مقاله علمی
امیرتیمور پاینده نجفآبادی؛ فاطمه عطاطلب؛ رمضان رضازاده
چکیده
هدف: یکی از مهمترین مسائلی است که شرکتهای بیمه با آن مواجه هستند تعیین حقبیمه عادلانه است. با توجه به اینکه سابقه عدم خسارت منجر به تخفیف در حقبیمه میشود لذا فرض میکنیم بیمهگذاران نوعی رفتار خاص در دو نقطۀ i و j ارائه میکنند. بهگونهای که به صورت معنیداری فراوانی دو نقطۀ i و j در مشاهدات زیاد است. هدف این مقاله برآورد ...
بیشتر
هدف: یکی از مهمترین مسائلی است که شرکتهای بیمه با آن مواجه هستند تعیین حقبیمه عادلانه است. با توجه به اینکه سابقه عدم خسارت منجر به تخفیف در حقبیمه میشود لذا فرض میکنیم بیمهگذاران نوعی رفتار خاص در دو نقطۀ i و j ارائه میکنند. بهگونهای که به صورت معنیداری فراوانی دو نقطۀ i و j در مشاهدات زیاد است. هدف این مقاله برآورد حقبیمۀ نسبی در سیستم نرخگذاریشده تحت مدلهای پواسون آماسیده در این دو نقطه است.روششناسی: در این تحقیق برای مدلبندی اشتیاق برای پاداش از یک توزیع پواسون آماسیده در دو نقطه i و j استفاده شده است روش مورد استفاده یک روش تقریبی مبتنی بر روشهای بیزی برای برآوردگرهای باورمندی تحت دو تابع زیان مربع خطا و لاینکس است.یافتهها: نتایج عددی بهدستآمده حاکی از آن است که اگر از مدلهای پواسون آماسیده در دو نقطه استفاده کنیم، حقبیمۀ نسبی به طور معنیداری کاهش مییابد، که این امر در جذب مشتریان بیشتر تأثیر بهسزایی دارد. همچنین نشان داده شد که استفاده از تابع زیان لاینکس ایدۀ مناسبی برای کاهش حقبیمۀ نسبی مشتریان است.نتیجهگیری: در یک سیستم نرخگذاریشده از سوابق بیمهای یک بیمهگذار برای محاسبۀ حقبیمۀ عادلانه استفاده میشود. مسألهای که در این مقاله مورد تحقیق قرار گرفت مدلسازی اشتیاق بیمهگذاران برای دریافت تخفیف بر مبنای عدم گزارش خسارتهای کوچک است.نتایج مقاله حاضر نشان داد: (1) اگر پدیدۀ تمایل به پاداش مشتریان را با استفاده از مدلهای پواسون آماسیده مدلبندی کنیم، نرخ حقبیمۀ نسبی کاهش چشمگیری پیدا میکند؛ (2) برآوردگر حقبیمۀ نسبی تحت تابع زیان لاینکس کمتر از حقبیمۀ نسبی تحت تابع زیان مربع خطاست.با توجه به این که سیستم پاداش– جریمه مبتنی بر تعداد خسارتهاست نمیتواند یک سیستم عادلانه باشد بنابراین توصیه میشود از سیستمی استفاده شود که هر دو عامل تعداد و شدت خسارتها را در محاسبات دخیل کند.
مقاله علمی
عزیز احمدزاده؛ ثریا سلوکی
چکیده
هدف: شناسایی و اولویتبندی آسیبهای فرآیند مدیریت خسارات بیمۀ زندگی، علل و آثار آنها و همچنین راهکارهای رفع آنهاروششناسی: استفاده از روششناسی (متدولوژی) تحلیل حالات و آثار خطا (FMEA)یافتهها: تعداد بیست آسیب برای فرآیند مدیریت خسارات بیمۀ زندگی شناسایی و اولویتبندی شده است که از این میان، شش آسیب، بر مبنای متدولوژی مورد ...
