فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 دانشکده پردیس، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه حقوق تجارت و تجارت بین‌الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف شناسایی آثار و چالش‌های ناشی از کرونا در زمینۀ بیمه‌های دریایی و میزان پوشش خسارات و نیز تبیین راه‌کارهای قابل‌اعمال به‌منظور کمک به رفع این چالش‌ها و تعیین سیاست‌های پیشگیرانه در طولانی‌مدت برای غلبه بر بحران‌های مشابه احتمالی در آینده انجام شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی تنظیم ‌و مطالب به‌صورت کتابخانه­ای و با ‌جستجو در کتب و مقالات حقوقی، قوانین و پایگاه­های اینترنتی مرتبط ‌گردآوری شده ‌است.
یافته‌ها: صنعت دریانوردی و کشتیرانی نقش مهمی در حمل‌ونقل دریایی دارد؛ زیرا بیشترین حمل‌ونقل در دنیا از طریق دریا و به‌وسیله کشتی انجام می‌شود؛ اما از دیرباز تاکنون، سفرهای دریایی همیشه با مخاطراتی همراه بوده که منجر به ورود خسارت به کالا، کشتی و یا سرنشینان آن می‌شده است؛ بنابراین مالکین کشتی‌ها همواره در پی دست‌یابی به راهکارهای مناسبی برای جبران خسارات وارده بوده‌اند که درنهایت انعقاد قرارداد بیمه با بیمه‌گران دریایی را بهترین راه‌حل و پشتوانه مالی یافتند و بدین ترتیب موفق به بیمه کردن کشتی، کالا و مسئولیت در مقابل شخص ثالث توسط بیمه گران انتفاعی و انجمن‌های حمایت و غرامت شدند. در اواخر سال 2019 پدیده نوظهوری به نام ویروس کرونا به وجود آمد که به‌‌سرعت در سطح دنیا شیوع پیدا کرد. به‌دنبال همه‌گیری گسترده ویروس کرونا، دولت‌ها سعی کردند با وضع مقررات محدودکننده از قبیل تعطیلی اجباری، قرنطینه، محدودیت‌های سفر و بستن مرزها، مانع شیوع بیشتر این ویروس جدید شوند. لذا، در پی این محدودیت‌ها، سطح وسیعی از فعالیت‌های تجاری در جهان کاهش یافت و ‌موجب کاهش حمل‌ونقل به‌ویژه در حوزه دریایی شد که نهایتاً خسارات متعددی ‌به مالکین کشتی‌ها وارد ساخت؛ زیرا محدودیت‌های اعمال‌شده منجر به کاهش نیروی انسانی، تأخیر در بارگیری، ترخیص و تحویل کالا، ورود خسارت به محموله‌ها به‌ویژه کالاهای فاسدشدنی، تأخیر در تعمیر، سرویس و بازرسی کشتی‌ها و همچنین منجر به از دست دادن اجاره‌بهای کشتی شد ‌و باید هزینه‌های مربوط به قرنطینه، بیماری یا مرگ دریانوردان، هزینه‌های بازگشت و جایگزینی، مسئولیت مسافران و هزینه‌های انحراف را نیز به آن اضافه کرد که در نهایت ‌منجر به بروز مطالبات بیمه‌ای و ایجاد اختلاف بین بیمه‌گران و بیمه‌گذاران خواهد شد.




توجه: مدت زمان بحث و انتقاد برای این مقاله تا 1 جولای 2022 در وب‌سایت IJIR در «نمایش مقاله» باز می‌باشد




