مقاله علمی
محسن شفیعی نیکآبادی؛ امید افشاری زاده جعفری
چکیده
چشمانداز سازمانی، مأموریت سازمانی و هدف سازمان، شاخصهای عمدۀ جهتگیری سازمان محسوب میشوند. در این تحقیق با بهکارگیری تکنیک نوین متنکاوی و ترکیب آن با روش خوشهبندی k- میانگین، متن سند چشمانداز، مأموریت سازمانی، و اهداف ۳۹ شرکت بیمۀ بینالمللی موجود در لیست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا و ۱۸ شرکت بیمۀ داخلی مورد تحلیل قرار گرفته ...
بیشتر
چشمانداز سازمانی، مأموریت سازمانی و هدف سازمان، شاخصهای عمدۀ جهتگیری سازمان محسوب میشوند. در این تحقیق با بهکارگیری تکنیک نوین متنکاوی و ترکیب آن با روش خوشهبندی k- میانگین، متن سند چشمانداز، مأموریت سازمانی، و اهداف ۳۹ شرکت بیمۀ بینالمللی موجود در لیست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا و ۱۸ شرکت بیمۀ داخلی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرکتهای بینالمللی با مفاهیمی چون امنیت مالی، ارزش، خدمات، محصول- خدمت، و کیفیت در قالب ۴ خوشه و شرکتهای داخلی با مفاهیمی چون حرفهای، آرامش، سودآوری- مالی، و ارائۀ خدمات در قالب ۴ خوشه تقسیمبندی میشوند. درنهایت شرکتهای بینالمللی در مواردی با شرکتهای داخلی همراستا هستند و در موارد فراوانی نوع دیدگاه شرکتهای داخلی و بینالمللی به این سندها و واژههای بهکاررفته در آنها متفاوت است.
مقاله علمی
غدیر مهدوی کلیشمی؛ ملیحه رجائی
چکیده
نظریۀ مرسوم انتخاب نامساعد در بازار اطلاعات نامتقارن انتظار دارد که همواره در این بازار پدیدۀ ضد انتخاب رخ دهد و کالای بد، کالای خوب را از بازار خارج کند و همچنین کارایی بازار را کاهش داده و منجر به شکست بازار شود. از جملۀ بازارهایی که این مسئله میتواند در آن به وجود آید بازار بیمه است. در دهۀ 90 یافتههای عدهای از محققین خبر از ...
بیشتر
نظریۀ مرسوم انتخاب نامساعد در بازار اطلاعات نامتقارن انتظار دارد که همواره در این بازار پدیدۀ ضد انتخاب رخ دهد و کالای بد، کالای خوب را از بازار خارج کند و همچنین کارایی بازار را کاهش داده و منجر به شکست بازار شود. از جملۀ بازارهایی که این مسئله میتواند در آن به وجود آید بازار بیمه است. در دهۀ 90 یافتههای عدهای از محققین خبر از وقوع پدیدۀ انتخاب مساعد در بازار بیمه را داد. این تحقیقات نشان دادند که چنانچه با تمرکز بر درجۀ ریسکگریزی افراد و میزان تمایل آنها به انجام تلاشهای پیشگیرانه، بین ریسکگریزی و ریسکپذیری و همچنین بین میزان خسارت و تقاضای بیمه همبستگی منفی و بین تلاشهای پیشگیرانه و تقاضای بیمه همبستگی مثبت مشاهده شود، میتوان گفت که در آن رشته از بیمه انتخاب مساعد وجود دارد و در این صورت ادعای راندهشدن مشتریان خوب از بازار همراه با اطلاعات نامتقارن رد خواهد شد. این مطالعه نیز در راستای این مسئله، در بیمۀ بدنۀ اتومبیل کشور ایران انجام شد. محقق با مطالعهای میدانی و به کمک توزیع و جمعآوری پرسشنامه در شهر تهران و همچنین با استفاده از روش اقتصادسنجی پروبیت به آزمون این پدیده پرداخت و بر فرض وجود پدیدۀ انتخاب مساعد در بازار بیمۀ بدنۀ اتومبیل صحه گذاشت.
مقاله علمی
حسین دامغانیان؛ فرناز روزبان
چکیده
نمایندههای فروش، عامل اساسی حیات صنعت بیمه هستند. آنها پل ارتباطی سازمان و مشتریاناند. ارتباطات از تواناییهای مورد نیاز هر نماینده محسوب میشود؛ حال آنکه برخی عوامل موجب ایجاد میزانی از ارتباطگریزی میشود. در پژوهش حاضر، هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباطگریزی است. روش تحقیق، آمیختۀ تشریحی انتخاب مشارکتکننده در نظر گرفته ...
بیشتر
نمایندههای فروش، عامل اساسی حیات صنعت بیمه هستند. آنها پل ارتباطی سازمان و مشتریاناند. ارتباطات از تواناییهای مورد نیاز هر نماینده محسوب میشود؛ حال آنکه برخی عوامل موجب ایجاد میزانی از ارتباطگریزی میشود. در پژوهش حاضر، هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباطگریزی است. روش تحقیق، آمیختۀ تشریحی انتخاب مشارکتکننده در نظر گرفته شد که در دو مرحلۀ کمّی و کیفی انجام میگیرد. جامعۀ آماری پژوهش، نمایندگان یک شرکت بیمهای در شهر اهواز بود. بر طبق جدول مورگان 86 نفر به صورت تصادفی ساده برای نمونۀ آماری انتخاب و پرسشنامهها بین آنان توزیع شد. به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباطگریزی، نخست در فاز اول، با کمک پرسشنامۀ ارتباطگریزی مککراسکی، وضعیت ارتباطگریزی شناسایی شد. طبق نتایج فاز اول، نمایندگان از نظر ارتباطگریزی نمرۀ پایینی داشتند، در این میان نمایندههایی که بیشترین میزان ارتباطگریزی را تجربه کردهاند، برای مصاحبۀ فردی عمیق انتخاب شدند. در فاز دوم با استفاده از روش تحلیل تماتیک پاسخهای به دست آمده از مصاحبهها مورد بررسی قرار گرفت و سه دسته عوامل فردی (ویژگیهای نماینده، انگیزه، اطلاعات، و تجربه)، محیطی (ناظر و مشتری) و سازمانی (قوانین مربوط به بیمهها، آموزش، مسائل مربوط به نمایندهها و کارمندان شعبه) بهعنوان عوامل مؤثر بر میزان ارتباطگریزی نمایندگان شناسایی شد. ضمن توضیح عوامل، پیشنهادهایی برای رفع آنها ارائه شد.
مقاله علمی
علیرضا شمشیری؛ غلامرضا حاجی نوری؛ رضا سکوتی نسیمی؛ علیرضا نوجوان
چکیده
اقسام خسارات قابل مطالبه و نحوۀ جبران، از موضوعاتی است که کنوانسیونهای مسئولیت هستهای به آنها پرداختهاند. تأمین تضامین مالی مناسب بهعنوان یکی از اصول مسئولیت مدنی هستهای مهمترین شیوۀ جبران خسارت است. اقبال کشورها به بیمه موجب شده است تا در کنوانسیونها مقرراتی در این زمینه وضع شود. بیمه فقط خساراتی را تحت پوشش قرار میدهد ...
بیشتر
اقسام خسارات قابل مطالبه و نحوۀ جبران، از موضوعاتی است که کنوانسیونهای مسئولیت هستهای به آنها پرداختهاند. تأمین تضامین مالی مناسب بهعنوان یکی از اصول مسئولیت مدنی هستهای مهمترین شیوۀ جبران خسارت است. اقبال کشورها به بیمه موجب شده است تا در کنوانسیونها مقرراتی در این زمینه وضع شود. بیمه فقط خساراتی را تحت پوشش قرار میدهد که در کنوانسیونهای مربوطه احصاء شدهاند. در کنوانسیونهای متقدم صدمات جانی و مالی و در کنوانسیونهای متأخر عناوین جدیدی از خسارات هستهای مانند عدمالنفع و ضررهای اقتصادی محض قابل مطالبه دانسته شده است. در حقوق ایران به نظر میرسد از عمومات قواعد ضمان مانند لاضرر بتوان خسارات اقتصادی محض را قابل جبران دانست. متصدیان تأسیسات هستهای براساس کنوانسیونها یا قوانین داخلی، دارای مسئولیت محدودند؛ لیکن ایران قانون خاصی در زمینۀ مسئولیت مدنی ناشی از حوادث هستهای ندارد و عضو هیچکدام از کنوانسیونها نیز نیست؛ لذا فقط طبق قواعد عمومی مسئولیت میتوان عمل کرد که البته میزان مسئولیت نامحدود است؛ لذا تدوین قانون خاص و یا عضویت در کنوانسیونهای مرتبط برای بهرهمندی از امکانات بیمهای ضروری است.
مقاله علمی
آتوسا گودرزی؛ سید جواد طباطبایی منش
چکیده
تقلب در حقوق و مزایای بیمۀ بیکاری همواره یکی از موضوعات حساس و مورد توجه در حوزۀ بیمههای اجتماعی است که طبق قوانین، جزو جرائم کیفری بوده و قابل پیگیری است. در حال حاضر بهترین روش به منظور ارزیابی تقلب، کنترل آن در همان مراحل اولیۀ شکلگیری و به کمک اطلاعات تقلبهای کشفشدۀ گذشته است. در این مقاله ابتدا مراحل استاندارد کنترل تقلب ...
بیشتر
تقلب در حقوق و مزایای بیمۀ بیکاری همواره یکی از موضوعات حساس و مورد توجه در حوزۀ بیمههای اجتماعی است که طبق قوانین، جزو جرائم کیفری بوده و قابل پیگیری است. در حال حاضر بهترین روش به منظور ارزیابی تقلب، کنترل آن در همان مراحل اولیۀ شکلگیری و به کمک اطلاعات تقلبهای کشفشدۀ گذشته است. در این مقاله ابتدا مراحل استاندارد کنترل تقلب در تقاضاهای بیمهای مورد بررسی قرار گرفته و سپس با توجه به وجود پایگاه دادۀ مناسب در خصوص مقرریبگیران بیمۀ بیکاری سازمان تأمین اجتماعی، از دو روش دادهکاوی شبکههای عصبی و درخت تصمیم به منظور یافتن الگوهایی مناسب استفاده شده است که میتواند بهعنوان ابزاری سودمند همراه با کاهش قابل توجه در وقت و هزینه به ارزیابی به موقع تقلب در تقاضاهای بیمۀ بیکاری کمک کند. در فرایند مطالعۀ تجربی، این روشها بر روی دادههای واقعی شامل اطلاعات 15983 تقاضای جدید و جاری مقرری بیمۀ بیکاری آزمایش و کارایی هر روش سنجیده شده است. روش شبکههای عصبی با دقت 88 درصد در ارزیابی صحیح متقلبانه یا عادیبودن تقاضاها، بهترین کارایی را در مقایسه با روش درخت تصمیم با دقت 84 درصد در برداشته است. بر این اساس، مهمترین متغیرهای مؤثر بر تقاضاهای متقلبانه در روش شبکههای عصبی بهترتیب، متغیرهای شغل قبلی بیمهشده، سابقۀ پرداخت حق بیمه، سن و در روش درخت تصمیم، متغیرهای محل جغرافیایی شعبه، جنسیت، و تعداد افراد تحت تکفل متقاضی هستند.
مقاله علمی
سیده شایسته واردی؛ مجتبی طبری؛ فاطمه فقیه علیآبادی
چکیده
یکی از مباحث مهم در بازارهای سرمایه، نااطمینانی، افتوخیزها، و نوسانات بازدهی است. از آنجایی که این نوسانات میتواند منجر به افزایش نااطمینانی و درنهایت ورشکستگی و خروج شرکت از بازارسرمایه شود، بحث انتخاب سبد بهینۀ سرمایهگذاری، نگرانی نسبت به آینده سرمایهگذاری را کاهش میدهد. در این تحقیق به تعیین ترکیب بهینۀ پرتفوی سرمایهگذاری ...
بیشتر
یکی از مباحث مهم در بازارهای سرمایه، نااطمینانی، افتوخیزها، و نوسانات بازدهی است. از آنجایی که این نوسانات میتواند منجر به افزایش نااطمینانی و درنهایت ورشکستگی و خروج شرکت از بازارسرمایه شود، بحث انتخاب سبد بهینۀ سرمایهگذاری، نگرانی نسبت به آینده سرمایهگذاری را کاهش میدهد. در این تحقیق به تعیین ترکیب بهینۀ پرتفوی سرمایهگذاری یک شرکت بیمهای در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1388- 1392 پرداخته شده است. برای انتخاب ترکیب بهینۀ پرتفوی سرمایهگذاری از مدل تک شاخصی شارپ که یکی از کاراترین مدلها برای انتخاب پرتفوی بهینه است، استفاده شده است. این تحقیق از نوع تحلیلی– توصیفی است، و به منظور تدوین مبانی نظری و مفاهیم اساسی موضوع تحقیق از روش کتابخانهای و مطالعۀ کتب و مقالات فارسی و لاتین استفاده شده است. همچنین برای برآورد مدل نیز از آمار صورتهای مالی این شرکت بیمه استفاده شد. برای برآورد و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS19 استفاده شده است. نتایج نشان داد که از میان 33 شرکت حاضر در پرتفوی سرمایهگذاری این شرکت، 19 شرکت بیشترین سهم را در ترکیب دارند. در ادامه به منظور تعیین تناوب معنیدار بین ترکیب فعلی و بهینۀ پرتفوی شرکت از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. بر این اساس 19 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین ترکیب فعلی و بهینۀ این شرکت بیمه در شرکتهای مختلف وجود دارد. در نهایت، درصد سهم هر یک از 19 شرکت در ترکیب پرتفوی جدید تعیین شد.