فصلنامه علمی
مقاله علمی
اثر آزادسازی نظام تعرفه بر کارایی شرکت‌های بیمه

امیرعباس نجفی؛ الهام فرخ‌نژاد؛ حمیدرضا نورعلی‌‌زاده

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 259-273

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.01

چکیده
  اصلاح نهادها با هدف بهبود رفاه جامعه از اهداف سیاست‌گذاران اقتصادی محسوب می‌شود. در این تحقیق کارایی شرکت‌های بیمه و اثر اصلاح نظام نرخ‌دهی و تعرفه (تغییر نهادی) در سال 1388 تجزیه‌ و تحلیل شده است. برای این منظور در مرحله اول کارایی شرکت‌های بیمه طی سال‌های 1390-1382 با رویکرد ترکیبی گرام-اشمیت و تحلیل پوششی داده‌ها محاسبه شده است. در ...  بیشتر

مقاله علمی
اثر مالکیت بانکی بر عملکرد مالی شرکت‌های بیمه‌

وحید محمودی؛ سارا خمسه

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 274-286

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.02

چکیده
  از موضوعات مطرح در حوزه مالی چگونگی رابطه بین ساختار مالکیت شرکت‌ها با عملکرد آنهاست. افزایش شاخص‌های عملکرد ازیک‌سو موجب جلب رضایت سهام‌داران گردیده و از سوی‌ دیگربه منزله فرصتی جهت بالابردن ظرفیت‌های پذیرش ریسکشرکت‌ها به‌شمارمی‌آید. در تحقیق حاضر به بررسی نقش نوع مالکیت سهام‌داران عمده (مالکیت بانکی و غیربانکی) بر عملکرد ...  بیشتر

مقاله علمی
حذف اثر منفی تورم از بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری به کمک سبد پولی

غدیر مهدوی؛ جلال علیپور

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 287-302

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.03

چکیده
  از عوامل تقاضای ناکافی بیمه عمر در کشور، وجود تورم پایدار است که قدرت خرید سرمایه بیمه عمر را کاهش می‌دهد. برای بررسی این موضوع 204 پرسش‌نامه بین دو گروه یکسان از خریداران بیمه عمر و کسانی که تاکنون بیمه عمر نخریده‌اند، توزیع گردید. آزمون‌های آماری نشان می‌دهد که با 99٪ احتمال، این فرضیه که مهم‌ترین عامل در عدم تقاضای بیمه عمر، وجود ...  بیشتر

مقاله علمی
اثر اجرای استاندارد 28 حسابداری و افزایش مطالبات بر حد توانگری شرکت‌های بیمه

امیرهوشنگ جنگی؛ اصغر اسدی؛ سید امید میرآقازاده

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 303-314

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.04

چکیده
  نظارت بر شرکت‌های بیمه، همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها بوده است. در بیمه، پرداخت بهای ارائه خدمت پیش از انجام خدمت (پرداخت خسارت) و توانایی ایفای تعهدات توسط متعهد (بیمه‌گر)، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بیمه‌گذاران است، تا جایی که دولت‌ها را وادار به ایجاد قوانینی سخت و محدودکننده نموده است. از جمله این قوانین، وجود توانگری ...  بیشتر

مقاله علمی
مدل شایستگی فروشندگان بیمه برای تحقق مدیریت مبتنی بر شایستگی

خدایار ابیلی؛ زهرا نیکخواه فرخانی؛ منیره صالح‌نیا

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 315-331

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.05

چکیده
  نقش بسزای فروشندگان بیمه در سودآوری و رقابت‌پذیری صنعت بیمه در سطح خرد و کلان و لزوم اتخاذ رویکردی منسجم و علمی در انتخاب و توسعه فعالان این حوزه، شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز آن را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نموده است. در این راستا پژوهش حاضر با دیدی منبع‌محور و بهره‌گیری از رویکرد پرگماتیسم، ابتدا شایستگی‌های مورد نیاز فروشندگان ...  بیشتر

مقاله علمی
اثر توانمندی‌های سازمانی بر عملکرد رقابتی با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش

هانیه آرزمجو؛ یاسر قاسمی‌نژاد؛ شاهین طیار

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 332-347

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.06

چکیده
  دانش، از مؤلفه‌های مهم کسب مزیت رقابتی پایدار، حفظ کارایی و اثربخشی سازمان‌ها به‌شمارمی‌رود. مدیریت این دارایی ارزشمند مستلزم توجه ویژه به بهسازی توانمندسازهای سازمانی مورد نیاز آن و ایجاد انسجام و هماهنگی بین آنهاست. توانمندی‌های سازمانی می‌توانند نقشی بسیار مؤثری در تسهیل اقدامات مدیریت دانش و ایجاد فضای رقابتی در سازمان ...  بیشتر

مقاله علمی
بهبود وفاداری مشتریان با استفاده از رویکرد بازاریابی رابطه‌مند استراتژیک (مطالعه موردی : شرکت‌های بیمه‌ وابسته به بانک‌ها)

سعید صحت؛ سید کامران نوربخش؛ لیلا رضایی حاجی‌دهی

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 348-360

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.07

چکیده
  این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری نسبت به نام تجاری در شرکت‌های بیمه وابسته به بانک‌ها به انجام رسیده است. جامعه آماری شامل شرکت‌های بیمه وابسته به بانک‌ها در شهر تهران است و جامعه پاسخ‌گویان آن عبارت‌اند از مشتریان و استفاده‌کنندگان از خدمات شرکت‌های مذکور. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که علاقه نسبت به نام تجاری، بیشترین ...  بیشتر

مقاله علمی
تحلیل پاسخ‌های شمارشی طولی برای تعداد ادعاهای خسارت با تعداد صفر زیاد در پرتفوی بیمه شخص ثالث کشور ایران

فرید صلواتی؛ احسان بهرامی سامانی

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 361-371

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.08

چکیده
  در بیمه‌ شخص ثالث به دلیل وجود سیستم پاداش- جریمه و استفاده از سیستم پاداش آخر سال، بیمه‌گذار خسارت‌های کوچک خود را به شرکت بیمه گزارش نمی‌دهد. این کار باعث ایجاد صفرهای زیاد در تعداد ادعای خسارت بیمه‌گذار می‌شود. ازسوی‌دیگر تحلیل تعداد ادعای خسارت و عوامل تشکیل‌دهنده‌ خطر روی این پاسخ، برای شرکت‌های بیمه حایز اهمیت است. برای ...  بیشتر

مقاله علمی
مطالعه تطبیقی ماهیت نفع بیمه‌پذیر در بیمه‌های خسارت در حقوق ایران، انگلیس و فرانسه

محسن ایزانلو؛ فریبا فولادگر

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 372-384

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.09

چکیده
  نفع بیمه‌پذیر به عنوان رکن اساسی و وجه ممیزه‌ قرارداد بیمه از شرط‌بندی و قمار است. نفع به عنوان عنصر ضروری قرارداد در ماده‌ 4 قانون بیمه‌ ایران و در حوزه‌ بیمه‌ خسارت مورد اشاره قرار گرفته، امّا در ادبیات حقوقی ما به صورت مستقل تحت عنوان «نفع بیمه‌پذیر» مورد بحث و بررسی واقع نشده است، لذا پرداختن به ابعاد مفهومی و مصداقی آن ...  بیشتر

مقاله علمی
مقایسه حمایت‌های ایام بیکاری در حقوق ایران و آلمان

محمدهادی کاویانی؛ زهرا میرزایی

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1393، صفحه 385-396

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.03.10

چکیده
  مسئله حمایت از کارگران در ایام بیکاری به دلیل داشتن دو جنبه مهم اقتصادی و اجتماعی همواره هم دل‌مشغولی دولت‌ها و هم جزو آرمان‌های اصیل سازمان‌های حقوق بشری و به‌طور ویژه سازمان بین الملی کار بوده است. مهم‌ترین نوع حمایت‌های قابل اعمال در ایام بیکاری، بیمه بیکاری است که تاریخ آن به زمان بروز اولین پیامدهای شوم بیکاری در کشورهای ...  بیشتر