فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 گروه آموزشی بیمه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

بیمه عمر، با توجه به گسترش وسیع در جهان به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته، نقش مهمی در اقتصاد این کشورها ایفا می‌کند. با وجود کارکردهای بسیار و اهمیت بیمه عمر، این صنعت در ایران، مانند اکثر کشورهای درحال‌توسعه ناشناخته باقی مانده و نقش آن در اقتصاد کشور و زندگی خانواده‌ها ناچیز است. در پژوهش حاضر، به بررسی عواملی پرداخته شده که در گسترش بیمه عمر در کشور مؤثرند. این پژوهش به‌صورت میدانی صورت گرفته و جامعه آماری آن کل کشور است. دراین‌راستا نمونه‌ای به‌صورت تصادفی و از داخل چندین خوشه در دسترس انتخاب شده است.  بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده و با استفاده از تحلیل دسته‌بندی چندگانه، نتایج حاکی از آن است که اعتقاد به اینکه فرد تا 65 سالگی دچار بیماری حادی شود بیشترین تأثیر را بر تقاضای بیمه عمر دارد. سن فرد دومین عامل تأثیرگذار است. سایر متغیرهای تأثیرگذار به ترتیب اثرگذاری شامل اعتقاد به ارث گذاشتن برای فرزندان، قیمت بیمه‌نامه، رعایت اصول اعتقادی و مذهبی و عضویت در صندوق بازنشستگی و در نهایت اشتغال همسر است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of quantitative and qualitative factors on Iranian life insurance demand

نویسندگان [English]

  • Gh. Mahdavi 1
  • V. Majed 2

1 Department of Insurance, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 , Department of Economic Sciences, Faculty of Economics, University of Tehran, Iran

چکیده [English]

Life insurance plays an important role in the economy of these countries due to its wide expansion in the world, especially in developed countries. Despite the many functions and importance of life insurance, this industry in Iran, like most developing countries, remains unknown and its role in the country's economy and the lives of families is insignificant. In the current research, the factors that are effective in the expansion of life insurance in the country have been investigated. This research was conducted in the field and its statistical population is the whole country. In this regard, a sample has been randomly selected from several available clusters.




Based on the collected information and using multiple category analysis, the results indicate that the belief that a person will suffer from an acute illness until the age of 65 has the greatest effect on the demand for life insurance. A person's age is the second most influential factor. Other influencing variables, in order of influence, include belief in inheritance for children, insurance policy price, observance of religious and religious principles, membership in a pension fund, and finally employment of spouse.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Life Insurance Demand
  • Premium
  • Multiple Classification Analysis (MCA)

نامه به سردبیر


سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.


 

CAPTCHA Image