فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 گروه مهندسی IT، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

هدف: در دهه‌های اخیر، با توجه به آن‌که هزینه‌های جذب مشتری جدید به طور پیوسته در حال افزایش است، توجه به نگهداری مشتریان و بالا بردن وفاداری آن‌ها، برای سودآوری سازمان‌ها بسیار مهم و حساس است. از این‌رو سازمان‌ها برنامه‌های مختلفی را برای افزایش ماندگاری مشتریان خود اجرا می‌کنند. از سوی دیگر همه‌‌ مشتریان سودآوری یکسانی برای سازمان ندارند و منابع محدود سازمان باید صرف مشتریان با ارزش شود. هدف این پژوهش ارائه مدلی ریاضی برای انتخاب بهینه مشتریان هدف جهت برنامه‌های ماندگاری و همچنین انتخاب میزان هزینه‌ برای هر مشتری است.
روش‌شناسی: اجرای تحقیق حاضر در 3 گام اصلی صورت گرفت. در گام اول با استفاده از داده‌کاوی احتمال رویگردانی مشتریان بدست می‌آید. در گام دوم ارزش دوره‌ی عمر مشتری محاسبه می‌شود و در گام آخر مدل بهینه‌سازی پیشنهادی حل می‌شود، برای حل مدل از LP-Metric استفاده شده و حل آن در نرم‌افزار GAMS انجام شده ‌است. در حل مدل پیشنهادی داده‌های واقعی یکی از سازمان‌های بیمه‌ای کشور مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: یک مدل بهینه‌سازی دو هدفه‌ بر مبنای ارزش دوره عمر مشتری ارائه شده است. یکی از توابع هدف مربوط به بیشینه‌کردن ارزش دوره‌ عمر مشتری با اجرای برنامه‌ ماندگاری و هدف دیگر مربوط به کمینه‌کردن هزینه‌های برنامه است.
 نتیجه‌گیریبا حل مدل بهینه‌سازی پیشنهادی، یک نمودار پارتو بدست آمده که با در نظر گرفتن نظر کارشناسان، هر نقطه بر روی این نمودار می‌تواند یک جواب بهینه برای انتخاب مشتریان هدف برنامه‌های ماندگاری و شیوه هزینه کرد برای آن‌ها باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Optimal allocation of short-term marketing resources based on customer lifetime value

نویسندگان [English]

  • F. Sandoghdaran 1
  • A. Albadvi 2
  • B. Teimourpour 2

1 Department of IT Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Department of Industrial Engineering, Technical and Engineering Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: In recent decades, considering that the costs of attracting new customers are constantly increasing, it is very important and sensitive for the profitability of organizations to pay attention to maintaining customers and increasing their loyalty. Therefore, organizations implement various programs to increase the longevity of their customers. On the other hand, not all customers have the same profitability for the organization, and the limited resources of the organization should be spent on valuable customers. The purpose of this research is to provide a mathematical model for the optimal selection of target customers for retention programs and also to select the cost for each customer.
Methodology: The present research was carried out in 3 main steps. In the first step, using data mining, the probability of customers turning away is obtained. In the second step, the customer's lifetime value is calculated, and in the last step, the proposed optimization model is solved. LP-Metric was used to solve the model, and it was solved in GAMS software. Real data from one of the country's insurance organizations was used to solve the proposed model.
Findings: A two-objective optimization model based on customer lifetime value has been presented. One of the objective functions is related to maximizing the customer lifetime value by implementing the retention program and the other objective is related to minimizing the costs of the program.
  Conclusion: By solving the proposed optimization model, a Pareto chart has been obtained that, considering the opinion of experts, every point on this chart can be an optimal answer for choosing the target customers of sustainability programs and the way of spending for them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer Lifetime Value
  • Retention Programs
  • Data mining
  • bi-objective Optimization
امینی، منصور و خروشی، عبدالعظیم  (1387). قلمرو تعهدات بیمه‌گذار در ارائه اطلاعات موثر بر انعقاد عقد بیمه، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و دوم، شماره 1، صفحات 177- 149.
انصاری، علی و عسکری دهنوی، جواد (1394). مطالعه تطبیقی نقش حسن نیت بیمه‌گر در انعقاد عقد بیمه (حقوق ایران و نظام‌های  حقوقی معاصر)، پژوهشنامه بیمه، سال سی‌ام، شماره 3، صفحات 119- 138.
انصاری، علی و عسکری دهنوی، جواد  (1392). مسؤولیت مدنی بیمه‌گذار نقض‌کننده حسن نیت در مرحله انعقاد قرارداد بیمه، پژوهشنامه بیمه، سال بیست و هشتم، شماره1، صفحات 95- 120.
ایزانلو، محسن و لطفی، احسان (1390). درباره تعهد بیمه‌گذار به اطلاع رسانی، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 41، شماره 3، صفحات 57- 75.
بابائی، ایرج (1393). حقوق بیمه، تهران، سمت، چاپ دوازدهم.
باریکلو، علیرضا (1394). حقوق قراردادها (عقود معین 1)، بنیاد حقوقی میزان، تهران، چاپ اول.
باریکلو، علیرضا و خزایی، سید علی (1390). «اصل حسن نیت و پیامد‌های آن در دوره پیش قراردادی؛ با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلیس و فرانسه»، مجله حقوقی دادگستری، سال 75، شماره 76، صفحات 53-87.
صادقی مقدم، محمد حسن و شکوهی‌زاده، رضا (1392). حقوق بیمه (کلیات عقد بیمه)، ج اول، تهران، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
عابدیان، میر حسین و خروشی، عبدالعظیم (1388)، تعهدات پیش قراردادی بیمه‌گر و جای خالی آن در لایحه بیمه تجاری، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 50، صفحات 219- 254.
کاتوزیان، ناصر (1376). حقوق مدنی: قواعد عمومی قراردادها، ج پنجم، تهران، انتشارات بهنشر، چاپ دوم.
کریمی، آیت (1393).  بیمه اموال و مسؤولیت، تهران، بنیاد حقوقی میزان، چاپ دوم.
کوشا، ابوطالب (1384). «اصل حداکثر حسن نیت در معاملات بیمه و نیم نگاهی به آن در سایر عقود و قراردادها»، فصلنامه دیدگاه‌های حقوقی، شماره سی و ششم و سی و هفتم، صفحات 49- 69.
محمود صالحی، جان علی (1381). حقوق بیمه، بیمه مرکزی ایران، تهران، مدیریت آموزش و انتشارات، چاپ اول.
نیکخو امیری، ناصر (1394). بررسی فقهی عقد بیمه، تهران، انتشارات سمت و مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی و مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، چاپ اول.
منابع انگلیسی
Ahmad, Bilal, (2015). The Pre-Contractual Duty of Good Faith – A Comparative Analysis of the Duty of Utmost Good Faith in the Marine Insurance Contract Law with the Duty of Good Faith in the General Contract Law, Last Visit: 2018/ 02/ 10. Available at: https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/1692656.
Basu Bal, Abhinayan, (2011). The Assured, s Post- Formation Duty of Utmost Good Faith in Marine Insurance, Available at: lup.lub.lu.se/student papers/record/1975713/file/1975914.pdf. [1]
Beatson, J. (1998).  Anson, s Law of Contract, Oxford University Press.
Brown, C, (2010). Insurance Law in Canada, 7th Student Ed, Carswell, Toronto.
Chu C, Poh, (2000), Principles of Insurance Law, 5th ed, Singapore, Butterworths.
Costabel, A. M, (2015). The UK Insurance ACT 2015: A Restatement of Marine Insurance Law, ST. Thomas Law Review, Vol. 27.
Eggers, P. M (2012). The Past and Future of English Insurance Law: Good Faith and Warranties, UCL Journal of Law and Jurisprudence, p. 211- 243. Availble at: discovery.ucl.ac.uk/.../1%282%29UCLJLJ211 %20%20Insurance%20Warranties.pdf.
Feng, S, (2008). Utmost Good Faith in Marine Insurance: A Comparative Study of English and Chines Maritime Law, Plymouth Law Review, Available at:
www6.plymouth.ac.uk/files/extranet/docs/SSB/Shi_Feng_edited_02-12-08.
Germano, E, (2016). A Law and Economics Analysis of The Duty of Utmost Good Faith (Uberrimae Fidei) in Marine Insurance Law for Protection and Indemnity Clubs, ST. Mary, s Law Journal [Vol. 47, p. 727- 820.
Knut E.G, (2007). Pre-Contractual Duty to Disclose Information- A Comparision Between Norwegian and English Contract Law, Available at: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/21460/Masterthesis.pdf?
Kontautas, T, (2002). Duty of Disclosure in Insurance Law, Available at: www.dbr.lt/uploads/ensimaz.pdf.
Kronman, Mistake, (1978). Disclosure, Information, and the Law of Contracts, 7 Journal of Legal Studies, p. 1-34.
Lowry, J, (2017). Pre- Contractual Information Duties: The Insured, s Pre-Contractual Duty of Disclosure-Convergence across the Jurisdictional Divide, Reasearch Handbook on International Insurance Law and Regulation.
Lucke, K, (1987). Good Faith and Contractual Performance in P D Finn(ed) Essays on Contract, the Law Book Company, Sydney.
Manning, A, (2010). Mannings Six Principles of General Insurance, Available at: www.lmigroup.com/Documents/SixPrinciples.pdf,
Michonski, D, (2015). Contractual or Delictual? On the Character of Pre-contractual Liability in Selected European Legal Systems, Comparative Law Review, 20.
Park, S, (1996). Analysis on the Current Interpretations of the Duty of Disclosure in English Insurance and Marine Insurance Contracts, University of Bristol. Available at: https://core.ac.uk/download/ pdf/33133605.pdf
Fajryansah, R, (2003). A Study of the Application of Utmost Good faith Principle under the English Marine Insurance Law, Available at: commons.wmu.se/cgi/viewcontent.cgi?article=1220&context=all. 
Sanjay R. S (2016). Principle of Utmost Good Faith & Disclosure Clause in Insurance, available at: www.garph.co.uk/IJARMSS/Feb2016/7.pdf.
Schoenbaum J. T, (1998). The Duty of Utmost Good Faith in Marine Insurance Law: A Comparartive Analysis of American and English Law, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 29, No. 1, January.
Smits N. J, (2014). Contract Law: A Comparative Introduction, Edward Elgar Publishing, USA.
Song, W. (2012). The Extent of the Insured,s Duty to Disclosure: A Comparative Analysis of the Disclosure Obligations of Insured in Australia, Singapore and China, Queensland University of Technology, Available at: https://eprints.qut.edu.au/54638/1/Wei_Song__Thesis.
Tarr A. A. and Tarr R J- A, (2002). Utmost Good Faith in Insurance: Reform Overdue? Asia Pacific Law Review, Vol 10, no. 2, Kluwer Law International.
Vásquez-Vega, D, (2014). A Comparative Analysis of Utmost Good Faith in Colombian and English Insurance Law, EAFIT, Journal of International Law, Vol 5, p. 75- 101.
 
 
 

نامه به سردبیر


سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.


 

CAPTCHA Image