نوع مقاله : مقاله علمی
نویسنده
گروه مکاترونیک، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و کارشناس هوش تجاری شرکت بیمه البرز
چکیده
هدف: لزوم افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران ایجاب میکند شرکتهای بیمه از روشهای نوین برای افزایش توجه مردم به بیمه، جذب مشتریان جدید و نگهداری مشتریان پیشین استفاده کنند. در این بین، بازیوارسازی یکی از امکانات نرم افزارهای جدید در بحث مدیریت ارتباط با مشتری است که قابلیت پیادهسازی راهکارهای جذاب و متنوعی از جمله امتیازدهی، جایزه، اشتراکگذاری و ... را با استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه داده شرکتهای بیمه فراهم نموده و با استفاده از آن میتوان مشتریان را از منظرهای مختلف (وفاداری، سوددهی و...) تقسیمبندی نمود.
روششناسی: در این تحقیق جهت پیادهسازی روش پیشنهادی از دادههای بیمهگذاران حقیقی شرکت بیمهای منتخب در سه سال اخیر با حفظ امنیت و محرمانگی آنها استفاده شد و بیمهگذاران به 4 دسته ویژه، برتر، میانی و ضعیف تقسیم شدند و جهت بهرهگیری از تکنیکهای مختلف بازیوارسازی، روشهای متناسب با هر گروه از آنها با توجه به ویژگیهای جنسیتی، سنی و .. به کار گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد از مواردی که جهت جایزه و تخفیف استفاده میشوند برای بیمهگذارن برتر و ویژه میتوان بهره گرفت. همچنین از تکنیکهایی ترغیب و ارتقای سطح بیمهگذار مانند پیشرفت مرحله به مرحله، برای مشتریان میانی و رساندن آنها به سطح مشتریان ویژه واستفاده کرد. در سطوح مشتریان ضعیف نیز از تکنیکهای بازاریابی و افزایش گستره مشتریان بالقوه مانند امکان به اشتراکگذاری یا گردونه شانس میتوان استفاده نمود.
نتیجهگیری: پیادهسازی سیستم بازیوارسازی در صنعت بیمه با در نظر گرفتن سطوح و ویژگیهای منحصربهفرد بیمهگذاران، مقوله گستردهای است که میتواند زمینه تحقیقات جذاب در آینده باشد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Clustering insurance customers based on data mining techniques for use in gamification techniques
نویسنده [English]
- M. Parastesh
Department of Mechatronics, South Tehran Azad University and business intelligence expert of Alborz Insurance Company
چکیده [English]
Objective: The need to increase the penetration rate of insurance in Iran requires insurance companies to use new methods to increase people's attention to insurance, attract new customers, and retain old customers. In the meantime, gamification is one of the possibilities of new software in the discussion of customer relationship management, which provides the ability to implement attractive and diverse solutions, including scoring, awards, sharing, etc., using the information available in the database of insurance companies. Using it, customers can be divided from different perspectives (loyalty, profitability, etc.).
Methodology: In this research, in order to implement the proposed method, the data of the real policyholders of the selected insurance company in the last three years were used while maintaining their security and confidentiality, and the policyholders were divided into 4 special categories, superior, middle and weak, and in order to benefit from various gamification techniques, Appropriate methods were used for each group of them according to the characteristics of gender, age, etc.
Findings: The results showed that it is possible to benefit from the items that are used for bonuses and discounts for premium and special insurers. He also used techniques to encourage and improve the level of the policyholder, such as step-by-step progress, for intermediate customers and bringing them to the level of special customers. At the levels of weak customers, marketing techniques and increasing the range of potential customers, such as the possibility of sharing or wheel of chance, can be used.
Conclusion: The implementation of the gamification system in the insurance industry, taking into account the levels and unique characteristics of the policyholders, is a broad topic that can be an interesting research field in the future.
کلیدواژهها [English]
- Insurance
- Customer Segmentation
- Data Mining
- Gamification
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله