نوع مقاله : مطالعه موردی
نویسندگان
گروه اقتصاد، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: متنوعسازی محصولات یکی از راهبردهای بنگاههای اقتصادی در راستای کاهش ریسک، افزایش قدرت برند، تسلط پایدار بر بازار، حداکثر استفاده از منابع، افزایش درآمد و سودآوری است. بحث در خصوص تنوعبخشی موضوع جدیدی نیست و آنچه در این خصوص جدید است مطالعاتی است که به کمّی کردن فرایند متنوعسازی و بررسی دقیقتر این موضوع میپردازد. در این راستا هدف مقاله شناسایی سه گروه محصول برای شرکتهای بیمه شامل رقابتپذیر یا فعال، دارای پتانسیل رقابتپذیری یا بالقوه فعال و فاقد پتانسیل رقابتپذیری یا غیرفعال و در نهایت تعیین توالی محصولات بالقوه فعال براساس راهبردهای حریصانه، حداکثری، درجه بالا، درجه پایین و ترکیبی در راستای افزایش متنوعسازی فعالیتهای بیمهای شرکتها بوده است.
روششناسی: مطالعة حاضر از نظر روش، تحلیلی– توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. ابتدا با استفاده از میانگین پنج ساله دادههای (2021-2017) حقبیمة دریافتی 29 شرکت مورد بررسی، مزیت نسبی آشکارشده بهتفکیک 16 رشته فعالیت بیمهای، محاسبه شده است. در مرحلة بعد با تشکیل ماتریس شرکت– محصول تنوع شرکتهای بیمه اندازهگیری و از این ماتریس برای محاسبة شاخص مجاورت و سپس ترسیم شبکة محصولات بیمة کشور استفاده شده است. فضای محصول 29 شرکت بیمة مورد بررسی ترسیم و جایگاه هر شرکت بهلحاظ تعداد محصولات متنوع، تعداد محصولات تنوعپذیر و تعداد محصولاتی که امکان تنوعپذیری ندارند، تعیین شده است. در گام بعد, احتمال تنوعپذیری محصولاتی که دارای مزیت نسبی آشکارشده نبودهاند محاسبه و در نهایت با کاربرد علم شبکه براساس راهبردهای مختلف اولویت محصولات برای متنوعسازی و رقابتپذیری تعیین شده است.
یافتهها: برای 29 شرکت مورد بررسی مشخص شد که هر شرکت در ارائة کدام فعالیت بیمهای رقابتپذیر، پتانسیل رقابتپذیری را دارند یا فاقد پتانسیل رقابتپذیری هستند. فضای محصول برای تمامی شرکتهای بیمه ترسیم و با بهرهگیری از علم شبکه نقشة راه متنوعسازی رشته فعالیتهای بیمهای شرکتها بر مبنای راهبردهای مختلف تعیین شده است.
نتیجهگیری: از سال 2002 فرایند خصوصیسازی صنعت بیمه در ایران اغاز شده که این فرایند تأثیرات درخور ملاحظهای بر ساختار صنعت بیمه و رفتار شرکتها گذاشته است. یکی از راهبردهای شرکتهای بیمه در راستای رقابتپذیری و افزایش سودآوری متنوعسازی محصولات است. در این مطالعه ابتدا تعداد محصولات متنوع 29 شرکت بیمه محاسبه و مشخص شد شرکت بیمة البرز با 10 محصول بیشترین تنوع را دارند، شرکتهای بیمة خاورمیانه، کیش، آسماری و قشم با دارا بودن تنوع در یک محصول دارای کمترین تنوع در محصولات بیمهای هستند. در گام بعد احتمال فعالسازی محصولاتی که شرکتهای بیمه در عرضة آنها دارای مزیت نسبی آشکارشده یا فعال نیستند اندازهگیری شد و بهاینترتیب محصولات بیمهای هر شرکت به سه دستة فعال، بالقوه فعال و غیرفعال تقسیم شد. سپس فضای تولید 29 شرکت بیمه ترسیم و در این فضا محصولات فعال، بالقوه فعال و غیرفعال شرکتهای بیمه مشخص شد. در نهایت با کاربرد علم شبکه مسیر و نقشة راه متنوعسازی شرکتهای بیمه براساس چهار راهبرد حداکثری، حریصانه، درجه بالا، درجه پایین و نیز راهبرد ترکیبی (با روشهای بردا و کپلند) مشخص و تعیین شد. در راهبرد حداکثری طی هر مرحله محصول با بیشترین اتصال به محصولات فعال انتخاب شدند. براساس این راهبرد بهطور مثال برای شرکت بیمة تجارت نو بهمنظور متنوعسازی، بیمة زندگی در اولویت اول، سایر انواع بیمه در اولویت دوم و حوادث راننده و شخص ثالث در اولویت سوم قرار گرفتند. در راهبرد حریصانه در هر مرحله محصول با بالاترین احتمال فعالسازی بهترتیب زمان فعالسازی کمتر انتخاب میشود. در راهبرد درجه بالا در هر مرحله محصولی برای متنوعسازی انتخاب میشود که در شبکه بیشترین ارتباط را با سایر محصولات داشته باشد اما در راهبرد درجه پایین طی هر مرحله محصول با کمترین ارتباط با سایر محصولات در شبکه برای فعالسازی برگزیده میشود. در راهبردهای درجه بالا و حداکثری رشته فعالیتهایی برای رقابتپذیری انتخاب میشوند که در آینده امکان رقابتپذیر شدن محصولات بیشتری را در شبکة محصولات فراهم آورند. درحالیکه در صورت انتخاب راهبردهای حریصانه و درجه پایین امکان رقابتپذیری رشته فعالیتهای کمتری در آینده وجود خواهد داشت. براساس یافتههای این مطالعه مشخص شد که الزاماً مسیر و نقشة راه متنوعسازی محصولات برای تمامی شرکتهای بیمه یکسان نیست و شرکتها میتوانند در راستای تنوعبخشی به محصولات، راهبردهای کوتاهمدت (حریصانه و درجه پایین)، بلندمدت (درجه بالا و حداکثری) یا ترکیبی از آنها را انتخاب کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Determining the product diversification strategy of insurance companies using product space theory and network science
نویسندگان [English]
- َA. Khosravi
- N. Mohammadi sarab
Department of Economics, Faculty of humanities Sciences, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
چکیده [English]
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Product diversification is a common strategy used by economic enterprises to reduce risk, increase brand strength, maintain market dominance, optimize resource utilization, and increase income and profitability. Although diversification is not a new concept, there is a need for studies that quantitatively analyze the diversification process in more detail. This study aims to categorize products for insurance companies into three groups: competitive or active products, products with competitive potential or active potential, and products without competitive potential or inactive potential. In addition, the study aims to determine the order of potentially active products using greedy, maximum, high grade, low grade and combined strategies to improve the diversification of insurance activities within companies.
METHODS: The present study uses an analytical-descriptive approach in terms of method and a practical approach in terms of purpose. First, the study calculates the revealed relative advantage using five-year average data (2017-2021) of insurance premiums of 29 analyzed companies in 16 areas of insurance activities. It then assesses the diversity of insurance companies by creating a company-product matrix. This matrix is used to calculate the proximity index and visualize the network of insurance products within the country. The product space of the 29 insurance companies is mapped and the position of each company is determined based on the number of different products, diversifiable products and non-diversifiable products. The study then calculates the probability of diversification for products that do not have a relative advantage. Finally, the study uses network science to determine the prioritization of products for diversification and competitiveness based on different strategies.
FINDINGS: The study found that each of the 29 companies studied had different levels of competitive potential in offering insurance activities. A product space encompassing all insurance companies was visualized, and a roadmap for diversifying the scope of insurance activities of these companies based on different strategies was established by applying network science.
CONCLUSION: Privatization of the Iranian insurance industry started in 2002 and had a significant impact on the structure of the industry and the behavior of the companies. Product diversification is proving to be a key strategy for insurance companies seeking to increase their competitiveness and profitability. In this study, the number of different products offered by the 29 insurance companies was calculated. It was found that Alborz Insurance Company has the greatest product diversity with 10 products, while the Middle East, Kish, Asmari and Qeshm insurance companies have the least diversity with only one product each. In the study, the insurance products were categorized into active, potentially active and inactive products based on the relative advantage or inactivity of the companies. The product space of the 29 insurance companies was mapped to identify active, potentially active and inactive products. Using path network science and a roadmap, the study identified diversification strategies for insurance companies based on four main approaches: Maximum strategy, greedy strategy, high degree strategy, low degree strategy and a combined strategy (using Berda and Copeland''s methods). The maximum strategy prioritized the products with the strongest links to active products at each stage. For example, New Trade Insurance Company selected life insurance as the top priority for diversification, followed by other types of insurance and driver and liability accident insurance. The greedy strategy selected the products with the highest probability of activation in order of shortest activation time in each phase. The high-grade strategy focused on selecting products with the most connections to other products in the network for diversification, while the low-grade strategy opted for products with the fewest network connections for activation in each stage. The high-level and maximum strategies prioritized activities that would increase competitiveness and allow more products to compete in the product network in the future. Conversely, the greedy and low-degree strategies could lead to lower competitiveness in future activities. The study suggests that the path and roadmap for product diversification may vary across insurance companies, so they may pursue short-term strategies (greedy and low degree), long-term strategies (high degree and maximum), or a combination of both.
If one opts for a greedy strategy with a low degree, it is less likely to be competitive in the product network in the future.
کلیدواژهها [English]
- Diversification
- Insurance companies
- Network science
- Product space
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله