فصلنامه علمی
مقاله علمی فناوری‌های نوین بیمه‌ای
شناسایی ابعاد مؤثر بر بیمة غیرمتمرکز کسب‌وکارهای حوزۀ فنّاوری مالی مبتنی بر زنجیرة بلوکی و هوش مصنوعی

زهرا پورهادی پشتیری؛ علی قلی پور سلیمانی؛ نرگس دل افروز؛ کامبیز شاهرودی

دوره 14، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 1-12

https://doi.org/10.22056/ijir.2025.01.01

چکیده
  پیشینه و اهداف: فنّاوری‌های مالی به‌عنوان‌ پدیده‌‌های نوظهور جهانی، روابط مالی افراد را از محدودۀ مرزهای کشورها فراتر برده و بدون نیاز به زیرساخت‌‌های متمرکز، اکوسیستم مالی جدیدی فراروی انسان معاصر قرار داده‌‌اند. ازاین‌رو، بهره‌‌مندی از مزایای به‌کارگیری این دسته از فنّاوری‌‌ها و به حداقل رساندن ریسک‌‌های آن‌‌ها مستلزم ...  بیشتر

مقاله علمی فناوری‌های نوین بیمه‌ای
چهارچوبی برای پیاده‌‌سازی فنّاوری‌‌ اطلاعات سبز در صنعت بیمه

مینا رنجبر فرد؛ سیمین محمدیان فر

دوره 14، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 13-36

https://doi.org/10.22056/ijir.2025.01.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه، به‌عنوان یکی از سازمان‌های مهم در اقتصاد جهانی، نقشی اساسی در رسیدگی به چالش‌های زیست‌محیطی از طریق طرح‌هایی مانند فنّاوری‌‌ اطلاعات سبز دارد. فنّاوری‌‌ اطلاعات سبز در بیمه به پذیرش شیوه‌ها و فنّاوری‌‌‌های سازگار با محیط زیست در صنعت بیمه برای کاهش ردپای کربن و کمک به توسعۀ پایدار اشاره دارد. هدف ...  بیشتر

مقاله علمی اقتصاد مالی‌/ بیمه
مدل‌سازی ریسک‌های بیمة غیرعمر و الزامات سرمایه در شرکت سهامی بیمة ایران: رویکرد کاپولا

زین العابدین عقیلی فر؛ سید یحیی ابطحی؛ غلامرضا عسگرزاده؛ حمید خواجه محمودابادی

دوره 14، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 37-48

https://doi.org/10.22056/ijir.2025.01.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف این مقاله بررسی حساسیت سرمایة مورد نیاز به ساختار وابستگی در بین خسارات بیمه‌های غیرزندگی در محیط‌های چندمتغیره است. بر این اساس، در ابتدا مدل‌سازی وابستگی در یک محیط واقعی با استفاده از پایگاه داده مربوط به خسارت‌های ماهانه (بدون بازیافت) حاصل از پنج رشته بیمة غیرعمر در شرکت سهامی بیمه ایران صورت گرفته است.روش‌شناسی: ...  بیشتر

مقاله علمی حسابداری شرکت‌های بیمه و استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی
به‌کارگیری استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی 9، ابزارهای مالی، در صنعت بیمه: چالش‎ها و راهکارها

راحله میرزایی بیرامی؛ علی رحمانی؛ لیلی نیاکان؛ شهناز مشایخ

دوره 14، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 49-66

https://doi.org/10.22056/ijir.2025.01.04

چکیده
  پیشینه و اهداف: شرکت‌های بیمه، سرمایه‌گذاری‌ قابل ‌توجهی در ابزارهای مالی دارند و بخش عمده‌ای از دارایی‌ها را مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد. با توجه به لزوم شفافیت در ارائة دارایی‌های مالی شرکت‌های بیمه، پژوهش حاضر به شناسایی چالش‌ها و راهکارهای به‌کارگیری ...  بیشتر

مقاله علمی بازاریابی و فروش بیمه
تأثیر نوآوری خدمات بر رضایت مشتریان با نقش میانجی ارزش‌آفرینی و دانش مشتری در صنعت بیمه

بیتا دلبری؛ مرتضی رجوعی

دوره 14، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 67-80

https://doi.org/10.22056/ijir.2025.01.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: دستیابی به رضایت مشتری، مهم‌ترین عامل رقابت در میان سازمان‌هاست. ازاین‌رو، آگاهی از میزان رضایت مشتریان اهمیت زیادی برای مدیران دارد. شرکت‌های فعال در صنعت بیمه و مدیران شاغل در صنعت نیز برای بهبود فعالیت‌های خود به آگاهی از میزان رضایت بیمه‌گذاران نیاز دارند، اما پیش از آن برای سنجش رضایت بیمه‌گذاران، شناسایی ...  بیشتر

مقاله علمی مطالعات تطبیقی در حوزه بیمه
تحلیل مقایسه‌ای نظام‌های بیمه‌ای مبتنی بر ساز وکار اشتراک ریسک (مطالعة موردی: بیمه‌های متقابل و تکافلی)

فاطمه آزادبخت؛ ابراهیم یاقوتی؛ یوسف درویشی هویدا

دوره 14، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 81-94

https://doi.org/10.22056/ijir.2025.01.06

چکیده
  پیشینه و اهداف: راهکارهای پوشش ریسک از همان ابتدای تاریخ بشریت، در فرهنگ جوامع گوناگون بشری نقش مهمی داشته است. تا قرن چهاردهم میلادی، اصولاً پوشش ریسک به‌صورت انجمن‌های صنفی، تعاون و کمک متقابل وجود داشت و بیمه به شکل معامله و قرارداد مستقل مطرح نبود. پیدایش مفهوم بیمه از اوایل قرن چهاردهم میلادی و افزایش ریسک‌های مربوط به رشد و ...  بیشتر