نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
1 گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
هدف: اکتشاف و تبیین رفتارهای مشاهدهپذیر فرهنگ پشتیبان برنامههای جانشینپروری در صنعت بیمه ایران
روششناسی: پژوهش حاضر مبتنی بر روششناسی آمیخته با رویکرد توصیفی- اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه، و برای مرحله کمی، کلیه کارکنان شعب مرکزی شرکتهای بیمه بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 13 نفر به حد اشباع رسید و در بخش کمی به روش طبقهای تصادفی به تعداد 284 نفر انتخاب گردیده است. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و در مرحله دوم پرسشنامه 33 سوالی محقق ساخته بوده که روایی آن به روش صوری و محتوایی و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (893/0) تأیید گردیده است. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و دادههای کمی به روش تحلیل عامل تأییدی در نرم افزار Amos 21 انجام شده است.
یافتهها: الگوهای رفتاری فرهنگ جانشینپرور شامل رفتارهای مشاهدهپذیر محتوایی و ساختاری میباشند. همچنین در بین رفتارهای مشاهدهپذیر فرهنگ، پیادهسازی برنامههای جانشینپروری (با بار عاملی 649/0)، مدیریت تغییر و تحول جانشینپرور (با بار عاملی 595/0) و مدیریت شایستگیها (با بار عاملی 585/0) بیشترین حمایت را از مدل اندازهگیری داشتهاند.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، یکی از رفتارهای مشاهدهپذیر اصلی فرهنگ برای پشتیبانی از برنامههای جانشینپروری در صنعت بیمه، رفتارهای محتوایی میباشد که شامل؛ رفتارهای انگیزشی جانشینپروری، ارتباطات سازمانی یکپارچه و متعهدانه، رهبری تحولآفرین مبتنی بر مشارکت، مدیریت تغییر و تحول جانشینپرور میشود. همچنین سایر یافتههای این پژوهش نشان داد که رفتارهای ساختارگرایانه نیز یکی دیگر از رفتارهای مشاهدهپذیر فرهنگ برای پشتیبانی از برنامههای جانشینپروری در صنعت بیمه است که شامل؛ قوانین و مقررات تسهیلگر، ساختار سازمانی چابک، مدیریت شایستگیها، مدیریت راهبردی سرمایه انسانی، پیادهسازی برنامههای جانشینپروری، توانمندسازی مبتنی بر آموزش و مدیریت دانش، و مدیریت عملکرد مبتنی بر جانشینپروری میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and explaining observable behaviors of succession culture in the Iranian insurance industry
نویسندگان [English]
- Sh. Tayar 1
- S.M. Allameh 1
- S.A. Siadat 2
1 Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Isfahan University, Isfahan, Iran
2 Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Aim: to explore and explain the observable behaviors of the culture supporting succession programs in the insurance industry of Iran.
Methodology: The current research is based on a methodology combined with a descriptive-exploratory approach. The statistical population for the qualitative stage included academic and insurance industry experts, and for the quantitative stage, all the employees of central branches of insurance companies. The statistical sample in the qualitative section reached the saturation point with a targeted approach of 13 people, and in the quantitative section, 284 people were selected by stratified random method. The data collection tool in the first stage included a semi-structured interview with experts, and in the second stage, a 33-question questionnaire was created by the researcher, whose validity was confirmed by the form and content method, and the reliability of the questionnaire was confirmed by the Cronbach's alpha method (0.893). Qualitative data analysis was done using thematic analysis method and quantitative data was done using confirmatory factor analysis method in Amos 21 software.
Findings: The behavioral patterns of surrogate culture include observable content and structural behaviors. Also, among the observable behaviors of culture, the implementation of succession programs (with a factor load of 0.649), the management of succession change and transformation (with a factor load of 0.595) and the management of competencies (with a factor load of 0.585) have the most support from the measurement model. .
Conclusion: Based on the findings of the research, one of the main observable behaviors of the culture to support succession programs in the insurance industry is content behaviors that include; Successive motivational behaviors, integrated and committed organizational communication, transformational leadership based on participation, change management and transformation become successors. Also, other findings of this research showed that structuralist behavior is another observable behavior of culture to support succession planning in the insurance industry, which includes facilitating rules and regulations, agile organizational structure, competency management, strategic human capital management, succession planning implementation, empowerment. It is based on education and knowledge management, and performance management is based on succession.
کلیدواژهها [English]
- Insurance Industry
- Observable Behaviors
- Organizational Culture
- Succession Planning
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله