نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
1 گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران
3 گروه علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران
چکیده
هدف: ریسک نهفته در فعالیتهای کارآفرینانه و مشکل تأمین مالی حوزه کارآفرینی دو چالش عمدهی پیشروی توسعه فضای کارآفرینی است. اما، توسعه صنعت بیمه بهعنوان نهاد محوری تقلیل ریسک مالی از یک سو و نهاد سرمایهگذاری از سوی دیگر میتواند به رفع این دو چالش کمک نماید.
روششناسی: این تحقیق با رویکرد دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیمیافته، تأثیر ضریب نفوذ بیمه بر فضای کارآفرینی در دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعهیافته را طی دوره 2018-2013 برآورد نموده است.
یافتهها: نتایج نشان داد تأثیر ضریب نفوذ بیمه بر فضای کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترل شامل سرمایه انسانی، تحقیق و توسعه، آزادی اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه مالی بر فضای کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است.
نتیجهگیری: افزایش سهم بیمه در اقتصاد کشورهای منتخب به بهبود فضای کارآفرینی کمک نموده است. بنابراین، افزایش ضریب نفوذ بیمه بهعنوان یک راهکار جهت توسعه فضای کارآفرینی باید مدنظر سیاستگذاران کلان اقتصادی در کشورهای منتخب قرار بگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The impact of insurance penetration on the entrepreneurial space in selected countries
نویسندگان [English]
- A. Shah Abadi 1
- F. Mehdipur 2
- A. Moradi 3
1 Department of Economics, Faculty of Social and Economic Sciences, Al-Zahra University, Tehran, Iran
2 Department of Business Management, Islamic Azad University, Electronic Department, Tehran, Iran
3 Department of Economic Sciences, Islamic Azad University, Arak Branch, Iran
چکیده [English]
Objective: The risk inherent in entrepreneurial activities and the problem of financing the field of entrepreneurship are two major challenges for the development of the entrepreneurial environment. However, the development of the insurance industry as a central institution for reducing financial risk on the one hand and as an investment institution on the other hand can help to solve these two challenges.
Methodology: This research has estimated the effect of the insurance penetration rate on the entrepreneurship environment in two groups of selected developing and developed countries during the period of 2013-2018 with the approach of panel data and the method of generalized moments.
Findings: The results showed that the effect of insurance penetration on the entrepreneurial climate in both groups of selected countries is positive and significant. Also, the influence of control variables including human capital, research and development, economic freedom, information and communication technology, and financial development on the entrepreneurial atmosphere in both groups of selected countries is positive and significant.
Conclusion: Increasing the share of insurance in the economy of selected countries has helped to improve the entrepreneurial environment. Therefore, increasing the penetration rate of insurance as a solution for the development of the entrepreneurial environment should be considered by macroeconomic policy makers in selected countries.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship Space
- Insurance Penetration
- Human Capital
- Economic Freedom
- Information and Communications Technology
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله