نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، مؤسسة آموزش عالی خرد، بوشهر، ایران
2 گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة کسبوکار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه شرکتها براساس افزایش قوانین زیستمحیطی و افزایش حساسیت عمومی به مسائل زیستمحیطی ناچار به توجه بیشتر به محیط زیست شدهاند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر فعالیتهای بیمة سبز از دیدگاه مشتریان (مورد مطالعه: مشتریان نمایندگیهای بیمة سرمد استان بوشهر) انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی– پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان نمایندگیهای بیمة سرمد استان بوشهر تشکیل میدهد. بهمنظور شناسایی حجم نمونة آماری از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده و حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری متغیرهای پژوهش، پرسشنامه بوده که برای بررسی روایی و پایایی از نرمافزار SPSS استفاده شد. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان تأیید و گویههای غیرقابل درک حذف شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و شاخصهای کفایت نمونهگیری و مقدار معناداری بارتلت تأیید شد. پایایی پرسشنامه با بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد و مقدار کل پایایی 93/0 شناسایی شد. همچنین برای بررسی فرضیههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی)، نرمافزار SmartPLS استفاده شد.
یافتهها: یافتة پژوهش حاکی از آن است که هوش بازاریابی بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (13/13)، اثربخشی و سودمندی بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (48/7)، حمایت فنّاوری اطلاعات و ارتباطات بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (83/8)، فرصت بازار بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (36/6)، ریسک رقابتی بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (31/5) و سوابق داخلی بر فعالیت بیمة سبز با مقدار آمارة تی (88/4) تأثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجهگیری: با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، میتوان به بررسی فرضیههای پژوهش پرداخت. نتیجة پژوهش نشان میدهد که هوشمندی بازار بیشترین تأثیر و سوابق داخلی کمترین تأثیر را بر فعالیت بازاریابی سبز در بیمة سرمد داشته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the impact of marketing intelligence on green insurance activities from the customers' points of view
نویسندگان [English]
- D. Memarzadeh 1
- G. Jamali 2
1 Department of Business Management, Faculty of Management, Kherad Higher Education Institute, Bushehr, Iran
2 Department of Industrial Management, Faculty of Business and Economics, Persian Gulf University, Bushehr, Iran
چکیده [English]
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Nowadays, companies are required to pay more attention to the environment based on an increase in environmental laws and an increase in public sensitivity to environmental issues. The current research is conducted with the aim of investigating the effect of marketing intelligence on green insurance activities from the customers' points of view (case study of Sarmad insurance agencies in Bushehr province).
METHODS: In terms of purpose, the present research is applied, and in terms of implementation method, it is descriptive-survey of correlational type. The statistical population of this research consists of customers of Sarmad Insurance in Bushehr province. In order to identify the statistical sample size, simple random sampling was used and the sample size was determined to be 384 people. The tool for measuring research variables is a questionnaire, which was used to check the validity and reliability of SPSS software. The content validity of the questionnaire was confirmed by the opinion of experts and the incomprehensible items were removed. Structure validity was confirmed using the confirmatory factor analysis and sampling adequacy indices and Bartlett's significance value. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha coefficient and the total reliability value was 0.93. Also, to check the research hypotheses, the structural equation model (partial least square), SmartPLS software was used.
FINDINGS: The findings of the research indicate that the intelligence of marketing on green insurance activity with the value of t-statistics (13.13), the effectiveness and usefulness of green insurance activities with the value of t-statistics (7.48), the support of information and communication technology on green insurance activity with t-statistic value (8.83), market opportunity on green insurance activity with t-statistic value (6.36), competitive risk on green insurance activity with t-statistic value (5.31) and internal records on insurance activity green has a positive and significant effect with the value of t-statistic (4.88).
Conclusion: Using the structural equation modeling, the research hypotheses can be investigated. The result of the research shows that market intelligence has the highest impact and internal records have the lowest impact on green marketing activity in Sarmad Insurance.
کلیدواژهها [English]
- Competitive risk
- Green insurance
- Market opportunity
- Marketing intelligence
- Sarmad Insurance
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله