فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، مدیریت دولتی، ‌دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رفسنجان، رفسنجان، ایران

3 گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: ‌‌پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سالم، ذهنیت استرس مثبت و بهزیستی جمعی کارکنان شرکت‌های بیمه بر عملکرد آنها انجام شد.
روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی- توصیفی و مبتنی بر دیدگاه سود متقابل ‌است که به بررسی مدل مفهومی اقتباسی ‌از مطالعه‌ای خارج از کشور پرداخته است. جامعه آماری مطالعه شامل کارکنان سطوح مختلف شرکت‌های بیمه‌ای در سطح شهر مشهد بود که ‌نامعلوم درنظر گرفته شده است. تعداد 450 پرسشنامه در بین اعضای جامعه آماری توزیع ‌و در نهایت تعداد 384 پرسشنامه معتبر به‌عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده گردآوری شد. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه اقتباسی ‌از مبانی نظری در مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت بود. تجزیه تحلیل داده‌ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس انجام شد.
یافته‌ها: نتایج آمار توصیفی نشان داد متغیر مدیریت منابع انسانی سالم دارای میانگین 29/4، استرس مثبت 29/4، خستگی عاطفی جمعی 08/4، عجین شدن جمعی 16/4 و متغیر عملکرد دارای میانگین 15/4 می‌باشد. نتایج تحلیل مسیر نیز از ‌تأیید کلیه فرضیات پژوهش حکایت داشت. ‌علاوه‌بر این‌که مدیریت منابع انسانی سالم بر ذهنیت استرس مثبت، ‌ذهنیت استرس مثبت بر ابعاد بهزیستی جمعی تأثیرگذارند. همچنین، ذهنیت استرس مثبت و بهزیستی جمعی ارتباط بین مدیریت منابع انسانی سالم و عملکرد را میانجیگری می‌کند.
نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که مدیریت منابع انسانی سالم در شرکت‌های بیمه‌ای به ایجاد یک مکان سالم به لحاظ روان‌شناختی کمک نموده و از این طریق سبب افزایش امنیت شغلی، افزایش تعهد و درگیری ‌بیشتر کارکنان با شغل ‌می‌شود. در واقع، مدیریت منابع انسانی سالم تأکید مضاعفی بر تلاش کارکنان برای پیشگیری از تهدیدات سلامت دارد که می‌تواند با عجین شدن جمعی و عملکرد سازمانی ارتباط مستقیم داشته باشد. در نتیجه، توجه به اقدامات مدیریت منابع انسانی در راستای تأمین بهداشت روان کارکنان صنعت بیمه و پشتیبانی از این اقدامات جهت پیشگیری از فرسودگی شغلی در کنار برنامه­ریزی منابع انسانی با همکاری کارمندان این صنعت، ارزیابی دائمی و سیستماتیک اقدامات منابع انسانی سالم و پشتیبانی و تأکید مدیریت عالی بر اهمیت محیط کار سالم به لحاظ روان‌شناختی می­تواند یادگیری و رشد، بهره‌وری و استرس مثبت در محل کار را تحت تأثیر قرار دهد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The benefits of health-related human resource management, positive stress mindsets, collective well-being and employee performance

نویسندگان [English]

  • M. Poursalimi 1
  • M. Karimi Torghabeh 2
  • S. Kouhjani 3

1 Department of Management, Faculty of Administrative and Economic Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran

2 Department of Management, Islamic Azad University, Rafsanjan Branch, Rafsanjan, Iran

3 Department of computer engineerin, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Mashhad, Iran

چکیده [English]

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Considering the strategic decision-making functions, employee well-being may be included as the main goal in the organization's strategies and in the management of Health-related human resources. Health-related human resource management is one of the enablers in strategic planning and decision making, because in times of rapidly changing markets and increasing competitive pressure, human resources can facilitate the development of a workforce that is able to be flexible and adapt to the demands of be strategically a variable of the organization. Due to the strategic decision-making functions, employee well-being may be included as the main goal in the organization's strategy in order to ensure the strategic health-related human resource management. Also, due to the beneficial relationship between the positive stress Mindset of sales staff and collective Well-Being, it is expected that healthy human resource management has an indirect relationship with company performance. The purpose of this study was to investigate the impact Health-related human resource management, positive stress mindset and collective well-being of the employees of insurance companies on their performance.
METHODS: This research is an applied survey-descriptive and based on the mutual benefit perspective, which examines the conceptual model adapted from a study abroad. The population of this study included employees of different levels of insurance companies in the city of Mashhad, the total size of the population for this study was considered unknown. 450 questionnaires were distributed among the members of the statistical community and finally 384 valid questionnaires were collected as a sample using simple random sampling method. The instrument used in this study was a questionnaire adapted from theoretical foundations on a Likert scale of five options. Data analysis was performed using structural equation modeling using Smart PLS and SPSS software.
FINDINGS: The results of descriptive statistics showed that the variable of Health-related human resource management has an average of 4.29, positive stress 4.29, collective emotional fatigue 4.08, collective engagement 4.16 and performance variable has an average of 4.15. Path analysis results showed that all research hypotheses were confirmed and besides health related HRM on positive stress mindset and positive stress mindset. Also found to affect the performance of insurance companies in Mashhad. In addition, positive stress mindset and collective well-being mediated the relationship between health-related HRM and performance.
CONCLUSION: As a result of data analysis, it was found that health-related human resource management in insurance companies is effective in creating a psychologically healthy place and thus helps job security, commitment and more employee involvement with the job. In fact, health-related human resource management has a double emphasis on employees' efforts to prevent health threats, which can be indirectly related to collective engagement and organizational performance. As a result, paying attention to human resource management measures to ensure the mental health of insurance industry employees and support these measures to prevent burnout along with human resource planning with the cooperation of industry employees, permanent and systematic evaluation of healthy human resources and support and Top management's emphasis on the importance of a psychologically healthy work environment can positively affect learning and growth, productivity, and workplace stress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Collective Well-Being
  • Health-Related Human Resource Management
  • Positive Stress Mindset
  • Performance
 
احسان‌فر، گلشن و گروسی، الناز. (1395). تأثیر دانش مشتری بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش مدیریت ارتباط با مشتری و قابلیت بازاریابی در شرکت‌های بیمه. ‌پژوهشنامه بیمه، 31(4)، 72-49.
ترسا، پرویز. (1396). رابطه بین استرس شغلی، بهزیستی روان‌شناختی و عملکرد شغلی کارکنان ورزشکار و غیرورزشکار نیروی انتظامی شهر اهواز. ‌دانش انتظامی خوزستان، 6(21)، 156-133.
حکاک، محمد.، افشانی، مینو و محمدی، مهدی. (1394). بررسی تأثیر استرس بر عملکرد کارکنان با توجه به نقش واسط تبعیض ادراک شده. ‌مطالعات رفتار سازمانی، 5(1)، 220-199.
حکیمی، ثریا و طالع پسند، سیاوش. (1397). تعیین روابط ساختاری خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با بهزیستی ذهنی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تهران: نقش میانجی خستگی هیجانی و مشغولیت تحصیلی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 13(1)، 57-42.
زاهدی، علیرضا.، ملک اخلاق، اسماعیل.، محتشمی، علی و دوستار، محمد. (1400). طراحی مئل منابع انسانی آموزش و پرورش متناسب با سند تحول بنیادین. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 13(2)، 212-171.
صدقی گوی، ناصر.، رستمی، محمد.، خسروزاده، مریم و حسینی، محمدعلی. (1395). تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر فرسودگی شغلی پرستاران. ‌روان پرستاری، 3(4)، 47-38.
صفری، علی.، ترکستانی، محمدصالح.، مرادی، پرستو و گلشاهی، بهنام. (1393). اثر نیروهای رقابتی بر عملکرد شرکت‌های بیمه خصوصی در ایران: نقش استراتژی‌های رقابتی. ‌پژوهشنامه بیمه، 29(2)، 234-211.
عیسی خانی، احمد و برازنده، لاله. (1395). تأثیر حمایت اجتماعی بر رفاه کارکنان با میانجی‌گری اعتیاد به کار و تعلق خاطر کاری. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 8(3)، 108-83.
قاسم‌زاده علیشاهی، ابوالفضل.، سید عباس‌زاده، میرمحمد.، حسنی، محمد و هاشمی، تورج. (1392). مدل‌سازی ساختاری ویژگی‌های شخصیتی بر استرس و عملکرد شغلی با توجه به اثرات میانجی رفتار پاسخگویی فردی. سلامت کار ایران، 10(2)، 64-54.
مبارکی، محمدحسن.، زالی، محمدرضا.، عبدالوهاب، سلیمه و مقیمی اسفندآبادی، حسین. (1391). اثر گرایش کارآفرینانه براساس مدل لامپکین و دس بر عملکرد شرکت‌های بیمه خصوصی. ‌پژوهشنامه بیمه، 27(3)، 95-71.
نادری، ابوالقاسم.، حیدری، طیبه و امیری، عبدالرضا. (1394). ارتباط بین سرمایه انسانی و عملکرد سازمانی: موردپژوهی شعب شرکت بیمه آسیا. پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، 2(5)، 30-1.
ناستی زایی، ناصر و سابقی، فرامرز. (1394). رابطه وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان. دوماهنامه سلامت کار ایران، 13(2)، 91-79.
Barrick, M. R., Thurgood, G. R., Smith, T. A. & Courtright, S. H. (2015). Collective organizational engagement: Linking motivational antecedents, strategic implementation, and firm performance. Academy of Management Journal, 58(1), 111-135.
Cropanzano, R. & Wright, T. A. (2001). When a" happy" worker is really a" productive" worker: A review and further refinement of the happy-productive worker thesis. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 53(3), 182-199.
Crum, A. J., Salovey, P. & Achor, S. (2013). Rethinking stress: The role of mindsets in determining the stress response. Journal of Personality and Social Psychology, 104(4), 716-733.
Dweck, C. S. (2008). Can personality be changed? The role of beliefs in personality and change. Current Directions in Psychological Science, 17(6), 391-394.
Gächter, M., Savage, D. A. & Torgler, B. (2011). The relationship between stress, strain and social capital. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 34(3), 515-540.
González-Morales, M. G., Peiró, J. M., Rodríguez, I. & Bliese, P. D. (2012). Perceived collective burnout: a multilevel explanation of burnout. Anxiety, Stress & Coping, 25(1), 43-61.
Grawitch, M. J., Ballard, D. W. & Erb, K. R. (2015). To be or not to be (stressed): The critical role of a psychologically healthy workplace in effective stress management. Stress and Health, 31(4), 264-273.
Guest, D. E. (2017). Human resource management and employee well‐being: Towards a new analytic framework. Human Resource Management Journal, 27(1), 22-38.
Huettermann, H. & Bruch, H. (2019). Mutual gains? health‐related HRM, collective well‐being and organizational performance. Journal of Management Studies, 56(6), 1045-1072.
Jiang, K., Lepak, D. P., Hu, J. & Baer, J. C. (2012). How does human resource management influence organizational outcomes? A meta-analytic investigation of mediating mechanisms. Academy of Management Journal, 55(6), 1264-1294.
Kelloway, E. K. & Day, A. (2005). Building healthy workplaces: Where we need to be. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue Canadienne Des Sciences du Comportement, 37(4), 309.
Leung, M. Y., Shan Isabelle Chan, Y. & Dongyu, C. (2011). Structural linear relationships between job stress, burnout, physiological stress, and performance of construction project managers. Engineering, Construction and Architectural Management, 18(3), 312-328.
Luu, T. T. (2022). Family support and posttraumatic growth among tourism workers during the COVID-19 shutdown: The role of positive stress mindset. Tourism Management, 88, 1-12.
Maslach, C., Schaufeli, W. B. & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422.
Mehafarid, M., Khakpour, M. & Jajarmi, M. (2015). Effectiveness of positive thinking training on hardiness & resilience and Job burnout in women nurses. Journal of Nursing Education, 4(1), 72-83.
Paauwe, J. (2004). HRM and performance: Achieving long-term viability. Oxford University Press on Demand.
Paauwe, J., Wright, P. & Guest, D. (2013). HRM and performance: What do we know and where should we go. HRM and performance: Achievements and challenges, 1-13.
Park, C. L. & Helgeson, V. S. (2006). Introduction to the special section: growth following highly stressful life events--current status and future directions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74(5), 791-796.
Peccei, R. E., Van De Voorde, K. & Van Veldhoven, M. (2013). HRM, well-being and performance: A theoretical and empirical review. Human Resource Management & and Performance : Achievements and Challenges, 15-46.
Plester, B. & Hutchison, A. (2016). Fun times: the relationship between fun and workplace engagement. Employee Relations, 38(3), 332-350.
Schaufeli, W. B. & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 25(3), 293-315.
Scott, M. J., & Stradling, S. G. (1994). Post‐traumatic stress disorder without the trauma. British Journal of Clinical Psychology, 33(1), 71-74.
Srivastava, A. K. & Krishna, A. (1991). The effect of job-anxiety on job performance. The Indian Journal of Social Work, 41, 255-260.
Van De Voorde, K., Paauwe, J. & Van Veldhoven, M. (2012). Employee well‐being and the HRM–organizational performance relationship: a review of quantitative studies. International Journal of Management Reviews, 14(4), 391-407.
Yerkes, R. M. & Dodson, J. D. (1980). The relation of strength of stimulus to rapidity of habit‐formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology, 18(5), 459-482.
Ziauddin, I., Khan, M., Jam, F. & Hijazi, S. (2010). The impacts of employees’ job stress on organizational commitment. European Journal of Social Sciences, 13(4), 617-622.
 
 
 
 

نامه به سردبیر


سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.


 

CAPTCHA Image