مقاله علمی
امیرعباس نجفی؛ الهام فرخنژاد؛ حمیدرضا نورعلیزاده
چکیده
اصلاح نهادها با هدف بهبود رفاه جامعه از اهداف سیاستگذاران اقتصادی محسوب میشود. در این تحقیق کارایی شرکتهای بیمه و اثر اصلاح نظام نرخدهی و تعرفه (تغییر نهادی) در سال 1388 تجزیه و تحلیل شده است. برای این منظور در مرحله اول کارایی شرکتهای بیمه طی سالهای 1390-1382 با رویکرد ترکیبی گرام-اشمیت و تحلیل پوششی دادهها محاسبه شده است. در ...
بیشتر
اصلاح نهادها با هدف بهبود رفاه جامعه از اهداف سیاستگذاران اقتصادی محسوب میشود. در این تحقیق کارایی شرکتهای بیمه و اثر اصلاح نظام نرخدهی و تعرفه (تغییر نهادی) در سال 1388 تجزیه و تحلیل شده است. برای این منظور در مرحله اول کارایی شرکتهای بیمه طی سالهای 1390-1382 با رویکرد ترکیبی گرام-اشمیت و تحلیل پوششی دادهها محاسبه شده است. در این مرحله ابتدا همبستگی بین متغیرهای مدل توسط الگوریتم گرام - اشمیت کاهش پیدا کرده و سپس اندازه کارایی شرکتها توسط مدل MSBM- که توانایی مواجهه با اعداد منفی را دارد - محاسبه شده است. در مرحله دوم توسط مدل GEE اثر آزادسازی نظام تعرفه و دیگر متغیرهای محیطی توضیحدهنده بر کارایی شرکتهای بیمه طی 9 سال بررسی گردیده است. نتایج تحقیقات نشان داد که اصلاح نظام تعرفه بر کارایی شرکتهای بیمه اثر منفی داشته و باعث افت کارایی شرکتهای بیمه شده است. در انتها راهکارهای مناسب برای برونرفت از وضع موجود پیشنهاد شده است.
مقاله علمی
وحید محمودی؛ سارا خمسه
چکیده
از موضوعات مطرح در حوزه مالی چگونگی رابطه بین ساختار مالکیت شرکتها با عملکرد آنهاست. افزایش شاخصهای عملکرد ازیکسو موجب جلب رضایت سهامداران گردیده و از سوی دیگربه منزله فرصتی جهت بالابردن ظرفیتهای پذیرش ریسکشرکتها بهشمارمیآید. در تحقیق حاضر به بررسی نقش نوع مالکیت سهامداران عمده (مالکیت بانکی و غیربانکی) بر عملکرد ...
بیشتر
از موضوعات مطرح در حوزه مالی چگونگی رابطه بین ساختار مالکیت شرکتها با عملکرد آنهاست. افزایش شاخصهای عملکرد ازیکسو موجب جلب رضایت سهامداران گردیده و از سوی دیگربه منزله فرصتی جهت بالابردن ظرفیتهای پذیرش ریسکشرکتها بهشمارمیآید. در تحقیق حاضر به بررسی نقش نوع مالکیت سهامداران عمده (مالکیت بانکی و غیربانکی) بر عملکرد شرکتهای بیمه در ایران پرداخته شده است. جهت اندازهگیری عملکرد از دو معیار بازده داراییهای شرکت و بازده حقوق صاحبان سهام به عنوان متغیرهای وابسته استفاده شده است. دادههای مورد نیاز از صورتهای مالی 16 شرکت بیمه طی دوره زمانی 1383 تا 1390 استخراج گردیده است. یافتههای تحقیق حاکی از وجود رابطه خطی مثبت و معنادار بین مالکیت عمده بانکی و عملکرد شرکتهای بیمه است که در تأیید فرضیه نظارتی است. همچنین شرکتهای بیمه میتوانند از ظرفیتهای فنی خود در حوزههای فناوری و مالی بهره برده و در مواقع بحرانی از پشتیبانی یک نهاد قوی مالی نیز برخوردار باشند. ازسویدیگر نتایج آزمونها حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین مالکیت عمده غیر بانکی و معیارهای عملکرد است.
مقاله علمی
غدیر مهدوی؛ جلال علیپور
چکیده
از عوامل تقاضای ناکافی بیمه عمر در کشور، وجود تورم پایدار است که قدرت خرید سرمایه بیمه عمر را کاهش میدهد. برای بررسی این موضوع 204 پرسشنامه بین دو گروه یکسان از خریداران بیمه عمر و کسانی که تاکنون بیمه عمر نخریدهاند، توزیع گردید. آزمونهای آماری نشان میدهد که با 99٪ احتمال، این فرضیه که مهمترین عامل در عدم تقاضای بیمه عمر، وجود ...
بیشتر
از عوامل تقاضای ناکافی بیمه عمر در کشور، وجود تورم پایدار است که قدرت خرید سرمایه بیمه عمر را کاهش میدهد. برای بررسی این موضوع 204 پرسشنامه بین دو گروه یکسان از خریداران بیمه عمر و کسانی که تاکنون بیمه عمر نخریدهاند، توزیع گردید. آزمونهای آماری نشان میدهد که با 99٪ احتمال، این فرضیه که مهمترین عامل در عدم تقاضای بیمه عمر، وجود تورم است، تأیید میگردد.برای حذف اثر منفی تورم بر تقاضای بیمه عمر، راهکار ارائه سبد پولی بهینه بهجای مبلغ ریالی در محاسبه سرمایه بیمهنامه در زمان فوت، مورد بررسی قرار گرفت. برای بهدستآوردن سبد پولی بهینه روش الگوریتم ژنتیک مورد بهرهبرداری قرار گرفت و وزنهای بهینه برای واحدهای پولی سبد به صورت ریال ایران (008/0)، کرون نروژ (066/0)، دلار آمریکا (522/0) و یورو (404/0) محاسبه گردید.
مقاله علمی
امیرهوشنگ جنگی؛ اصغر اسدی؛ سید امید میرآقازاده
چکیده
نظارت بر شرکتهای بیمه، همواره از مهمترین دغدغههای دولتها بوده است. در بیمه، پرداخت بهای ارائه خدمت پیش از انجام خدمت (پرداخت خسارت) و توانایی ایفای تعهدات توسط متعهد (بیمهگر)، از مهمترین چالشهای پیش روی بیمهگذاران است، تا جایی که دولتها را وادار به ایجاد قوانینی سخت و محدودکننده نموده است. از جمله این قوانین، وجود توانگری ...
بیشتر
نظارت بر شرکتهای بیمه، همواره از مهمترین دغدغههای دولتها بوده است. در بیمه، پرداخت بهای ارائه خدمت پیش از انجام خدمت (پرداخت خسارت) و توانایی ایفای تعهدات توسط متعهد (بیمهگر)، از مهمترین چالشهای پیش روی بیمهگذاران است، تا جایی که دولتها را وادار به ایجاد قوانینی سخت و محدودکننده نموده است. از جمله این قوانین، وجود توانگری شرکتهای بیمه در مواجهه با خطر و جبران خسارات ناشی از خطرات بزرگ نظیر بلایای طبیعی یا حوادث غیر مترقبه است. در ایران تضاد آشکاری بین قوانین بیمهای و حسابداری وجود دارد. با تدوین استاندارد 28 حسابداری در سال 1388 فاصله میان این استاندارد و واقعیتهای بیمهای آشکار شد. در بیمه همواره برآورد صحیح خسارت و ایجاد ذخیره مکفی برای یک ریسک، در زمان یا مکان نامعلوم مطرح است، ولیکن در استانداردهای حسابداری، برای ایجاد یک ذخیره با شرایط فوق به دلیل عدم شناسایی ذینفع یا برآورد صحیح از میزان و زمان بروز خسارت، بدهی شناسایینشده و ذخیره فنی تکمیلی (بلایای طبیعی) را یک بدهی تلقی نمینمایند. در این تحقیق نتایج حاصل از تأثیرات اجرای استاندارد 28 حسابداری و عدم محاسبه ذخیره فنی تکمیلی و همچنین تأثیر افزایش مطالبات شرکتهای بیمه روی حد توانگری شرکتهای بیمه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
مقاله علمی
خدایار ابیلی؛ زهرا نیکخواه فرخانی؛ منیره صالحنیا
چکیده
نقش بسزای فروشندگان بیمه در سودآوری و رقابتپذیری صنعت بیمه در سطح خرد و کلان و لزوم اتخاذ رویکردی منسجم و علمی در انتخاب و توسعه فعالان این حوزه، شناسایی شایستگیهای مورد نیاز آن را از اهمیت ویژهای برخوردار نموده است. در این راستا پژوهش حاضر با دیدی منبعمحور و بهرهگیری از رویکرد پرگماتیسم، ابتدا شایستگیهای مورد نیاز فروشندگان ...
بیشتر
نقش بسزای فروشندگان بیمه در سودآوری و رقابتپذیری صنعت بیمه در سطح خرد و کلان و لزوم اتخاذ رویکردی منسجم و علمی در انتخاب و توسعه فعالان این حوزه، شناسایی شایستگیهای مورد نیاز آن را از اهمیت ویژهای برخوردار نموده است. در این راستا پژوهش حاضر با دیدی منبعمحور و بهرهگیری از رویکرد پرگماتیسم، ابتدا شایستگیهای مورد نیاز فروشندگان بیمه را با استفاده از فن دلفی تعیین و سپس با استفاده از مدل تحلیل شبکهای فازی اقدام به رتبهبندی شایستگیهای احصاء شده نموده است. جهت تبیین اجزای مدل و بررسی روایی سازه پرسشنامهها از روش تحلیل عاملی تأییدی و از نرمافزار لیزرل استفاده گردیده است. نتایج حاصل گویای آن بود که بهترتیب اولویت، شایستگیهای توان حل مسئله، ارتباطات، دانش بیمه، اخلاق حرفهای، توانایی بهرهگیری از فناوری اطلاعات، خلاقیت، مدیریت ریسک، هوش عاطفی، آشنایی با خدمات مالی متنوع و آشنایی با فنون بازاریابی اینترنتی از جمله مهمترین شایستگیهای مورد نیاز فروشندگان بیمه است. نتایج حاصل از این تحقیق علاوه بر آنکه در حوزه برنامهریزی منابع انسانی میتواند راهگشای مدیران صنعت بیمه باشد در حوزه کارمندیابی، جذب، آموزش و حتی در حوزه ارزیابی عملکرد شبکه فروش نیز میتواند کمک شایانی به مدیران نموده و مثمرثمر باشد.
مقاله علمی
هانیه آرزمجو؛ یاسر قاسمینژاد؛ شاهین طیار
چکیده
دانش، از مؤلفههای مهم کسب مزیت رقابتی پایدار، حفظ کارایی و اثربخشی سازمانها بهشمارمیرود. مدیریت این دارایی ارزشمند مستلزم توجه ویژه به بهسازی توانمندسازهای سازمانی مورد نیاز آن و ایجاد انسجام و هماهنگی بین آنهاست. توانمندیهای سازمانی میتوانند نقشی بسیار مؤثری در تسهیل اقدامات مدیریت دانش و ایجاد فضای رقابتی در سازمان ...
بیشتر
دانش، از مؤلفههای مهم کسب مزیت رقابتی پایدار، حفظ کارایی و اثربخشی سازمانها بهشمارمیرود. مدیریت این دارایی ارزشمند مستلزم توجه ویژه به بهسازی توانمندسازهای سازمانی مورد نیاز آن و ایجاد انسجام و هماهنگی بین آنهاست. توانمندیهای سازمانی میتوانند نقشی بسیار مؤثری در تسهیل اقدامات مدیریت دانش و ایجاد فضای رقابتی در سازمان داشته باشند. ازاینرو در این مقاله نقش و تأثیر توانمندیهای تکنولوژیک، ساختاری و فرهنگی با درنظرگرفتن نقش میانجی مدیریت دانش در ارتقای عملکرد رقابتی سازمان تشریح و بررسی شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان ستادی یک شرکت بیمه خصوصی به تعداد 200 نفر است که از روش تمامشماری و ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده گردیده است. بهمنظور آزمون فرضیات و برازش مدل تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که توانمندی فرهنگی، همبستگی مثبت و معنیداری با عملکرد رقابتی سازمان دارد. همچنین یافتههای تحقیق تأثیر میانجی مدیریت دانش را تأیید میکند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران این سازمان ارائه شده است.
مقاله علمی
سعید صحت؛ سید کامران نوربخش؛ لیلا رضایی حاجیدهی
چکیده
این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری نسبت به نام تجاری در شرکتهای بیمه وابسته به بانکها به انجام رسیده است. جامعه آماری شامل شرکتهای بیمه وابسته به بانکها در شهر تهران است و جامعه پاسخگویان آن عبارتاند از مشتریان و استفادهکنندگان از خدمات شرکتهای مذکور. نتایج تحقیق نشان میدهد که علاقه نسبت به نام تجاری، بیشترین ...
بیشتر
این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری نسبت به نام تجاری در شرکتهای بیمه وابسته به بانکها به انجام رسیده است. جامعه آماری شامل شرکتهای بیمه وابسته به بانکها در شهر تهران است و جامعه پاسخگویان آن عبارتاند از مشتریان و استفادهکنندگان از خدمات شرکتهای مذکور. نتایج تحقیق نشان میدهد که علاقه نسبت به نام تجاری، بیشترین تأثیر را بر مقوله وفاداری مشتریان دارد. البته تعهد نسبت به نام تجاری و رویکردهای عاطفی در بازاریابی رابطهمند استراتژیک نیز در جلب وفاداری مشتریان به طور مستقیم و غیر مستقیم مؤثرند. از میان مؤلفههای بازاریابی رابطهمند استراتژیک، رویکردهای عاطفی بیشترین تأثیر را بر وفاداری مشتریان داشته است. بعد از آن متغیرهایی مانند منحصربهفردبودن، اعتماد و تصویر ذهنی، بیشترین تأثیر را بر وفاداری مشتریان داشتهاند. در این میان متغیر «هزینه تغییر» هیچ گونه تأثیر مستقیم و غیر مستقیم معناداری بر بهبود سطح وفاداری مشتریان نداشته است.
مقاله علمی
فرید صلواتی؛ احسان بهرامی سامانی
چکیده
در بیمه شخص ثالث به دلیل وجود سیستم پاداش- جریمه و استفاده از سیستم پاداش آخر سال، بیمهگذار خسارتهای کوچک خود را به شرکت بیمه گزارش نمیدهد. این کار باعث ایجاد صفرهای زیاد در تعداد ادعای خسارت بیمهگذار میشود. ازسویدیگر تحلیل تعداد ادعای خسارت و عوامل تشکیلدهنده خطر روی این پاسخ، برای شرکتهای بیمه حایز اهمیت است. برای ...
بیشتر
در بیمه شخص ثالث به دلیل وجود سیستم پاداش- جریمه و استفاده از سیستم پاداش آخر سال، بیمهگذار خسارتهای کوچک خود را به شرکت بیمه گزارش نمیدهد. این کار باعث ایجاد صفرهای زیاد در تعداد ادعای خسارت بیمهگذار میشود. ازسویدیگر تحلیل تعداد ادعای خسارت و عوامل تشکیلدهنده خطر روی این پاسخ، برای شرکتهای بیمه حایز اهمیت است. برای این منظور، برخی از مدلها با پاسخهای شمارشی با استفاده از توزیع سریهای توانی مانند مدل رگرسیون پواسون و مدل رگرسیون دوجملهای منفی و توزیع سریهای توانی آماسیده صفر مانند مدل رگرسیون پواسون آماسیده صفر و رگرسیون دوجملهای منفی آماسیده صفر برای تحلیل دادههای بیمه شخص ثالث با تعداد صفر زیاد استفاده میشود. در این مقاله میتوان این مدلها را برای دادههای طولی بیمه شخص ثالث با تعداد صفر زیاد تعمیم داد. یک شیوه درستنمایی مبنا برای بهدستآوردن برآورد پارامترهای مدل استفاده شده است. در این روش از الگوریتم EMنیز در برآورد پارامترها برای مدلهایی با پاسخ آماسیده صفر استفاده شده است. در نهایت برای تشریح سودمندی مدلهای پیشنهادشده، دادههای واقعی طولی بیمه شخص ثالث، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
مقاله علمی
محسن ایزانلو؛ فریبا فولادگر
چکیده
نفع بیمهپذیر به عنوان رکن اساسی و وجه ممیزه قرارداد بیمه از شرطبندی و قمار است. نفع به عنوان عنصر ضروری قرارداد در ماده 4 قانون بیمه ایران و در حوزه بیمه خسارت مورد اشاره قرار گرفته، امّا در ادبیات حقوقی ما به صورت مستقل تحت عنوان «نفع بیمهپذیر» مورد بحث و بررسی واقع نشده است، لذا پرداختن به ابعاد مفهومی و مصداقی آن ...
