مقاله علمی
بازارهای مالی
پرویز رستم زاده؛ زینب یادگار
چکیده
پیشینه و اهداف: بازار سهام یک کشور را میتوان بهمثابه یک شبکه دانست که از بخشهای مختلف تشکیل شده است و این بخشها با هم ارتباط متقابل دارند. امروزه پژوهشگران زیادی تلاش میکنند تا با تمرکز روی جنبههای مختلف بازار سهام، انواع متفاوتی از شبکهها را بسازند و ارتباطات میان بخشهای مختلف بازار سهام را بررسی کنند. یکی از صنایع مهم ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: بازار سهام یک کشور را میتوان بهمثابه یک شبکه دانست که از بخشهای مختلف تشکیل شده است و این بخشها با هم ارتباط متقابل دارند. امروزه پژوهشگران زیادی تلاش میکنند تا با تمرکز روی جنبههای مختلف بازار سهام، انواع متفاوتی از شبکهها را بسازند و ارتباطات میان بخشهای مختلف بازار سهام را بررسی کنند. یکی از صنایع مهم بازار سهام، صنعت بیمه است که با بهوجودآوردن امنیت و کاهش ریسکهای مختلف، تأثیر مهمی در افزایش میزان تولید صنایع و سودآوری آنها دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه صنعت بیمه در بازار سهام ایران و ارتباط آن با سایر صنایع بازار سهام است. روششناسی: در پژوهش حاضر بهمنظور بررسی جایگاه صنعت بیمه در بازار سهام، رویکردی نو ارائه میشود. به همین منظور، نخست یک شبکه از 36 صنعت منتخب اقتصاد ایران مطابق با صنایع فعال در بازار سهام تشکیل و وزن یالهایی که آنها را به هم متصل میکند، مطابق با جدول 36 بخشی داده ـ ستانده اقتصاد ایران مربوط به سال 1395 که در سال 1399 منتشر شده است، تعیین میشود. در مرحلۀ بعد، یک شبکۀ همبستگی میان شاخص بازار سهام این 36 صنعت مطابق با 243 روز معاملاتی در سال 1399 تشکیل و با استفاده از معیارهای مرکزیت جایگاه صنعت بیمه تعیین میگردد.یافتهها: مطابق با نتایج بهدستآمده از شبکۀ نخست، صنعت بیمه رتبۀ اول تا سوم هیچیک از معیارهای مرکزیت را بهدست نیاورده و صنعت مخابرات بیشترین تأثیرگذاری را بر صنعت بیمه و صنعت حملونقل بیشترین تأثیرپذیری را از صنعت بیمه داشته است. مطابق با نتایج بهدستآمده از شبکۀ دوم، شاخص بازار سهام صنعت بیمه بهلحاظ درجه، نزدیکی و بردار ویژه رتبۀ اول را کسب کرده و بیشترین میزان همبستگی را با شاخص بازار سهام صنعت دارویی داشته است.نتیجهگیری: صنعت بیمه در شبکۀ نخست، یک گره کلیدی بهحساب نمیآید که دلیل آن سهم بسیار اندک ارزش افزودۀ این صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور است. صنعت مخابرات بیشترین تأثیرگذاری را بر صنعت بیمه دارد که دلیل آن، ایجاد زیرساختهای انتقال اطلاعات برای صنعت بیمه است. صنعت حملونقل بیشترین میزان تأثیرپذیری را از صنعت بیمه دارد که دلیل آن، استفادۀ گستردۀ این بخش از پوششهای متنوع بیمه است. در شبکۀ دوم، شاخص بازار سهام صنعت بیمه یک گره کلیدی بهشمار میآید و بیشترین میزان همبستگی را با شاخص بازار سهام صنعت دارویی دارد که نشان میدهد در بازۀ زمانی تحقیق رفتار شاخص بازار سهام این دو گروه شباهت زیادی با یکدیگر داشته است. نتایج این پژوهش هم برای سیاستگذاران و هم سهامداران صنعت بیمه مفید است. مهمترین کاربرد نتایج این پژوهش این است که سیاستگذاران توجه بیشتری به سیاستگذاریهای دستوری در قبال یک صنعت خاص و کلیدی پیدا میکنند، زیرا میدانند تصمیمات غلط در یک بخش پیامدش برای همۀ بخشها است و مسئولان ناظر بهمحض مشاهدۀ بحران در یک بخش کلیدی، بهمنظور جلوگیری از شیوع بحران در میان سایر صنایع بازار بورس تصمیمات مناسب اتخاذ نمایند.
مقاله علمی
فناوریهای نوین بیمهای
علیرضا امین پور؛ محمد ربیعی
چکیده
پیشینه و اهداف: در سالهای اخیر صنعت بیمه رشدی چشمگیر داشته است و شرکتهای مختلف با خدمات گوناگون پا به عرصه گذاشتهاند. بازاریابی موفق یکی از اهداف اصلی شرکتهای بیمه است؛ پیداکردن افرادی که احتمال میرود از خدمات بیمه استفاده کنند، بسیار مهم است و منجر به مدیریت هرچه بهتر سرمایه و هزینهها میشود. هدف اصلی این پژوهش، دستهبندی ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: در سالهای اخیر صنعت بیمه رشدی چشمگیر داشته است و شرکتهای مختلف با خدمات گوناگون پا به عرصه گذاشتهاند. بازاریابی موفق یکی از اهداف اصلی شرکتهای بیمه است؛ پیداکردن افرادی که احتمال میرود از خدمات بیمه استفاده کنند، بسیار مهم است و منجر به مدیریت هرچه بهتر سرمایه و هزینهها میشود. هدف اصلی این پژوهش، دستهبندی نظرات خریداران بیمه زندگی یک شرکت بیمه ای بر اساس الگوریتمهای متنکاوی است تا بتوان از این دستهبندی به عنوان مبنایی برای پیشبینی مشتریان احتمالی آتی استفاده کنیم. با پیشبینی این دسته از مشتریان میتوانیم استراتژی بازاریابی مناسبی برای فروش خدمات خود اتخاذ کنیم.روششناسی: در این پژوهش به بررسی یک مجموعه داده متنی شامل نظرات خریداران بیمه زندگی پرداختهایم، چرا که با وجود رشد روز افزون حجم این دسته از دادهها، وجود ابزارهایی جهت سازماندهی، بازیابی و کشف دانش مفید از آنها ضروری است. در همین راستا، تاکنون تحقیقات گستردهای روی تکنیکهای پردازش متن صورت گرفته است. این تکنیکها، با استفاده از شناسایی و کشف الگوها، به دنبال استخراج اطلاعات مفید از دادههای متنی بدون ساختار هستند. در این مقاله نظرات خریداران بیمه زندگی، به صورت یک مساله مستقل مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی، دستهبندی این نظرات بر اساس الگوریتمهای متنکاوی به دو دسته مثبت و منفی است. برای رسیدن به این هدف، برای اولین بار در صنعت بیمه از چهار الگوریتم مختلف یادگیری ماشین برای متنکاوی نظرات بیمهگذاران استفاده شده است.یافتهها: با توجه به نتایج حاصله از تکنیکهای به کار رفته در این پژوهش میتوان گفت که الگوریتم ماشینبردار پشتیبان با میزان 73 درصد، بیشترین میزان معیار دقت پیشبینی را در بین سایر الگوریتمهای مورد استفاده در این پژوهش داشته است. در ضمن اکثریت بیمهگذاران نیز نظر مثبتی در ارتباط با خدمات دریافتی داشتهاند و این بدان معناست که اکثر مشتریان استفاده کننده از خدمات، از شرکت راضی هستند.نتیجهگیری: اکثریت بیمهگذاران مایلند در آینده نیز این خدمت بیمهای را در سبد خرید خود داشته باشند. لذا مسئولین شرکت میتوانند، مشتریان احتمالی خود را از میان این افراد پیدا و برای فروش خدمات خود بر روی آنها سرمایهگذاری کنند. با این استراتژی بازاریابی، مدیران میتوانند هزینههای شرکت را کاهش داده و با صرفهجویی در هزینه از این راه، قیمت خدمات خود را کاهش دهند. همه ما میدانیم که هدف هر شرکتی تعیین قیمت برای به حداکثررساندن سود است که به آن قیمت بهینه نیز گفته میشود. تعیین قیمت بهینه به درک هزینهها، کشش قیمت، ترجیحات مصرفکننده و اقدامات استراتژیک بازاریابی ما بستگی دارد. با این نتایج میتوانیم استراتژی بازاریابی مناسب خود را انتخاب کنیم. زیرا تعیین یک قیمت حق بیمه بهینه یک مزیت رقابتی برای شرکتها ایجاد میکند. مانند هر صنعت دیگری، قیمت تابع قانون عرضه و تقاضا است. از آنجایی که دریافت بهترین قیمت جزو اولویتهای اصلی مشتریان بیمه است، حتی درصد کمی تغییر در قیمت حق بیمه باعث میشود بسیاری از مشتریان بیمهگران خود را تغییر دهند. بنابراین، قیمتگذاری بهینه در بخش بیمه، حداکثر سود را ممکن میسازد.
مقاله علمی
حقوق بیمه
شیرزاد حیدری شهباز؛ محسن محبی؛ غلامعلی سیفی زیناب
چکیده
پیشینه و اهداف: این مطالعه با هدف نقد رأی وحدت رویه شمارۀ ۸۰۶ ـ ۱۴/۱۱/۱۳۹۹ هیئت عمومی دیوان عالی کشور انجام شده است که بر اساس تفسیری نادرست از قانون و برخلاف مبنای قانون بیمۀ اجباری (تعاون اجتماعی)، بدون توجه به عدم تأثیر تقصیر و مسئولیت مدنی مسبب حادثه، رانندۀ فاقد گواهینامه را از دریافت خسارات از محل منابع جمعی محروم کرده است.روششناسی: ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: این مطالعه با هدف نقد رأی وحدت رویه شمارۀ ۸۰۶ ـ ۱۴/۱۱/۱۳۹۹ هیئت عمومی دیوان عالی کشور انجام شده است که بر اساس تفسیری نادرست از قانون و برخلاف مبنای قانون بیمۀ اجباری (تعاون اجتماعی)، بدون توجه به عدم تأثیر تقصیر و مسئولیت مدنی مسبب حادثه، رانندۀ فاقد گواهینامه را از دریافت خسارات از محل منابع جمعی محروم کرده است.روششناسی: این مقاله که به روش تحلیلی-توصیفی تنظیم شده است و در پی پاسخ به این سؤال اصلی است که آیا رأی وحدت رویۀ دیوان عالی کشور با مبنای قانون بیمۀ اجباری 1395 سازگاری دارد یا خیر؟.یافتهها: در آثار و نوشتههای حقوقی، در مورد مبنای مسئولیت بیمهگر در قانون بیمۀ اجباری 1395، دو نظریه با آثار متفاوت وجود دارد؛ نخست، نظریهای که مبنای مسئولیت بیمهگر را بر اساس قرارداد بیمه و مسئولیت تبعی او تفسیر میکند؛ دوم، نظریهای که مبنای مسئولیت بیمهگر را مبتنی بر جمعیشدن جبران خسارات و «تعاون اجتماعی» میداند.نتیجهگیری: رأی وحدت رویه شمارۀ 806 هیئت عمومی دیوانعالی کشور با استناد به مبنای قراردادی مسئولیت بیمهگر و بر اساس استثناء تلقیشدن مسئولیت قراردادی بیمهگر در مقابل رانندۀ فاقد گواهینامه صادر شده است؛ درحالیکه قانون بیمۀ اجباری بر مبنای قراردادی مسئولیت استوار نیست و بر مبنای «تعاون اجتماعی» و جبران جمعی خسارات استوار شده است و محرومیتهای استثنائی مقرر در ماده 15 قانون بیمۀ اجباری 1395 نیز استثنای مسئولیت قراردادی نیست و رانندۀ فاقد گواهینامه شامل محرومیتهای استثنائی مقرر در قانون نمیشود. استناد به تهاتر خسارات قانونی قابلجبران رانندۀ فاقد گواهینامه با مبالغ قابل بازیافت که از باب بازدارندگی و بهعنوان خسارت تنبیهی در قانون مقرر شده، محمل قانونی ندارد، زیرا حق راننده و زیاندیده در دریافت خسارات مقدم بر تکلیف مسبب حادثه در بازیافت آن میباشد و از این حیث نیز شرایط تهاتر قهری از حیث وحدت زمانومکان و اشخاص داین و مدیون فراهم نیست. برمبنای نظریۀ تعاون اجتماعی، رأی وحدت شمارۀ 806 هیئت عمومی دیوانعالی کشور خلاف قانون است و لازم است بر مبنای مادۀ 473 قانون آئین دادرسی کیفری مورد بازنگری قرار گیرد.
