نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2 پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
چکیده
هدف: امروزه سازمانها برای بهبود فعالیتهای خود به رویکردهای فرایند محور روی آوردهاند. شناخت و اصلاح فرایندها در سازمانها به دلیل صرفهجویی در زمان و کاهش هزینه ضروری میباشد. مدیریت فرایند و مدیریت ریسک بنگاه و بررسی انطباق با قواعد از چالشهای اصلی سازمانهای فرایندمحور امروزی بهخصوص شرکتهای بیمه است. امروزه، بیمه موجب پیشرفتهای شگرفی در جامعه ما شده است. در این بین تکنیک فرایندکاوی به شرکتهای بیمهای در شناسایی فرایند موجود و درک به موقع میزان عدم انطباق فرایندهای عملیاتی با قواعد سازمان کمک میکند.
روششناسی: این پژوهش هدف دارد با استفاده از تکنیکهای فرایندکاوی از طریق متدولوژی ساختاریافته پیادهسازی پروژههای فرایندکاوی (PMPM)[1] به شناسایی فرایند موجود و درک به موقع میزان عدم انطباق با قواعد سازمان بپردازد. این مطالعه در یکی از شرکتهای فعال بیمه کشور برای فرایندهای انتخابی آن مجموعه پیاده شده است.
یافتهها: در این پژوهش با استفاده از نگاره رویدادهای[2] ثبت شده در سیستمهای اطلاعاتی سازمان، شمایی از فرایند به دست آمده است. سپس با استفاده از نرمافزار پرام فرایندهای سازمانی تجزیه وتحلیل شده، توالی فعالیتهای مربوط به فرایند با در نظر گرفتن قواعد کسبوکار منتخب، مورد بررسی قرار گرفتهاند و درنهایت پیشنهاداتی جهت اصلاح فرایندها ارائه شده است.
نتیجهگیری: در این مطالعه موردی بینشهای جدیدی که میتواند برای دیگر متخصصان در کاربرد فرایندکاوی در حوزه مالی مفید باشد ارائه شده است. این رویکرد میتواند در کنار رویکردهای لایه کنترل نظارت و بهبود عملکرد سیستم اطلاعاتی و کاهش ریسک عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد. چراکه میتواند با ارائه تحلیل فرایندی بهموقع مبتنی بر قواعد بینشی مفید برای سازمان بههمراه آورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Risk Assessment and Compliance Checking of Business Rules in insurance by using of Process Mining Technique: Case study on Third-Party claim process
نویسندگان [English]
- A. Khadivar 1
- F. Frouzi 1
- L. Niakan 2
1 Department of Business Management, Faculty of Social and Economic Sciences, Al-Zahra University (S), Tehran, Iran
2 Research Institute of Insurance affiliated to the Central Insurance of the Islamic Republic of Iran
چکیده [English]
Objective: Today, organizations have turned to process-oriented approaches to improve their activities. Knowing and correcting processes in organizations is necessary to save time and reduce costs. Process management and enterprise risk management and checking compliance with rules are among the main challenges of today's process-oriented organizations, especially insurance companies. Today, insurance has made tremendous progress in our society. In the meantime, the process analysis technique helps insurance companies in identifying the existing process and timely understanding the degree of non-compliance of operational processes with the rules of the organization.
Methodology: This research aims to identify the existing process and timely understand the level of non-compliance with the rules of the organization by using process mining techniques through the structured methodology of implementing process mining projects. This study has been implemented in one of the active insurance companies of the country for the selection processes of that group.
Findings: In this research, an image of the process has been obtained by using the events recorded in the organization's information systems. Then, using PRAM software, organizational processes have been analyzed, the sequence of activities related to the process, taking into account the selected business rules, have been examined, and finally, suggestions have been made to improve the processes.
Conclusion: In this case study, new insights have been provided that can be useful for other professionals in the application of process analysis in the financial field. This approach can be used along with control layer approaches to monitor and improve information system performance and reduce operational risk. Because it can provide useful insight for the organization by providing timely process analysis based on rules.
کلیدواژهها [English]
- Process mining
- Compliance Checking
- Business rules
- Process improvement
- Insurance
- Enterprise risk management
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله