فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسنده

گروه کتابخانه، اسناد علمی و نشریات، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: صنعت بیمه، ماهیتاً صنعتی دانش‌محور است. ازاین‌رو، راهبرد مدیریت دانش می‌تواند به‌عنوان عاملی برای موفقیت شرکت‌های بیمه محسوب شود. با توجه به اهمیت این موضوع، شناخت پیشران‌ها و بازدارنده‌های آن در بیمه نقشی اساسی در پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش شرکت‌های بیمه خواهد داشت. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش، شناسایی عوامل پیشران‌ و بازدارنده پیاده‌سازی مدیریت دانش در صنعت بیمه است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعه‌ای کاربردی است و در دستة پژوهش‌های کیفی قرار دارد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های عمیق و روش نمونه‌گیری از نوع هدفمند با رویکرد نظری بود. در این پژوهش مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 15 نفر از مدیران اجرایی و عملیاتی شرکت‌های بیمه انجام شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد.
یافته‌ها: در این پژوهش تعداد 112 کد در دو گروه اصلی پیشران و بازدارنده شناسایی شدند. 79 کد در 17 مضمون پیشران شامل بهبود روابط و تعاملات سازمانی، بهبود فضای سازمانی، فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ دانشی، بازطراحی ساختار سازمانی، توسعة رفتارهای دانشی سازمان، بانک‌های اطلاعاتی، زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پشتیبان مدیریت دانش، صلاحیت عمومی نیروی انسانی، صلاحیت تخصصی و حرفه‌ای، شایسته‌گزینی و حفظ نیروی انسانی، تناسب شغل و شاغل، سیاست‌های انگیزشی و تشویقی، بینش و تفکر مدیریتی، رویکرد مدیریتی به دانش، آموزش‌های ضمن خدمت براساس نیاز شغلی، توسعة آموزش‌های اثربخش، آموزش‌های به‌روزرسانی، ارزشیابی دانشی، پیشرفت شغلی، ارکان صنعت بیمه قرار گرفتند. 33 کد نیز در 7 مضمون بازدارنده شامل عوامل انسانی، عوامل شغلی، عوامل مرتبط با دانش، عوامل مدیریتی، عوامل انتصاباتی، عوامل نهادی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی دسته‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: از نتایج این پژوهش می‌توان به‌عنوان الگویی برای پیاده‌سازی مدیریت دانش در صنعت بیمه استفاده کرد و براساس آن شرکت‌های بیمه می‌توانند به تقویت پیشران‌ها و تضعیف بازدارنده‌ها بپردازند. براساس نتایج این پژوهش، در صنعت بیمه نیاز به حکمرانی دانش داریم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Drivers and inhibitors of knowledge management in Iran's insurance industry

نویسنده [English]

  • S. Refoua

Department of Library, scientific documents and publications, Iranian Insurance Research Center, Tehran, Iran

چکیده [English]

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Insurance industry is a knowledge-based industry by nature. Therefore, knowledge management strategy can be considered a factor for the success of insurance companies. Considering the importance of this issue, knowing its drivers and inhibitors in insurance will play an essential role in the successful implementation of knowledge management in insurance companies. Accordingly, the main goal of the research is to identify the driving and inhibiting factors of the implementation of knowledge management in insurance industry.
METHODS: The current research is developmental-applied in terms of its purpose and is categorized as a qualitative research. The data collection tool was in-depth interviews and a purposive sampling method with a theoretical approach. In this research, semi-structured interviews were conducted with 15 executive and operational managers of insurance companies. A qualitative data analysis was done using the thematic analysis method.
FINDINGS: In this research, 155 codes were identified in two main groups of drivers and inhibitors. These codes are in 17 driving themes, including improving organizational relationships and interactions, improving organizational atmosphere, creating and promoting knowledge culture, redesigning organizational structure, developing knowledge behaviors of the organization, databases, software and hardware infrastructure supporting knowledge management, general competence of human resources, specialized competence and professional, merit selection and retention of human resources, job and worker suitability, motivational and incentive policies, management insight and thinking, management approach to knowledge, on-the-job training based on job requirements, development of effective training, update training, knowledge evaluation, career advancement, pillars were placed in insurance industry. 45 codes were also categorized into 7 inhibiting themes, including human, job, knowledge-related, managerial, appointment, institutional, political, and economic factors.
CONCLUSION: The results of this research can be used as a model for the implementation of knowledge management in insurance industry, and based on that, insurance companies can strengthen the drivers and weaken the inhibitors for this purose.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Driving factors of knowledge management
  • Implementation of knowledge management
  • Inhibiting factors of knowledge management
  • Knowledge management in Iran's insurance industry
 
 
 
Cresswell, J.W.; Clark, V.L.P., (2011). Designing and conducting mixed methods research. Sage. Publ.
 
 
 
 
 
 
 
Kajwang, B., (2022). Influence of knowledge management practices on the performance of insurance firms. Afr. J. Inf. Knowl. Manage., 1(1): 1-11 (11 Pages).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sedigi, M., (2012). Investigating the key success factors of knowledge management in order to increase creativity and organizational learning in insurance companies. Master. Thesis. Islamic. Azad. Univ. Firuzkoh. Branch. [In Persian]
 
 

نامه به سردبیر


سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.


 

CAPTCHA Image