نتیجه‌گیری: : کرونا بیمه‌های دریایی را تحت تأثیر قرار داده و بیمه‌گذاران و بیمه‌گران برای پوشش یا جبران خسارات وارده با چالش‌های متعددی مواجه شده‌اند. درخصوص بیمه کالا، محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا باعث شد بسیاری از قراردادهای فروش و حمل‌ونقل لغو شوند که ‌منجر به تأخیر در بارگیری، ترخیص و تحویل کالا، ازدحام بندرها، اشباع انبارها و گمرک شد و درنتیجه موجب هزینه‌های اضافی و ورود خسارات بالأخص به کالاهای فاسدشدنی یا حتی سرقت یا تخریب محموله‌ها گردید. مضافاً، در اثر قرنطینه کشتی‌ها و ضدعفونی کردن نیز ممکن است کالا از بین برود، آسیب ببیند یا از آن کاسته شود که این امور می‌تواند به مطالبات و اختلافات بیمه‌ای یا درخواست‌هایی برای پوشش‌های جدید منجر گردد. در سوی دیگر، بیمه‌گران با توسل به شرایط جدید، استثنا خود را برای هجوم احتمالی دعاوی بیمه‌ای آماده کرده‌اند و با تکیه ‌بر این واقعیت که بسیاری از این بیمه‌نامه‌ها حاوی موارد استثنا همه‌گیری هستند یا برای ارائه پوشش مربوط به کووید 19 تنظیم نشده‌اند، سعی دارند تا حد ممکن سطح پرداخت غرامت را کاهش دهند. از حیث بیمه کشتی، به‌دلیل شیوع کرونا کاهش استفاده از برخی از انواع کشتی‌ها مانند کشتی‌های کانتینردار و ‌تفریحی (کروز) تا حدودی منجر به کاهش دعاوی بیمه‌ای در مورد خسارات بدنه و ماشین‌آلات کشتی شده است؛ اما به‌علّت وضع محدودیت‌ها، بُعد دیگری از دعاوی بیمه‌ای صورت خواهد گرفت که ناشی از اختلال و تأخیر در تهیه لوازم‌یدکی، تعمیرات دوره‌ای و بازرسی کشتی‌ها است. به‌علاوه، کمبود نیروی انسانی در کشتی‌ها و بندرها به دلیل بیماری، ممنوعیت‌ها و یا تأخیر کشتی‌ها منجر به خستگی ملوانان می‌شود و بالطبع افزایش خطای انسانی را به همراه خواهد داشت که یکی از عوامل اصلی در وقوع حوادث دریایی به‌شمار می‌آید. کاهش حق بیمه یکی دیگر از آثار همه‌گیری کرونا است که درنتیجۀ کاهش گردش مالی ناشی از رکود اقتصادی جهانی اتفاق افتاده ‌و احتمالاً انواع بیمه‌های دریایی به دلیل کمبود نقدینگی لازم با مشکلات پرداختی مواجه خواهند شد؛ ضمن آن‌که انتظار می‌رود شاهد افزایش کلاهبرداری ناشی از خسارات جعلی و افزایش ورشکستگی نیز باشیم. یکی دیگر از پیامدهای کرونا، افزایش دعاوی مربوط به از دست دادن اجاره‌بهای کشتی است. چنان‌چه به‌دلیل تأخیرهای ناشی از کرونا، مدت‌زمان تعمیر صدمات وارده بر یک کشتی که در تعمیرگاه قرار دارد، افزایش یابد، مطالبه خسارت مربوط به از دست دادن اجاره‌بها منجر به بروز اختلاف بین بیمه‌گران و بیمه‌گذاران خواهد شد؛ زیرا اگر تأخیرها یا معطّلی کشتی در خصوص تعمیر صدمات یا خسارتی که تحت پوشش بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی قرار دارند، رخ دهد. در این‌صورت، خسارت از دست دادن اجاره‌بها تحت پوشش بیمه‌ قرار می‌گیرد. در غیر این‌صورت، اگر تعمیرات به‌دلیل کرونا طولانی شود یا به تأخیر بیفتد، مشاهده می‌شود که بیمه‌ها معطلی را به بیماری همه‌گیر نسبت داده‌ و سعی می‌کنند غرامت را کاهش دهند. هزینه‌های مربوط به قرنطینه، بیماری و مرگ دریانوردان، هزینه‌های بازگشت، مسئولیت مسافران، هزینه‌های انحراف و جریمه‌ها تحت پوشش انجمن‌های حمایت و غرامت قرار دارند که همه‌گیری کرونا موجب افزایش چشم‌گیر مطالبات در این موارد خواهد شد. گذشته از مطالبات، نوسانات بازار سرمایه‌گذاری به بازدهی مالی این انجمن‌ها ضربه می‌زند و کاهش بازارهای سهام تأثیر زیادی بر درآمد و سرمایه بسیاری از این انجمن‌ها گذاشته است؛ بنابراین، ضررهای سرمایه‌گذاری و بیمه‌ای منجر به افزایش نرخ‌های بیمه هنگام تمدید اکثر حساب‌ها می‌شود که این افزایش نرخ بیمه نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش روی مالکین کشتی‌ها است. برای رفع چالش‌ها لازم است بیمه‌ها به‌دنبال کسب تخصص و تجربه لازم درزمینه ارزیابی خطر اضافی باشند؛ با پرداخت به‌موقع غرامت، اطمینان بیمه‌گذاران را جلب کنند و با ارتقای سیستم پذیرش ریسک و حفظ توانگری مالی، خود را برای بحران‌های مشابه در آینده آماده کنند و حتی پوشش‌های جدیدی را ایجاد کنند. بیمه‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری رباتیک از تأخیر و اختلال در بازرسی و تعمیرات دوره‌ای کشتی‌ها جلوگیری کنند و با توسعه دیجیتال‌سازی و اتوماسیون نیز از تماس فیزیکی اشخاص ممانعت کرده و موجب تسریع ‌عملیات بیمه‌گری شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Corona prevalence and challenges of ship damage coverage in marine insurance

نویسندگان [English]

  • H. Ramezani 1
  • Gh. Fayzi Chakab 2

1 Campus Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Department of Commercial Law and International Commerce, Faculty of Law and Political Science, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Identify the effects and challenges of corona in the field of marine insurance and the extent of claims coverage And as well as explaining workable strategies to help address these challenges And long-term preventive policies to overcome similar crises in the future possible.
METHODS: This research is organized in a descriptive-analytical manner And the method of collecting materials has been compiled in the form of a library and by studying and searching in books and legal articles, laws and related internet sites.
FINDINGS: The maritime and shipping industry plays an important role in maritime transport; Because most transportation in the world is done by sea and by ship; But for a long time now, Sea voyages have always been associated with hazards that could cause damage to goods, ships or their occupants; Therefore, shipowners were always looking for suitable solutions to compensate for the damages, which in the end, concluding an insurance contract with marine insurers found the best solution and financial support and thus succeeded in insuring the ship, goods and third parties liability by Profit Insurances and Protection and Indemnity Clubs. In late 2019, an emerging phenomenon called the corona virus emerged, which spread rapidly around the world. Following the widespread outbreak of the coronavirus, governments sought to prevent the spread of the new virus by imposing restrictive regulations such as forced closures, quarantines, travel restrictions and border closures. Therefore, as a result of these restrictions, a wide range of commercial activities in the world decreased, and as a result, reduced transportation, especially in the maritime area, which ultimately caused a lot of damage to shipowners; This is because the restrictions imposed have led to a reduction in manpower, delays in loading, clearance and delivery of goods, damage to cargoes, especially perishable goods, delays in repair, service and inspection of ships, as well as loss of ship hire and the costs of quarantine, sickness or death of seafarers, return and replacement costs, passenger liability and diversion costs must be added that these cases will lead to insurance claims and create differences between underwriters and insurers.
CONCLUSION: Coronas affect marine insurance, and insurers and underwriters will face many challenges to cover or compensate. About cargo insurance, Restrictions on the corona outbreak led to the cancellation of many sales and transportation contracts that this led to delays in loading, clearance and delivery of goods, congestion of ports, saturation of warehouses and customs and as a result, it incurs additional costs and damages, especially perishable goods, or even theft or destruction of shipments. In addition, Ship quarantine and disinfection may also cause the goods to be destroyed, damaged or reduced that this can lead to insurance claims and disputes or requests for new coverage. On the other hand, insurers have prepared themselves for a possible onslaught of insurance claims by resorting to new exception conditions and based on the fact that many of these insurance policies contain universal exceptions or not set to provide coverage for Quid 19, They try to reduce the level of compensation as much as possible. In the case of ship insurance, Due to the prevalence of corona, the reduction in the use of some types of ships, such as container ships and cruise ships, has to some extent led to a reduction in insurance claims for damage to the hull and machinery of ships; But due to restrictions, There will be another dimension of insurance claims that result from disruptions and delays in the provision of spare parts, periodic repairs, and ship inspections. in addition to, Lack of manpower in ships and ports due to illness, bans or ship delays leads to sailors' fatigue and, of course, increases human error, which is one of the main causes of maritime accidents. The reduction in premiums is another effect of the Corona epidemic, which has resulted in a decline in turnover due to the global recession, and various types of marine insurance are likely to face payment problems due to a lack of liquidity; At the same time, we are expected to see an increase in fraud due to fraudulent damages and an increase in bankruptcy. Another consequence of Corona is the increase in claims related to the loss of ship hire. If due to corona delays, the duration of repair of damage to a ship in the repair shop is increased, claiming damages related to the loss of hire will lead to a dispute between underwriters and insurers. This is because if there are delays or delays in repairing the damage or damages covered by the ship's hull and machinery insurance, then the loss of hire will be covered by the insurance. Otherwise, If repairs are delayed or delayed due to the corona, insurers will attribute the delay to an epidemic and try to reduce compensation. Expenses related to quarantine, sickness and death of seafarers, return expenses, passenger liability, diversion costs and fines are covered by Protection and Indemnity Clubs, and the corona epidemic will significantly increase claims in these cases. In addition to claims, investment market fluctuations affect the financial returns of these associations, and the decline in stock markets has greatly affected the income and capital of many of these Clubs; Therefore, investment and insurance losses lead to an increase in insurance rates when most accounts are renewed, which is another challenge for shipowners. To meet the challenges, insurers need to seek the necessary expertise and experience in the field of additional risk assessment; Reassure insurers by paying compensation on time and prepare for similar crises in the future by upgrading the risk-taking system and maintaining financial wealth and even create new covers. By using robotic technology, insurers can prevent delays and disruptions in periodic inspections and repairs of ships, and with the development of digitalization and automation, prevent physical contact with individuals and speed up insurance operations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Clubs
  • Covid-19
  • Loss
  • Protection and Indemnity
  • Ship insurance
  • Underwriter
Amin, H., (1987). Marine insurance rights. Tehran: Vahid. (In Persian)
 
Babaei, E., (2011). Insurance law. Tehran: Samt. (In Persian)
Dad Khoda, S., (1998). Insurance coverages of protection and indemnity associations. The Islamic Republic of Iran Shipping.
 
Dashtakipour, Z., (2010). Obligations of insurer and insured in marine insurance law. News from the world of insurance, 13(152-153). (In Persian)
 
Dastbaz, H., (2008). Cargo, ship and plane insurance. Tehran: University of Economic Sciences. (In Persian)
Gordon, S., (2020). Shipping market impact assessment of Covid-19. International Union of Marine Insurance.
Houshangi, M., (1994). Ship insurance. Tehran: Iran Insurance Company. (In Persian)
International Union of Marine Insurance. (2020). “COVID-19” guidance paper, impact on the marine insurance industry.
International Union of Marine Insurance IUMI. (2020). Commission transport measures in view of Covid-19.
‌‌‌‌‌Kyriakides, H., (2020). COVID 19: Impact on marine insurance, and the introduction of exclusion clauses.
Peivast, M., (2011). Marine insurance law: Third party ship insurance (protection and compensation association). Tehran: Kian Mehr. (In Persian)

نامه به سردبیر


سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.


 

CAPTCHA Image