مقاله علمی
هدی زبیری؛ محمود متوسلی؛ مهدی احراری
چکیده
مطالعات متعددی در خصوص رابطۀ بین بیمۀ زندگی و رشد اقتصادی، مبتنی بر نگرشهای اقتصادی مرسوم و در چارچوب الگوهای کلان رشد اقتصادی صورت پذیرفته است، ولی کمتر به جنبههای توسعهای آن توجه شده است. تحقیق حاضر میکوشد تا اثرات توسعهای بیمۀ زندگی را از منظر سرمایۀ اجتماعی تبیین و تحلیل کند. برای این منظور روابط علی بین سرانۀ بیمۀ زندگی ...
بیشتر
مطالعات متعددی در خصوص رابطۀ بین بیمۀ زندگی و رشد اقتصادی، مبتنی بر نگرشهای اقتصادی مرسوم و در چارچوب الگوهای کلان رشد اقتصادی صورت پذیرفته است، ولی کمتر به جنبههای توسعهای آن توجه شده است. تحقیق حاضر میکوشد تا اثرات توسعهای بیمۀ زندگی را از منظر سرمایۀ اجتماعی تبیین و تحلیل کند. برای این منظور روابط علی بین سرانۀ بیمۀ زندگی و سرمایۀ اجتماعی برای دو گروه منتخب از کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه با استفاده از الگوریتم تکاملی و غیرخطی GMDH در چارچوب ساختار شبکۀ عصبی بررسی شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که یک علیت غیرخطی دوطرفه بین سرمایۀ اجتماعی و سرانۀ بیمۀ زندگی در کشورهای توسعهیافته وجود دارد، در حالی که، علیتی یکطرفه از سرانۀ بیمۀ زندگی به سرمایۀ اجتماعی در کشورهای منتخب درحالتوسعه برقرار است. لذا، سرانۀ بیمۀ زندگی تأثیر به مراتب قویتری بر سرمایۀ اجتماعی برای هر دو گروه کشورها دارد.
مقاله علمی
سید امیررضا ابطحی؛ یعقوب رشنوادی؛ عاطفه رضامند چالشتری
چکیده
شرکتهای بازار بیمه زمانی میتوانند در رقابت موفقتر عمل کنند که برای تعیین استراتژی مناسب برای افزایش سهم بیمه در کل فعالیتهای اقتصادی، علاوه بر درنظرگرفتن توانمندیهای داخلی، رفتارهای متقابل و استراتژیهای رقبا را نیز بهدقت در نظر داشته باشند. یک رویکرد کارا برای تحلیل رفتار متقابل رقبا و تصمیمگیری بر مبنای آن، ...
بیشتر
شرکتهای بازار بیمه زمانی میتوانند در رقابت موفقتر عمل کنند که برای تعیین استراتژی مناسب برای افزایش سهم بیمه در کل فعالیتهای اقتصادی، علاوه بر درنظرگرفتن توانمندیهای داخلی، رفتارهای متقابل و استراتژیهای رقبا را نیز بهدقت در نظر داشته باشند. یک رویکرد کارا برای تحلیل رفتار متقابل رقبا و تصمیمگیری بر مبنای آن، نظریۀ بازی است. در این پژوهش به کمک نظریۀ بازی به مدلسازی بازار صنعت بیمه با هدف افزایش سهم بازار پرداخته شده است. به این منظور رقابت بین سه شرکت بیمۀ خصوصی با هدف حداکثرسازی سه معیار پرتفو، سود، و درآمد (مجموع درآمدهایی که در سرفصل درآمد سرمایهگذاریها، در صورتهای مالی شرکتهای بیمه، شناسایی و وصول شده است) مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از نظریۀ بازیها مدلسازی شده است. نتیجۀ حاصل از به کارگیری نظریۀ بازیها، نشاندهندۀ راهحل پارتو است. در این رقابت، هم با تأکید بر مطلوبیت از دست رفتۀ هر شرکت و هم با تأکید بر مجموع مطلوبیتهای از دست رفتۀ همۀ شرکتها، نتیجۀ واحدی به دست آمده است. شرکتهای بیمه میتوانند برای تعیین بهترین استراتژی خود برای حضور موفق در بازار و افزایش سهم بازار خود در رقابت با سایر رقبا، از رویکرد ارائهشده در این تحقیق بهره گیرند.
مقاله علمی
سعید باجلان؛ مصطفی نامدار
چکیده
احتمال ورشکستگی برای شرکتهای بیمه، عاملی کلیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق با به کار بردن روش تقریب تیمز، احتمال ورشکستگی نهایی پرتفوی بیمههای شخص ثالث یک شرکت بیمۀ ایرانی برآورد شد. به همین منظور، ابتدا با بهرهگیری از دادههای خسارتی تعدیلشده برحسب تورم سالهای 1386 تا 1392، تابع مازاد پرتفوی شرکت بهعنوان ...
بیشتر
احتمال ورشکستگی برای شرکتهای بیمه، عاملی کلیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق با به کار بردن روش تقریب تیمز، احتمال ورشکستگی نهایی پرتفوی بیمههای شخص ثالث یک شرکت بیمۀ ایرانی برآورد شد. به همین منظور، ابتدا با بهرهگیری از دادههای خسارتی تعدیلشده برحسب تورم سالهای 1386 تا 1392، تابع مازاد پرتفوی شرکت بهعنوان یک فرایند تصادفی پواسون مرکب مدلسازی شده است. بر طبق مطالعات، بهترین توزیع برای مدلسازی توزیع شدت خسارت، از بین توزیعهای مختلف بررسیشده، توزیع گاماست. سپس ضریب تعدیل بهعنوان یک پارامتر مهم ورودی تقریب تیمز با استفاده از الگوریتم دکر برآورد شده است. درنهایت، احتمال ورشکستگی با استفاده از تقریب تیمز تحت سناریوهای مختلف در خصوص مقدار مازاد اولیه برآورد شده است. نتایج تحقیق مؤید احتمال نسبتاً بالای ورشکستگی نهایی شرکت است که نشاندهندۀ لزوم اتخاذ سیاستهای مدیریتی به منظور کاهش این احتمال است.
مقاله علمی
محسن نظری؛ محمدجواد اشعریپور
چکیده
یکی از روشهای مهم پیادهسازی و گسترش سطح بهداشت و درمان در جامعه استفاده از پوششهای بیمهای درمان تکمیلی است. رضایت قیمتی از جنبههای مهم رضایت مشتریان این خدمات است. از طرفی یکی از مفاهیمی که برای مطالعۀ عکسالعمل مشتریان نسبت به قیمت به کار میرود، تمایل به پرداخت آنهاست. در این پژوهش برای جمعآوری دادههای مربوط به ...
بیشتر
یکی از روشهای مهم پیادهسازی و گسترش سطح بهداشت و درمان در جامعه استفاده از پوششهای بیمهای درمان تکمیلی است. رضایت قیمتی از جنبههای مهم رضایت مشتریان این خدمات است. از طرفی یکی از مفاهیمی که برای مطالعۀ عکسالعمل مشتریان نسبت به قیمت به کار میرود، تمایل به پرداخت آنهاست. در این پژوهش برای جمعآوری دادههای مربوط به رضایت قیمتی از پرسشنامۀ استاندارد ماتزلر و برای استخراج تمایل به پرداخت بیمهگذاران از روش ارزیابی مشروط به صورت کارت پرداخت استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، بیمهگذاران درمان تکمیلی در شرکت بیمۀ ایران در شهر تهران با 383 پرسشنامه هستند. میانگین تمایل به پرداخت افراد برای تمدید بیمۀ درمان تکمیلی 14/46462 تومان (با انحراف معیار 536/19149) به ازای هر نفر و در هر ماه است. مدلبندی معادلات ساختاری و روش کمترین توانهای دوم جزئی با نرمافزار Smart PLS برای تحلیل دادهها به کار گرفته شد. نتایج حاکی از آن است که رضایت قیمتی به میزان 4/84 درصد از تغییرات تمایل به پرداخت را تبیین میکند و در بین ابعاد رضایت قیمتی، نسبت قیمت کیفیت بیشترین تأثیر و اعتمادپذیری قیمت کمترین تأثیر را بر تمایل به پرداخت بیمهگذاران دارد.
مقاله علمی
محمد مهدی عسگری؛ مهدی صادقی شاهدانی؛ سیدعلی حسینی؛ سجاد سیفلو
چکیده
بررسیهای قبلی نشان داده است که یافتن جواز شرعی یا حرمت اوراق بهادار بیمهای جز از طریق بررسی موردی و مصداقی امکان ندارد. اوراق حوادث فاجعهآمیز به لحاظ تعداد و حجم، بیشترین مقدار را دارا هستند و در میان بررسیهای فقهی نیز بیشترین توجه به آنها شده است. لذا با توجه به این اهمیت و حجم بازار بهعنوان نمونۀ انتخابی، تحقیق حاضر ...
بیشتر
بررسیهای قبلی نشان داده است که یافتن جواز شرعی یا حرمت اوراق بهادار بیمهای جز از طریق بررسی موردی و مصداقی امکان ندارد. اوراق حوادث فاجعهآمیز به لحاظ تعداد و حجم، بیشترین مقدار را دارا هستند و در میان بررسیهای فقهی نیز بیشترین توجه به آنها شده است. لذا با توجه به این اهمیت و حجم بازار بهعنوان نمونۀ انتخابی، تحقیق حاضر انتخاب و تلاش شده است که براساس یک روششناسی مبتنی بر تحلیل سناریو و تأکید بر جنبۀ کارشناسی و تدقیق موضوع، حکم فقهی این نوع اوراق مورد بررسی قرار گیرد. نتایج تحقیق در قالب تحلیل دو سناریو، نشاندهندۀ جواز شرعی این اوراق در هر دو سناریو است.
مقاله علمی
جعفر عبادی؛ غدیر مهدوی کلیشمی؛ مجتبی حائری
چکیده
این مقاله یک چارچوب نظری را برای یافتن نظریۀ انتخاب حاکم بر بازار بیمه پیشنهاد میدهد. این موضوع یکی از مهمترین موضوعات مرتبط با تعیین حقبیمۀ مناسب و توسعۀ هرچه بیشتر صنعت بیمه در اقتصاد کشورهاست. به این منظور، ابتدا از طریق حداکثرسازی مطلوبیت، تابع تقاضای بیمۀ عمر و پسانداز برای یک فرد نوعی استخراج شد؛ سپس مشتریهای بالقوۀ ...
بیشتر
این مقاله یک چارچوب نظری را برای یافتن نظریۀ انتخاب حاکم بر بازار بیمه پیشنهاد میدهد. این موضوع یکی از مهمترین موضوعات مرتبط با تعیین حقبیمۀ مناسب و توسعۀ هرچه بیشتر صنعت بیمه در اقتصاد کشورهاست. به این منظور، ابتدا از طریق حداکثرسازی مطلوبیت، تابع تقاضای بیمۀ عمر و پسانداز برای یک فرد نوعی استخراج شد؛ سپس مشتریهای بالقوۀ شرکت بیمه به دو گروه کمریسک و پرریسک تقسیمبندی شدند و توابع تقاضا برای این گروهها با استفاده از شبیهسازی عددی به دست آمده است. مدلسازی صورتگرفته با لحاظکردن مسئلۀ ورود و خروج افراد از بازار به وسیلۀ حقبیمۀ آستانه، سبب به وجود آمدن توابع تقاضای بیمۀ عمر و پسانداز به صورت شکسته شده است. درنهایت، با مقایسۀ توابع تقاضای گروههای مختلف مشتریان، نوع نظریۀ انتخاب حاکم بر بازار بیمۀ عمر و پسانداز تعیین شده است. نتایج نشان میدهد که نظریۀ انتخاب حاکم بر بازار بیمۀ عمر و پسانداز، با توجه به میزان حقبیمه، از نوع انتخاب نامساعد قوی و یا انتخاب نامساعد ضعیف است. با توجه به آنکه کاهش حقبیمه میزان اختلاف میان تقاضای دو گروه را میکاهد، میتواند بهعنوان ابرازی برای کمکردن قدرت انتخاب نامساعد در بازار بیمۀ عمر و پسانداز معرفی شود.