بیشتر
هدف: شناسایی و اولویتبندی آسیبهای فرآیند مدیریت خسارات بیمۀ زندگی، علل و آثار آنها و همچنین راهکارهای رفع آنهاروششناسی: استفاده از روششناسی (متدولوژی) تحلیل حالات و آثار خطا (FMEA)یافتهها: تعداد بیست آسیب برای فرآیند مدیریت خسارات بیمۀ زندگی شناسایی و اولویتبندی شده است که از این میان، شش آسیب، بر مبنای متدولوژی مورد استفاده (از نظر احتمال وقوع و شدت اثر و احتمال کشف) بیشترین اهمیت و تأثیرگذاری را داشتند. این شش آسیب عبارتاند از: «عدم انتقال جامع اطلاعات به مشتریان در زمان فروش»، «کمبود مهارت فروشندگان بیمه و بیتوجهی به تناسب محصول با نیاز مشتریان»، «نادقیق بودنِ ارزیابی ریسک در زمان صدور، خصوصاً در قراردادهای گروهی بزرگ»، «عدم مطالعۀ دقیق شرایط قرارداد توسط مشتریان»، «خلأ دسترسی به یک منبع موثق و یکجا برای کسب اطلاعات کامل و همهجانبه دربارۀ قراردادها و ویژگیهای انواع بیمههای عمر» و «نبود ارزیابی صحیح ریسک و اعلام اضافه نرخ متناسب با آن.» درواقع، آسیبهای با منشأ شبکۀ فروش در اولویت اول، آسیبهای مرتبط با نقص اطلاعاتی در اولویت دوم، آسیبهای بخش مدیریت در اولویت سوم و آسیبهای بخش کارمندان ارزیابی و پرداخت خسارات در اولویت چهارم قرار گرفتهاند.متناسب با آسیبهای شناساییشده، راهکارهای رفع آنها هم از خبرگان سؤال شد. بر این مبنا، برای هرکدام از آسیبها راهکارهایی دریافت شد. اهم راهکارهای ارائهشده برای آسیبهای اولویتدار شامل «دادنِ آموزشهای کافی به فروشندگان و ایجاد انگیزه و دیدگاه بلندمدت برای آنها»، «انجام مدیریت ریسک دقیق و الزام به حضور بیش از یک ارزیاب در زمان صدور قراردادهای گروهی بزرگ»، «در اولویت قرار گرفتن مشاورۀ تخصصی بهقصد آگاهیرسانی کامل به مشتریان»، «ارائۀ بازخوردهای ادواری از بخش مدیریت خسارات به بخش صدور بیمههای زندگی»، «تهیۀ بانک اطلاعاتی سلامت بیمهشدگان»، «تدوین و بازنگری ادواری استانداردهای داخلی موردنیاز»، «تعیین شاخصهای کمی و کیفی ارزیابی عملکرد کارکنان بر مبنای حدود اختیارات و مسئولیتها و آموزشهای استاندارد موردنیاز در قالب سنجههای کارآمد و شفاف»، و «تسهیل ارتباط میان ذینفعان بیمه از طریق ارتقای سیستمهای نرمافزاری و بهروزرسانیهای بهموقع آن»، از مهمترین راهکارهای پیشنهادشده برای آسیبهای شناساییشده بودهاند.نتیجهگیری: یافتههای تحقیق نشان میدهد که بخش عمدۀ مشکلات مدیریت خسارات، به سهلانگاریهای زمان صدور بیمهنامه (شبکۀ فروش) برمیگردد و بازخورد مؤثری از بخش خسارت به بخش صدور وجود ندارد. بنابراین، عدم توجه کافی به تصحیح انتظارات مشتریان در زمان خرید محصول و مشکلات ناشی از درک نادرست، سهم بسزایی در ناکامی مشتریان در زمان بروز خسارت دارد. بر مبنای یافتههای مربوط به راهکارها، به نظر میرسد تقویت تعاملات داخلی بین بخش مدیریت خسارات و مدیریت صدور بیمههای زندگی و همچنین بین کارکنان صف و ستاد، در کنار ارتقای آموزشهای متناسب با نیاز و در راستای رفع آسیبها و همچنین تدوین استانداردهای تقسیم وظایف و آموزش و ارزیابی عملکرد کارکنان بر مبنای آن، میتواند نقش بسزایی در ارتقای مدیریت خسارات شرکتهای بیمه ایفا کند.
مقاله علمی
جمالالدین کبوتری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر بهکارگیری بیمهنامههای الکترونیک در صنعت بیمه با مرور ادبیات تحقیق و نظرات خبرگان صورت گرفته است.روششناسی: روش پژوهش، با توجه به ماهیت پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش 10 تن از خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان سه شرکت بیمه ای در شهر بوشهر بودند.یافتهها: ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر بهکارگیری بیمهنامههای الکترونیک در صنعت بیمه با مرور ادبیات تحقیق و نظرات خبرگان صورت گرفته است.روششناسی: روش پژوهش، با توجه به ماهیت پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش 10 تن از خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان سه شرکت بیمه ای در شهر بوشهر بودند.یافتهها: نتایج نشان داد عوامل زمینهای و زیرساختی، فرهنگی و شخصیت و نگرش مشتریان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر ابعاد برخوردار هستند. در میان زیر شاخصها نیز؛ تبلیغات، آشنایی و اگاهیدادن جامعه نسبت به کاربرد و فواید خدمات بیمۀ الکترونیک، زیرساختهای حقوقی و قانونی، ریسکپذیری و وجود امنیت از اهمیت بیشتری نسبت به سایر زیرشاخصها برخوردار بودند.نتیجهگیری: بکارگیری موفق بیمه های الکترونیک، بدون توجه به زیرساخت ها مطرح شده در عوامل مورد مطالعه مانند؛ حفاظت از حریم خصوصی افراد، تعقیب جرایم رایانهای، ایجاد و تقویت مراجع سنجش اعتبار و سندیت قانونی کردن امضای دیجیتالی، پشتیبانی و وجود افراد متخصص در شرکتهای بیمهای، طراحی کاربرپسند پروفایل و وبسایت های بیمهای، استفاده از شبکههای اجتماعی برای پشتیبانیها و اطلاع رسانی امکان پذیر نیست. در این زمینه قدم اول ارایه بیمه نامه الکترونیکی ساده (مانند بیمههای انفرادی و حوادث شخصی که پیچیدگی کمتری دارد) و با هزینه و کارمزد پرداختی پایین، جهت درک و اقبال مردم و تعمیم آن در کل صنعت بیمه می باشد.
مقاله علمی
عبدالرضا اسعدی؛ مجتبی هدایتی بیلند
چکیده
اهداف: بررسی اثر کیفیت خدمات بیمهای بر قصد خرید بیمههای عمر و سرمایه گذاری و نیز بررسی اثر میانجی تجریبات خرید در رابطه بین کیفیت خدمات بیمهای و قصد خرید بیمههای عمر و سرمایه گذاری.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهشی کاربردی است و از نظر روش اجرا و گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی قلمداد میشود. دادههای ...
بیشتر
اهداف: بررسی اثر کیفیت خدمات بیمهای بر قصد خرید بیمههای عمر و سرمایه گذاری و نیز بررسی اثر میانجی تجریبات خرید در رابطه بین کیفیت خدمات بیمهای و قصد خرید بیمههای عمر و سرمایه گذاری.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهشی کاربردی است و از نظر روش اجرا و گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی قلمداد میشود. دادههای مورد مطالعه از 217 نفر از مشتریان یک شرکت بیمهای در استان خراسان رضوی با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با ابزار پرسشنامه برگرفته از مطالعۀ کاستر و همکاران (2016) که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته، جمعآوری شده است. جهت بررسی اهداف پژوهش پنج فرضیه تدوین شده که ارتباط میان متغیرها را آزمون میکنند و با استفاده از نرمافزار پیالاس که از نوع معادلات ساختاری است، این فرضیهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که کیفیت خدمات بیمهای (قبل از خرید و هنگام خرید) و همچنین تجربیات خریدهای پیشین مشتریان بر قصد خرید خدمات بیمهای تاثیر معناداری دارند. همچنین تجربیات خریدهای پیشین مشتریان نقش واسط معناداری در رابطه میان کیفیت خدمات بیمهای و قصد خرید مشتریان ایفا میکند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد کیفیت خدمات ارائهشده بیمهای میتواند موجب ایجاد تجربۀ مثبت در ذهن مشتریان شده و این تجربیات در ایجاد قصد خرید مشتریان تأثیر میگذارد. بنابراین بر اساس یافتههای بدست آمده مدیران و تصیمگیرندگان صنعت بیمه باید به ارائه خدمات بیمهای مناسبتر و بیمهنامههایی با ویژگیهای متنوعتر رو آورده که انگیزه خرید مشتریان را افزایش دهند.
مقاله علمی
عبدالعظیم خروشی؛ حبیبالله رحیمی؛ عباس قاسمی حامد؛ جلیل مالکی
چکیده
هدف: این نوشتار در پی این است تعهد بیمهگذار به «افشا» که اساسیترین تعهد وی است و این تعهد در قانون بیمه ایران و لایحه بیمه تجاری مقرر شده است را مورد نقد و بررسی قرار دهد و در نهایت پیشنهاداتی جهت اصلاح قانون بیمه و نیز توجه به این موضوع در «لایحه بیمه تجاری» را مورد تاکید قرار دهد.روش: روش مورد استفاده در این پژوهش ...
بیشتر
هدف: این نوشتار در پی این است تعهد بیمهگذار به «افشا» که اساسیترین تعهد وی است و این تعهد در قانون بیمه ایران و لایحه بیمه تجاری مقرر شده است را مورد نقد و بررسی قرار دهد و در نهایت پیشنهاداتی جهت اصلاح قانون بیمه و نیز توجه به این موضوع در «لایحه بیمه تجاری» را مورد تاکید قرار دهد.روش: روش مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از ابزار کتابخانهای میباشد.یافتهها: امروزه تعهد به افشا از سوی بیمهگذار در حقوق بیمه مبانی اولیه خود را از دست داده است و نیازمند «تعدیل» یا نسخ است. در جهت تعدیل این تعهد، «تعهد به معرفی منصفانه» قابل طرح میباشد. «شیوه دومی» نیز برای اجرای تعهد به افشا قابل ارائه است و آن عبارت است از ارائه اطلاعات کافی از سوی بیمه گذار به بیمهگر است که توجه او به موضوعات مهم را برانگیزد تا چنانچه بیمهگر لازم دانست خود اطلاعات بیشتر را جویا شود و بیمهگر قادر نباشد به راحتی در مقابل بیمهگذار به دفاع عدم افشا متوسل شود.نتیجهگیری: در حقوق بیمۀ ایران تعهد بیمهگذار به افشا که در قانون بیمه 1316 مقرر شده است مشابه تعهد به افشا در قانون 1906 انگلیس میباشد. این تعهد امروزه از توجیهی که در زمان تصویب آن قوانین برخوردار بود، دیگر برخوردار نیست. از این رو ضرورت دارد این موضوع در «لایحۀ بیمۀ تجاری» که به منظور جایگزینی قانون بیمۀ ایران به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است مورد پیشبینی و توجه قرار گیرد و تعهد مناسبتری همچون تعهد به معرفی منصفانه جانشین آن شود.
مقاله علمی
علی قسمتی تبریزی؛ صفا تاجور
چکیده
هدف: مقاله حاضر به دنبال تببین وضعیت حقوق بیمۀ ایران و تحولات آن در زمینۀ قائممقامی در حوادث رانندگی است و با ملاحظۀ مشکلات شرکتهای بیمه و صندوق تامین خسارتهای بدنی در بازیافت خسارت، نشان میدهد که قائممقامی در حوادث رانندگی به صورت اصولی اجرا نمیشود.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعهای تطبیقی است که با استفاده از روش کتابخانهای ...
بیشتر
هدف: مقاله حاضر به دنبال تببین وضعیت حقوق بیمۀ ایران و تحولات آن در زمینۀ قائممقامی در حوادث رانندگی است و با ملاحظۀ مشکلات شرکتهای بیمه و صندوق تامین خسارتهای بدنی در بازیافت خسارت، نشان میدهد که قائممقامی در حوادث رانندگی به صورت اصولی اجرا نمیشود.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعهای تطبیقی است که با استفاده از روش کتابخانهای و مراجعه به متون قانونی و منابع مربوطه تدوین شده است.یافتهها: معایب و دشواریهای قائممقامی در «قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه»، حصول نتایج مطلوب جانشینی را محتمل و میزان بازیابیِ خسارات را ناچیز میسازد. متقابلاً با عدم بازیافتِ بهموقع و کامل خسارات، نمیتوان بازدارندگیِ آرمانی را از دعوای جانشینی در حوادث مذکور انتظار داشت. همچنین، این دعوی نه تنها، منبع تأمین مالیِ موثری برای بیمهها و صندوق تأمین خسارتهای بدنی محسوب نمیشود، بلکه گاه صرفۀ اقتصادی نیز به همراه ندارد. قانونگذار نیز علیرغم شناسایی قائممقامی، ضمانت اجرای موثری برای بازیافت خسارت در نظر نگرفته است.نتیجهگیری: دعوای جانشینی نباید بهطور کامل حذف گردد، اما با اصلاح شیوۀ قائممقامی و تمهید جانشینی اداری و تدابیر غیرقضایی میتوان هزینهها را کاهش داد و تحقق کارکردهای مورد نظر جانشینی را به نهادهایی که برای این هدف مناسبتر هستند، واگذار کرد.