مقاله علمی
محمد رضایی؛ فریدون رهنما رودپشتی؛ حمید رضا سعید نیا؛ زهرا علی پور درویش
چکیده
هدف: صنعت بیمه کشور به شدت رقابتی شده و این ایجاب میکند ساختار سازمانی و منابع شرکتهای بیمه به سمت ارزشآفرینی حرکت کنند تا بتوانند به بهترین نحو از فرصتهای موجود در جهت جذب مشتریان استفاده کنند. در غیر اینصورت، به مرور زمان از ذهن مشتریان خارج شده و از صحنه رقابت حذف میگردند. ...
بیشتر
هدف: صنعت بیمه کشور به شدت رقابتی شده و این ایجاب میکند ساختار سازمانی و منابع شرکتهای بیمه به سمت ارزشآفرینی حرکت کنند تا بتوانند به بهترین نحو از فرصتهای موجود در جهت جذب مشتریان استفاده کنند. در غیر اینصورت، به مرور زمان از ذهن مشتریان خارج شده و از صحنه رقابت حذف میگردند. از سویی، به اعتقاد کلر، ارزشآفرینی برند از اقدامات موثر در جهت کسب مزیت رقابتی و جلب اعتماد مشتریان است. از این رو، پژوهش حاضر به ارائه الگوی ارزشآفرینی برند در صنعت بیمه با تأکید بر بیمه عمر پرداخته است.روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران بیمه عمر سه شرکت بیمه سینا، پاسارگاد و ایران بود که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند و از مصاحبه برای گردآوری دادههای مورد نیاز استفاده گردید و به روش کیفی و رویکرد داده بنیاد تحلیل شدند.یافتهها: تحلیل دادهها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی سرانجام به ارائه مدل نهایی شامل شش بعد اصلی و بیستوهفت بعد فرعی انجامید.نتیجهگیری: تحلیل صورت گرفته نشان داد افزایش سالانه حق بیمه متناسب با نرخ تورم، مهمترین راهکار کاهش اثرات منفی تورم بر قراردادهای بیمه عمر است. بهعبارتی، "نرخ تعدیل حق بیمه" و "سرمایه بیمهنامه" باید سالانه متناسب با نرخ تورم افزایش یابندتا بیمه برای مشتریان ارزشآفرین باشد.
مقاله علمی
ابوالفضل شاه آبادی؛ فاطمه مهدی پور؛ علی مرادی
چکیده
هدف: ریسک نهفته در فعالیتهای کارآفرینانه و مشکل تأمین مالی حوزه کارآفرینی دو چالش عمدهی پیشروی توسعه فضای کارآفرینی است. اما، توسعه صنعت بیمه بهعنوان نهاد محوری تقلیل ریسک مالی از یک سو و نهاد سرمایهگذاری از سوی دیگر میتواند به رفع این دو چالش کمک نماید.روششناسی: این تحقیق با رویکرد دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیمیافته، ...
بیشتر
هدف: ریسک نهفته در فعالیتهای کارآفرینانه و مشکل تأمین مالی حوزه کارآفرینی دو چالش عمدهی پیشروی توسعه فضای کارآفرینی است. اما، توسعه صنعت بیمه بهعنوان نهاد محوری تقلیل ریسک مالی از یک سو و نهاد سرمایهگذاری از سوی دیگر میتواند به رفع این دو چالش کمک نماید.روششناسی: این تحقیق با رویکرد دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیمیافته، تأثیر ضریب نفوذ بیمه بر فضای کارآفرینی در دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعهیافته را طی دوره 2018-2013 برآورد نموده است.یافتهها: نتایج نشان داد تأثیر ضریب نفوذ بیمه بر فضای کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترل شامل سرمایه انسانی، تحقیق و توسعه، آزادی اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه مالی بر فضای کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است.نتیجهگیری: افزایش سهم بیمه در اقتصاد کشورهای منتخب به بهبود فضای کارآفرینی کمک نموده است. بنابراین، افزایش ضریب نفوذ بیمه بهعنوان یک راهکار جهت توسعه فضای کارآفرینی باید مدنظر سیاستگذاران کلان اقتصادی در کشورهای منتخب قرار بگیرد.
مقاله علمی
الهام نوبهار؛ محسن پورعبادالهان کویچ؛ ربابه بهلولی
چکیده
هدف: عدم تقارن اطلاعات بین شرکتهای بیمه و بیمهشدگان و مشکلات ناشی از آن یکی از مهمترین مسائل مطرح در صنعت بیمه است که میتواند سود شرکتهای بیمه را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و آنها را با ریسکهای قابل توجهی مواجه سازد. در این بین، ریسک کژگزینی یکی از مهمترین مشکلات ناشی از عدم تقارن اطلاعات است. در این راستا، مطالعه ...
بیشتر
هدف: عدم تقارن اطلاعات بین شرکتهای بیمه و بیمهشدگان و مشکلات ناشی از آن یکی از مهمترین مسائل مطرح در صنعت بیمه است که میتواند سود شرکتهای بیمه را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و آنها را با ریسکهای قابل توجهی مواجه سازد. در این بین، ریسک کژگزینی یکی از مهمترین مشکلات ناشی از عدم تقارن اطلاعات است. در این راستا، مطالعه حاضر به بررسی وجود ریسک کژگزینی در صنعت بیمه درمان ایران پرداخته است.روششناسی:در این مطالعه از دادههای مستخرج از طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی ایران در سال 1395 استفاده شده است. برای بررسی وجود ریسک کژگزینی در صنعت بیمه درمان ایران، ابتدا متغیر سلامت پنهان هر خانوار با برآورد تابع تقاضای خدمات بهداشتی و درمانی به روش حداقل مربعات غیرخطی (NLS) محاسبه شده است. سپس، با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنف دو نمونهای و همچنین مقایسه توزیع سلامت پنهان خانوارهای بیمهشده و بیمهنشده وجود ریسک کژگزینی مورد آزمون قرار گرفته است.یافتهها: نتایج حاصل از آزمون کولموگروف-اسمیرنف دو نمونهای نشان داد توزیع متغیر سلامت پنهان در دو گروه خانوارهای بیمهشده و بیمهنشده برابر نیست. بهعبارتی، در وضعیت سلامت خانوارهای بیمهشده و بیمهنشده تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین مقایسه توزیع متغیر سلامت پنهان نشاندهنده پایینتر بودن سطح سلامت پنهان خانوارهای بیمهشده نسبت به بیمهنشده است. بنابراین، وجود ریسک کژگزینی در صنعت بیمه درمان ایران تأیید شد. همچنین، پارامتر ریسکگریزی خانوارها برای مصرف خدمات بهداشتی و درمانی ( ) برابر 1109/0 و برای مصرف سایر کالاها ( ) برابر 0226/0 بهدست آمد.نتیجهگیری:نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از وجود ریسک کژگزینی در صنعت بیمه درمان ایران است. بهعلاوه، افراد در مصرف خدمات بهداشتی و درمانی ریسکگریزی بیشتری نسبت به مصرف سایر کالاها و خدمات دارند. بنابراین، با توجه به چارچوب تحلیل و نتایج حاصل از آن، راهکارهایی جهت به حداقل رساندن ریسک کژگزینی در شرکتهای بیمه درمان ارائه شده است.
مقاله علمی
نازیلا نیاکان لاهیجی؛ منیژه حقیقی نسب
چکیده
هدف: در فرایند مدیریت بازاریابی، بخشبندی بازار کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار اعم از طراحی محصول، فیمتگذاری، توزیع و تبلیغات را تحت تأثیر قرار میدهد و اجرای درست آن باعث میگردد تا بازاریابان درک بهتری از مشتریان به دست آورند و با طراحی مناسب آمیخته بازاریابی نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. بنابراین، تحقیق حاضر با ...
