نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
هدف: اگرچه انحراف در محیط کار در اکثر موارد از نظر ماهیتی مخرب است، اما ممکن است جنبههای مثبتی هم داشته باشد. در سالهای اخیر به دلیل این واقعیت که انحراف مثبت میتواند به ایجاد تغییرات مثبت در سازمانها و ارتقاء نوآوری منجر شود، علاقه زیادی به این نوع انحراف در سازمانها دیده شده است. لذا این پژوهش با هدف طراحی الگوی رفتارهای انحرافی مثبت کارکنان در صنعت بیمه ایران انجام شده است.
روششناسی: رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با روش دادهبنیاد نظاممند استراوس و کوربین انجام شده است. گردآوری دادهها بهصورت مصاحبه نیمهساختاریافته با 16 مشارکتکننده از 7 شرکت بیمهای انجام گردید. مشارکتکنندگان از طریق ترکیب روشهای هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. برای اعتباربخشی، ازراهبرد زاویهبندی (همسوسازی) استفاده گردید. همچنین، برای آزمون پایایی مصاحبهها از پایایی بازآزمون (شاخص ثبات) و روش توافق درون موضوعی استفاده شده که به ترتیب نتایج 84 و 93 درصد بهدست آمد.
یافتهها: پس از تحلیل کلیه مصاحبههای صورت گرفته، تعداد 231 کد اولیه شناسایی شد که پس از پالایش به 57 مفهوم، 23 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی تبدیل گردید. همچنین، پنج مؤلفه برای رفتارهای انحرافی مثبت در صنعت بیمه ایران شناسایی شد که شامل رفتارهای کاری خلاقانه و نوآورانه، نقض محترمانه و با انگیزه درست هنجارها و قوانین سازمان، رفتارهای شهروندی سازمانی، نقد منصفانه مدیران و سازمان و افشاگری میباشد.
نتیجهگیری: با توجه حرکت صنعت بیمه ایران به سمت فضای رقابتی، اهمیت رفتارهایی از جنس رفتار سازمانی مثبت اهمیت فزایندهای دارد و در این راستا فراهم نمودن زمینههای بروز رفتارهایی از جنس رفتارهای انحرافی مثبت میتواند تسهیلگر دستیابی به اهداف از پیشتعیین شده از جمله کسب مزیت رقابتی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a model of employees’ positive deviant behaviors in insurance industry
نویسندگان [English]
- H. Rangriz
- A. Hasanpoor
- S. Jafari Nia
- S. Shiri
Department of Human Resources Management and Business, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Objective: Although deviance in the workplace is in most cases destructive in nature, it may also have some benefits. In recent years, due to the fact that positive deviation can lead to positive changes in organizations and promote innovation, there has been great interest in this type of deviation in organizations. Therefore, the purpose of this study is to design a model of positive deviant behaviors of employees in the Iranian insurance industry.
Methodology: This qualitative study was conducted using the Strauss and Corbin grounded theory methodology. Data was collected through semi-structured interviews with 16 participants selected using the purposive and snowballing methods from 7 insurance companies. The triangulation strategy was used for validation. Also, for the reliability test of the interviews, the reliability of the retest (stability index) and the method of intra-subject agreement were used, which obtained 84 and 93% results, respectively.
Finding: After analyzing all the interviews, 231 primary codes were identified, which after refinement became 57 concepts, 23 sub-categories and 6 main categories. The core phenomenon was explained in the form of 5 categories of creative and innovative work behaviors, respectful and well-motivated violations of organizational norms and laws, organizational citizenship behaviors, fair criticism of managers and the organization, and whistle-blowing.
Conclusion: Due to the movement of Iran's insurance industry towards a competitive environment, the importance of positive organizational behaviors has been increasingly important and in this regard, providing grounds for the occurrence of behaviors such as positive deviant behaviors can facilitate the achievement of predetermined goals.
JEL Classification: D23,C91,C92
کلیدواژهها [English]
- Deviant Behaviors
- Employee Positive Deviant Behaviors
- Insurance Industry
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله