مقاله علمی
سجاد درزی رامندی؛ روح اله شهنازی؛ مینا ابوترابی؛ لیلی نیاکان؛ زهرا کاوسی
چکیده
فروش خدمات غیرضروری به بیماران، فشار زیادی را به سازمانهای بیمهای وارد میآورد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر افزایش رقابت پزشکان و به تبع آن، افزایش تقاضای القایی بر مخارج سلامت انجام شد. این مطالعه، کاربردی و از نوع توصیفی– تحلیلی است که با استفاده از دادههای پانلی در یک دورۀ زمانی هشتساله (1385-1392) انجام شد. پس از انجام ...
بیشتر
فروش خدمات غیرضروری به بیماران، فشار زیادی را به سازمانهای بیمهای وارد میآورد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر افزایش رقابت پزشکان و به تبع آن، افزایش تقاضای القایی بر مخارج سلامت انجام شد. این مطالعه، کاربردی و از نوع توصیفی– تحلیلی است که با استفاده از دادههای پانلی در یک دورۀ زمانی هشتساله (1385-1392) انجام شد. پس از انجام آزمونهای اقتصادسنجی متناسب، درنهایت مدل با استفاده از آزمون دریسکول– کارای برآورد شد. طبق نتایج، با افزایش نسبت سرانۀ پزشکان، مخارج بهداشت و درمان در یک معادلۀ درجۀ سه افزایش یافته و در این صورت، فرضیۀ تقاضای القایی مبنی بر تأثیرگذاری افزایش عرضۀ پزشک بر مخارج سلامت در ایران طی سالهای مطالعه پذیرفته میشود. طبق این یافته با افزایش یکدرصدی نسبت پزشکان به جمعیت، مخارج بهداشت و درمان به میزان 38/0 درصد افزایش مییابد. با توجه به وجود رابطۀ معنیدار بین سرانۀ پزشک به جمعیت و هزینههای سلامت و همچنین نقطۀ تغییر تقعر تابع بهدستآمده، به نظر میرسد، تصمیمگیران در این حوزه همچون بیمههای درمان، بهعنوان خریدار خدمات میبایست به کنترل این موضوع در این بیمهنامهها توجه بیشتری کنند.
مقاله علمی
مجتبی صالحی؛ نازنین شریف؛ مینا خلیلی نژاد؛ مصطفی صفرزاده
چکیده
این مقاله یک مدل دینامیکی به منظور شناخت عوامل تأثیرگذار بر تغییر تعداد افراد بیمهشده در شرکتهای بیمۀ خدمات درمانی و بررسی سیاستهای مختلف برای بهبود رفتار سیستم به منظور رسیدن به اهداف مطلوب ارائه میدهد.لذا همۀ اجزای تشکیلدهندۀ یک شرکت بیمه شامل واحدهای سرمایهگذاری، واحدهای پرداخت هزینههای درمانی، واحد مربوط به سیاستهای ...
بیشتر
این مقاله یک مدل دینامیکی به منظور شناخت عوامل تأثیرگذار بر تغییر تعداد افراد بیمهشده در شرکتهای بیمۀ خدمات درمانی و بررسی سیاستهای مختلف برای بهبود رفتار سیستم به منظور رسیدن به اهداف مطلوب ارائه میدهد.لذا همۀ اجزای تشکیلدهندۀ یک شرکت بیمه شامل واحدهای سرمایهگذاری، واحدهای پرداخت هزینههای درمانی، واحد مربوط به سیاستهای تبلیغاتی شرکت، و سایر قسمتهایی که در کنار هم تشکیلدهندۀ یک مجموعۀ کامل از شرکت هستند، بررسی شد.با توجه به وجود رابطۀ بازخوردی بین این متغیرها و پیچیدگی مبحث، از رویکرد پویاییشناسی سیستمها برای مدلسازی سیستم و بررسی سیاستهای مختلف استفاده شده است. برای رسیدن به نتایج دقیقتر، بهعنوان یک نمونۀ موردی، بیمۀ تأمین اجتماعی ایران مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از دادههای سالهای 1380-1390 در مدل، مشخص شد که برخی از پارامترها مانند تغییر در سیاستهای سرمایهگذاری و تبلیغات میتواند تأثیر زیادی در جذب افراد به شرکت بیمه داشته باشد.