بیشتر
هدف: در فرایند مدیریت بازاریابی، بخشبندی بازار کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار اعم از طراحی محصول، فیمتگذاری، توزیع و تبلیغات را تحت تأثیر قرار میدهد و اجرای درست آن باعث میگردد تا بازاریابان درک بهتری از مشتریان به دست آورند و با طراحی مناسب آمیخته بازاریابی نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی بخشهای بازار بیمه بدنه خودرو که اهمیت، جایگاه و حجم فروش بالایی در صنعت بیمه دارد، صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کمی است. جامعه آماری آن از مشتریان بیمههای بدنه خودرو یکی از بزرگترین شرکتهای بیمه ایران در سال 1397 شامل بیش از 20 هزار فقره بیمهنامه تشکیل شده بود که از این بین تعداد 972 فقره به روش تصادفی بهعنوان حجم نمونه تعیین و اطلاعات آنها از پایگاه داده سیستمهای صدور بیمهنامههای بدنه خودرو شرکت مذکور استخراج گردید. همچنین، از متغیرهای عمر و ارزش خودرو، تعداد سیلندر، مورد استفاده، شیوه پرداخت حق بیمه، سابقه خسارت قبلی و مدت بیمهنامه جهت بخشبندی بازار استفاده شد.یافتهها: تحلیل خوشهبندی دومرحلهای به شناسایی چهار بخش در بازار بیمههای بدنه خودرو منجر شد و پیشنهاد گردید خوشه یک به عنوان بازار هدف مدنظر قرار گیرد که بزرگترین بخش شناسایی شده است. همچنین، با توجه به اینکه استفاده از خودرو جهت انجام اداری و امور شرکتی از ویژگیهای اصلی این خوشه است، پیشنهاد شد بر راهبردهای مربوط به B2B شامل فروش بیمهنامه بدنه همراه سایر بیمهنامهها به بنگاه، در نظر گرفتن تسهیلات و تخفیفات خاص برای آنها و فروش مستقیم تمرکز شود.
مقاله علمی
محمدعلی رستگار؛ زهرا منشوری
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف بررسی اوراق مرگومیر شکل گرفته که یک فرصت سرمایهگذاری جذاب برای بازار سرمایه، ابزار مدیریت ریسک و دستیابی به منبع جدید تأمین مالی برای شرکتهای بیمه و ابزار تنوعبخشی سبد سرمایهگذاری و افزایش بازدهی آن برای سرمایهگذاران محسوب میشود.روش شناسی: در این پژوهش ابتدا نرخ مرگومیر ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف بررسی اوراق مرگومیر شکل گرفته که یک فرصت سرمایهگذاری جذاب برای بازار سرمایه، ابزار مدیریت ریسک و دستیابی به منبع جدید تأمین مالی برای شرکتهای بیمه و ابزار تنوعبخشی سبد سرمایهگذاری و افزایش بازدهی آن برای سرمایهگذاران محسوب میشود.روش شناسی: در این پژوهش ابتدا نرخ مرگومیر گروههای سنی 5 ساله طی سالهای 1996 تا 2016 برآورده و با روش تجزیه ارزش منفرد، پارامترهای مدل لی کارتر تخمین زده شد. در گام بعد، با استفاده از شبیهسازی مونتکارلو، حالات مختلفی برای شاخص مرگومیر ایران در سه سال آتی تولید شد. در نهایت، بر روی نرخ سود و آستانه فاجعه تحلیل حساسیتی انجام شد تا واکنش قیمت به تغییرات نرخ سود و تغییرات بازه آستانه مورد بررسی قرار گیرد.یافتهها: نتایج نشان داد در پایان عمر سه ساله این اوراق، با افزایش نرخ سود، قیمت آن افزایش مییابد. همچنین، با افزایش سطح آستانه، قیمت این اوراق افزایش مییابد؛ زیرا احتمال عدم بازپرداخت از جانب ناشر کاهش مییابد. اگر نیز ناشر بازه آستانه را دو واحدی تعیین کند با ثابت نگه داشتن سایر شرایط، قیمت این اوراق کاهش مییابد.نتیجهگیری: در این پژوهش سعی شد اوراق مرگومیر بهعنوان یک ابزارمالی موجود در بازارهای جهانی معرفی و امکان انتشار آن در ایران بررسی گردد. بهعلاوه، با روش تنزیل عایدی، قیمت این اوراق برای سرمایهگذاران و ناشران داخلی مشخص شود.
مقاله علمی
منیژه یادگاری؛ تورج مجیبی؛ نیلوفر ایمان خان؛ سید علی مهدی زاده اشرفی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارائه الگوی برندسازی کارفرما در شرکتهای بیمه خصوصی ایرانی انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی با رویکرد توسعهای بود که برای جمعآوری دادهها از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده نمود. خبرگان پژوهش از 22 نفر از افراد با سابقه فعالیت در صنعت بیمه و مدیران ارشد شرکتهای فعال بیمهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارائه الگوی برندسازی کارفرما در شرکتهای بیمه خصوصی ایرانی انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی با رویکرد توسعهای بود که برای جمعآوری دادهها از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده نمود. خبرگان پژوهش از 22 نفر از افراد با سابقه فعالیت در صنعت بیمه و مدیران ارشد شرکتهای فعال بیمهای در حوزه سرمایه انسانی تشکیل شده بود. یافتهها: تحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بیانگر 16 مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی، مقولهمحوری شایستهگرایی، استراتژیهای استقرار، عاملهای زمینهای، شرایط مداخلهگر، شرایط تسهیلکننده و پیامدهای فرایند الگوی برندینگ کارفرما در شرکتهای بیمه خصوصی بود که روابط بین ابعاد مختلف را انعکاس میداد.نتیجهگیری: نتایج نشان داد برندسازی کارفرما در شرکتهای بیمه بر مبنای تعادل کار و زندگی، پاداش و مزایا، مسؤولیت اجتماعی، قدرت برند سازمان، برندسازی داخلی، محیط کاری، شایستگیهای فردی و تخصصی، فرهنگ و محیط سازمانی تحقق مییابد.
مقاله علمی
محمدامین بزرگمهر؛ حسین صابری
چکیده
هدف: در مطالعه حاضر، نظریه اختصاص تغلیظ دیه به قتلهای عمدی، به عنوان یکی از دیدگاههای فقهی و حقوقی نوین در مسأله تغلیظ دیه در تمامی انواع قتل و از جمله قتلهای ناشی از حوادث رانندگی معرفی شده و تأثیر آن بر میزان تعهدات قانونی شرکتهای فعال در حوزه بیمه اشخاص ثالث مورد بررسی قرار گرفته است؛ با این هدف که الهامبخش نهاد قانونگذاری ...
بیشتر
هدف: در مطالعه حاضر، نظریه اختصاص تغلیظ دیه به قتلهای عمدی، به عنوان یکی از دیدگاههای فقهی و حقوقی نوین در مسأله تغلیظ دیه در تمامی انواع قتل و از جمله قتلهای ناشی از حوادث رانندگی معرفی شده و تأثیر آن بر میزان تعهدات قانونی شرکتهای فعال در حوزه بیمه اشخاص ثالث مورد بررسی قرار گرفته است؛ با این هدف که الهامبخش نهاد قانونگذاری در اصلاح قوانین و مقررات مربوط قرار گیرد.روششناسی: پژوهش حاضر با استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی و از طریق کاوش و جستجو در منابع کتابخانهای شامل قوانین، کتب فقهی و حقوقی، مقالات و سایر پایگاههای دادهای مرتبط، انجام شده است.یافتهها: اصل تغلیظ دیه قتل در ماههای حرام مورد اتفاق فقهای اسلامی است، اما در خصوص دامنه شمول آن نسبت به تمامی انواع قتل و نیز نسبت به جنایات مادون قتل اختلاف نظراتی وجود دارد که در این میان، قانون مجازات اسلامی نظریه تعمیم تغلیظ دیه بر همه اقسام قتل را مورد پذیرش قرار داده است. لکن دستاورد نوآورانه پژوهش حاضر نشان میدهد که از منظر فقه امامیه و حقوق کیفری، دلایل و مستندات متعددی برای اختصاص حکم تغلیظ به قتلهای عمدی وجود دارد که شایسته است مورد توجه قانونگذار به ویژه در صنعت بیمه قرار گیرد.نتیجهگیری: پذیرش نظریه اختصاص تغلیظ دیه به قتلهای عمدی، از یک سو با شرایط و مقتضیات کنونی جامعه ایران سازگاری بیشتری دارد و از سوی دیگر باعث کاهش قابل توجه تعهدات قانونی شرکتهای ارائهکننده بیمه اشخاص ثالث خواهد بود که میزان آن معادل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماههای حرام میباشد؛ زیرا با لحاظ کردن نظریه فوقالذکر در قوانین مربوط، تغلیظ دیه در جنایات شبه عمد ناشی از سوانح رانندگی، سالبه به انتفای موضوع بوده و در نتیجه آن، بسیاری از مشکلات مربوط به مطالبه دیات مازاد بر سقف تعهد بیمهگران نیز مرتفع خواهد شد.
مقاله علمی - ترویجی
سید محمدجواد میرطاهر؛ غلامرضا سلیمانی امیری؛ سیدعباس موسویان
چکیده
هدف: این پژوهش بررسی ریسکهای بازار معاوضات بیمههای غیرزندگی و اقسام مختلف ریسکهای مترتب بر دو مدل عملیاتی بازار معاوضات بیمههای غیرزندگی و ارائه روشهای مختلف پوشش این ریسکها است. بررسی ریسک و چگونگی مدیریت آن از جمله مهمترین چالشهای مدیران در شرکتها و صنایع مختلف است. صنعت بیمه نیز از این قاعده ...
بیشتر
هدف: این پژوهش بررسی ریسکهای بازار معاوضات بیمههای غیرزندگی و اقسام مختلف ریسکهای مترتب بر دو مدل عملیاتی بازار معاوضات بیمههای غیرزندگی و ارائه روشهای مختلف پوشش این ریسکها است. بررسی ریسک و چگونگی مدیریت آن از جمله مهمترین چالشهای مدیران در شرکتها و صنایع مختلف است. صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست و وجود مشکلات متعددی در توزیع ریسکهای صنعت بیمه و مطالبات شرکتهای بزرگ بیمه که تا مدتهای طولانی بازپرداخت نمیشود و روز به روز بر میزان مطالبات اضافه میشود، لزوم طراحی و بکارگیری ابزارهای نوین مالی جهت حل مشکلات صنعت بیمه را دوچندان میکند. یکی از ابزارهای نوین مشتقه مالی که کمک مضاعفی به پوشش و انتقال ریسک میکند و به عنوان یکی از اوراقبهادار بیمهای نیز میتواند به توازن ریسک و همچنین آزادسازی ظرفیت نگهداری هر ریسک در شرکتهای بیمه و بیمه اتکایی کمک نماید، معاوضات بیمههای غیرزندگی است. علاوه بر آن نگاه متفاوت شرکتهای بیمه به ریسکها و احتمال وقوع آنها میتواند منجر به شکلگیری بازار معاوضات بیمهای خصوصاً معاوضات حوادث فاجعهآمیز شود.روششناسی: ابتدا براساس مطالعات کتابخانهای و با روش تحلیلی-توصیفی و پرسش از خبرگان و روش گروه کانونی متشکل از خبرگان بیمه اتکایی به بررسی ریسکهای بازار معاوضات بیمههای غیرزندگی و ریسکهای ابزار معاوضات بیمههای غیرزندگی پرداخته، سپس انواع مختلف روشهای پوشش این ریسکها بیان میشود.یافتهها: پس از بررسی ریسکهای بازار معاوضات بیمههای غیرزندگی، اقسام مختلف ریسکهای مترتب بر دو مدل عملیاتی بازار معاوضات بیمه های غیرزندگی و روشهای پوشش ریسک آنها که بر مبنای نتایج بدست آمده از خبرگان گروه کانونی است، احصا میگردد. نتیجهگیری: یکی از ابعاد اجرایی شدن بازار معاوضات بیمههای غیرزندگی بررسی ریسکهای آن میباشد که در این پژوهش ریسکها و انواع روشهای پوشش ریسک مدل ارائه شدهاست.