فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر خصوصیات شخصیت مصرف‌کننده و روابط درک‌شده توسط وی بر روی تمایل به تغییر برند، با درنظرگرفتن نقش تعدیل‌گر شدتِ ضعف خدمات در بازار بیمه است. بدین‌منظور از جامعة آماری بیمه‌گذاران بیمه مسئولیت نمایندگی‌ها و شعب بیمه «الف»، «ب» و «ج» در شهر تهران در سال 1389 استفاده شد و به روش طبقه‌ای غیرنسبی تعداد 180 نمونه انتخاب و اطلاعات لازم به‌وسیله پرسش‌نامه دریافت گردید. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تحلیل آماری از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار PLS مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که وقتی شدتِ ضعف خدمات بالاست، افرادِ با مرکز کنترل درونی نسبت به افرادِ با مرکز کنترل بیرونی، تمایل بیشتری به تغییر برند دارند. همچنین زمانی که شدتِ ضعف خدمات بالاست، درگیری عاطفی بالا در روابط درک‌شده توسط مشتری، تمایل او را به تغییر برند مصرفی کاهش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Switching behavior in insurance companies: A consumer psychology approach

نویسندگان [English]

  • H.R. Saeid Nia 1
  • S. Sehat 2
  • M. Charkhian 1

1 Department of Business Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Department of Business Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The main purpose of the current research is to investigate the effect of the consumer's personality characteristics and the relationships perceived by him on the willingness to change the brand, taking into account the moderating role of the severity of service weakness in the insurance market. For this purpose, the statistical population of liability insurance policyholders of "A", "B" and "C" insurance agencies and branches in Tehran city in 2009 was used and 180 samples were selected by a non-relative stratified method and the necessary information was obtained through a questionnaire. In order to analyze the data and statistical analysis, partial least squares method was used and the data were analyzed using PLS software. The results showed that when the intensity of service weakness is high, people with an internal locus of control are more inclined to switch brands than those with an external locus of control. Also, when the severity of service weakness is high, high emotional involvement in relationships perceived by the customer reduces his desire to change the consumer brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Switching Behavior
  • Personality Traits
  • Relationship Involvement
  • Seriousness of Service Failures
  • Liability Insurance

نامه به سردبیر


سردبیر نشریه پژوهشنامه بیمه، هرگونه پیشنهاد و انتقاد دیگر نویسندگان و خوانندگان را در خصوص نقد و بررسی این مقاله مندرج در سامانه نشریه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.
توجه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:
[1] نامه هایی که شامل گزارش آماری، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه پردازی ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب همراه باشد، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد.
[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود.
[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد.
[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند.
[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود.
[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.
[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.


 

CAPTCHA Image