فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استادیار، گروه پژوهشی عمومی بیمه، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران.

3 دکتری حسابداری، مدیرمالی شرکت بیمة اتکایی ایران معین، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف از تدوین مقررات و الزامات گزارشگری و افشا، هم در برابر نهادهای ناظر و هم در برابر عموم، کاهش اطلاعات نامتقارن، افزایش شفافیت اطلاعاتی و بهبود قابلیت مقایسه به‌منظور بهبود کارایی و تنظیم بازار است. نهاد نظارتی بیمه در هر کشوری، در راستای رعایت حقوق ذی‌نفعان‌ به وضع قوانین و مقرراتی در خصوص افشای اطلاعات اقدام کرده است. با توجه به ضرورت تعیین سطح مقررات گزارشگری و افشای اطلاعات برای شرکت‌های بیمه، هدف پژوهش حاضر تدوین مؤلفه‌های گزارشگری و افشای اطلاعات در ایران است.
روش‌شناسی: این پژوهش مطالعه‌ای کاربردی است که در مرحلة نخست، چالش‌های آیین‌نامة شمارة 88 مصوب شورای‌عالی بیمه با عنوان «گزارشگری و افشای اطلاعات مؤسسات بیمه» از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل محتوا شناسایی می‌شوند. سپس، با بررسی مقررات گزارشگری و افشای اطلاعات در صنعت بیمة ایران، چهارچوب‌های مقرراتی بین‎المللی، اتحادیة اروپا و کشورهای منتخب، مؤلفه‌های گزارشگری و افشا از راه سندکاوی و روش تحلیل محتوا شناسایی و استخراج می‌شوند. در نهایت با بهره‌گیری از نظرات خبرگان موضوع، مؤلفه‌های پیشنهادی گزارشگری و افشای اطلاعات از طریق پرسش‌نامه با استفاده از روش دلفی فازی و رسیدن به اجماع نظر شناسایی می‌شوند.
یافته‌ها: نتایج در سه بخش شامل «مفاهیم بنیادی»، «اصول اساسی در تعیین الزامات گزارشگری و افشای اطلاعات»، و «فرایند بررسی و ارزیابی توسط نهاد ناظر» تحلیل شده است. در تفسیر بخش اول، نتایج نشان داد که اطلاعات گزارش‌شده باید دارای ویژگی‌های کیفی و برای کاربران قابل درک باشد. نتایج یخش دوم نشان داد که باید چهارچوبی دقیق تدوین شود و استقرار یابد. همچنین طرح نظارتی باید برای تعیین تواتر و گسترة نظارت بر فرایند گزارشگری طراحی شود. در بخش سوم، بر چهارچوب راهبری شرکتی و اهمیت تحلیل صورت‌جلسات هیئت مدیره، گزارش‌های حسابرسان و ارزیابی ساختار مالکیت تأکید شد. همچنین، گزارشگری مدیریت ریسک باید شامل بیانیة اشتهای ریسک، استراتژی مدیریت ریسک، و برنامه کسب‌وکار شامل ریسک‌های بااهمیت سه‌ساله و فرایند ارزیابی داخلی کفایت سرمایه باشد. برای افشای عمومی، شاخص‌های مشخصات شرکت، چهارچوب راهبری شرکتی، ذخایر فنی، ابزارهای مالی و دیگر سرمایه‎گذاری‌ها، ریسک‌های بیمه‎گری، ‎سرمایه‎گذاری و نقدینگی، مدیریت دارایی و بدهی، کفایت سرمایه (توانگری)، عملکرد مالی و پایداری شرکتی تأیید شد.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش ضمن توصیفی از وضعیت فعلی مقررات گزارشگری و افشای اطلاعات در صنعت بیمة ایران و جهان، رهنمودی برای تدوین الگوی گزارشگری و افشا در صنعت بیمة ایران فراهم می‌کند. در این راستا، پیشنهاد می‌شود یک پایگاه اطلاعاتی جامع برای مقاصد گزارشگری و افشای عمومی اطلاعات طراحی شود. اطلاعات سطح‎بندی شده، زمان‌بندی دقیق گزارشگری و افشای متناسب با آن اعلام شود، مؤلفه‌های گزارشگری و افشای عمومی اطلاعات بازنگری و دستورالعمل کاربردی برای آیین‎نامه، که مشخص‎کنندة دقیق عناصر گزارشگری و افشا باشد، برای ایجاد شفافیت بیشتر و افزایش قابلیت مقایسة بین مؤسسات بیمه تدوین شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Formulation of reporting and disclosure components in the insurance industry of Iran with emphasis on regulation No. 88

نویسندگان [English]

  • Mona Parsaei 1
  • Leili Niakan 2
  • Parasto Mostafaei 3
  • Tooba Haghighat 4

1 Assistant Professor, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, General Insurance Research Group, Insurance Research Center, Tehran, Iran.

3 Head of Financial Management of Iran Moein Reinsurance Company, Tehran, Iran.

4 PhD Candidate, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

BACKGROUND AND OBJECTIVES: The purpose of drafting regulations and disclosure requirements, both for supervisory bodies and for the public, is to reduce information asymmetry, enhance transparency, and improve comparability to boost market efficiency and regulation. The International Association of Insurance Supervisors (IAIS) is the global standard-setting body for the insurance industry, comprising supervisory and regulatory authorities from over 200 jurisdictions across 140 countries, representing approximately 97% of the world’s insurance premiums. One of its main objectives is to develop and promote supervisory standards and guidelines for the insurance sector, covering various aspects such as solvency assessment, risk management, and corporate governance. In addition, the European Union Directive EC/138/2009, known as Solvency II, provides a comprehensive regulatory framework for insurance companies operating within EU member states.
The insurance regulatory body in each country enacts laws and regulations regarding information disclosure to protect the rights of stakeholders. Given the necessity of determining the level of reporting and disclosure regulations for insurance companies, the present study aims to develop reporting and disclosure components in Iran. The “Regulation No. 88 on Reporting and Disclosure of Insurance Institutions,” enacted by the High Council of Insurance, currently serves as the legal basis for mandatory information disclosure by all insurance companies in Iran. Under this regulation, insurance companies are obliged to report information regarding their business plan, corporate governance, risk management, and solvency position, as well as their financial status and performance, to the regulatory authority — the Central Insurance of the Islamic Republic of Iran. In addition, they must publicly disclose this information on their official websites.
METHODS: This applied research was conducted in three stages. In the first stage, the challenges of Regulation No. 88, ratified by the High Council of Insurance and titled “Reporting and Disclosure of Information by Insurance Institutions”, were identified through interviews and content analysis. The snowball sampling method was employed, and data collection continued until theoretical saturation was reached. In the second stage, by reviewing reporting and disclosure regulations in Iran’s insurance industry, international regulatory frameworks, the European Union, and selected countries, relevant reporting and disclosure components were extracted through document and content analysis. Finally, in the third stage, the proposed components were refined and validated using expert opinions gathered via a questionnaire, applying the Fuzzy Delphi method to reach a consensus. To quantify the responses, a five-point Likert scale with fuzzy triangular numbers was applied. Based on the structure and logic of the questionnaire, two types of five-point Likert scales with different verbal anchors were used: one ranging from “strongly agree” to “strongly disagree,” and the other from “very important” to “not important at all.”
FINDINGS: The results are analyzed in three sections: "Fundamental Concepts," "Key Principles in Determining Reporting and Disclosure Requirements," and "Review and Evaluation Process by the Supervisory Authority." The findings in the first section indicate that reported information should have qualitative characteristics and be understandable to users. In the second section, the results show that a precise framework should be developed and implemented. Additionally, a supervisory plan should be designed to determine the frequency and scope of monitoring the reporting process. In the third section, the findings emphasize the corporate governance framework and the importance of analyzing board meeting minutes, auditors' reports, and ownership structure evaluations. Furthermore, risk management reporting should include a risk appetite statement, a risk management strategy, and a business plan addressing significant risks over three years, along with the internal capital adequacy assessment process. For public disclosure, the study identified key indicators such as company specifications, corporate governance framework, technical reserves, financial instruments, and other investments, underwriting, investment, and liquidity risks, asset-liability management, capital adequacy (solvency), financial performance, and corporate sustainability.
CONCLUSION: This study provides a descriptive overview of the current regulations on reporting and disclosure in the insurance industry in Iran and globally. It also offers guidance for developing a reporting and disclosure model tailored to the Iranian insurance industry.
To improve supervisory processes and enhance transparency and the quality of information for reporting and disclosure purposes, it is recommended that a comprehensive database for public reporting and disclosure be designed. Information should be categorized into tiers, and a precise reporting and disclosure timeline should be announced accordingly. Additionally, the components of reporting and public disclosure should be revised, and a practical guideline for the regulatory framework should be developed. This guideline should clearly define the elements of reporting and disclosure to promote greater transparency and improve comparability across insurance institutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Disclosure of information
  • Iran insurance industry
  • Information reporting
  • Regulation No. 88
ابوحمزه، م.، و سلیمانی امیری، غ. (1398). پذیرش زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر (XBRL): دیدگاه کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور. پژوهشهای تجربی حسابداری، 9(1)، 208-234. https://doi.org/10.22051/jera.2018.20222.2026
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران. (1393). آیین‌نامه شماره 88: گزارشگری و افشای اطلاعات مؤسسات بیمه. بازیابی‌شده در ۱ بهمن ۱۴۰۳، از https://www.centinsur.ir/fa-IR/Portal/4927/news/view/15724/1848/Staging
حاجی‌پور، م.، و مولایی، ی. (1399). تعهد افشای پیش قراردادی بیمه‌گذار در حقوق ایران و انگلیس. پژوهشنامه بیمه، 9(‌2)، 221-230.  https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.07
حیاتی، ن.، حجازی، ر.، حسینی، ع.، و باستانی، س. (1397). استخراج مؤلفه‌های زیست‌محیطی از گزارشات فعالیت هیئت ‌مدیره شرکت‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی. پژوهشهای تجربی حسابداری، 8(2)، 43-70. https://doi.org/10.22051/jera.2017.16466.1729
رسولی، ‌ن.، و رحمانی، ع. (1401). مسائل و مشکلات گزارشگری مالی در صنعت بیمه در ایران. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 14(56)، 69-88.‎  https://doi.org/10.30495/faar.2022.698380
کیال، م.، و باقری، م. (1400). ابزار تنظیم بازار بیمه در ایران. حقوق اداری، ۸(۲۶)، ۱۷۱-۱۹۳.
کیال، م.، باقری، م.، زارعی، م.، و هاشمی، م. (1398). مطالعه تطبیقی ساختار تنظیم و نظارت بیمه در ایالات متحده امریکا و ایران. حقوق تطبیقی، 10(1)، 279-295. https://doi.org/10.22059/jcl.2019.256710.633662
محمودخانی، م.، رحمانی، ع.، همایون، س.، و نیاکان، ل. (1400). شناسایی مؤلفه‌های گزارشگری پایداری در صنعت بیمه. حسابداری ارزشی و رفتاری، ۶(۱۱)، ۱۸۷-۲۱۶. http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1001-fa.html
مرادخانی‌ملال، ب.، جامی، م.، و سپهرم، س. (1398). تأثیر افشای اجباری و اختیاری اطلاعات بر ارزش شرکت (مورد مطالعاتی شرکت‌های بیمه پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران). تأمین اجتماعی، 15(4)، 157-179. https://qjo.ssor.ir/article_112691.html
نعمت اللهی، ا.، دارابی، ر.، صراف، ف.، و نوری فرد، ی.، (1398). عوامل ‌مؤثر بر شفافیت اطلاعات مالی در صنعت بیمه. حسابداری مدیریت، 12(42)، 89-102. https://sanad.iau.ir/fa/Article/816683
نعمت‌اللهی، ا.، دارابی، ر.، صراف، ف.، و نوری‌فرد، ی. (1400). ارائه مدلی برای شفافیت اطلاعات مالی در صنعت بیمه کشور. دانش سرمایه‌گـذاری، 10(38)، 61–80. http://www.jik-ifea.ir/article_17520.html
Abouhahamzeh, M., & Soleymani amiri, G. (2019). Extensible business reporting language (XBRL): The view of Iranian national tax administration employees. Empirical Research in Accounting, 9(1), 208-234. https://www.doi.org/10.22051/jera.2018.20222.2026 [In Persian].
Cheng, C. H., & Lin, Y. (2002). Evaluating the best main battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation. European Journal of Operational Research, 142(1), 174-186. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(01)00280-6
Central Insurance of the Islamic Republic of Iran. (2014). Regulation No. 88: Reporting and Disclosure of Information by Insurance Institutions. Retrieved Jaunary 20, 2025, from https://www.centinsur.ir/faIR/Portal/4927/news/view/15724/1848/Staging [In Persian].
European Parliament and Council. (2009). Directive 2009/138/EC of the European Parliament and of the Council of 25 November 2009 on the Taking-Up and Pursuit of the Business of Insurance and Reinsurance (Solvency II). Retrieved Jaunary 20, 2025, from https://www.legislation.gov.uk/eudr/2009/138/contents
European Commission. (2007). Solvency II: Frequently Asked Questions [FAQs]. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/document/print/fr/memo_15_3120/MEMO_15_3120_EN.pdf
Financial Services Agency. (2021). Comprehensive Guidelines for Supervision of Insurance Companies. https://www.fsa.go.jp/common/law/guide/en_ins.pdf
Financial Supervisory Commission Republic of China (Taiwan). (2022). Insurance Laws and Regulations Database. Retrieved Jaunary 20, 2025, from https://law.tii.org.tw/Eng/new.asp?keyword=IB-Laws%20DataBase.
Hajipour, M., & Molaei, Y. (2020). Obligation of pre-contractual disclosure of the policyholder in Iranian and English law. Iranian Journal of Insurance Research9(2), 221-230. https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.07  [In Persian].
Hayati, N., Hejazi, R., Hosseini, S. A., & Bastani, S. (2018). Extraction of environmental indicators from the board of directors' report, using qualitative content analysis. Journal of Empirical Research in Accounting8(2), 43-70. https://doi.org/10.22051/jera.2017.16466.1729 [In Persian].
International Association of Insurance Supervisors. (2019). The Insurance Core Principles 20: Public Disclosure. https://www.iais.org/icp-online-tool/13531-icp-20-public-disclosure/
International Association of Insurance Supervisors. (2019). The Insurance Core Principles 9: Supervisory Review and Reporting. https://www.iais.org/icp-online-tool/13520-icp-9-supervisory-review-and-reporting/
Juhmani, O. (2014). Determinants of corporate social and environmental disclosure on websites: The case of Bahrain. Universal Journal of Accounting and Finance, 2(4), 77-87. https://www.hrpub.org/journals/article_info.php?aid=1791
Kabiru, J., & Mwangangi, G. (2012). Financial Reporting and Disclosure by Insurance Companies: Review of Contemporary Practices. https://yun.ir/bmp69b
Kassamany, T., Harb, E., Louhichi, W., & Nasr, M. (2023). Impact of risk disclosure on the volatility, liquidity and performance of the UK and Canadian insurance companies. Competitiveness Review, 33(1), 30-61. https://doi.org/10.1108/CR-10-2021-0129
Kayyal, M., & Bagheri, M. (2021). Insurance market regulation tools in Iran. Administrative Law, 8(26), 171-193. https://qjal.smtc.ac.ir/article-1-816-en.html&sw=Bagheri  [In Persian].
Kayyal, M., Bagheri, M., Zarei, M. H., & Hashemi, M. (2019). A comparative study of insurance regulation and supervision in the United States and Iran. Comparative Law Review10(1), 279-295. https://jcl.ut.ac.ir/article_72365.html?lang=en [In Persian].
Kukoc, K. (1998). Information disclosure in a competitive insurance market-the government role. The Geneva Papers on Risk and Insurance-Issues and Practice, 23, 224-246. https://link.springer.com/article/10.1057/gpp.1998.17
Mahmoudkhani, M., Rahmani, A., Homayoun, S., & Niakan, L. (2021). Identify the components of sustainability reporting in the insurance industry. Journal of Value and Behavioral Accounting, 6(11), 187-216. https://aapc.khu.ac.ir/article-1-1001-en.html&sw=Identify+the+Components+of+Sust [In Persian].
Malafronte, I., Porzio, C., & Starita, M. G. (2016). The nature and determinants of disclosure practices in the insurance industry: Evidence from European insurers. International Review of Financial Analysis, 45, 367-382. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2015.02.003
Mukhtarov, S., Schoute, M., & Wielhouwer, J. L. (2022). The information content of the Solvency II ratio relative to earnings. Journal of Risk and Insurance, 89(1), 237-266. https://doi.org/10.1111/jori.12354
Moradkhany Melal, B., Jami, M., & Sepahrom, S. (2020). The effect of mandatory and voluntary disclosure of information on the value of the studied companies (The case of insurance companies listed in Tehran stock exchange). Social Security Journal, 15(4), 157-179. https://qjo.ssor.ir/article_112691.html?lang=en [In Persian].
Nematolahi, A. R., Darabi, R., Sarraf, F., & Nourifard, Y. (2019). Factors affecting the transparency of financial information in the insurance industry. Management Accounting, 12(42), 89-102. https://sanad.iau.ir/en/Article/816683 [In Persian].
Nematolahi, A. R., Darabi, R., Sarraf, F., & Noorifard, Y. (2021). Providing a model for transparency of financial information in the country's insurance industry. Journal of Investment Knowledge, 10(38), 61-80. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jik/Article/842961/FullText [In Persian].
Rasouli, N., & Rahmani, A. (2022). Issues and problems of financial reporting in the insurance industry in Iran. The Financial Accounting and Auditing Researches, 14(56), 69-88. https://sanad.iau.ir/en/Article/1073734 [In Persian].
Ullah, M. S., Muttakin, M. B., & Khan, A. (2019). Corporate governance and corporate social responsibility disclosures in insurance companies. International Journal of Accounting and Information Management, 27(2), 284-300. https://doi.org/10.1108/IJAIM-10-2017-0120
 

نامه به سردبیر


سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.


 

CAPTCHA Image