مقاله علمی
اقتصاد مالی/ بیمه
اسماعیل صفرزاده؛ سحر سالاریه
چکیده
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه در هر کشوری از جمله مهمترین نهادهای مالی فعال در بازارهای مالی، بهویژه بازار سرمایه است که علاوه بر تأمین امنیت فعالیتهای اقتصادی، میتواند از طریق ارائۀ خدمات بیمهای، نقش بسیار اساسی و تعیینکنندهای در تحرک و پویایی بازارهای مالی و تأمین وجوه قابلسرمایهگذاری در فعالیتهای اقتصادی داشته ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه در هر کشوری از جمله مهمترین نهادهای مالی فعال در بازارهای مالی، بهویژه بازار سرمایه است که علاوه بر تأمین امنیت فعالیتهای اقتصادی، میتواند از طریق ارائۀ خدمات بیمهای، نقش بسیار اساسی و تعیینکنندهای در تحرک و پویایی بازارهای مالی و تأمین وجوه قابلسرمایهگذاری در فعالیتهای اقتصادی داشته باشد. این صنعت از یک سو با هموارکردن راه سرمایهگذاری، کاهش ریسک در سرمایهگذاری و شرکت در سرمایهگذاری از محل ذخیرههای فنی، باعث افزایش بهرهوری در دیگر بخشهای اقتصادی میشود و از سوی دیگر، رشد و توسعۀ دیگر بخشهای اقتصادی نیز موجبات تقویت و توسعۀ صنعت بیمه را فراهم میسازد. بررسی پیشینۀ پژوهش نشان میدهد که اکثر پژوهشهای انجامیافته در این زمینه به بررسی نقش صنعت بیمه در بازار سرمایه و اقتصاد کلان کشور و همچنین نقش ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد و یا سرمایهگذاری پرداختهاند و تاکنون پژوهش جامعی در رابطه با تأثیر این صنعت بر سرمایهگذاری صورت نگرفته است. بنابراین، پژوهش حاضر سعی دارد که با پرکردن این خلأ، نقش و اثر این صنعت را در سرمایهگذاری نمایان سازد. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر صنعت بیمه بر سرمایهگذاری در اقتصاد ایران در دورۀ زمانی 99-1357 است.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ روششناسی توصیفی، تحلیلی و همبستگی و به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای کاربردی است. به جهت بررسی تأثیر صنعت بیمه بر سرمایهگذاری در اقتصاد ایران به روش اسنادی و با مراجعه به ادبیات موضوع و پژوهشهای انجام یافته در این زمینه مدل تجربی تصریح شده و با بهکارگیری اطلاعات آماری جمعآوریشده برای متغیرهای پژوهش برای دورۀ زمانی 99-1357 از پایگاههای اطلاعاتی کشور (مرکز آمار، بانک مرکزی و بیمۀ مرکزی جمهوری اسلامی ایران) به قیمت ثابت سال 1390، مدل تصریحشده با استفاده از روش مدلهای خودتوضیح با وقفههای توزیعی و با بهکارگیری نرمافزار اقتصادسنجی ایویوز 12، برآورد و مورد آزمون قرار گرفته است. به منظور بررسی پویاییهای کوتاهمدت مدل برآوردشده هم از الگوی تصحیح خطا استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان میدهد که وقفۀ اول متغیر سرمایهگذاری، تأثیر مثبت و معنیداری بر میزان سرمایهگذاری دارد. همچنین سهم شرکتهای بیمه از سرمایۀ بازار مالی، بر میزان سرمایهگذاری تأثیری مثبت و معنیدار دارد. تأثیر نرخ بهره بر سرمایهگذاری منفی است، ولی از لحاظ آماری معنیدار نیست. نرخ ارز تأثیر مثبت و معنیداری بر میزان سرمایهگذاری داشته است؛ اما تأثیر وقفههای این متغیر بر سرمایهگذاری منفی است. تأثیر تورم و تولید ناخالص داخلی بر میزان سرمایهگذاری منطبق بر انتظارات نظری است، ولی از لحاظ آماری معنیدار نیستند. هچنین نتایج نشان داد که ضریب الگوی تصحیح خطا از لحاظ آماری معنیدار است و با توجه به علامت و اندازۀ ضریب سرعت تعدیل به سمت رابطۀ بلندمدت بالاست؛ بهطوری که در صورت خروج مدل تصریح و برآوردشده از رابطۀ تعادلی بلندمدت خود، با گذشت حدود یک دوره دوباره به تعادل باز خواهد گشت.نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت صنعت بیمه بر ظرفیت سرمایهگذاری کشور که از دو طریق ورود مستقیم به فعالیتهای تأمین مالی و سرمایهگذاری و کارکرد غیرمستقیم از طریق ایجاد فضای اطمینان و تسهیل فعالیتهای سرمایهگذاری صورت میگیرد، نهاد ناظر و سایر فعالان صنعت بیمه لازم است به جهت ارتقای نقش این صنعت در قامت سرمایهگذار و تأمینکنندۀ مالی، در راستای افزایش سهم بیمههای زندگی از سبد بیمهای صنعت اهتمام ورزند تا از این طریق منابع بلندمدت بیشتری در اختیار صنعت باشد. همچنین در راستای ارتقای نقش بیمهگری صنعت به جهت ایجاد فضای اطمینان و تسهیل فعالیتهای سرمایهگذاری، نهاد ناظر و تمام فعالان صنعت به راهاندازی و ارتقای رشتههای بیمهای مانند بیمۀ اعتبار تجاری، بیمۀ اعتبار اوراق مشارکت، بیمۀ اعتبار وام نقدی، بیمۀ اعتبار عمر ماندۀ بدهکار، بیمۀ اعتبار بیماری و حوادث، بیمۀ اعتبار اسناد حساب دریافتی، بیمۀ اعتبار بیکاری اجباری، بیمۀ اعتبار اموال، بیمۀ سهام و بیمۀ سپردههای بانکی اهتمام ورزند.
