فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: کنترل استراتژیک که هدف آن انطباق استراتژی سازمان با تغییرات و تلاطمات محیطی است (با توجه به اینکه محیط سازمان در صنایع مختلف متفاوت است)، می‌تواند در هر صنعتی الگوی خاص خود را داشته باشد. در سال‌های اخیر که به دلایل داخلی و بین‌المللی، تلاطمات محیطی برای صنایع ایران افزایش یافته، موضوع کنترل استراتژیک نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و بر این اساس، هدف این پژوهش آن است که با در نظر گرفتن مدل‌های مختلف کنترل استراتژیک و شاخص‌های متنوعی که می‌تواند داشته باشد، به‌طور خاص برای صنعت بیمة ایران مدلی را برای کنترل استراتژیک ارائه کند.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف، بنیادی کاربردی و با جهت‌گیری اکتشافی، از نوع مطالعات ترکیبی (کیفی و کمّی) است. در بخش کیفی از استراتژی پژوهش داده‌بنیاد و در بخش کمّی از روش تحلیل سلسله‌مراتبی که از جمله روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است، استفاده شد. جامعة آماری این تحقیق آن دسته از مدیران ارشد شرکت‌های بیمة ایرانی هستند که در فرایند تدوین، اجرا و کنترل برنامه‌های استراتژیک شرکت‌های بیمه نقش یا تجربیاتی دارند. روش نمونه‌گیری نظری و به شیوة گلوله برفی بوده است.
یافته‌ها: براساس داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها، مقوله‌ها در دو دستة کلی کنترل اجرای استراتژی و کنترل محتوای استراتژی قرار گرفتند. در بخش کنترل محتوا سه مقوله با عناوین کنترل عوامل حیاتی موفقیت، کنترل مفروضات اساسی و کنترل مبتنی بر سناریو کدگذاری شدند و در بخش کنترل اجرا دو مقوله با عناوین کنترل بعد از عمل و کنترل عملیاتی کدگذاری شدند. در این پنج بخش نیز، در مجموع 15 نوع کنترل باید صورت گیرند که این‌ها در بخش کمّی پژوهش ارزیابی شدند. در بخش کمّی، کنترل رقابت، کنترل مفروضات اساسی بازار و کنترل مفروضات محیط کلان بیشترین امتیازات را به خود اختصاص دادند.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق، دسته‌بندی انواع کنترل‌های استراتژیک و امتیازدهی به آنها، به معنای برتری برخی روش‌های کنترلی بر دیگر روش‌ها نیست و براساس نوع رویکرد استراتژیک در هر شرکتی ممکن است هریک از کنترل‌ها به شکل‌های مختلف و با درجات اهمیت متفاوتی استفاده شوند. همچنین به‌دلیل اینکه امروزه ابزارهای پیشرفتة فنّاوری اطلاعات در دسترس‌اند و صنعت بیمه هم داده‌های فراوانی در اختیار دارد، پیشنهاد می‌شود که شرکت‌های بیمه از این ابزارها در فرایند کنترل استراتژیک خود بیشتر استفاده کنند. با توجه به اهمیت یافتن روش‌های آینده‌پژوهی از جمله سناریوپردازی در کسب‌وکارها، پیشنهاد می‌شود که صنعت بیمه به آموزش این روش‌ها به مدیران و متخصصانش اقدام کند تا با به‌کارگیری آنها غافلگیری‌ها کاهش یابند و آمادة مواجهه با شرایط مختلف باشند. در نهایت در ارزیابی کمّی پژوهش، کنترل فرایندهای داخلی و منابع انسانی حائز کمترین امتیاز شدند که با توجه به اهمیتشان، لازم است برای تقویتشان کنترل بیشتری روی آنها صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A model for strategic control in insurance companies in Iranian insurance industry

نویسندگان [English]

  • V. Khashei
  • V. Nourani
  • P. Shahbazi

Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Strategic control, aimed at aligning an organization's strategy with environmental changes and disruptions, can have its own specific pattern in any industry, considering that the organizational environment varies across different industries. In recent years, due to internal and international reasons, environmental disruptions for industries in Iran have increased. Therefore, the topic of strategic control has gained special importance. Accordingly, the objective of this study is to propose a model for strategic control, particularly for the insurance industry in Iran, considering various models of strategic control and the diverse indicators it may have.
METHODS: This research is fundamental-applied in terms of purpose, exploratory-directed, and a combinatory (qualitative and quantitative) study. The qualitative section of the research is based on a data-oriented research strategy, and the quantitative section employs the Analytic Hierarchy Process (AHP), which is among the multi-criteria decision-making methods. The statistical population of this study consists of senior managers of Iranian insurance companies who have a role or experience in the process of formulating, implementing, and controlling the strategic plans of insurance companies. The sampling method was a theoretical and snowball sampling.
FINDINGS: Based on the data obtained from the interviews, the concepts were categorized into two main groups: strategy execution control and strategy content control. In the content control section, three concepts were identified as controlling vital success factors, controlling fundamental assumptions, and scenario-based control. In the execution control section, two concepts were identified as post-action control and operational control. In total, 15 types of control need to be implemented across these five sections, which were evaluated quantitatively in this research. In the quantitative section, competitive control, controlling fundamental market assumptions, and controlling fundamental assumptions of the macro environment received the highest scores.
CONCLUSION: Regarding the findings of the research, categorizing the types of strategic controls and scoring them does not mean that some control methods are superior to other methods, and based on the type of strategic approach in any company, each of the controls may be used in different ways and have varying degrees of importance. Also, because of the availability of advanced information technology tools and the insurance industry enjoying plenty of data, it is suggested that insurance companies use these tools more frequently in their strategic control process. Considering the importance of futurology methods including scenario planning in businesses, it is suggested that the insurance industry teach them to its managers and specialists so that by using them, unpredicted incidents will be reduced, and they will be fully ready to face different situations. Finally, in the quantitative evaluation of the research, the control of internal processes and human resources received the lowest points, despite their importance, it is necessary to control them more strongly to strengthen them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Control
  • Insurance
  • Strategic control
  • Strategy
Apolinário, A.R.M., (2023). Sustainability in strategic control: A bibliometric review analysis.
 
 
Danaeifard, H.; Eslami, A., (2018). Constructing the theory of organizational indifference: The application of grounded theory research strategy in practice. Imam Sadiq university publication. [In Persian]
 
 
 
Hofer, C.W.; Schendel, D., (1978). Strategy formulation: Analytical concept.
 
 
 
 
 
 
 
 
Lorange, P.; Morton, M.F.S.; Ghoshal, S., (1986). Strategic control. Cultural research bureau. [In Persian]
 
Lynch, R.L., (2012). Strategic management. Fozhan pub. [In Persian]
 
Mohammadpour, A., (2018). Counter-method: The philosophical underpinings and practical procedures of qualitative methodology. Logos publication. [In Persian]
 
 
 
 
Panek, L.; Tavares, R., (2023). Dynamic capabilities and strategic control systems: A study at Itaipu binacional. Brazilian business review.
 
Pearce, J.A.; Robinson, R.B., (1988). Strategic management: Strategy formulation and implementation. Yadvareh. [In Persian]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Stoner, J.A.F., (1995). Management. Cultural research bureau. [In Persian]
 

نامه به سردبیر


سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.


 

CAPTCHA Image