مقاله علمی
امیر میرزایی؛ محمد حسنی؛ سید صدرالدین نورالدینی
چکیده
تأثیرگذاری صنعت بیمه به عنوان بخش مالی ارائهدهنده خدمات مربوط به مدیریت ریسک، یکی از موضوعات مهم در زمینه اثرگذاری بخش مالی بر رشد اقتصادی است. در این پژوهش به بررسی تأثیر شاخصهای مهم بیمهای بر رشد اقتصادی در کشورهای عضو اوپک طی دوره زمانی 1990 تا 2009 پرداخته شده است. بدین منظور از روش پانل پویای گشتاور تعمیمیافته استفاده شده ...
بیشتر
تأثیرگذاری صنعت بیمه به عنوان بخش مالی ارائهدهنده خدمات مربوط به مدیریت ریسک، یکی از موضوعات مهم در زمینه اثرگذاری بخش مالی بر رشد اقتصادی است. در این پژوهش به بررسی تأثیر شاخصهای مهم بیمهای بر رشد اقتصادی در کشورهای عضو اوپک طی دوره زمانی 1990 تا 2009 پرداخته شده است. بدین منظور از روش پانل پویای گشتاور تعمیمیافته استفاده شده است. همچنین دو شاخص ضریب نفوذ بیمه و حقبیمه سرانه بهعنوان دو شاخص مهم بیمهای مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدل، بیانگر این است که یک ارتباط مثبت با معناداری ضعیف بین ضریب نفوذ بیمه و رشد اقتصادی در کشورهای عضو اوپک برقرار است. اما هیچ رابطه معنیداری بین حقبیمه سرانه و رشد اقتصادی در این کشورها مشاهده نگردید.
مقاله علمی
محمد ذکایی؛ فاطمه سادات آل حسینی
چکیده
نظر به اهمیت مدلبندی و پیشبینی دقیق نرخ مرگومیر در بسیاری از تصمیمگیریهای حوزه جمعیتشناسی و بیمه آمار، در این مقاله، برای نخستینبار، به بررسی توانایی روش تحلیل مجموعه مقادیر تکین (یک روش ناپارامتری در تحلیل سریهای زمانی) در مدلبندی و پیشبینی نرخ مرگومیر خواهیم پرداخت. این بررسی بر اساس مقایسه نتایج حاصل ...
بیشتر
نظر به اهمیت مدلبندی و پیشبینی دقیق نرخ مرگومیر در بسیاری از تصمیمگیریهای حوزه جمعیتشناسی و بیمه آمار، در این مقاله، برای نخستینبار، به بررسی توانایی روش تحلیل مجموعه مقادیر تکین (یک روش ناپارامتری در تحلیل سریهای زمانی) در مدلبندی و پیشبینی نرخ مرگومیر خواهیم پرداخت. این بررسی بر اساس مقایسه نتایج حاصل از این روش با چند عضو یکی از مشهورترین و پرکاربردترین خانوادهها در این حوزه، موسوم به لی-کارتر، انجام شده است. تاکنون، مقالههای متعددی در خصوص توانمندی روش تحلیل مجموعه مقادیر تکین در مدلبندی و پیشبینی بسیاری از سریهای زمانی ارائه شده است؛ این اثر، تلاش دیگری در جهت بررسی یکی دیگر از قابلیتهای این روش در مدلبندی و پیشبینی نرخ مرگومیر خواهد بود. از بررسیهای انجامشده میتوان نتیجه گرفت که در بسیاری از موارد، روش تحلیل مجموعه مقادیر تکین از دقت بالاتری نسبت به اعضای تحت مطالعه خانواده لی-کارتر برخوردار است؛ ازاینرو، با توجه به ماهیت ناپارامتری این روش، در صورت بسط دیگر جنبههای نظری آن، میتوان از آن به عنوان روشی توانمند در مدلبندی و پیشبینی نرخ مرگومیر استفاده کرد.
مقاله علمی
حسین رحمان سرشت؛ محبوبه حبیبی بدرآبادی
چکیده
تغییرات عمیق و ناگهانی محیط که از آن با عنوان "گسست محیطی" یاد میشود، از ویژگیهای محیط است که میتواند دوام و بقاء سازمانها را با چالشی جدی روبرو سازد. با توجه به آثار عمیق گسستهای محیطی بر عملکرد و بقاء سازمانها، ایجاد سیستمی برای کنترل راهبردی محیط و پایش تغییرات آن، از اهمیتی خاص برخوردار است. چنین سیستمی به سازمانها امکان ...
بیشتر
تغییرات عمیق و ناگهانی محیط که از آن با عنوان "گسست محیطی" یاد میشود، از ویژگیهای محیط است که میتواند دوام و بقاء سازمانها را با چالشی جدی روبرو سازد. با توجه به آثار عمیق گسستهای محیطی بر عملکرد و بقاء سازمانها، ایجاد سیستمی برای کنترل راهبردی محیط و پایش تغییرات آن، از اهمیتی خاص برخوردار است. چنین سیستمی به سازمانها امکان میدهد تا با استفاده از ابزار و مکانیزمهای مناسب به نحوی کارساز و فعال با دگرگونیهای محیط رویارو شوند. تحقیق حاضر با هدف تبیین سیستم کنترل راهبردی مطلوب برای سازمانهای ارائه خدمات مالی، در شرایط گسست محیطی به اجرا درآمده است. به این منظور ابتدا مفاهیم گسست محیط و کنترل راهبردی بررسی و سپس با استفاده از طرح تحقیق ترکیبی– اکتشافی (ترکیبی از روشهای کمّی و کیفی) و با تکیه بر دیدگاه خبرگان، اجزاء سیستم کنترل راهبردی مطلوب در شرایط گسست محیطی و نحوه ارتباط این اجزاء شناسایی شد. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات، در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمّی از روش ISM بهرهگیری شده است. بر پایه یافتههای "تحلیل محتوای کیفی" در مجموع (15) مؤلفه به عنوان اجزاء سیستم کنترل راهبردی شناسایی و سپس بر پایه نتایج روش ISM، مؤلفههای مذکور از نظر شدت نفوذ بر یکدیگر در پنج سطح دستهبندی شدند.
مقاله علمی
مینا رنجبرفرد؛ سید مجید بختیاری
چکیده
در این پژوهش ابتدا مجموعه متغیرهای مهم برای سنجش رضایت مشتری شناسایی شدند. سپس پرسشنامه مربوطه در یکی از شعب شرکت بیمه مورد نظر، برای بررسی رضایت بیمهگذاران ثالث به اجرا گذاشته شد. نتایج حاصل از تحلیل فاکتور اکتشافی نشان داد که متغیرهای مؤثر بر رضایت بیمهگذاران ثالث، تحت دو فاکتور "کیفیت در مقابل قیمت" و "بهروزبودن خدمات و فرایندها" ...
بیشتر
در این پژوهش ابتدا مجموعه متغیرهای مهم برای سنجش رضایت مشتری شناسایی شدند. سپس پرسشنامه مربوطه در یکی از شعب شرکت بیمه مورد نظر، برای بررسی رضایت بیمهگذاران ثالث به اجرا گذاشته شد. نتایج حاصل از تحلیل فاکتور اکتشافی نشان داد که متغیرهای مؤثر بر رضایت بیمهگذاران ثالث، تحت دو فاکتور "کیفیت در مقابل قیمت" و "بهروزبودن خدمات و فرایندها" بیان میشوند. به علاوه، با بهکارگیری آزمون t تک نمونهای مشخص شد که بیمهگذاران ثالث در شعبه مورد بررسی از هر دو فاکتور مذکور رضایت دارند اما این رضایت در حد میانگین است. از نظر آن ها، مهمترین نقاط قوت شرکت بیمه مورد بررسی، ارائه بیمهنامههای جدید، دسترسی آسان جهت خرید بیمهنامه، امین و قابل اعتمادبودن این شرکت بیمه و نیز بالابودن کیفیت خدمات آن نسبت به سایر شرکتهای بیمه بوده و نقطه ضعف آن، نبود یک مکانیزم مناسب و کارا برای دریافت و رسیدگی به شکایات بیمهگذاران است. همچنین اقداماتی چون کوتاهترکردن فرایند خرید بیمهنامه، ایجاد پیک بیمه برای تمدید بیمهنامه و ...، میتواند باعث افزایش شاخص رضایت بیمهگذاران ثالث گردد.
مقاله علمی
زهرا شجاعی آذر؛ امین حسنزاده
چکیده
در این مقاله کاربرد توزیعهای فاز- نوع در مدلبندی نرخهای مرگومیر بررسی شده است. متغیر تصادفی فاز- نوع همانند زمان تا لحظه جذب (نقطه پایانی) در زنجیرهای مارکوف پیوسته تعریف شده است. در این مقاله، به جای سن واقعی از سن فیزیولوژیکی استفاده کردهایم که به عنوان شاخص سلامتی تعریف شده است. این سن با توجه به بافتها و ارگانهای بدن فرد ...
بیشتر
در این مقاله کاربرد توزیعهای فاز- نوع در مدلبندی نرخهای مرگومیر بررسی شده است. متغیر تصادفی فاز- نوع همانند زمان تا لحظه جذب (نقطه پایانی) در زنجیرهای مارکوف پیوسته تعریف شده است. در این مقاله، به جای سن واقعی از سن فیزیولوژیکی استفاده کردهایم که به عنوان شاخص سلامتی تعریف شده است. این سن با توجه به بافتها و ارگانهای بدن فرد تعیین میشود. هر موقعیت زنجیر مارکوف یک سن فیزیولوژیکی درنظرگرفتهمیشود و نقطه پایانی این زنجیر، مرگ یک شخص را مشخص میکند، سپس با استفاده از روش تحلیلی در مفهوم فاز- نوع، همه احتمالات مربوط به مرگومیر در سن واقعی را محاسبه میکنیم. بعد از مدلبندی، پارامترهای توزیع فاز- نوع را به روش کمترین توان دوم خطا برآورد کرده و در ادامه مدل را به جدول عمر ایران برازش میدهیم. نهایتاً، با استفاده از این پارامترها و اطمینان از خوب برازششدن مدل به جدول مرگومیر ایران، عبارات بسته متناهی را برای ارزش فعلی بیمه تمامزندگی و مستمری عمر محاسبه میکنیم.
مقاله علمی
حسین وظیفه دوست؛ شیما معماریان
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه رفتار فروش اخلاقی فروشنده با رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان (بیمهگذاران) در بیمههای عمر یک شرکت بیمه میپردازد. در بازاریابی بیمههای عمر، نوعی ارتباط متقابل میان فروشنده و مشتری به عنوان شکل خاصی از بازاریابی بهوجودمیآید و در نتیجه فروشنده و مشتری یا بیمهگذار، هر دو بر نتیجه فروش تأثیر میگذارند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه رفتار فروش اخلاقی فروشنده با رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان (بیمهگذاران) در بیمههای عمر یک شرکت بیمه میپردازد. در بازاریابی بیمههای عمر، نوعی ارتباط متقابل میان فروشنده و مشتری به عنوان شکل خاصی از بازاریابی بهوجودمیآید و در نتیجه فروشنده و مشتری یا بیمهگذار، هر دو بر نتیجه فروش تأثیر میگذارند. فروشنده بهعنوان اولین رابط سازمان، تأثیر قابل توجهی بر ادراک مشتری از قابل اتکابودن سازمان ارائهدهنده خدمات و ارزش خدماتش و نهایتاً ادامه رابطه مشتری با سازمان متبوع فروشنده دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارتاست از بیمهگذاران یک شرکت بیمه در سطح شهر تهران و تعداد نمونه مورد بررسی 384 نفر تعیین گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیات از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که رفتار فروش اخلاقی روی رضایت مشتری و اعتماد مشتری به شرکت تأثیر مستقیم دارد. رضایت مشتری و اعتماد مشتری به شرکت نیز بر وفاداری مشتری تأثیر مستقیم دارد. همچنین، رفتار فروش اخلاقی، اثری مستقیم بر وفاداری مشتری ندارد اما تأثیر مثبت آن بر وفاداری مشتری از طریق متغیرهای میانجی رضایت مشتری و اعتماد مشتری به شرکت، معنادار است.
مقاله علمی
فاطمه کریمی جعفری؛ مهدی حقیقی کفاش؛ امیر بهرامی
چکیده
در یک دهه اخیر توجه سازمانها و محققان به مطالعه و بهکارگیری مدل EFQM افزایش یافته است. این مدل با ارائه یک چهارچوب جامع و غیرتجویزی، امکان خودارزیابی و مقایسه با دیگر رقبا را فراهم میآورد. دراینمیان، فرهنگ سازمانی بهدلیل در برگرفتن ارزشهای بنیادین شرکت، نقش مهمی در پذیرش و سهولت اجرای چنین پروژهای ایفا میکند. هدف این پژوهش ...
بیشتر
در یک دهه اخیر توجه سازمانها و محققان به مطالعه و بهکارگیری مدل EFQM افزایش یافته است. این مدل با ارائه یک چهارچوب جامع و غیرتجویزی، امکان خودارزیابی و مقایسه با دیگر رقبا را فراهم میآورد. دراینمیان، فرهنگ سازمانی بهدلیل در برگرفتن ارزشهای بنیادین شرکت، نقش مهمی در پذیرش و سهولت اجرای چنین پروژهای ایفا میکند. هدف این پژوهش بررسی اثر فرهنگ سازمانی بر توانمندسازهای مدل تعالی با توجه به نقش تعهد عاطفی کارکنان صنعت بیمه است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است، بهطوریکه تعداد 265 نفر از مدیران ارشد و میانی و کارشناسان ارشد شرکتهای خصوصی بیمه در سطح شهر تهران بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید و پس از جمعآوری اطلاعات به کمک پرسشنامه، فرضیات پژوهش با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد، فرهنگ سازمانی تأثیر معناداری بر توانمندسازهای مدل تعالی داشته است. همچنین نتایج نشان داد، اگرچه تعهد عاطفی کارکنان میتواند بهعنوان میانجی در رابطه بین فرهنگ و توانمندسازهای مدل تعالی اثرگذار باشد، اما تأثیر تعهد عاطفی بر توانمندسازها در سطح نسبتاً پایین قرار داشته است.
