مقاله علمی
سعید صفری؛ سجاد مرادی دولیسکانی؛ حسین رئیسی قربان آبادی
چکیده
در این پژوهش، برای ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه با بررسی ادبیات و پیشینۀ پژوهش معیارهای مؤثر ارزیابی عملکرد شناسایی و سپس از طریق نظرات خبرگان، 16 معیار مهم غربال و بر اساس دستهبندی انجمن حرفهای بیمۀ مرکزی ایران در یکی از 4 دستۀ عملیاتی، مالی، توانایی ایفای تعهدات، و مشتریمداری و دسترسی مشتریان به خدمات قرار گرفتند. در مرحلۀ ...
بیشتر
در این پژوهش، برای ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه با بررسی ادبیات و پیشینۀ پژوهش معیارهای مؤثر ارزیابی عملکرد شناسایی و سپس از طریق نظرات خبرگان، 16 معیار مهم غربال و بر اساس دستهبندی انجمن حرفهای بیمۀ مرکزی ایران در یکی از 4 دستۀ عملیاتی، مالی، توانایی ایفای تعهدات، و مشتریمداری و دسترسی مشتریان به خدمات قرار گرفتند. در مرحلۀ بعد، از روش دیماتل به منظور تعیین روابط میان معیارها استفاده و در بین خوشهها، خوشۀ عملیاتی بهعنوان علت اصلی شناسایی و سپس با استفاده از فرایند تحلیل شبکهای، وزن هر یک از عوامل محاسبه شد. با توجه به اینکه در اغلب تحقیقات گذشته رتبهبندی شرکتهای بیمه بر اساس نظر خبرگان و برداشت ذهنی آنان انجام شده است، دقت و اعتبار تحلیلها و درنتیجه رتبهبندی عملکرد شرکتها با دادههای واقعی در برخی موارد ناسازگار است. به منظور غلبه بر این مشکل برای رتبهبندی شرکتهای بیمه از شاخصهای کمّی غربالشدۀ حاصل از فرایند تحقیق و اطلاعات واقعی سالنامههای آماری استفاده شده است. نتایج تحلیلها، شرکتهای با بهترین عملکرد را از بین 21 شرکت فعال در سالهای 1391 و 1392 مشخص کرد.
مقاله علمی
علی مطیعی؛ علی اسماعیل زاده؛ آزیتا جهانشاد
چکیده
اصلیترین موضوعی که پژوهش حاضر با آن مواجه است این است که رابطۀ بین 7 متغیر مالی شرکتهای فعال در صنعت بیمۀ ایران را با حاشیۀ توانگری آنها مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور متغیرهای «عملکرد سرمایهگذاری»، «نسبت نقدینگی»، «حاشیۀ عملیاتی»، «نسبت ترکیبی»، «نسبت خسارت»، «سود بیمهگری»، و «اندازۀ ...
بیشتر
اصلیترین موضوعی که پژوهش حاضر با آن مواجه است این است که رابطۀ بین 7 متغیر مالی شرکتهای فعال در صنعت بیمۀ ایران را با حاشیۀ توانگری آنها مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور متغیرهای «عملکرد سرمایهگذاری»، «نسبت نقدینگی»، «حاشیۀ عملیاتی»، «نسبت ترکیبی»، «نسبت خسارت»، «سود بیمهگری»، و «اندازۀ شرکت بیمه» را بهعنوان متغیرهای تبیینکنندۀ مالی شرکتهای بیمه مدنظر و رابطۀ آنها با حاشیۀ توانگری مالی مورد بررسی قرار گرفته است. دورۀ زمانی تحقیق 4 ساله (از سال 1390 لغایت 1393)، و جامعۀ آماری آن همۀ شرکتهای فعال در صنعت بیمه تعیین شده است. نمونۀ آماری تحقیق نیز که بر اساس روش غربالگری به دست آمده شامل 17 شرکت و تعداد مشاهدات برابر با 68 شرکت- سال است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق با استفاده از روش دادههای پانلی حاکی از این است که بهجز «نسبت ترکیبی» سایر متغیرهای مالی رابطۀ معنیداری با حاشیۀ توانگری مالی شرکتهای بیمه دارند. به طوری که نسبتهای فوق 24/83 درصد از تغییرات حاشیۀ توانگری مالی شرکتهای بیمه را تبیین میکنند. از این رو با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق میتوان گفت بین توانگری مالی شرکتهای بیمه با 6 متغیر مالی بررسیشده رابطۀ معنیداری وجود دارد.
مقاله علمی
طاهره جاهد؛ قدرت الله امام وردی؛ علیرضا دقیقی اصلی
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی وجود کژگزینی در بازار بیمۀ عمر ایران با استفاده از اطلاعات دموگرافیک، اقتصادی- اجتماعی و عوامل مؤثر بر ریسک افراد با استفاده از آمار هزینه و درآمد خانوار است. روند این تحقیق به این صورت است که ابتدا با استفاده از مدل لوجیت، اثر متغیرهای مستقل از قبیل سن، جنسیت، تحصیلات، وضیعت زناشویی، وضعیت فعالیت، بعد خانوار ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی وجود کژگزینی در بازار بیمۀ عمر ایران با استفاده از اطلاعات دموگرافیک، اقتصادی- اجتماعی و عوامل مؤثر بر ریسک افراد با استفاده از آمار هزینه و درآمد خانوار است. روند این تحقیق به این صورت است که ابتدا با استفاده از مدل لوجیت، اثر متغیرهای مستقل از قبیل سن، جنسیت، تحصیلات، وضیعت زناشویی، وضعیت فعالیت، بعد خانوار و متغیرهای مربوط به وضعیت درآمد و سرمایهگذاری و چشمانداز فرد از آینده (داشتن بیمۀ بازنشستگی و بیمۀ حوادث) و آیندۀ سلامت فرد بر احتمال تقاضای بیمۀ عمر بررسی میشود. در مرحلۀ دوم متغیر وابسته در سه گروه بر اساس روش پرداخت حقبیمههای عمر در خانوارهای بیمهشده و بیمهنشده تقسیمبندی و مدل لوجیت ترتیبی برآورد شد، ولی با توجه به نقض فرض خطوط رگرسیون موازی در این مدل، درنهایت از مدل لوجیت تعمیمیافته بهره گرفته و به بررسی اثرات نهایی در هر مرحله پرداخته شد. بررسی ضرایب این مدل نشان میدهد که متعیرهای سن و شغلهای با ریسک بالا دلالت بر وجود کژگزینی در بازار بیمۀ عمر دارند، اما متغیرهای تحصیلات، مصرف دخانیات، هزینههای ورزش و مذهبی، هزینههای درمانی و درآمد در جهت کاهش کژگزینی در بازار بیمۀ عمر عمل میکنند.
مقاله علمی
مصطفی السان؛ رضا کلانتری؛ سیدهادی سجادی
چکیده
گسترش روزافزون بهرهگیری از فضای مجازی برای فعالیتهای مختلف، مخاطرات جدیدی را موجب شده است که سابقهای نداشته و در عین حال از حیث تأثیری که بر حریم خصوصی و فضای کسبوکار دارند، دارای اهمیت هستند. این مقاله، با تکیه بر مطالعات تطبیقی و با توجه به نیازهای بازار فناوری اطلاعات کشورمان، در پی تشریح مفهوم «بیمۀ مسئولیت و خسارتهای ...
بیشتر
گسترش روزافزون بهرهگیری از فضای مجازی برای فعالیتهای مختلف، مخاطرات جدیدی را موجب شده است که سابقهای نداشته و در عین حال از حیث تأثیری که بر حریم خصوصی و فضای کسبوکار دارند، دارای اهمیت هستند. این مقاله، با تکیه بر مطالعات تطبیقی و با توجه به نیازهای بازار فناوری اطلاعات کشورمان، در پی تشریح مفهوم «بیمۀ مسئولیت و خسارتهای وارده در فضای مجازی» و دلایلی که پیشنهاد آن را ضروری میسازد، بوده و سپس انواع قابل ارائۀ این نوع از بیمه در ایران و شرایط عمومی آنها را به طور کلی بررسی میکند.
مقاله علمی
علی بقائی؛ منیره حسینی
چکیده
با اشباع بازارها، سازمانها دریافتهاند که باید حفظ مشتریان، بهخصوص مشتریان باارزش، در مرکز راهبردهای مدیریتی آنان قرار گیرد چراکه هزینۀ جذب مشتریان جدید بیشتر از هزینۀ نگهداری مشتریان موجود است. صنعت بیمه نیز از این امر مستثنی نیست و به دلیل هزینۀ جابجایی اندک، با مشتریانی روبهرو است که تمایل دارند شرکت فعلی خود را تغییر دهند. ...
بیشتر
با اشباع بازارها، سازمانها دریافتهاند که باید حفظ مشتریان، بهخصوص مشتریان باارزش، در مرکز راهبردهای مدیریتی آنان قرار گیرد چراکه هزینۀ جذب مشتریان جدید بیشتر از هزینۀ نگهداری مشتریان موجود است. صنعت بیمه نیز از این امر مستثنی نیست و به دلیل هزینۀ جابجایی اندک، با مشتریانی روبهرو است که تمایل دارند شرکت فعلی خود را تغییر دهند. پژوهش حاضر تأثیر متغیرهای طول ارتباط، تأخر خرید، فرکانس خرید، ارزش مالی، سودآوری و گروه محصولات خریداریشده را در ارزشگذاری مشتریان مورد مطالعهشده بررسی میکند. برای این کار از ابزار پیمایشی پرسشنامه به منظور آگاهی از نظرات خبرگان در خصوص متغیرهای مؤثر بر ارزشگذاری مشتریان استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که متغیرهای فرکانس خرید، طول مدت همکاری و تعداد گروههای بیمهای خریداریشده از منظر خبرگان بیشترین اهمیت را در ارزشگذاری مشتریان دارا هستند. سپس با استخراج متغیرها و عوامل مهم بر رویگردانی بیمهگذاران، تأثیر و اهمیت این عوامل بر روی رویگردانی مشتریان باارزش بررسی و در ادامه با استفاده از متغیرهای شناساییشده در مرحلۀ قبل به توسعۀ مدل پیشبینیکنندۀ رویگردانی پرداخته شده است. با مدلهای مختلف (شبکۀ عصبی، درخت تصمیم، ماشین بردار پشتیبان، و رگرسیون لوژستیک) مدلسازی پیشبینی انجام و دقت مدلهای ساختهشده، ارزیابی شده است. نتایج نشان میدهد که مدل درخت تصمیم C5.0 نسبت به سایر مدلها دقت و صحت بالاتری در پیشبینی رویگردانی دارد.
مقاله علمی
مهدی دهقانی سلطانی؛ اردشیر شیری؛ حسین فارسی زاده؛ داراب طیبی؛ فرشته فلاحی
چکیده
هدف این پژوهش، مطالعه و بررسی تأثیر رهبری اصیل بر کسب مزیت رقابتی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی کارکنان در شرکتهای بیمه در استان ایلام است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری دادهها در زمرۀ تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای بیمه در استان ایلام که تعداد آنها ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مطالعه و بررسی تأثیر رهبری اصیل بر کسب مزیت رقابتی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی کارکنان در شرکتهای بیمه در استان ایلام است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری دادهها در زمرۀ تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای بیمه در استان ایلام که تعداد آنها 584 نفر هستند، است. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانهای، پرسشنامه است که روایی آن توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. به منظور بررسی مدل تحقیق از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار پی ال اس استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رهبری اصیل بر مزیت رقابتی تأثیر مثبت معنیداری دارد. همچنین رهبری اصیل از طریق توانمندسازی روانشناختی کارکنان نیز تأثیر مثبت معنیداری بر مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه در استان ایلام دارد.