مقاله علمی
میر حسین موسوی؛ اوین خضری
چکیده
هدف: شوکهای سلامت دارای هزینههای اقتصادی از جمله افزایش مخارج سلامت به علت بیماریها و کاهش درآمد در اثر کاهش بهرهوری نیروی کار است، افزایش این دو هزینه باعث عدم تقارن اطلاعاتی میشود که به نوبه خود سبب اختلال در مکانیزم طبیعی قیمتها در بازار بیمه و ایجاد اثرات اقتصادی بیشتر میشود. بنابراین، شوکهای ...
بیشتر
هدف: شوکهای سلامت دارای هزینههای اقتصادی از جمله افزایش مخارج سلامت به علت بیماریها و کاهش درآمد در اثر کاهش بهرهوری نیروی کار است، افزایش این دو هزینه باعث عدم تقارن اطلاعاتی میشود که به نوبه خود سبب اختلال در مکانیزم طبیعی قیمتها در بازار بیمه و ایجاد اثرات اقتصادی بیشتر میشود. بنابراین، شوکهای سلامت ارتباطات کنشی بین درآمد ملی و بازارهای بیمه ایجاد میکند. از آنجا که که بیمههای عمر از شاخههای مهم و مطرح در صنعت بیمه است، که رشد و توسعه آن میتواند در بهبود و رشد وضعیت اقتصادی کشورها سهم بسزایی داشته باشد، هدف این مطالعه بررسی اثرات شوکهای سلامت بر بازار بیمه و رشد اقتصادی طی دوره زمانی 2000 تا 2017 است.روش شناسی: بهمنظور بررسی تأثیر شوکهای سلامت بر مصرف بیمه و رشد اقتصادی، ابتدا شوکهای مثبت و منفی سلامت با استفاده از قاعده مورک استخراج شد و سپس در چارچوب خود رگرسیون برداری دادههای تابلویی (PVAR) اثر آنها بر رشد اقتصادی و مصرف بیمه عمر مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: نتایج تابع عکسالعمل نشان داد به علت پایین بودن امید زندگی و سطح بهداشت عمومی در کشورهای درحالتوسعه در مقایسه با کشورهای توسعهیافته، مخارج عمومی از کارایی بالاتری برخوردار است، بنابراین شوکهای مثبت سلامت سبب تسریع رشد اقتصادی شده است. همچنین در رابطه با واکنش مصرف بیمه عمر نسبت به شوکهای سلامت، هر دلار اضافی مخارج سلامت در کشورهای توسعهیافته، ضعیفتر از کشورهای درحال توسعه بود. نتایج تجزیه واریانس نشان داد بیشتر نوسانات رشد اقتصادی در بلندمدت توسط شوکهای منفی سلامت توضیح داده میشود. تجزیه واریانس مصرف بیمه عمر نیز نشان داد بعد از خود متغیر شوکهای منفی سلامت، بیشترین توضیح دهندگی را برای نوسانات مصرف بیمه عمر داشتند. نتایج آزمون علیت گرنجری نیز نشاندهنده رابطه علیت از شوکهای سلامت به مصرف بیمه عمر و رشد اقتصادی بود.نتیجه گیری: دولت و بیمهها در ارتقای سلامت و رشد اقتصادی نقش مهم و راهبردی دارند. لذا هرگونه کاهش منابع دولت و بیمهها، منجر به افزایش پرداختی از جیب مردم خواهد شد، این در صورتی است که هزینهکرد دولت در حوزه سلامت، بیشترین بهرهوری اجتماعی را در پی دارد و علاوه بر کاهش آلام و نگرانیهای مردم -بهویژه محرومان- به لحاظ راهبردی نیز رضایت عمومی حداقلی را محقق مینماید.
مقاله علمی
حسینعلی بختیار نصرآبادی؛ طهمورث حسنقلی پور؛ ابوعلی ودادهیر؛ مسعود بادین؛ سید ابوالقاسم میرا
چکیده
هدف: عدم درک جامع رفتار خرید بیمهگذار بهعنوان جنبهای از تعاملات اجتماعی و انسانی یکی از مهمترین علل توسعهنیافتگی بازار بیمهزندگی در ایران میتواند باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر ارائه یک درک جامع از رفتار خرید بیمهزندگی بهعنوان فرآیندی شناختی، روانشناختی و رفتاری مبتنی بر تجربه زیسته افراد است.روششناسی:در ...
بیشتر
هدف: عدم درک جامع رفتار خرید بیمهگذار بهعنوان جنبهای از تعاملات اجتماعی و انسانی یکی از مهمترین علل توسعهنیافتگی بازار بیمهزندگی در ایران میتواند باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر ارائه یک درک جامع از رفتار خرید بیمهزندگی بهعنوان فرآیندی شناختی، روانشناختی و رفتاری مبتنی بر تجربه زیسته افراد است.روششناسی:در این تحقیق ازرویکرد کیفی و نظریه دادهبنیاد کوربین و اشتراوس (2015) بهعنوان روش تحقیق استفاده نموده گرفت. دادهها با انجام مصاحبههای عمیق جمعآوری شده است. نمونه آماری شامل 27 نفر از بیمهگذاران بالقوه و بالفعل، نمایندگان فروش و کارشناسان بیمهزندگی بود که براساس نمونهگیری نظری انتخاب شدند و تا حصول اشباع نظری ادامه یافت. فرآیند سیستماتیک پژوهش شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود که با استفاده از راهبردهای تحلیل، پرسش، مقایسه و ابزار یادآورها، طرحوارهها و پارادایم صورت گرفته است.یافتهها :رفتار خرید بیمهزندگی در زمینهای از شرایط خرد و کلان محیطی و شرایط درونی یا فردی، دیالکتیکی بین تردید و اعتماد و مبتنی بر فرآیند اعتمادسازی است؛ به صورتی که برتری تردید یا اعتماد در هر مرحله از فرآیند، منجر به رفتارهای متفاوتی میشود.نتیجهگیری: برونداد این پژوهش، توسعه مدل رفتار خرید بیمهزندگی در کشور ایران است.
مقاله علمی
فرزان خامسیان؛ لعیا ملکیان
چکیده
هدف: این مقاله با هدف بررسی تأثیر تغییرات تولیدی ناشی از پاندمی کرونا بر وضعیت نقدینگی صنعت بیمه پرداخته است.روششناسی: بدین جهت، ابتدا با فرض ورود این تغییرات از طریق کانال تولیدی (با توجه به مشاهدات) بر اقتصاد و انتقال آن به تولید در صنعت بیمه، اثر تغییرات تولیدی ناشی از پاندمی کرونا از طریق استخراج روابط نظری و بلندمدت تولید حق بیمه ...
بیشتر
هدف: این مقاله با هدف بررسی تأثیر تغییرات تولیدی ناشی از پاندمی کرونا بر وضعیت نقدینگی صنعت بیمه پرداخته است.روششناسی: بدین جهت، ابتدا با فرض ورود این تغییرات از طریق کانال تولیدی (با توجه به مشاهدات) بر اقتصاد و انتقال آن به تولید در صنعت بیمه، اثر تغییرات تولیدی ناشی از پاندمی کرونا از طریق استخراج روابط نظری و بلندمدت تولید حق بیمه با اقتصاد و برآورد ضرایب آن با استفاده از مدل خودرگرسیون برداری همانباشته (با دادههای پنل) بهدست آمد و در ادامه با توجه به سناریوهای مختلف برای تغییرات احتمالی ناشی از ریسک اعتباری و ریسک قیمت به عنوان آثار دیگر پاندمی کرونا (از طریق آزادسازی نقدینگی مولد با کاهش تولید) وضعیت شاخص نقدینگی شرکتهای بیمه در شرایط نرمال و بحرانی در وضعیت کوتاهمدت و بلندمدت، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.یافتهها: نتایج نشان داد کاهش شاخص نقدینگی صنعت بیمه در شرایط کوتاهمدت و بحرانی در صورت کاهش رشد تولید ناخالص داخلی جهانی به میزان 0.5 درصد و یا 2.8 درصد به ترتیب مساوی 34.14 و 34.18 است و کاهش شاخص نقدینگی در شرایط بلندمدت و بحرانی به ترتیب مساوی 33.07 و 33.12 است.نتیجهگیری: نتایج بالا موید آن است که شرکتهای بیمه جهت پوشش ریسک مذکور در شرایط بحرانی میبایست در کوتاهمدت نسبت به افزایش نسبت موجودی نقد و داراییهایی با نقدشوندگی بالا اقدام نماید. همچنین، در صورت استمرار شرایط مذکور در بلندمدت، افزایش نسبت نگهداری داراییهای نقدشونده در قالب طلا یا ارزهای باثبات خارجی را در دستور کار قرار دهند.
مقاله علمی
مونا پرستش
چکیده
هدف: لزوم افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران ایجاب میکند شرکتهای بیمه از روشهای نوین برای افزایش توجه مردم به بیمه، جذب مشتریان جدید و نگهداری مشتریان پیشین استفاده کنند. در این بین، بازیوارسازی یکی از امکانات نرم افزارهای جدید در بحث مدیریت ارتباط با مشتری است که قابلیت پیادهسازی راهکارهای جذاب و متنوعی از جمله امتیازدهی، ...
بیشتر
هدف: لزوم افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران ایجاب میکند شرکتهای بیمه از روشهای نوین برای افزایش توجه مردم به بیمه، جذب مشتریان جدید و نگهداری مشتریان پیشین استفاده کنند. در این بین، بازیوارسازی یکی از امکانات نرم افزارهای جدید در بحث مدیریت ارتباط با مشتری است که قابلیت پیادهسازی راهکارهای جذاب و متنوعی از جمله امتیازدهی، جایزه، اشتراکگذاری و ... را با استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه داده شرکتهای بیمه فراهم نموده و با استفاده از آن میتوان مشتریان را از منظرهای مختلف (وفاداری، سوددهی و...) تقسیمبندی نمود.روششناسی: در این تحقیق جهت پیادهسازی روش پیشنهادی از دادههای بیمهگذاران حقیقی شرکت بیمهای منتخب در سه سال اخیر با حفظ امنیت و محرمانگی آنها استفاده شد و بیمهگذاران به 4 دسته ویژه، برتر، میانی و ضعیف تقسیم شدند و جهت بهرهگیری از تکنیکهای مختلف بازیوارسازی، روشهای متناسب با هر گروه از آنها با توجه به ویژگیهای جنسیتی، سنی و .. به کار گرفته شد.یافتهها: نتایج نشان داد از مواردی که جهت جایزه و تخفیف استفاده میشوند برای بیمهگذارن برتر و ویژه میتوان بهره گرفت. همچنین از تکنیکهایی ترغیب و ارتقای سطح بیمهگذار مانند پیشرفت مرحله به مرحله، برای مشتریان میانی و رساندن آنها به سطح مشتریان ویژه واستفاده کرد. در سطوح مشتریان ضعیف نیز از تکنیکهای بازاریابی و افزایش گستره مشتریان بالقوه مانند امکان به اشتراکگذاری یا گردونه شانس میتوان استفاده نمود. نتیجهگیری: پیادهسازی سیستم بازیوارسازی در صنعت بیمه با در نظر گرفتن سطوح و ویژگیهای منحصربهفرد بیمهگذاران، مقوله گستردهای است که میتواند زمینه تحقیقات جذاب در آینده باشد
مقاله علمی
فیروزه حاجی علی اکبری؛ الهام زبان دان؛ فریماه جعفرلی
چکیده
هدف: بیمه تکافل، گونهای بیمهای برای جبران خسارتهای ناشی از حوادث و تکمیل نظام بانکی بدون بهره است که این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی آن در سطح بیمه میهن انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از لحاظ روش توصیفی- اکتشافی بود که به شیوه دلفی و مصاحبه با خبرگان انجام پذیرفت. نمونه آماری شامل 30 نفر از کارشناسان ...
بیشتر
هدف: بیمه تکافل، گونهای بیمهای برای جبران خسارتهای ناشی از حوادث و تکمیل نظام بانکی بدون بهره است که این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی آن در سطح بیمه میهن انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از لحاظ روش توصیفی- اکتشافی بود که به شیوه دلفی و مصاحبه با خبرگان انجام پذیرفت. نمونه آماری شامل 30 نفر از کارشناسان و خبرگان امور بیمهای شرکت بیمه میهن بود که به روش گلوله برفی انتخاب و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت و مجموعاً 30 مصاحبه صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از منابع کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان تهیه شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نرخ سازگاری مورد تایید قرار گرفت. جمعآوری دادهها با استفاده از روش دلفی و طی سه مرحله انجام شد. در تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و روش استنباطی دلفی استفاده شد که تحلیلهای توصیفی با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 و تحلیلهای استنباطی با نرم افزار میک مک نسخه 6 انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد از دید خبرگان امور بیمه چهار مؤلفه بهای تمام شده (هزینه) ارائه خدمات بیمهای، قوانین و دستورالعملهای ابلاغی، تحقیقات آماری و شفافیت اطلاعات ارائه شده در پیادهسازی بیمه تکافل در سطح بیمه میهن بیشترین اهمیت را دارند که مؤلفه بهای تمام شده بیشترین اثر مستقیم را داشته است.نتیجهگیری: عوامل مستخرج در استقرار نظام تکافل در سطح بیمه میهن میتوانند نقش مؤثری داشته باشند و به کاهش ریسک و آزمایش و خطا کمک نمایند.
مقاله علمی
شمس الله سلامی؛ محمد رضا باقرزاده؛ اسداله مهرآرا؛ مهرداد متانی
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف شناسایی عوامل حاکمیت شرکتی مطلوب در شرکت بیمه ایران و اولویتبندی آنها با استفاده از روش تاپسیس فازی انجام شده است.روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی مبتنی بر روش آمیخته بوده است. در شناسایی عوامل از روش تحلیل مضمون و در اولویتبندی مولفهها از روش ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف شناسایی عوامل حاکمیت شرکتی مطلوب در شرکت بیمه ایران و اولویتبندی آنها با استفاده از روش تاپسیس فازی انجام شده است.روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی مبتنی بر روش آمیخته بوده است. در شناسایی عوامل از روش تحلیل مضمون و در اولویتبندی مولفهها از روش تاپسیس فازی استفاده شده است. جامعه خبرگان در فاز کیفی شامل 15 نفر از مدیران بیمه ایران و نمونه آماری در فاز کمی شامل 152 نفر بود. از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه نیز بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شده است.یافتهها: مدل تحقیق در قالب 5 کد انتخابی، 12 کد محوری و 74 مضمون فرعی با استفاده از روش دلفی از اجماع نظر خبرگان بهدست آمد. در پیمایش مدل تحقیق، مولفهها بر مبنای وزنهای ارزشی رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد مولفه تفکیک نقش رئیس ﻫﻴأﺖ مدیره و مدیرعامل بیشترین وزن ارزشی و مولفه نماینده منتخب کارکنان کمترین وزن ارزشی را در بین 74 شاخص دارا بودهاند.نتیجهگیری: حاکمیت شرکتی ابزاری بهینه برای حمایت از حقوق سهامداران و ذینفعان در صنعت بیمه است.
مقاله علمی
علی حیاتی؛ محسن نجفی خواه
چکیده
هدف: اقدام شرکتهای نفتی به اکتشاف و توسعه میدانهای نفتی و گازی در آبهای عمیق، دورافتاده و با فاصله زیاد از خشکی، منجر به افزایش تقاضا برای راهحلهای بیمهای پیچیده شده است. بر این اساس، مقاله حاضر با هدف بررسی مهمترین نکات حقوقی معمولترین شکل بیمهای مرتبط با پروژههای ساخت در صنعت نفت در ...
بیشتر
هدف: اقدام شرکتهای نفتی به اکتشاف و توسعه میدانهای نفتی و گازی در آبهای عمیق، دورافتاده و با فاصله زیاد از خشکی، منجر به افزایش تقاضا برای راهحلهای بیمهای پیچیده شده است. بر این اساس، مقاله حاضر با هدف بررسی مهمترین نکات حقوقی معمولترین شکل بیمهای مرتبط با پروژههای ساخت در صنعت نفت در دریا، موسوم به «ولکار» تدوین شده است که به رغم اهمیت و استفاده از آن، بررسی مفاد آن در مطالعات داخلی مسبوق به سابقه نیست.روششناسی: مطالعه تطبیقی حاضر با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.یافتهها: این پژوهش ابتدا به بیان مقدمهای از پروژههای ساخت پرداخته است. سپس، ماهیت، موضوع، اهمیت و علل عمده تدوین بیمهنامه ولکار را شرح داده است. یافتههای عمده در بخش شرایط بیمهنامه شامل شناسایی بیمهگذاران متعدد، مدت پوشش بیمهای تجهیزات مختلف و چگونگی تحت پوشش قرار گرفتن قطعات معیوب است. در بخش نهایی نیز که در مورد آثار بیمهنامه است، اثر نقض شرایط بیمهنامه از سوی یکی از بیمهگذاران بر حقوق بیمهگذاران دیگر و نیز تعهدات طرفین مورد بررسی قرار گرفته است.نتیجهگیری: نتایج تحقیق از آن حکایت دارد که غلبه نگرانیهای بیمهگران در بعضی از مسائل این بیمهنامه پروژهای و تمامخطر، مانند شرایط پوشش بیمهای قطعات معیوب، موجب تدوین بندهایی با نگاهداشت بیشتر منافع ایشان شده است.