نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
گروه مدیریت و اقتصاد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده
هدف: بازخرید بیمههای عمر از آسیبهای صنعت بیمه است که موجب نارضایتی مشتریان، تبلیغات سوء آنها، برهمزدن برنامههای شرکتها برای سرمایهگذاری، کاهش درآمد ناخالص داخلی کشور و... میشود. ازآنجاییکه بیشتر تحقیقات صورتگرفته در زمینه بازخرید بیمههای عمر بر عوامل اقتصادی متمرکز بودهاند، هدف اصلی این تحقیق آن است که به تبیین همهجانبه عللی بپردازد که موجب بازخرید بیمهنامههای عمر در ایران میشوند.
روششناسی: پژوهش حاضر، به روش کیفی و با استفاده از نظریه دادهبنیاد (رویکرد استراوس و کوربین)، شرایط بازخرید بیمه عمر به درخواست بیمهگذاران و تعاملهای مربوط به آن و پیامدهای ناشی از آن را احصا کرده است.
یافتهها: دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با کارکنان عالیرتبه و کارشناسان بازخرید بیمههای عمر برخی شرکتهای بیمه فعال در کشور بهدست آمدهاند.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند شرایط علّی شامل ابعاد مربوط به ساختار بیمههای عمر و شرایط مداخلهای شامل ابعاد مرتبط با بیمهگر و بیمهگذار و شرایط زمینهای شامل ابعاد مربوط به ساختار جامعه ایران میشوند که موجب بازخرید بیمههای عمر میشوند و با تعاملهایی مانند مشاوره مجدد و ارائه تسهیلات یا ندادن مشاوره، پیامدهای حاصله به ترتیب شامل انصراف از بازخرید و احساس رضایت و تداوم بیمه عمر یا بازخرید، احساس نارضایتی، سلب اعتماد از بیمهگر و تبلیغات ویروسی علیه بیمهگر هستند. بهعلاوه، شرایط خاصی مانند بیثباتی اقتصادی یا سیاسی در سطح کلان و مواردی چون وضعیت شغلی و درآمد بیمهگذار در سطح خرد، همچنین ویژگیهای ماهوی بیمه عمر ازجمله پیچیدگی، بلندمدتبودن و ناملموسبودن هم در بازخرید بیمه عمر تأثیرگذارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Paradigm model of effective factors in life insurance redemption in Iran
نویسندگان [English]
- A. Helmzadeh
- K. Hamdi
- K. Heidarzadeh Hanzaei
Department of Management and Economics, Business Administration, Islamic Azad University of Tehran, Science and Research Unit, Tehran, IranTehran.
چکیده [English]
Purpose: The redemption of life insurance is one of the harms of the insurance industry, which causes customer dissatisfaction, their bad advertising, disrupting companies' plans for investment, reducing the country's gross domestic income, etc. Since most of the researches conducted in the field of life insurance redemption have focused on economic factors, the main goal of this research is to comprehensively explain the reasons that lead to the redemption of life insurance policies in Iran.
Methodology: The current research, using a qualitative method and using data base theory (Strauss and Corbin's approach), has calculated the conditions of life insurance redemption at the request of policyholders and related interactions and its consequences.
Findings: The research data were obtained through interviews with high-ranking employees and life insurance redemption experts of some active insurance companies in the country.
Conclusion: The results show that causal conditions include dimensions related to the structure of life insurances and intervention conditions include dimensions related to the insurer and policyholder and background conditions include dimensions related to the structure of Iranian society that cause the redemption of life insurances and with interactions such as re-advising and providing facilities or not giving advice, the resulting consequences include, respectively, cancellation of redemption and feeling of satisfaction and continuation of life insurance or redemption, feeling of dissatisfaction, loss of trust from the insurer and viral advertisements against the insurer. In addition, certain conditions such as economic or political instability at the macro level and things such as the employment status and income of the policyholder at the micro level, as well as the essential characteristics of life insurance, such as complexity, long-term and intangibility, also affect the redemption of life insurance.
کلیدواژهها [English]
- Paradigm Model
- Life Insurance Surrender
- Life Insurance
- Grounded Theory
- Insurance company
نامه به سردبیر
سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.
ارسال نظر در مورد این مقاله