نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
1 گروه پژوهشی فناوریهای نوین بیمهای، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران
2 گروه پژوهشی بیمههای اشخاص، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران
چکیده
هدف: نرخ حق بیمهها در صنعت بیمه کشور همچنان تحت فشار رقابتی بیمهگران، برای ارائه نرخهای حق بیمه پائینتر قرار دارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نحوه اثرگذاری تخفیفهای ارائه شده بیشتر به حق بیمههای رشته بیمه شخص ثالث بر نرخ خسارتهای این رشته بیمهای انجام شده است.
روششناسی: به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از دادههای رشته بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری یک شرکت بیمه طی 6 سال استفاده شد. اما، چون دادههای نرخ تخفیفها بسیار پراکنده بود، از این دادهها اعداد فازی ساخته شد و رتبهبندی گردید تا مشخص شود نرخ خسارتها در چه سالی بیشتر بوده است.
یافتهها: نتایج نشان داد با ارائه تخفیفهای بیشتر، ریسکهای پرخطرتری جذب شدهاند. دیگر این که در مقایسه با سایر انواع خودرو، تخفیفها برای خودروهای اتوکار از جذابیت کمتری برخوردار بوده و این نوع خودروها نسبت خسارت پایینتری داشتهاند. همچنین، افزایش نرخ تخفیفها در گذر زمان به جذب تعداد مشتریان بیشتر منجر شده است.
نتیجهگیری: ارائه تخفیفهای بیشتر به نرخ حق بیمههای شخص ثالث بر افزایش نسبت خسارتها اثر معناداری دارد و استراتژی کاهش نرخ حقبیمهها علاوهبر کاهش دریافتی شرکت از محل حقبیمهها، سبب افزایش نسبت خسارتها به دلیل جذب ریسکهای پرخطرتر میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Discount effects on the composition of the risk portfolio of the third-party vehicle insurance
نویسندگان [English]
- M. Manteghipour 1
- M. Aalaei 2
1 Depertment of New Technologies Research in Insurance, Insurance Research center, Tehran, Iran
2 Depertment of Indivisual Insurance Research, Insurance Research center, Tehran, Iran
چکیده [English]
Objective: Some Iranian insurance companies issue third-party insurance policies at lower rates to attract more premiums and a larger portfolio, and therefore offer higher discounts. In this article, we are looking for the answer to the question of how the insurance premiums affect the claim rates.
Methodology: The effect of vehicle third party insurance discount rates was examined using the data of an insurance company during 6 years. The discount rate was very scattered in the data. Therefore, it was necessary to use a method to determine in which year the claims rate was higher to study how the discounts affect the claims rate. Hence, we have constructed fuzzy numbers using the discount rate quarters and have ranked these numbers using the appropriate method.
Findings: The results show that the more premium discounts, the riskier risks are gathered. Also, more discounts for auto cars have been less attractive and this type of car has a lower loss ratio.
Conclusions: Overall, the result of this study shows that the premium reduction strategy, in addition to reducing the company's income from insurance premiums, leads to an increase in the loss ratio due to the issuance riskier policies.
JEL Classification: C10, E30, G22
کلیدواژهها [English]
- Third Party Vehicle Insurance
- Loss Ratio
- Discount Rate
- Atonement Rate
- Fuzzy Numbers
- Risk
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله