوآ

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 299-312

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه، ماهیتاً صنعتی دانش‌محور است. ازاین‌رو، راهبرد مدیریت دانش می‌تواند به‌عنوان عاملی برای موفقیت شرکت‌های بیمه محسوب شود. با توجه به اهمیت این موضوع، شناخت پیشران‌ها و بازدارنده‌های آن در بیمه نقشی اساسی در پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش شرکت‌های بیمه خواهد داشت. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش، شناسایی عوامل ...  بیشتر

مقاله علمی سازمان‌دهی صنعتی بازارهای بیمه
ارائه مدلی برای کنترل استراتژیک در شرکت‌های بیمه فعال در صنعت بیمه ایران

وحید خاشعی؛ وحیده نورانی؛ پرهام شهبازی

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 313-328

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: کنترل استراتژیک که هدف آن انطباق استراتژی سازمان با تغییرات و تلاطمات محیطی است (با توجه به اینکه محیط سازمان در صنایع مختلف متفاوت است)، می‌تواند در هر صنعتی الگوی خاص خود را داشته باشد. در سال‌های اخیر که به دلایل داخلی و بین‌المللی، تلاطمات محیطی برای صنایع ایران افزایش یافته، موضوع کنترل استراتژیک نیز اهمیت ویژه‌ای ...  بیشتر

مقاله علمی بازاریابی و فروش بیمه
ارائه راهبرد‌های مؤثر‌‌ در مدیریت سردرگمی مشتریان در بیمه عمر

معصومه خلیل زاده طلاتپه؛ وحید ناصحی فر؛ تحفه قبادی لموکی؛ علی اصغری صارم

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 329-344

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.04

چکیده
  هدف: امروزه شرکت‌های بیمه برای تداوم فعالیت و جذب و حفظ مشتریان باید بیش از پیش دربارة سردرگمی مشتری و ارائة راهبردهایی برای کاهش آن بیندیشند این پژوهش درصدد ارائة راهبردهایی مؤثر‌‌ در مدیریت سردرگمی مشتریان در بیمة عمر است.روش‌شناسی: این پژوهش براساس تحلیل مضمون (کدگذاری و شناخت مقوله‌های زیربنایی متن مصاحبه یا نوشتار) انجام ...  بیشتر

مقاله علمی بازاریابی و فروش بیمه
بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر فعالیت‌های بیمه سبز از دیدگاه مشتریان

دانیال معمارزاده؛ غلامرضا جمالی

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 345-360

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه شرکت‌ها براساس افزایش قوانین زیست‌محیطی و افزایش حساسیت عمومی به مسائل زیست‌‌محیطی ناچار به توجه بیشتر به محیط‌ زیست شده‌اند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر فعالیت‌های بیمة سبز از دیدگاه مشتریان (مورد مطالعه: مشتریان نمایندگی‌های بیمة سرمد استان بوشهر) انجام شد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر ...  بیشتر

مقاله علمی مطالعات تطبیقی در حوزه بیمه
استخراج انگاره‌های فقهی تکافل از فتاوی و نظریات فقیهان امامیه

فاطمه آزادبخت؛ ابراهیم یاقوتی؛ یوسف درویشی هویدا

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، صفحه 361-370

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.06

چکیده
  پیشینه و اهداف: مفهوم تکافل در فقه اسلامی، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ اسلام دارد، اما به‌کارگیری تکافل در صنعت بیمه و در معنای اصطلاحی آن به حدود یک قرن پیش برمی‌گردد. فقهای امامیه، از زمانی که مفهوم بیمه در کشورهای اسلامی رواج پیدا کرد، دربارة آن به‌عنوان یکی از مسائل مستحدثه نظریه‌پردازی کردند. برخی بیمه را یک عقد مستقل مشروع دانسته‌اند ...  بیشتر