بیشتر
نفع بیمهپذیر به عنوان رکن اساسی و وجه ممیزه قرارداد بیمه از شرطبندی و قمار است. نفع به عنوان عنصر ضروری قرارداد در ماده 4 قانون بیمه ایران و در حوزه بیمه خسارت مورد اشاره قرار گرفته، امّا در ادبیات حقوقی ما به صورت مستقل تحت عنوان «نفع بیمهپذیر» مورد بحث و بررسی واقع نشده است، لذا پرداختن به ابعاد مفهومی و مصداقی آن در حقوق ایران با توجه به نقش اساسی آن در قرارداد بیمه، امری ضروری مینماید. این مقاله با روشی تطبیقی با هدف تبیین ماهیت و مصادیق این مفهوم اساسی بیمهای در بیمههای خسارت بر آن است تا قلمرونفع بیمهپذیر را در این حوزهو با مقایسه با حقوق انگلستان و فرانسه مورد بررسی قرار دهد و مفهومی روشن از نفع بیمهپذیر در حقوق ایران ارائه نماید. نفع بیمهپذیر به موجب ماده 4 قانون بیمه ایران هرگونه حق مالی را در برمیگیرد، اما تمسک به عموم ماده فوق مستلزم واکاوی دقیق هر یک از مصادیق حق مالی در نظام حقوقی کشور است.
مقاله علمی
محمدهادی کاویانی؛ زهرا میرزایی
چکیده
مسئله حمایت از کارگران در ایام بیکاری به دلیل داشتن دو جنبه مهم اقتصادی و اجتماعی همواره هم دلمشغولی دولتها و هم جزو آرمانهای اصیل سازمانهای حقوق بشری و بهطور ویژه سازمان بین الملی کار بوده است. مهمترین نوع حمایتهای قابل اعمال در ایام بیکاری، بیمه بیکاری است که تاریخ آن به زمان بروز اولین پیامدهای شوم بیکاری در کشورهای ...
بیشتر
مسئله حمایت از کارگران در ایام بیکاری به دلیل داشتن دو جنبه مهم اقتصادی و اجتماعی همواره هم دلمشغولی دولتها و هم جزو آرمانهای اصیل سازمانهای حقوق بشری و بهطور ویژه سازمان بین الملی کار بوده است. مهمترین نوع حمایتهای قابل اعمال در ایام بیکاری، بیمه بیکاری است که تاریخ آن به زمان بروز اولین پیامدهای شوم بیکاری در کشورهای صنعتی باز میگردد. با بررسی تطبیقی مسئله مذکور در دو کشور ایران و آلمان ضمن روشنشدن معایب و مزایای هر دو نظام مشاهده میشود که تجربه آلمان به عنوان کشوری صنعتی و پیشرو در امر بیمههای اجتماعی در موارد متعددی برای حقوق ایران در این زمینه مفید و قابل بهرهبرداری است (البته با لحاظ تفاوتهای موجود میان دو کشور). حقوق کار ایران در زمینه بیکاری هنوز یک حقوق نسبتاً نوپاست و بایسته است که با بهرهبرداری از تجربه موفق کشورهای دیگر و تمسک به استانداردهای سازمان بینالمللی کار، گامهای رو به جلو برداشته شود.