مقاله علمی
یعقوب رشنوادی؛ سید امیر رضا ابطحی؛ علیرضا صرامی فروشانی
چکیده
بیمههای عمر در ایران در مقایسۀ با میانگین جهانی و در قیاس با کشورهای منطقۀ چشمانداز، علیرغم روند روبهرشد، کماکان سهم کوچکی از صنعت بیمه را تشکیل میدهند. هدف این مقاله، یافتن علل این مسئله با مشخصکردن سازوکارهای مربوط است. برای نیل به این هدف، از پژوهشهای پیشین و مصاحبۀ با خبرگان صنعت استفاده شده و با بهکارگیری رویکرد ...
بیشتر
بیمههای عمر در ایران در مقایسۀ با میانگین جهانی و در قیاس با کشورهای منطقۀ چشمانداز، علیرغم روند روبهرشد، کماکان سهم کوچکی از صنعت بیمه را تشکیل میدهند. هدف این مقاله، یافتن علل این مسئله با مشخصکردن سازوکارهای مربوط است. برای نیل به این هدف، از پژوهشهای پیشین و مصاحبۀ با خبرگان صنعت استفاده شده و با بهکارگیری رویکرد پویاییشناسی سیستمها، مدل ریاضی مسئله ایجاد و شبیهسازی شده است. نتایج شبیهسازی مدل نشان میدهد که ادامۀ روند روبهرشد فعلی در فروش بیمههای عمر و حقبیمۀ تولیدی آن تا 10 سال آینده امکانپذیر است و مهمترین عواملی که آیندۀ صنعت بیمه را تحت تأثیر قرار میدهند عبارتاند از: میزان گسترش شبکۀ نمایندگان و فروش، بازده فروش نمایندگان، و مدیریت بهینۀ منابع مالی به منظور پاسخگویی به تعهدات ایجادشده. شواهد و تحلیلها حاکی از این است که آیندۀ این صنعت بیش از آنکه در کنترل عوامل برونزا باشد در دست تصمیمگیران و سیاستگذاران آن است.
مقاله علمی
منصورعلی رحیمی باغ ابریشمی؛ اسفندیار ملکیان؛ یحیی کامیابی؛ امیرمنصور طهرانچیان
چکیده
شناخت دقیق روابط نمایندگی و حقوق و علایق ذینفعان صنعت بیمه از ملزومات اساسی برای تدوین دقیق و منصفانۀ مقررات و استانداردهای حسابداری است. بر این اساس مراجع تدوین استانداردهای حسابداری ملی و بینالمللی تلاش کردهاند، با شناخت و ترسیم دقیق روابط بین فعالان صنعت بیمه، الزامات و استانداردهای مناسب برای گزارشگری مالی این بخش مهم را ...
بیشتر
شناخت دقیق روابط نمایندگی و حقوق و علایق ذینفعان صنعت بیمه از ملزومات اساسی برای تدوین دقیق و منصفانۀ مقررات و استانداردهای حسابداری است. بر این اساس مراجع تدوین استانداردهای حسابداری ملی و بینالمللی تلاش کردهاند، با شناخت و ترسیم دقیق روابط بین فعالان صنعت بیمه، الزامات و استانداردهای مناسب برای گزارشگری مالی این بخش مهم را تدوین و ارائه کنند. کمیتۀ تدوین استانداردهای ایران نیز در سال 1385 استاندارد حسابداری شمارۀ 28 را برای فعالیتهای بیمۀ عمومی منتشر کرده است. در این پژوهش، کفایت الزامات استاندارد حسابداری با ارزیابی تأثیر نحوۀ محاسبۀ عناصر مالی بر دو شاخص «سود» و«توانگری مالی» که بهترتیب بیانگر علایق و منافع بیمهگران و بیمهگذاران بهعنوان ذینفعان اصلی صنعت بیمه است، مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج پژوهش نشان میدهد که استاندارد حسابداری شمارۀ 28 تحت عنوان فعالیتهای بیمۀ عمومی از کفایت لازم برای رعایت و همسوکردن حقوق ذینفعان (بیمهگران و بیمهگذاران) برخوردار نیست.
مقاله علمی
عبدالله خدابخشی
چکیده
داوری یکی از شیوههای بارز حل اختلاف در تجارت و صنعت است. اهمیت و نقش داوری، علاوه بر کاهش دعاوی در دادگاه، تسریع در تسویۀ خسارت، رضایتمندی و کاهش آسیبهای دیگر در صنعت بیمه است. با این حال، صنعت بیمه چندان استفادهای از این راهکار ندارد و در آخرین تحول، به شرح قانون بیمۀ اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از ...
بیشتر
داوری یکی از شیوههای بارز حل اختلاف در تجارت و صنعت است. اهمیت و نقش داوری، علاوه بر کاهش دعاوی در دادگاه، تسریع در تسویۀ خسارت، رضایتمندی و کاهش آسیبهای دیگر در صنعت بیمه است. با این حال، صنعت بیمه چندان استفادهای از این راهکار ندارد و در آخرین تحول، به شرح قانون بیمۀ اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه (20/2/1395) که فرصت مناسبی برای ظهور بهتر داوری بود، از این امکان استفاده نشد. هرچند ممکن است مراجع مقرر در مواد 29 و 39 آن، با داوری منطبق باشند اما دقت بیشتر، خلاف این امر را نشان میدهد زیرا ارزیاب خسارت (موضوع تبصره مادۀ 39) با کارشناسی و هیئت (موضوع مادۀ 29) با نهاد قانونی مستقل، انطباق دارد و بنابراین مشمول قواعد داوری نمیشود. مقالۀ حاضر، علاوه بر بررسی مفاهیم مرتبط داوری به تحلیل این مواد میپردازد.
مقاله علمی
عالمه کیخا؛ مهدیه سارانی
چکیده
گسترش بیمه از جملۀ راهکارهای دولتها بهویژه دولتهای مردمسالار و مردممحور برای نیل به جامعهای سالم با سلامت پایدار است. بهطوری که با گسترش و تعمیم بیمهها، تمام ابعاد زندگی فرد در جامعه، تحت پوشش بیمه قرار میگیرد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویتبندی موانع پیادهسازی نظام بیمۀ سلامت بر اساس مدل سهشاخگی در سه ...
بیشتر
گسترش بیمه از جملۀ راهکارهای دولتها بهویژه دولتهای مردمسالار و مردممحور برای نیل به جامعهای سالم با سلامت پایدار است. بهطوری که با گسترش و تعمیم بیمهها، تمام ابعاد زندگی فرد در جامعه، تحت پوشش بیمه قرار میگیرد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویتبندی موانع پیادهسازی نظام بیمۀ سلامت بر اساس مدل سهشاخگی در سه بُعد ساختاری، زمینهای، و رفتاری است. روش تحقیق پژوهش حاضر، ترکیبی (کیفی– کمی) با رویکرد اکتشافی است. جامعۀ آماری تحقیق در بخش کیفی شامل 30 نفر از خبرگان تأمین اجتماعی زاهدان است که با استفاده از مصاحبه، اطلاعات مربوط جمعآوری شد. در این بخش پس از مصاحبه با استفاده از روش تحلیل تِم به تحلیل محتوای مصاحبه پرداخته شد و زیربُعدهای موانع سهگانه شناسایی و پس از شناسایی موانع با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی و نرمافزار Expert choice، رتبهبندی شاخصها انجام شد. نتایج تحلیل سلسلهمراتبی در این بخش نشان داد که نرخ ناسازگاری این آزمون مقدار 03/0 است و چون کمتر از معیار 1/0 است، بنابراین پایایی ابزار تحقیق تأیید میشود. همچنین نتایج تحلیل سلسلهمراتبی نشان داد که ابعاد زمینهای با وزن 582/0 بیشترین اولویت را به خود اختصاص داده است و ابعاد ساختاری و رفتاری بهترتیب وزنهای 279/0 و 139/0 را داشتهاند. در بخش کمی نیز تعداد250 پرسشنامه بین کارکنان سازمان تأمین اجتماعی زاهدان به صورت تصادفی توزیع شد. نتایج آزمون میانگین یک جامعه نشان داد که همۀ ابعاد موانع رفتاری، زمینهای، و ساختاری از دیدگاه پاسخگویان در پیادهسازی نظام بیمۀ سلامت تأثیر دارند.