مقاله علمی
مطالعات اجتماعی بیمه
منیژه احمدی؛ صمد بارانی
چکیده
پیشینه و اهداف: کیفیت خدمات و جلب رضایت مراجعان و دریافتکنندگان خدمات، همواره یکی از چالشهای مهم سازمانهای خدماتمحور است. در بخش بهداشت و درمان، رضایت شغلی بهطور قوی با کیفیت و کارایی خدمات، رضایت بیماران و کاهش هزینههای پزشکی ارتباط دارد. منابع انسانی نقش محوری را در ارائۀ خدمات با کیفیت ایفا میکنند. یکی از عوامل مؤثر ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: کیفیت خدمات و جلب رضایت مراجعان و دریافتکنندگان خدمات، همواره یکی از چالشهای مهم سازمانهای خدماتمحور است. در بخش بهداشت و درمان، رضایت شغلی بهطور قوی با کیفیت و کارایی خدمات، رضایت بیماران و کاهش هزینههای پزشکی ارتباط دارد. منابع انسانی نقش محوری را در ارائۀ خدمات با کیفیت ایفا میکنند. یکی از عوامل مؤثر در رضایت شغلی، سبک رهبری است. مدیران می توانند با اتخاذ و بهکارگیری سبک رهبری مناسب و اثربخش، میزان رضایت شغلی کارکنان خود را افزایش دهند. در این راستا، پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر رضایت شغلی کارکنان و نتایج آن بر رضایتمندی بیماران با نقش میانجی توانمندسازی ساختاری در سازمان بیمۀ سلامت ایران است. پس از مطالعۀ آن، بهدرستی با اهداف و ضرورت تحقیق آشنا شوند.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی میباشد، از نظر روش و چگونگی گردآوری دادهها؛ توصیفی از نوع پیمایشی بوده و از نظر نحوۀ اجرا، از نوع همبستگی و ار نظر نوع داده تحقیق کمی است. جامعۀ آماری تحقیق؛ کلیۀ مدیران و کارشناسان سازمان بیمۀ سلامت ایران به تعداد213 نفر که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 132 نفر به روشنمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها بهصورت میدانی و کتابخانهای بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. برای سنجش متغیر رهبری تحولآفرین از پرسشنامۀ بس و آولیو (2004)، برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامۀ هاکمن و اولدهام (1976)، برای سنجش توانمندسازی ساختاری از پرسشنامۀ اسچینگر و همکاران (2001) و برای سنجش رضایت بیماران از پرسشنامۀ بوماه و همکاران(2017) استفاده شده است. برای تعیین روایی از روش صوری و برای پایایی از آلفایکرونباخ (رهبری تحولآفرین0.90، رضایتشغلی0.93، توانمندسازی ساختاری 0.81، رضایت بیماران0.86) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به کمک نرم افزار آموس استفاده شد.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد رهبری تحولآفرین تأثیر مثبت و معناداری بر توانمندسازی ساختاری با ضریب 41/0 دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار توانمندسازی ساختاری بر رضایت شغلی کارکنان با ضریب 53/0، تأثیر مثبت و معنادار توانمندسازی ساختاری بر رضایت بیماران با ضریب 38/0 و تأثیر مثبت و معنادار رضایت شغلی کارکنان بر رضایت بیماران با ضریب 46/0 تأیید شد. همچنین اثر غیرمستقیم رهبری تحولآفرین بر رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی بیماران از طریق توانمندسازی ساختاری و اثر غیرمستقیم توانمندسازی ساختاری بر رضایت بیماران از طریق رضایت شغلی تأیید شد.نتیجهگیری: بهکارگیری سبک رهبری تحولآفرین از سوی مدیران بیمۀ سلامت ایران، در وهلۀ نخست به بهبود توانمندسازی ساختاری منجر شده که متعاقباً باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان و بیماران و سایر دریافتکنندگان خدمات از سازمان مذکور خواهد شد. سازمانهای خدماتمحور بهمنظور ارتقای سطح کیفیت خدمات و جلب رضایت مراجعان و دریافتکنندگان خدمات میتوانند بر سبک رهبری تحولآفرین، توانمندسازی ساختاری و رضایت شغلی کارکنان تمرکز نمایند.
مقاله علمی
ارزیابی خسارت در رشته های بیمه
یعقوب احمدلو؛ علیرضا پورابراهیمی؛ جعفر تنها؛ علی رجب زاده
چکیده
پیشینه و اهداف: شناسایی ادعاهای مشکوک خسارت در بیمۀ کشاورزی با استفاده از روشهای سنتی، با بهرهگیری از کارشناسان در میان انبوه ادعاها بسیار دشوار و شاید غیرممکن باشد. در پژوهش حاضر، مدلی برای کشف ادعاهای مشکوک خسارت در بیمۀ کشاورزی با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی ارائه شده است تا به صندوق بیمۀ کشاورزی در شناسایی اینگونه ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: شناسایی ادعاهای مشکوک خسارت در بیمۀ کشاورزی با استفاده از روشهای سنتی، با بهرهگیری از کارشناسان در میان انبوه ادعاها بسیار دشوار و شاید غیرممکن باشد. در پژوهش حاضر، مدلی برای کشف ادعاهای مشکوک خسارت در بیمۀ کشاورزی با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی ارائه شده است تا به صندوق بیمۀ کشاورزی در شناسایی اینگونه ادعاها کمک نماید.روششناسی: روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی ـ پسرویدادی است. یکی از کاربردهای دادهکاوی، تشخیص ناهنجاری است. در مطالعۀ حاضر، روشی برای تشخیص ناهنجاریها در دادهها با استفاده از مدلهای ترکیبی یادگیری ماشین ارائه شده است. برای اجرای این روش، از دادههای واقعی خسارت پرداختی به بیمۀ گندم (آبی و دیم) به مدت یک سال در استان خوزستان استفاده شده است. با توجه به تفاوت در روند تعیین خسارت بیمهنامههای گندم آبی و دیم، تحلیل ناهنجاری آنها به تفکیک انجام شده و برای هر کدام تعداد ادعاهای مشکوک بهصورت جداگانه به دست آمد.یافتهها: تجزیهوتحلیل نتایج، 5 نوع رفتار مشکوک را در ادعای خسارت نشان داد. نسبت ادعاهای مشکوک به کل (درصد ناهنجاریها) با استفاده از هیستوگرام نمرات ناهنجاری و نظر کارشناسان صندوق بیمه حدود 1.5 درصد برآورد شد. موارد مشکوک و غیرعادی توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت و دقت نهایی مدل در تشخیص صحیح موارد مشکوک برای بیمهنامۀ گندم آبی و دیم بهترتیب 72 و 68 درصد به دست آمد.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان از مدل ارائهشده برای شناسایی ادعاهای مشکوک خسارت در بیمهنامههای گندم آبی و دیم استفاده نمود. از آنجا که بیشتر موارد غیرعادی ناشی از عدم ارائۀ مستندات کافی میباشد، علت این موضوع میتواند بهدلیل ارائۀ بیمهنامههای صوری یا وجود تبانی بین بیمهگذار، نمایندۀ بیمهگر یا ارزیاب باشد. بنابراین، بایستی در روند پرداخت خسارت دقت و بررسی بیشتری صورت گیرد. مطالعۀ حاضر بر روی محصول گندم انجام شده و قابلاستفاده برای سایر محصولات زراعی میباشد.