مقاله علمی
رضا معبودی نیشابوری؛ مریم حداد خداپرست
چکیده
بررسی مبنای مسئولیت مدنی دارنده وسیله نقلیه موتوری با توجه به رشد روزافزون شمار تصادفات در کشورمان اهمیت بسیاری دارد. هم در زمان حکومت قانون قدیم و هم درحالحاضر در مورد مبنای مسئولیت بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد. این اختلاف نظر در وضعیت فعلی که ماده ١ قانون بیمه اجباری تنها تکلیف دارنده به بیمهنمودن وسیله خود را متذکر شده ...
بیشتر
بررسی مبنای مسئولیت مدنی دارنده وسیله نقلیه موتوری با توجه به رشد روزافزون شمار تصادفات در کشورمان اهمیت بسیاری دارد. هم در زمان حکومت قانون قدیم و هم درحالحاضر در مورد مبنای مسئولیت بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد. این اختلاف نظر در وضعیت فعلی که ماده ١ قانون بیمه اجباری تنها تکلیف دارنده به بیمهنمودن وسیله خود را متذکر شده و به مسئولیت مدنی وی اشارهای نکرده است و همچنین با عنایت به حذف عدم شمول پوشش بیمه در فرض وقوع قوه قاهره در ماده 7 قانون جدید، بیشتر به چشم میخورد. با توجه به هدف قانونگذار در قانون جدید که حمایت بیشتر از زیاندیدگان بوده و ماده ٢٦ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، میتوان گفت در قانون جدید با توجه به خطراتی که استفاده از وسیله نقلیه برای مردم در پی داشته است، مبنای مسئولیت دارنده، مسئولیت مطلق است، هر چند که متأسفانه رویه قضایی همچنان از نظریه سنتی تقصیر پیروی میکند. روش این پژوهش، تحلیلی- منطقی است و برای جمعآوری اطلاعات، از شیوه کتابخانهای استفاده شده است.
مقاله علمی
اسدالله افشاری؛ بهروز قزلباش
چکیده
امروزه شرکتهای بیمه به عنوان یک نهاد خدمات مالی در کنار بانکها و سایر مؤسسات اعتباری از طریق ایجاد امنیت اقتصادی- اجتماعی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایهگذاری، نقش قابل توجهی در فرایند توسعه اقتصادی کشورها ایفا میکنند. شرکتهای بیمه علاوه بر اینکه در ایجاد امنیت اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری برای بنگاهها نقش بسزایی دارند، ...
بیشتر
امروزه شرکتهای بیمه به عنوان یک نهاد خدمات مالی در کنار بانکها و سایر مؤسسات اعتباری از طریق ایجاد امنیت اقتصادی- اجتماعی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایهگذاری، نقش قابل توجهی در فرایند توسعه اقتصادی کشورها ایفا میکنند. شرکتهای بیمه علاوه بر اینکه در ایجاد امنیت اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری برای بنگاهها نقش بسزایی دارند، خودشان نیز با توجه به ماهیت فعالیتشان اقدام به سرمایهگذاری مینمایند. هدف از این مقاله بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر سطح سرمایهگذاریها با تأکید بر سیاستهای تقسیم سود و جریانات نقد در شرکتهای بیمه بازرگانی است. هجده شرکت بیمه بازرگانی فعال در صنعت بیمه در سالهای 1391-1385 جامعه آماری را تشکیل میدهند. در این مقاله تأثیر هفت متغیر انتخابی بر سطح سرمایهگذاری و داراییهای ثابت شرکتهای بیمه بررسی شده است. این متغیرها عبارتاند از جریان نقد، درآمدهای عملیاتی بیمه، سود عملیاتی، نسبت بدهی، نرخ رشد درآمدهای حقبیمه، تغییرات سود سهام پرداختی و جریان نقد قبل از پرداخت سود سهام. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد سیاست تقسیم سود و جریانات نقدی تأثیر مثبت و معناداری بر سطح سرمایهگذاریهای شرکتهای بیمه دارند.