فصلنامه علمی
مقاله علمی
بخش‌بندی مشتریان صنعت بیمه با استفاده از الگوریتم خوشه‌بندی دو مرحله‌ای مقیاس‌پذیر (نمونه موردی یک شرکت بیمه)

علیرضا پویا؛ داود فاضل ترشیزی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 126-143

https://doi.org/10.22056/jir.2020.158409.2413

چکیده
  هدف: امروزه در صنعت بیمه، ایفای نقش مشتری از دنباله‌روی ارائه‌کنندگان خدمت به هدایتگر خدمت‌دهندگان بدل گشته است بنابراین باتوجه به تفاوت در سودآوری، نوع خرید، وفاداری، ریسک، بُعد رفتاری و جمعیت شناختی مشتریان در پی ایجاد مرزبندی قابل توجه‌ای بین آن‌ها با استفاده از رویکرد بخش‌بندی مشتریان می‌باشیم تا با شناخت ویژگی‌های هریک ...  بیشتر

مقاله علمی
ارزیابی ریسک و بررسی انطباق با قواعد کسب‌وکار در بیمه با کمک تکنیک فرایندکاوی مطالعه موردی: فرایند خسارت بیمه شخص ثالث

آمنه خدیور؛ فاطمه فیروزی؛ لیلی نیاکان

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 144-158

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.02

چکیده
  هدف: امروزه سازمان‌ها برای بهبود فعالیت‌های خود به رویکردهای فرایند محور روی آورده‌اند. شناخت و اصلاح فرایندها در سازمان‌ها به دلیل صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه ضروری می‌باشد.  مدیریت فرایند و مدیریت ریسک بنگاه و بررسی انطباق با قواعد از چالش‎های اصلی سازمان‌های فرایندمحور امروزی به‎خصوص شرکت‌های بیمه است. امروزه، بیمه ...  بیشتر

مقاله علمی
بررسی عوامل موثر بر گرایش به بازخرید بیمه‌های عمر

اباذر حلم زاده؛ کریم حمدی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 159-173

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.03

چکیده
  هدف: در سال‌های اخیر، در صنعت بیمه تلاش زیادی صورت گرفته تا سهم پورتفوی بیمه‌های عمر کشور افزایش یابد. در حال ‌حاضر این سهم در مقایسه با آمارهای جهانی ناچیز است و از همین میزان نیز هرساله درصدی بازخرید می‌شوند. باتوجه به این‌که تحقیقات صورت‌ گرفته در زمینه بیمه عمر همگی نگاهی پس‌نگر داشته‌اند و هیچ‌ یک به دنبال پیش‌بینی این رفتار ...  بیشتر

مقاله علمی
شناسایی و تبیین رفتارهای مشاهده‌پذیر فرهنگ جانشین‌پروری در صنعت بیمه ایران

شاهین طیار؛ سید محسن علامه؛ سید علی سیادت

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 174-195

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.04

چکیده
  هدف: اکتشاف و تبیین رفتارهای مشاهده­‌پذیر فرهنگ پشتیبان برنامه­های جانشین­‌پروری در صنعت بیمه ایرانروش‌شناسی: پژوهش حاضر مبتنی بر روش­شناسی آمیخته با رویکرد توصیفی- اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه، و برای مرحله کمی، کلیه کارکنان شعب مرکزی شرکت­های بیمه بوده‌ است. نمونه ...  بیشتر

مقاله علمی
اعتبارسنجی قاعده مرور زمان در بیمه‌های مربوط به وسایل نقلیه(با بررسی فقهی)

سیامک جعفرزاده؛ جواد فراز مهر

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 196-209

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.05

چکیده
  هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی اعتبار قاعده مرور زمان در بیمه های مربوط به وسایل نقلیه می باشد و  مرور زمان یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین نهادهای حقوق کیفری محـسوب مـی‌شـود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقنن آن را به‌طورکلی نسخ و حذف نمود و سپس مرور زمان کیفری را با شرایطی محدود و مقید در امور کیفری در سال 1378 پذیرفت و نهایتاً با تصویب ...  بیشتر

مقاله علمی
مسئولیت بیمه‌گر در برابر راننده مسبب حادثه در قانون جدید بیمه اجباری

جواد شمسی؛ میلاد سلطانی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 210-220

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.06

چکیده
  هدف: این نوشتار در پی تبیین مسئولیت بیمه‌گر در برابر راننده مسبب حادثه است که در قانون بیمه اجباری 1395 پیش بینی شده است. لذا بایستی مفهوم، مبانی و قلمرو مسئولیت بیمه‌گر در این زمینه بررسی شود.روش: توصیفی- تحلیلییافته‌ها: مسئولیت بیمه‌گر در برابر راننده مسبب حادثه یکی از مسائلی است که تقنین آن در قانون بیمه ضروری می نمود و قانون‌گذار ...  بیشتر

مقاله علمی
تعهد افشای پیش قراردادی بیمه‌گذار در حقوق ایران و انگلیس

مرتضی حاجی پور؛ یوسف مولایی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 221-230

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.07

چکیده
  هدف: هدف اساسی تحقیق این است  که تعهد افشای  بیمه‌گذار، مبنا و قلمرو آن  را در مرحله پیش قراردادی در دو نظام حقوقی ایران و انگلیس مورد مطالعه قرار دهد.روش شناسی:روشی که در تحقیق به کار گرفته شده است روش توصیفی و تحلیلی است که در بستر مطالعه تطبیقی بین حقوق ایران و حقوق انگلیس خصوصاً قانون جدید بیمه انگلیس مصوب  2015 انجام شده ...  بیشتر

مقاله علمی
تخصیص بهینه منابع بازاریابی کوتاه مدت بر مبنای ارزش دوره عمر مشتری

فرزانه صندوقداران؛ امیر البدوی؛ بابک تیمورپور

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 231-245

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.08

چکیده
  هدف: در دهه‌های اخیر، با توجه به آن‌که هزینه‌های جذب مشتری جدید به طور پیوسته در حال افزایش است، توجه به نگهداری مشتریان و بالا بردن وفاداری آن‌ها، برای سودآوری سازمان‌ها بسیار مهم و حساس است. از این‌رو سازمان‌ها برنامه‌های مختلفی را برای افزایش ماندگاری مشتریان خود اجرا می‌کنند. از سوی دیگر همه‌‌ مشتریان سودآوری یکسانی ...  بیشتر